Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2021-22
§71 Alm.del
Offentligt
2499180_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 10-12-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 2117818
Dok. nr.: 2014145
Folketingets § 71-tilsyn har den 12. november 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 4
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren uddybe, hvilken opfølgning Rigsrevisionens beretning nr. 11 om ind-
satsen for at nedbringe brug af tvang i psykiatrien giver anledning til, herunder hvilke
konkrete initiativer der forventes taget for at øge fokus på læring og videndeling? Der
henvises til Sundhedsministerens redegørelse om beretningen.”
Svar:
I redegørelsen til Statsrevisorernes beretning nr. 11/2020 vedr. styring af indsatsen
for at nedbringe brug af tvang i psykiatrien tilkendegiver jeg, at vi kan tage ved lære
og drage nytte af de kritikpunkter, der fremsættes heri i forhold til det fremadrettede
arbejde med at forbedre indsatsen med at forebygge brugen af tvang i psykiatrien.
Jeg har til § 71-tilsynet og Sundhedsudvalget tidligere oplyst, at arbejdet med at fast-
sætte nye politiske målsætninger for at nedbringe anvendelsen af tvang sker i regi af
den kommende 10-årsplan for psykiatrien samt tilhørende monitoreringsmodel. Her-
ved sikres det, at anbefalingerne bygger på et grundigt, fagligt forarbejde, og det sker
under hensyntagen til en samlet styrket psykiatri med de øvrige indsatser i den kom-
mende 10-års plan.
Som følge af beretningens kritik af, at opfølgning på udviklingen i anvendelsen af
tvang ikke har været tilstrækkelig systematisk og tæt i forhold til konkrete initiativer i
regionernes partnerskabsaftaler med Sundhedsministeriet, er der et åbenlyst behov
for at se på, hvordan denne kritik kan imødekommes. Særligt i lyset af, at det ikke lyk-
kedes at indfri de politiske målsætninger for perioden 2014-2020.
I forbindelse med arbejdet med at fastlægge nye politiske målsætninger for at ned-
bringe tvang i psykiatrien vil vi, foruden at se nærmere på, hvordan der sikres en tæt-
tere og mere systematisk opfølgning på de nye tvangsmålsætninger, også overveje,
hvordan Task Force for Psykiatrien kan styrke fokus på opfølgning på lokale regionale
initiativer, herunder vurdere resultaterne af disse. Der kan ligeledes være behov for
at revurdere partnerskabsaftalerne mellem ministeriet og regionerne og opfølgnin-
gen herpå.
Fsva. beretningens kritik af, at Task Forcen ikke har indsamlet og formidlet viden om
god praksis fra partnerskabsaftalerne og monitoreringsrapporterne, så bemærker jeg
i beretningen, i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsen, at Task Forcen, med det
gældende kommissorium, ikke har haft til opgave at indsamle viden og evidens med
henblik på at udbrede bedste praksis for at nedbringe anvendelsen af tvang. Task For-
cen har haft til opgave at sætte nationalt fokus på at nedbringe tvang og være ram-
mesættende for dialog og rejse relevante drøftelser på baggrund af udviklingen i
§71, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilken opfølgning Rigsrevisionens beretning nr. 11 om indsatsen for at nedbringe brug af tvang i psykiatrien giver anledning til, til sundhedsministeren
tvangsanvendelsen. Samtidig har Task Forcen dog været med til at understøtte spred-
ning af bedste praksis og viden i form af drøftelser på Task Force møderne, oplæg og
temanalyser.
Som led i overvejelserne over at styrke Task Forcens fokus på opfølgning på lokale re-
gionale initiativer i arbejdet med de nye tvangsmålsætninger, vil det være naturligt i
denne sammenhæng også at overveje perspektiverne for en øget indsats for at styrke
videndeling på tværs af regionerne.
Som jeg har gjort opmærksom på tidligere, så vil vi frem mod nye politiske målsæt-
ninger fastholde det politiske og faglige fokus på forebyggelse af tvang i den regionale
psykiatri med fortsatte halvårlige monitoreringsrapporter fra Sundhedsstyrelsen og
møder i Task Force for Psykiatriområdet, hvor rapporterne og udviklingen i tvangsan-
vendelsen følges og drøftes. Desuden skal regionerne i deres årlige afrapporteringer
på partnerskabsaftalerne redegøre for de væsentligste succeser og udfordringer i pe-
rioden og foretage en vurdering i forhold til de lokalt opsatte milepæle. Dermed sik-
res en tættere opfølgning end hidtil ud fra det eksisterende set-up.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Bork
Side 2