Skatteregler for offentligt ansatte grænsegængere over Øresund reducerer
arbejdsmarkedsintegration og må laves om
Claus Hedegaard Sørensen, 1. januar 2022
Sammenfatning
Skattereglerne gør det meget besværligt for offentlig ansatte lønmodtagere og deres arbejdsgivere at
arbejde på den ene side af Øresund og bo på den anden og reducerer dermed
arbejdsmarkedsintegrationen. Reglerne for privat-ansatte er mere hensigtsmæssige.
Jeg har i den forbindelse skrevet til skatteministeren og bl.a. spurgt hvad det skattemæssigt
hensigtsmæssige er i den eksisterende ordning; hvad ministerens politiske holdning er; samt om
ministeren vil arbejde på at fjerne problemerne. En e-mail fra Skatteministeriet besvarer imidlertid
ikke på mine spørgsmål.
Jeg vil derfor bede medlemmer af Beskæftigelsesudvalget om at rejse spørgsmålene om den
urimelige og uhensigtsmæssige forskelsbehandling mellem privat og offentligt ansatte overfor
ministrene og arbejde på at få reglerne ændret.
Skatteregler for Øresundspendlere
Den nordiske dobbeltbeskatningsaftale fra 1996 regulerer beskatningsforholdene for borgere i de
nordiske lande, der bor i et land og arbejder i et andet. I dobbeltbeskatningsaftalen skelnes mellem
privat og offentligt ansatte grænsegængere. Artikel 15 vedrører således privat ansatte, mens artikel
19 vedrører offentligt ansatte.
I 2003 indgik Danmark og Sverige en supplerende aftale (ofte benævnt ”Øresundsaftalen”), som
bl.a. vedrører grænsegængere mellem netop de to lande. Sigtet med aftalen var at udnytte den nylige
etablering af Øresundsbroen og skabe et integreret arbejdsmarked. I lovforslagets bemærkninger
stod der bl.a. at ”Aftalen fjerner en række af de problemer, som grænsegængerne og deres
arbejdsgivere har oplevet i dagligdagen. Med aftalen vil grænsegængeren skattemæssigt blive
behandlet som sin kollega på arbejdspladsen”.
Det fremgik imidlertid ikke eksplicit af lovforslaget eller folketingets behandlinger, at
Øresundsaftalen udspringer af artikel 15 i den nordiske dobbeltbeskatningsaftale og dermed alene
gælder for privat ansatte grænsegængere. For offentligt ansatte grænsegængere er der fortsat masser
af problemer og skattemæssigt behandles man ikke som sin kollega.
Uhensigtsmæssigt og urimeligt – egne erfaringer
Dette har jeg erfaret på egen krop. Jeg har i godt fem år arbejdet i Lund, Sverige og haft bopæl i
Roskilde, Danmark. Jeg er i Sverige ansat på en offentlig forskningsinstitution, og som hovedregel
har jeg arbejdet tre dage om ugen i Sverige og to dage om ugen i Danmark. Ved ansættelsens start
var jeg i kontakt med både Skattestyrelsen og Skatteverket og konklusionen blev, at jeg skulle
beskattes efter Øresundsaftalen. Det indebar, at uanset om jeg fysisk befandt mig i Danmark eller
Sverige, så skulle jeg beskattes i Sverige af hele indtægten. Sommeren 2020 gjorde en vaks
medarbejder i Skattestyrelsen mig imidlertid opmærksom på, at Øresundsaftalen ikke gjaldt for mig
som offentligt ansat. Jeg skulle i stedet beskattes efter artikel 19 i den nordiske
dobbeltbeskatningsaftale, hvilket konkret betyder, at de arbejdsdage hvor jeg fysisk befinder mig i
Danmark beskattes jeg her, mens de arbejdsdage hvor jeg fysisk befinder mig i Sverige beskattes
jeg der.