Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 110
Offentligt
2507253_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 10042
Opfølgning på samråd Z om udstationerede tredjelandsborgere
21. december 2021
Kære udvalgsmedlemmer
I svar til Beskæftigelsesudvalget den 14. juni 2021 på spørgsmål 521 lovede jeg en
orientering om status for de initiativer, jeg nævnte på samråd Z den 9. juni 2021
om udstationerede tredjelandsborgere, herunder status for arbejdet i Den Europæi-
ske Arbejdsmarkedsmyndighed (ELA).
ELA
Som jeg oplyste på samrådet, skulle jeg efter
planen mødes med ELA’s direktør,
Cosmin Boiangiu, der kom til København den 26. august 2021, for at drøfte danske
prioriteter i ELA samarbejdet. Mødet måtte desværre aflyses, da jeg den 26. august
var i Folketinget, hvor vi hastebehandlede lovindgrebet i sygeplejerskekonflikten.
De danske prioriter i forhold til ELA, herunder problematikken omkring udstatio-
nererede tredjelandsborgere, blev fremført på mødedagen, hvor ELA´s direktør
mødtes med transportministeren, Arbejdstilsynet, arbejdsmarkedets parter (FH og
DA), samt embedsmænd i Beskæftigelsesministeriet og Udenrigsministeriet.
Jeg er blevet oplyst, at
ELA’s direktør
på mødedagen bekræftede, at problematik-
ker omkring fair og fri bevægelighed i relation til tredjelandsborgere på de europæ-
iske arbejdsmarkeder også var blevet rejst i de andre medlemsstater, direktøren
havde besøgt.
Derfor ville det ifølge direktøren blive et fokusområde i ELA’s ar-
bejde, og jeg kan oplyse, at de første projekter er sat i gang. ELA igangsætter bl.a.
nu en analyse om tredjelandsborgeres mobilitet i EU, som Danmark har været initi-
ativtager til at få på dagsordenen. Analysen skal afdække de konkrete udfordringer
og være trædesten for at finde løsninger på tværs af grænserne i EU. Danmark har
bl.a. bedt om, at analysen fokuserer på udstationeringer, da det typisk er udgangs-
punktet for de uacceptable sager, vi har set. Analysen skal efter det oplyste være
færdig i slutningen af 2022.
Problematikken omkring udstationerede tredjelandsborgere er også afsættet for et
nystartet samarbejde mellem Danmark, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Øst-
rig, der alle oplever problemer i relation til tredjelandsborgere på deres arbejdsmar-
keder. Den 7. oktober afholdt gruppen et diskussionsseminar, hvor relevante myn-
digheder fra de fem lande delte erfaringer
om tilsyn, kontrol, lovgivning og ELA’s
mulige rolle. De fem lande har efterfølgende udarbejdet et fælles arbejdspapir med
konklusioner fra mødet og anbefalinger til ELA.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Opfølgning på samråd Z om udstationerede tredjelandsborgere, fra beskæftigelsesministeren
Det sidste initiativ under ELA, som jeg vil nævne, er en nyligt nedsat arbejds-
gruppe om bekæmpelse af sort arbejde blandt tredjelandsborgere. Arbejdsgruppen
mødtes den 2. december 2021, hvor forskellige løsninger samt myndighedernes og
arbejdsmarkedets parters rolle blev diskuteret. Arbejdsgruppen er nedsat i regi af
den europæiske platform til bekæmpelse af sort arbejde, der hører under ELA.
Dialog med Kommissionen om samarbejde om koordination af social sik-
ring
I min samrådstale under samråd Z i juni nævnte jeg, at et af de elementer vedrø-
rende kontrol, som vi selv overvejer, er kontrol af, at udstationerede tredjelandsbor-
gere er omfattet af de sociale sikringsregler i hjemlandet. Som nævnt havde jeg
derfor bedt ministeriet om at indlede en dialog med Kommissionen og andre lande
om, hvordan vi kan have et samarbejde herom. På grund af retsforbeholdet er Dan-
mark ikke omfattet af EU-reglerne for koordinering af social sikring for tredje-
landsborgere.
Det kan dog overvejes, om Danmark vil have fordel af et bilateralt samarbejde med
udvalgte medlemslande om kontrol, hvor vi anvender de samme procedurer som i
EU-samarbejdet. I EU-samarbejdet anvendes en såkaldt attest A1 til at dokumen-
tere, at den udstationerede borger opfylder kriterierne for at være omfattet af den
sociale sikringsordning i det land, vedkommende udsendes fra. Danmark har ikke
forbehold for, at tredjelandsborgere kan udstationeres til Danmark, da det følger af
reglerne om fri bevægelighed for tjenesteydelser. Derfor er det den umiddelbare
vurdering, at der ikke er noget til hinder for et bilateralt samarbejde med flere med-
lemslande om social sikring af udstationerede tredjelandsborgere. Det samarbejde
ville følge de samme regler og procedurer, som de øvrige lande følger vedrørende
koordinering af social sikring for udstationerede tredjelandsborgere.
Selvom vi eventuelt vil få mulighed for at deltage i det samarbejde, vil det dog ikke
løse alle problemer. Det er erfaringen, at andre medlemslande, der bruger A1, også
har udfordringer, jf. interessen for samarbejdet inden for ELA. En A1 er således
ikke garanti for, at tredjelandsborgere har en mere fast tilknytning til det medlems-
land, vedkommende udsendes fra. A1 kan primært bidrage til, at personer ikke ud-
stationeres fra postkassevirksomheder, ligesom en A1 for tredjelandsborgere viser,
at de har arbejdstilladelse. Danmarks deltagelse i et samarbejde om A1 for tredje-
landsborgere vil derfor efter min mening være et nyttigt redskab, der kan løse nogle
udfordringer, men ikke alle.
Ministeriet har i juli 2021 rettet henvendelse til Kommissionen om emnet og gjort
rede for vores overvejelser, men Kommission er endnu ikke klar med en samlet til-
bagemelding. Generaldirektorat for Beskæftigelse (DG EMPL) har oplyst til Be-
skæftigelsesministeriet, at vores henvendelse rejser forskellige juridiske spørgsmål,
og de har derfor konsulteret andre dele af Kommissionen.
Bilateralt samarbejde med Polen og Litauen
I samrådstalen omtalte jeg også en mulighed for, at vi i vores bilaterale samarbejde
med lande som Polen og Litauen kan drøfte praksis for kontrol med, at betingel-
serne for udstationering af tredjelandsborgere er opfyldt. Det gælder bl.a. betingel-
sen om, at tredjelandsborgeren forudsættes at have sin hovedaktivitet i det land, der
har udstedt arbejdstilladelsen og som vedkommende udstationeres fra. I starten af
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Opfølgning på samråd Z om udstationerede tredjelandsborgere, fra beskæftigelsesministeren
de nye år har embedsmænd således et møde med Polen, ligesom der etableres kon-
takt til Litauen med samme formål. Denne bilaterale dialog kan bidrage til at belyse
problemstillingen.
Social sikringsnummer og europæisk sortliste
Regeringen mener fortsat, at der er behov for nye initiativer for at modgå svindel
og social dumping på de europæiske arbejdsmarkeder. Blandt andet er regeringen
interesseret i muligheden for en europæisk sortliste over virksomheder, der er dømt
for at bryde reglerne, og et europæisk ID-kort, der skal give bedre mulighed for
håndhævelse. Af den grund følger regeringen med interesse Kommissionens ud-
meldinger om et muligt kommende initiativ om et socialt sikringspas.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3