Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2459065_0001.png
Kommissorium for en lønstrukturkomité i den offentlige sektor
Oktober 2021
Der pågår en debat om lønforholdene i den offentlige sektor og om lønrelationerne
mellem personalegrupper på det offentlige arbejdsmarked, samt lønrelationerne
mellem personalegrupper på det offentlige arbejdsmarked og tilsvarende persona-
legrupper på det private arbejdsmarked. Det har blandt andet været afsættet for, at
FH har foreslået, at der efter de offentlige overenskomstforhandlinger i 2021 ned-
sættes en komité om lønstruktur i den offentlige sektor.
Lønkommissionen, som kom med sin redegørelse i 2010, havde bl.a. til opgave at
kortlægge lønninger, lønspredning og lønudvikling i den offentlige sektor og sam-
menligne lønninger, lønspredning og lønudvikling for relevante faggrupper inden
for den offentlige sektor, samt sammenligne med relevante faggrupper i den private
sektor. Siden da har parterne på det offentlige overenskomstområde drøftet om, og
på hvilken måde, der kan følges op på Lønkommissionens konklusioner og opfor-
dringer.
Regeringen nedsætter i forlængelse af Lønkommissionens omfattende arbejde, samt
i lyset af den aktuelle debat vedrørende lønforholdene i den offentlige sektor, en
lønstrukturkomité, som skal tilvejebringe et fælles grundlag for parternes videre
drøftelser. Lønstrukturkomitéen får til opgave at:
Analysere lønstrukturerne og lønudviklingen i den offentlige sektor, bl.a. på bag-
grund af lønkommissionens arbejde og konklusioner, herunder arbejdet med
fastlæggelse af lønbegreber og betydningen af vilkår, som ikke indgår i lønstati-
stikkerne, sammenligning mellem den offentlige og private sektor, betydningen
af beskæftigelsesgrad mv. Lønstrukturerne analyseres bl.a. gennem sammenlig-
ninger af lønniveauer og lønudvikling på baggrund af fx uddannelsesniveau, op-
gaver, anciennitet, fraværsmønstre og ansvar og konsekvenserne af det kønsop-
delte arbejdsmarked. Også rekrutteringsforhold på kort og lang sigt er en del af
analysen. I sammenhæng med analyserne ønskes en analyse af kønssammensæt-
ningen af de offentlige personalegrupper og udviklingen i denne. Endelig ønskes
i sammenhæng med analyserne en historisk afdækning (fra tjenestemandsrefor-
merne efter 2. verdenskrig og frem) af udviklingen i lønstrukturer og kollektive
aftaler for tjenestemænd og overenskomstansatte i den offentlige sektor.
Belyse effekter og konsekvenser af eventuelle ændrede lønstrukturer i den of-
fentlige sektor, herunder betydningen for den private sektor. I arbejdet kan bl.a.
indgå konsekvenser af lønmodellerne i den offentlige sektor, herunder regule-
ringsordningernes betydning for lønudviklingen imellem de enkelte sektorer og
inden for de enkelte sektorer, samt finansieringen af lønudviklingen på tværs af
sektorer.
Belyse muligheder for at udvikle løndannelsen i den offentlige sektor inden for
rammerne af den danske aftalemodel på det offentlige område, herunder hvilke
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: Orientering om nedsættelse af Lønstrukturkomitéen samt kommissorium og medlemsoversigt, fra beskæftigelsesministeren
Side 2 af 2
muligheder og eventuelle barrierer, der måtte være for løbende eller mere grund-
læggende ændringer af lønstrukturerne i den offentlige sektor.
Komitéen kan bestille analyser af relevante emner inden for rammerne af kommis-
soriets opgavebeskrivelse, herunder i forlængelse af Lønkommissionens analyser
og/eller erfaringer fra sammenlignelige lande.
Lønstrukturkomitéens arbejde tilstræbes afsluttet inden udgangen af 2022, med en
samlet rapport indeholdende centrale konklusioner. Konklusionerne skal tage hen-
syn til, at løn og andre ansættelsesvilkår i den offentlige sektor fastsættes ved kol-
lektive overenskomster og aftaler, der indgås mellem de respektive arbejdstager- og
arbejdsgiverorganisationer.
Komitéen ledes af en uafhængig formand. Komitéen består herudover af fem re-
præsentanter fra FH, en repræsentant fra Akademikerne, tre repræsentanter fra de
offentlige arbejdsgivere (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, KL og Danske Re-
gioner), en repræsentant fra Dansk Arbejdsgiverforening samt af seks eksperter.
Til understøttelse af komitéens arbejde nedsættes en referencegruppe bestående af
repræsentanter udpeget af komitéens medlemmer samt repræsentanter fra relevante
ministerier. Endelig nedsættes et uafhængigt sekretariat, der vil bistå komitéen og
formanden, som bemandes med medarbejdere fra relevante ministerier.