Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2021-22
§71 Alm.del Bilag 7
Offentligt
2468913_0001.png
ÅRSRAPPORT 2020
1|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0002.png
1. Forord
Der er ingen tvivl om, at 2020 er et år, der vil gå over i historien. Et lille dyr, der kom i for tæt
kontakt med et menneske i Kina, blev hele klodens skæbne.
Vores liv blev forandret fra den ene dag til den anden - for jer og for Socialtilsyn Nord. I måtte
ændre jeres hverdag for at minimere smitte og samtidig sikre en meningsfuld hverdag for jeres
børn, unge og voksne. Vi måtte ændre tilsynsmetoder - tale med jer virtuelt, besøge jer kort tid og
nogle gange alene ved observation af jeres hverdag. Af nød lærte vi med rekordfart nye måder at
gøre ting på. Flere af de ting har vist sig meningsfulde, og dem vil vi holde fast i også fremover.
Den vigtigste læring er dog uden tvivl, at selv i en ukendt og utryg tid kunne vi holde fast i det, som
vi sammen ønsker at stå for, nemlig at børn, unge og voksne, der er i jeres varetægt, får den
faglige og menneskelige bedst mulige indsats. Det vil jeg gerne takke jer alle for.
Vores årsrapport belyser den generelle kvalitet hos tilbud og plejefamilier. På baggrund af de over
2.000 tilsynsbesøg, vi aflagde i 2020, er det vores overordnede vurdering, at kvaliteten hos både
tilbud og plejefamilier generelt er høj.
Socialtilsyn Nord havde i 2020 et særligt fokus på, hvordan sociale tilbud og plejefamilier
understøtter den fysiske og mentale sundhed og trivsel hos børn, unge og voksne. Vi vurderer
også her, at kvaliteten generel er høj. Vi ser dog også udviklingspotentialer og har 10 anbefalinger
til, hvordan vi mener, kvaliteten kan udvikles yderligere. Anbefalingerne handler blandt andet om,
hvordan tilbud og plejefamilier kan øge fokus på forebyggelse af rygning og uhensigtsmæssig brug
af rusmidler, være opmærksomme på unge og deres seksualitet samt være opmærksomme på, at
borgerne, uanset alder og forudsætninger, kan deltage i fysiske aktiviteter, der kan understøtte
deres sundhed. Vi håber, I vil læse og lade jer inspirere af vores anbefalinger.
Med venlig hilsen
Sigrid Fleckner
Tilsynschef
2|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0003.png
2. Resume
Socialtilsyn Nord førte, ved udgangen af 2020, tilsyn med 971 plejefamilier og 273 tilbud, som er
beliggende i ti nordjyske kommuner og i Silkeborg Kommune.
Den generelle kvalitet
Kvaliteten er i denne årsrapport beskrevet på baggrund af 1) en udvikling i de kvantitative
bedømmelser som udarbejdes i forbindelse med de driftsorienterede tilsyn og 2) de bekymrende
forhold, som blandt andet er beskrevet i varslede påbud, redegørelser og tilbagekaldte
godkendelser. Efter en analyse af disse data er det Socialtilsyn Nords vurdering, at den generelle
kvalitet hos tilbud og plejefamilier overordnet er høj, mens udviklingen i de kvantitative
bedømmelser er varierende blandt de forskellige målgrupper.
Særlig fokus på sundhed og trivsel
Socialtilsyn Nord har ved årets tilsynsbesøg haft særligt fokus på temaet om sundhed og trivsel,
som indgår i socialtilsynets kvalitetsmodel. Socialtilsynets analyse af datamaterialet fra
tilsynsbesøgene har vist, at kvaliteten hos tilbud og plejefamilier overordnet er høj. Analysen viser
dog også et udviklingspotentiale for temaet, og i den forbindelse kommer Socialtilsyn Nord med ti
anbefalinger til, hvordan kvaliteten kan udvikles yderligere.
Anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg
Socialtilsyn Nord var, i 2020, på 2.116 tilsynsbesøg hos tilbud og plejefamilier. De 1.696 besøg var
anmeldt på forhånd, mens 420 besøg var uanmeldte. Plejefamilien eller tilbuddet blev ikke truffet
hjemme i 59 af de uanmeldte besøg.
Nygodkendelser og sagsbehandlingstider
I løbet af 2020 blev 43 nye plejefamilier og 10 nye tilbud godkendt første gang. Sagsbehandlings-
tiden for nygodkendelser var 18 uger på plejefamilieområdet og 11 uger på tilbudsområdet.
Sanktioner og ophør
Socialtilsyn Nord udstedte i 2020 ingen påbud på hverken tilbuds- eller plejefamilieområdet. To
plejefamilier og ét tilbud fik inddraget deres godkendelse, mens 70 plejefamilier og 16 tilbud
ophørte efter eget ønske. Derudover bortfaldt 14 godkendelser hos plejefamilierne automatisk,
fordi de ikke havde plejebørn anbragt indenfor de seneste tre år.
3|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0004.png
Whistleblowerordningen
Alle, herunder beboere, pårørende og ansatte, kan anonymt kontakte socialtilsynets whistle-
blowerordning, hvis de er bekymret over forholdene i et socialt tilbud eller en plejefamilie.
Socialtilsyn Nord modtog og behandlede i alt 350 whistleblower-henvendelser i 2020.
Økonomi
Socialtilsyn Nords økonomi finansieres af indtægter fra henholdsvis tilsynstakster, objektiv
finansiering fra kommunerne og tilkøbsydelser. Budgettet for Socialtilsyn Nord var i 2020 på
35.069.475 kr., og ved årets udgang konstateredes et overskud på 834.784 kr.
4|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0005.png
Indhold
1. Forord
2. Resume
3. Årsrapportens indhold og formål
4. Om Socialtilsyn Nord
4.1 Tilsynsreformens og socialtilsynets formål
4.2 Tilsynsområde
4.3 Tilsynsopgaven
4.4 Socialtilsynets øvrige opgaver
4.5 Corona-epidemien
4.6 Nyt IT-system
2
3
6
7
7
7
8
10
10
11
5. Produktion
5.1 Antal tilsyn og tilsynsbesøg i 2020
5.2 Nygodkendelser
5.3 Henvendelser om bekymrende forhold
5.4 BPA-arbejdsgivervirksomheder
12
12
13
15
16
6. Generel kvalitet
6.1 Udviklingen af den generelle kvalitet
6.1.1 Datagrundlag
6.1.2 Plejefamilier
6.1.3 Tilbud til børn og unge
6.1.4 Tilbud til børn, unge og voksne
6.1.5 Tilbud til voksne
6.2 Sanktioner og bekymrende forhold
6.2.1 Bekymrende forhold
6.2.2 Tilbagekaldte godkendelser og ophør
18
18
18
20
21
23
25
26
28
31
7. Sundhed og trivsel
7.1 Indledning
7.2 Børne- og ungetilbud
7.3 Voksentilbud
7.4 Plejefamilier
33
33
34
36
39
8. Økonomi
8.1 Socialtilsyn Nords budget
8.2 Takstudviklingen fra 2017 - 2020
42
42
44
5|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0006.png
3. Årsrapportens indhold og formål
De fem socialtilsyn skal hvert år udgive en årsrapport. Rapporten skal indeholde lovbestemte data
om socialtilsynets produktion samt socialtilsynets generelle overvejelser om kvaliteten af de tilbud
og plejefamilier, der føres tilsyn med. Derudover kan det enkelte socialtilsyn vælge at inkludere
fokuspunkter i årsrapporten. Rapportens konklusioner skal indgå i drøftelserne om rammeaftalen
på det sociale område, som årligt indgås mellem kommunalbestyrelserne i regionen og
regionsrådet. Derudover sendes rapporten til Socialstyrelsen og lægges på socialtilsynets egen
hjemmeside.
Af denne årsrapport fremgår, hvordan Socialtilsyn Nord vurderer kvaliteten hos tilbud og
plejefamilier ud fra de tilsyn, der er aflagt i 2020. Rapporten indeholder også nogle anbefalinger til,
hvordan der kan arbejdes yderligere med at styrke kvaliteten hos tilbud og i plejefamilier inden for
et udvalgt fokuspunkt – i år er dette sundhed og trivsel.
Anbefalingerne, som Socialtilsyn Nord kommer med, er generelle. De er relevante for nogle tilbud
eller plejefamilier og ikke for andre. Det er derfor plejefamiliers og tilbuds eget valg, om de vil
benytte sig af dem. Det er Socialtilsyn Nords håb, at anbefalingerne medvirker til at skabe
refleksion hos det enkelte tilbud eller den enkelte plejefamilie over egen praksis.
6|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0007.png
4. Om Socialtilsyn Nord
4.1 Tilsynsreformens og socialtilsynets formål
Formålet med tilsynsreformen og etableringen af socialtilsynene var at løfte og understøtte
kvaliteten hos tilbud og plejefamilier. Socialtilsyn Nord skal sikre, at borgerne og brugerne af de
sociale tilbud og plejefamilier får en indsats, som stemmer overens med formålet i lov om social
service. Det skal ske ved en systematisk, ensartet, uvildig og faglig kompetent varetagelse af
opgaven med at godkende og føre det driftsorienterede tilsyn.
Socialtilsynet har dermed ansvaret for, at sociale tilbud og plejefamilier har den fornødne kvalitet til
at tage imod de børn, unge og voksne, som de er godkendt til, og - på tilbudsområdet - at der også
er den rette sammenhæng mellem tilbuddets pris og kvalitet.
4.2 Tilsynsområde
Socialtilsynet er organiseret i fem
socialtilsyn (Nord, Midt, Syd, Øst
og Hovedstaden). Socialtilsyn Nord
er forankret i Hjørring Kommune og
fører tilsyn med de tilbud og
plejefamilier, som er beliggende i ti
af de nordjyske kommuner samt
Silkeborg Kommune. Socialtilsyn
Øst fører tilsyn med tilbud og
plejefamilier i Hjørring Kommune.
Det skyldes, at et socialtilsyn ikke
må føre tilsyn med tilbud og pleje-
familier i egen kommune.
Figur 1 - Socialtilsyn Nords kommunale tilsynsområder
Det er, i lov om socialtilsyn, be-
skrevet, at følgende indgår i social-
tilsynets tilsynskompetence:
7|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0008.png
Plejefamilier
Botilbud til borgere med handicap og/eller psykiske lidelser
Døgntilbud til børn og unge
Krisecentre
Forsorgshjem
Stofmisbrugsbehandlingstilbud
Alkoholmisbrugsbehandlingstilbud
Botilbudslignende boformer med hjælp og støtte efter lov om social service §§ 83-87, 97,
98.
BPA-arbejdsgivervirksomheder (Borgerstyret Personlig Assistance)
Socialtilsynet har det driftsorienterede tilsyn, som handler om tilbuddets eller plejefamiliens
generelle kvalitet, men har ikke tilsyn med den enkelte borger. Tilsynet med den enkelte borger og
dennes situation (det personrettede tilsyn) varetages af borgerens egen kommune.
4.3 Tilsynsopgaven
Nedenfor ses en tabel over antallet af tilbud/plejefamilier fordelt på type af tilbud samt år.
Tabel 1 - Antal sociale tilbud og plejefamilier som Socialtilsyn Nord førte tilsyn med
1
År 2020
Plejefamilier
Tilbud til børn og unge
Tilbud til børn, unge og voksne
Tilbud til voksne
I alt
971
36
52
185
1.244
År 2019
1.018
41
56
182
1.297
År 2018
1.034
46
59
191
1.330
Socialtilsyn Nord havde i 2020 en opgaveportefølje som rummede 1.244 tilbud og plejefamilier
(tabel 1). Det er lidt færre end de forrige år – særligt for tilbud til børn og unge er der sket et fald
(22 %) i antal tilbud fra 2018 til 2020.
1
Opgjort d. 31/12
8|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0009.png
Tabel 2 - Antal pladser i tilbud og plejefamilier i 2020
Område
Plejefamilier
Tilbud
I alt
År 2020
1.922
6.516
8.438
År 2019
-
-
8.391
År 2018
2.012
8.053
10.065
De 1.244 tilbud og plejefamilier (tabel 1) havde i 2020 i alt 8.438 pladser til børn, unge og voksne
(tabel 2), hvilket er 47 flere pladser end året inden. Dermed var der i 2020 i gennemsnit flere
pladser per tilbud og plejefamilie end i 2019.
Socialtilsynet skal både føre tilsyn med forholdene i tilbuddet eller plejefamilien og indgå i dialog
med henblik på at bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten. De fem socialtilsyn godkender og
fører tilsyn efter en fælles lovbestemt kvalitetsmodel. Modellen skal sikre et professionelt og
ensartet tilsyn i hele landet. Der er en kvalitetsmodel for henholdsvis tilbud og plejefamilier, og
begge kvalitetsmodeller er opdelt i syv temaer (jf. figur 2).
Figur 2 - Socialtilsynets kvalitetsmodel
Under hvert tema er der en række
kriterier og indikatorer, som kvalitet-
en hos det enkelte tilbud eller den
enkelte plejefamilie bedømmes og
vurderes ud fra. Udover de syv
temaer i kvalitetsmodellen vurderer
socialtilsynet også tilbuddenes og
plejefamiliernes økonomi.
Uddannelse og
beskæftigelse
Selvstændig-
hed og
relationer
Fysiske rammer
Kvalitets-
modellen
En kvalitetsvurdering, med afsæt i
kvalitetsmodellen, følges som ud-
gangspunkt op af en tilsynsrapport,
som sendes til tilbuddet eller pleje-
familien.
Kompetencer
Målgruppe,
metoder og
resultater
Familiestruktur
og
familiedynamik/
organisation og
ledelse
Sundhed og
trivsel
9|Side
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0010.png
4.4 Socialtilsynets øvrige opgaver
Foruden at føre tilsyn, og indgå i dialog med tilbud og plejefamilier om deres kvalitet, indgår
socialtilsynet i en række aktiviteter med henblik på at bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten
hos tilbud og plejefamilier.
I 2020 havde Socialtilsyn Nord planlagt afholdelse af to årsmøder for plejefamilier og ét for tilbud.
Disse blev dog aflyst på grund af corona-epidemien. Derudover holdt Socialtilsyn Nord i 2020
samarbejdsmøder med kommuner og regioner, samt andre myndigheder og interessenter som for
eksempel politiet.
Socialtilsynet har mulighed for at udbyde tilkøbsydelser, der relaterer sig til tilsynets tilsynsfaglige
eller socialfaglige viden. I 2020 udbød Socialtilsyn Nord for eksempel en temadag om brugen af
sociale medier.
4.5 Corona-epidemien
Tilsynsåret 2020 var fra marts
2
generelt påvirket af corona-epidemien, og de restriktioner som
ministerier og andre myndigheder meldte ud i den forbindelse.
Socialtilsynets arbejde blev dog defineret som en kritisk funktion. Det betød, at Socialtilsyn Nord
kunne fortsætte arbejdet med at føre tilsyn, men at måder at gøre tingene på måtte nytænkes.
For at kunne tage højde for de restriktioner, der blev meldt ud, valgte Socialtilsyn Nord for
eksempel at nytænke måden at aflægge tilsynsbesøg på. Tilsynsbesøg hos både de sociale tilbud
og hos plejefamilierne blev kortet væsentligt ned eller afholdt udendørs hvis muligt. Den korte tid
blev brugt på at tale med eller observere de børn, unge og voksne der boede på tilbuddene og i
plejefamilierne. Andre samtaler, for eksempel med tilbudsledere og plejefamilier, blev så vidt muligt
afholdt virtuelt eller telefonisk.
Corona-restriktionerne betød også, at langt de fleste interne og eksterne møder blev struktureret
på andre måder og afholdt virtuelt.
2
11. marts introducerede regeringen og myndighederne en række midlertidige restriktioner for danskernes adfærd for at forsinke
udbredelsen af coronavirus.
10 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0011.png
Både de nye måder at aflægge tilsynsbesøg på og at afholde møder på, har givet nye og
værdifulde erfaringer, hvor en del vil blive fastholdt også efter afslutning af corona-epidemien.
Endeligt betød corona-epidemien forsinkelser af nygodkendelser på plejefamilieområdet, fordi
grundkurserne måtte udsættes, og at Socialtilsyn Nord måtte aflyse en række arrangementer, som
en konsekvens af forsamlingsforbuddet og øvrige corona-restriktioner.
4.6 Nyt IT-system
I marts 2020 overgik alle fem socialtilsyn til et nyt IT-system
3
. Implementeringen af det nye system
har haft en væsentlig betydning for de data, som præsenteres i årsrapporten 2020. Det skyldes, at
data er registreret i to forskellige IT-systemer, at systemet har været under udvikling i
implementeringsfasen og at et nyt IT-system altid indebærer en længere læringsproces, hvor fejl i
menneskelige registreringer kan forekomme. Implementeringen af det nye IT-system har også sat
begrænsninger for, hvad Socialtilsynet har kunnet inddrage af data. Årsrapporten og dens indhold
er med forbehold for dette.
3
IBM Cognos Analytics
11 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0012.png
5. Produktion
Kapitlet indeholder de data om Socialtilsyn Nords produktion i 2020, som ifølge loven skal indgå i
årsrapporten. Socialtilsyn Nord førte i 2020 tilsyn med i alt 1.244 tilbud og plejefamilier (jf. tabel 1 i
kapitel 4.3). Kapitlet indeholder konkret opgørelser over antal tilsyn og tilsynsbesøg, nygod-
kendelser, henvendelser om bekymrende forhold samt BPA-arbejdsgivervirksomheder.
5.1 Antal tilsyn og tilsynsbesøg i 2020
En væsentlig del af socialtilsynets opgave er at føre tilsyn med tilbud og plejefamilier. Nedenfor ses
en opgørelse over antallet af gennemførte tilsyn (tabel 3). Et tilsyn gennemføres enten som drift
eller i forbindelse med en nygodkendelse, og der kan i forbindelse med ét tilsyn godt forekomme
flere tilsynsbesøg (anmeldte som uanmeldte). Antallet af besøg fremgår i tabel 4. For
nygodkendelser af tilbud og plejefamilier følger det af reglerne, at der kun aflægges anmeldte
besøg.
Tabel 3 - Antal gennemførte tilsyn i løbet af 2020 fordelt på driftstilsyn og nygodkendelser
4
Driftstilsyn
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.156
354
1.510
Nygodkendelser
42
9
51
Tilsyn i alt
1.198
363
1.561
Som det fremgår af tabel 3, var der i alt 1.561 tilsyn i 2020. Et tilsyn består, udover et eller flere
besøg, for eksempel af en vurdering af tilbuddenes og plejefamiliernes økonomi. Derudover
indhentes der oplysninger om tilbuddet/plejefamilien fra andre parter, som for eksempel
anbringende kommune, pårørende og skoler. Hver tilsynsproces afsluttes som udgangspunkt med
udarbejdelse af en rapport.
Hvert år skal Socialtilsyn Nord aflægge mindst ét tilsynsbesøg hos alle tilbud/plejefamilier, som er
omfattet af socialtilsynets tilsynskompetence. Der kan være flere besøg indeholdt i et tilsyn, og
derfor vil antallet af besøg (tabel 4) typisk overstige antallet af tilsyn (tabel 3). Besøgene foretages
4
Tidspunktet for gennemførslen af tilsynet afgør, hvilket år tilsynet registreres.
12 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0013.png
ud fra en risikovurdering, enten anmeldt eller uanmeldt. Det beror også på en konkret
risikovurdering, om det enkelte tilbud eller den enkelte plejefamilie skal have mere end ét
tilsynsbesøg i løbet af året.
Tabel 4 - Fysiske besøg aflagt i 2020 fordelt på anmeldte og uanmeldte tilsyn
Anmeldte Uanmeldte
Uanmeldt ikke
Besøg i alt
Truffet
51
0
8
0
0
59
1.365
106
632
13
0
2.116
området
familie-
Driftsorienterede tilsynsbesøg
Ifm. nygodkendelser
Driftsorienterede tilsynsbesøg
1.185
106
392
13
0
1.696
129
0
232
0
0
361
Pleje-
Tilbuds-
området
Ifm. nygodkendelser
Ifm. regodkendelser
I alt
Som det fremgår af tabel 4, var Socialtilsyn Nord i 2020 på tilsynsbesøg i alt 2.116 gange. Af dem
var 1.696 anmeldte og 420 uanmeldte (hvor der på 59 besøg ikke blev truffet nogen hjemme)
.
Hvorvidt et besøg sker anmeldt eller uanmeldt, beror på en konkret risikovurdering og afhænger
blandt andet af, hvad der skal undersøges i det enkelte tilbud eller den enkelte plejefamilie, og den
mest hensigtsmæssige måde at undersøge det på. Hvis socialtilsynet for eksempel ønsker at
deltage i et personalemøde, eller specifikt ønsker at tale med en leder på et tilbud eller med en
plejefamilie, vil der typiske vælges anmeldte besøg for at sikre, at der er nogen hjemme. Hvis
socialtilsynet ønsker at afdække, hvordan forholdene er for borgerne, for eksempel en helt
almindelig morgen, eller vil følge op på bekymrende forhold, vil et uanmeldt besøg ofte blive valgt.
5.2 Nygodkendelser
Socialtilsynet behandler ansøgninger om nygodkendelse i takt med de modtages fra tilbud og
plejefamilier. Socialtilsynet kan give afslag på en godkendelse samt godkende et tilbud eller en
plejefamilie med vilkår. Godkendelse med vilkår betyder, at tilbuddet/plejefamilien skal opfylde
vilkåret indenfor en rimelig periode, som en betingelse for at blive ved med at være godkendt.
Godkendelse med vilkår giver et tilbud eller en plejefamilie mulighed for at få godkendelsen,
13 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0014.png
selvom alle betingelser for godkendelse endnu ikke er opfyldt. Vilkår er reserveret til de tilfælde,
hvor der alene udestår formalia, eller hvor der er andre forhold, som er væsentlige nok til at være
en betingelse for godkendelse, men som omvendt trods alt alene udgør en mindre del af det
samlede godkendelsesgrundlag.
Tabel 5 – Antal færdigbehandlede ansøgninger om nygodkendelser og eventuelle vilkår
5
Tilbudstype
Plejefamilier
Tilbud til børn og unge
Tilbud til børn, unge og voksne
Tilbud til voksne
I alt
Godkendelser
43
4
0
6
53
Antal vilkår
1
0
0
1
2
Som det fremgår af tabel 5, har Socialtilsyn Nord godkendt i alt 43 plejefamilier og 10 tilbud i 2020.
Et tilbud og én plejefamilie blev godkendt med vilkår. Vilkår for et tilbud kan for eksempel være, at
de fysiske rammer på et tilbud skal besigtiges, inden der må flytte nogen ind, og for plejefamilier, at
de skal etablere et kommende plejebarns værelse, inden plejebarnet flytter ind. Begge vilkår
registreret i 2020 er opfyldt.
Tabel 6 - Antal afslag og tilbagetrukne nygodkendelser
Behandling af ansøgning
Afslag fra
STN
Ansøger
tilbagetrækker
Plejefamilier
Tilbud
I alt
8
0
8
34
4
38
Som det fremgår af tabel 6, afslog Socialtilsyn Nord at godkende otte plejefamilier i 2020. Afslag
på godkendelse kan for eksempel ske, fordi Socialtilsyn Nord vurderer, at ansøgerne ikke har
5
Afgørelsesdatoen for godkendelsen afgør, hvilket år godkendelsen registreres under. For eksempel: Tilsynsbesøget og det
sagsforberedende arbejde er gennemført i 2019, men afgørelsen træffes først i 2020. Denne rapport vil indgå i årsrapporten for 2020
14 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0015.png
tilstrækkelige personlige og faglige kompetencer til at varetage opgaven eller, at deres økonomiske
ressourcer ikke er tilstrækkelige til at kunne sikre et plejebarn en stabil anbringelse.
I alt 38 plejefamilier og tilbud trak deres ansøgning om godkendelse tilbage, inden Socialtilsyn
Nord havde afsluttet sagsbehandlingen. For plejefamilier kan det for eksempel være begrundet
med overvejelser om at have plejebørn på baggrund af ansøgningsprocessen. For tilbudsområdet
kan det være fordi, de fysiske rammer, man havde tiltænkt til tilbuddet, alligevel ikke kan
finansieres eller godkendes til beboelse. Plejefamilier og tilbud, der trækker deres ansøgning
tilbage, kan ansøge igen på et senere tidspunkt.
Tabel 7 - Sagsbehandlingstider for nygodkendelser i 2020
Tilbudstype
Tilbud
Plejefamilier
Antal uger
11
18
Som det fremgår af tabel 7, var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2020 11 uger for tilbud og
18 uger for plejefamilier.
Socialtilsyn Nord bestræber sig på en så hurtig sagsbehandling som muligt og kan, som
udgangspunkt, behandle en nyansøgning på omkring 12 uger, hvis alle informationer er til
rådighed, og der ikke er særlige problemstillinger. En ansøgningsproces kan blive forlænget, hvis
for eksempel Socialtilsyn Nord må rykke og/eller vente på at få informationer.
Den længere sagsbehandlingstid for plejefamilier i 2020 skyldtes særligt, at de lovpligtige
grundkurser måtte udsættes på grund af corona-epidemien. Derudover kan en dialogproces, forud
for et helt eller delvist afslag på en ansøgning, medføre en øget sagsbehandlingstid.
5.3 Henvendelser om bekymrende forhold
Alle kan anonymt henvende sig til socialtilsynet, hvis de er bekymret for forhold i et tilbud eller en
plejefamilie. Formålet er at understøtte, at oplysninger om bekymrende forhold når frem til
socialtilsynet, så socialtilsynet kan arbejde for den bedst mulige kvalitet i tilbud og plejefamilier.
15 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0016.png
Tabel 8 - Antal henvendelser om bekymrende forhold
Tilbudstype
Plejefamilier
Tilbud til børn og unge
Tilbud til børn, unge og voksne
Tilbud til voksne
Udenfor lov om socialtilsyn
Ukendt
I alt
Antal
19
42
45
221
18
5
350
Som det fremgår af tabel 8, modtog Socialtilsyn Nord i 2020 i alt 350 henvendelser om
bekymrende forhold. Det er 69 færre henvendelser end året forinden, som var det år, der havde
det største antal af bekymrende henvendelser i Socialtilsyn Nords historie.
Socialtilsyn Nord arbejder vedvarende på at udbrede kendskabet til whistleblower-ordningen.
5.4 BPA-arbejdsgivervirksomheder
Siden 1. januar 2018 har socialtilsynet skulle godkende og føre tilsyn med BPA-arbejdsgiver-
virksomheder. Socialtilsyn Nord vurderer, ud fra en individuel risikovurdering, om den enkelte BPA-
arbejdsgiver-virksomhed skal have et driftsorienteret tilsynsbesøg.
Tabel 9 og 10 viser en oversigt over antallet af BPA-arbejdsgivervirksomheder som Socialtilsyn
Nord førte tilsyn med i 2020 samt antallet af tilsyn.
Tabel 9 - Antal BPA-arbejdsgivervirksomheder pr. 31.12.2020
Antal
BPA-arbejdsgivervirksomheder
3
16 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0017.png
Tabel 10 - Tilsyn med BPA-arbejdsgivervirksomheder i 2020
6
Antal
Tilsyn med BPA-arbejdsgivervirksomheder
3
Som det fremgår, førte Socialtilsyn Nord tilsyn med i alt tre BPA-arbejdsgivervirksomheder i 2020.
6
I forbindelse med budgetgodkendelse.
17 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0018.png
6. Generel kvalitet
Socialtilsynet skal i årsrapporten præsentere de generelle overvejelser om kvaliteten i de tilbud,
der er omfattet af socialtilsynet herunder den faglige og organisatoriske udvikling i tilbuddene
7
.
I præsentationen af den generelle kvalitet er der i dette års rapport tage afsæt i følgende
data:
1. Udviklingen af den generelle kvalitet fra og med 2018 til og med 2020:
Kvantitative bedømmelser uddraget fra tilsynsrapporterne.
2. Bekymrende forhold og sanktioner i 2020:
Med afsæt i bl.a. interne registreringer har vi, uddraget data fra:
Redegørelser.
Varslede påbud.
Skærpede tilsyn.
Udstedte påbud.
Tilbagekaldte godkendelser og andre ophør.
6.1 Udviklingen af den generelle kvalitet
6.1.1 Datagrundlag
Socialtilsyn Nord har en mission om at løfte kvaliteten i plejefamilier og sociale tilbud. Det gøres
blandt andet ved at sikre, at borgerne i sociale tilbud og plejefamilier får en indsats, som stemmer
overens med formålet efter serviceloven.
Figur 3 - Bedømmelsesniveauer i
I vurderingen af kvaliteten hos henholdsvis plejefamilier og
kvalitetsmodellen
tilbud arbejder de fem socialtilsyn ud fra en kvalitetsmodel,
som benyttes i tilsynsarbejdet (se kap. 4.3 figur 2).
Kvalitetsmodellen rummer i alt syv temaer. Under hvert
tema kan socialtilsynet give dets overordnede vurdering af
tilbuddet eller plejefamilien. Foruden temaerne indeholder
modellen yderligere to niveauer – et
kriterieniveau
og et
indikatorniveau
(figur 3).
Tema
Kriterier
Indikatorer
7
Jf. lov om socialtilsyn, LBK nr. 846 af 21/08/2019
18 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0019.png
Som figuren illustrerer, kan hvert tema rumme et større antal kriterier, ligesom hvert kriterium kan
rumme et større antal indikatorer. Under hvert kriterium gives, som under de overordnede temaer,
en
kvalitativ
bedømmelse af tilbuddet eller plejefamilien. På indikatorniveau derimod, bliver
tilbuddet eller plejefamilien givet en
kvantitativ
bedømmelse. Det indebærer, at socialtilsynet, ud fra
en specifik indikator, giver tilbuddet en score fra 1-5, hvor 5 gives, når tilbuddet eller plejefamilien ”i
meget høj grad”
har opfyldt indikatoren, mens 1 gives hvis tilbuddet eller plejefamilien ”i
meget lav
grad”
har opfyldt indikatoren.
Kvalitetsmodellen giver, ved hjælp af de opstillede kriterier og indikatorer, mulighed for dialog om
kvaliteten i indsatsen på et systematisk og ensartet grundlag. Socialtilsynet foretager på baggrund
af en gennemgang af temaer, kriterier og indikatorer i Kvalitetsmodellen en samlet, faglig vurdering
af, om tilbuddets kvalitet er tilstrækkelig god.
Kvalitetsmodellen er en generisk resultatmodel. Det betyder, at bedømmelserne i den er målrettet
en bred målgruppe og ikke en specifik målgruppe. Derudover er en score ikke altid udtryk for god
eller dårlig kvalitet. For eksempel vil et tilbud der har mange ældre borgere i pensionsalderen score
lavt på stabilt fremmøde i beskæftigelse. Årsagen til den lave score vil socialtilsynet i de tilfælde
beskrive på kriterieniveau.
Alligevel har Socialtilsyn Nord valgt at betragte scoren på indikatorniveau som en relevant
datakilde at inddrage i undersøgelsen af tilbuddenes og plejefamiliernes generelle kvalitet, set over
en periode på tre år. De kvantitative bedømmelser vil være et gennemsnit af de
indikatorbedømmelser, under hvert af Kvalitetsmodellens syv temaer, som Socialtilsyn Nord har
givet i det pågældende år. Der skal tages forbehold for, at dataet er et øjebliksbillede. Det vil sige,
at dataet er inklusiv bedømmelser fra de tilsynsrapporter, som er under udarbejdelse på
tidspunktet for datatrækket.
Kvalitetsmodellen varierer alt efter om der er tale om en plejefamilie, et tilbud for voksne eller et
tilbud for børn og unge. Den generelle kvalitet vil derfor blive behandlet under fire kategorier:
1. Plejefamilier
2. Tilbud til børn og unge
3. Tilbud til børn, unge og voksne
4. Tilbud til voksne
19 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0020.png
I det følgende vil kvaliteten for hver af disse målgrupper præsenteres. Som nævnt i kapitel 4.6
tages der forbehold for dataet grundet implementeringen at nyt IT-system i 2020
6.1.2 Plejefamilier
Under dette afsnit vil Socialtilsyn Nord kort belyse den generelle kvalitet på plejefamilieområdet, og
hvordan kvaliteten har bevæget sig over en treårig periode; fra 2018 til 2020. Porteføljen på
plejefamilieområdet udgjorde ved udgangen af 2020 971 familier, mens den i 2019 og 2018
udgjorde henholdsvis 1.018 og 1.034 familier.
I figur 4 er den gennemsnitlige bedømmelse på plejefamilieområdet opgjort for henholdsvis 2018,
2019 og 2020. De gennemsnitlige bedømmelser er fordelt på de syv temaer fra kvalitetsmodellem.
Figur 4 - Gennemsnitlig bedømmelse fordelt på kvalitetsmodellens syv temaer (2018-2020)
8
Plejefamilier
Fysiske rammer
Kompetencer
Familiestruktur og -dynamik
Målgruppe, metoder og resultater
Selvstændighed og relationer
Sundhed og Trivsel
Uddannelse og beskæftigelse
0
1
2
3
Bedømmelsesscore
4,3
4,3
4,6
4,4
4,3
4,6
4,3
4,3
4,2
4,2
4,3
4,3
4,3
4,3
4,2
4,2
4,6
4,6
4,6
4,6
2018
2019
2020
4,5
4
5
8
Bedømmelsesscorerne i figuren er afrundede størrelser af de reelle tal. Det betyder, at søjlerne i figuren kan have
forskellige størrelser, selv om tallene syner ens. Dette gør sig ligeledes gældende i Figur 5, 6 og 7.
20 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0021.png
Socialtilsyn Nord ser generelt en høj kvalitet på plejefamilieområdet i 2020, hvor samtlige
bedømmelser er højere end fire (”i
høj grad opfyldt”).
Derudover er den gennemsnitlige
bedømmelse den højeste registrerede på samtlige temaer set hen over en treårig periode.
Den største ændring i bedømmelserne er fra 2019 til 2020 mens de gennemsnitlige bedømmelser
stort set var uændret fra 2018 til 2019. De temaer, som siden 2019 er gennemgået den største
procentvise stigning i bedømmelsen, er
målgruppe, metoder og resultater
(fra 4,2 til 4,6),
familiestruktur og familiedynamik
(fra 4,3 til 4,6) samt
uddannelse og beskæftigelse
(fra 4,2 til 4,5),
der alle er steget mellem 8 og 9 % fra 2019 til 2020. Undersøgelsen af kvaliteten af disse temaer
handler om plejefamiliens evne til 1) at sikre barnets trivsel og resultater i den ønskede udvikling
for barnet, 2) familiens overskud til at bidrage til at give barnet kontinuitet i opvæksten og mulighed
for at vokse op i et trygt omsorgsmiljø samt 3) understøtte barnets eller den unges skolegang,
mulighed for at gennemføre uddannelse og komme i skole.
Den procentvise stigning for samtlige temaer er dog meget ens. Den laveste procentvise ændring
fra 2019 til 2020 er på temaet
kompetencer,
der er steget med 6,5 %. En vurdering af
plejefamiliens kompetencer handler om, at undersøge om plejeforældrene har de personlige,
relationelle og faglige kompetencer, der er nødvendige for at sikre barnet en tryg hverdag og
opvækst med nære og stabile relationer.
På baggrund af ovenstående vurderer Socialtilsyn Nord, at der generel var en god kvalitet på
plejefamilieområdet i 2020, og at der er sket en lille stigning i kvaliteten sammenlignet med de
forrige år.
6.1.3 Tilbud til børn og unge
Nedenfor er Socialtilsyn Nords vurdering af den generelle kvalitet for tilbud, der kun er målrettet
børn og unge, præsenteret. Opgaveporteføljen for denne målgruppe var ved udgangen af 2020 på
36 tilbud. I figur 5 er de gennemsnitlige kvantitative bedømmelser for børne- og ungetilbud
fremstillet.
21 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0022.png
Figur 5 - Gennemsnitlig bedømmelse fordelt på kvalitetsmodellens syv temaer (2018-2020)
Tilbud til børn og unge
Fysiske rammer
Kompetencer
Organisation og ledelse
Målgruppe, metoder og resultater
Selvstændighed og relationer
Sundhed og Trivsel
Uddannelse og beskæftigelse
0
1
2
3
Bedømmelsesscore
4,3
4,6
4,6
4,5
4,4
4,2
4,3
4,2
4,1
4,1
4,2
4,5
4,6
4,5
4,5
2018
2019
2020
4,3
4,4
4,1
4,4
4,2
4,1
4
5
Socialtilsyn Nord vurderer, at de gennemsnitlige bedømmelser i 2020 er udtryk for en generel høj
kvalitet set ud fra hvert af de syv temaer fra kvalitetsmodellen. Alle temaerne har et gennemsnit,
der ligger mellem fire (”i
høj grad opfyldt”)
og fem (”i
meget høj grad opfyldt”).
Dog er der fra 2019
til 2020 sket et fald i de gennemsnitlige bedømmelser på samtlige temaer, hvilket kan indikere, at
der er tale om et fald i kvaliteten sammenlignet med de forrige år
9
.
Ved en sammenligning af udviklingen på tværs af de syv temaer, er det særligt bedømmelsen
under temaet
målgruppe, metoder og resultater,
der er faldet markant. Kvalitet inden for dette tema
handler om, hvorvidt tilbuddet har et klart formål med indsatsen, og om tilbuddets metoder
medvirker til at sikre den ønskede udvikling for borgerne. Den største ændring på dette tema er
sket fra 2019 til 2020 med et fald på 10,5 % (fra 4,6 til 4,1).
Uddannelse og beskæftigelse
er det tema, som har gennemgået det mindste fald siden 2019 (1,7
%). Set over en treårig periode har temaet dog gennemgået et fald tilsvarende de resterende
temaer, der alle er faldet med omkring 5-7 % siden 2018. Når socialtilsynet måler på kvaliteten for
tilbuddenes indsats omkring uddannelse og beskæftigelse, omfatter det både ordinær grundskole,
9
Der tages forbehold for usikkerhed i dataet grundet skift af IT-system i marts 2020.
22 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0023.png
uddannelse og beskæftigelse samt forskellige former for særlige grundskole-, uddannelses- og
beskæftigelsestilbud eller samværs- og aktivitetstilbud. For børn under den skolepligtige alder er
dagtilbud et væsentligt element i forhold til barnets udvikling og læring.
Generelle udsving i data fra år til år kan skyldes, at der er væsentligt færre tilbud på børn og
ungeområdet sammenlignet med eksempelvis plejefamilieområdet. Det betyder, at der skal færre
tilsynsrapporter til, for at trække data henholdsvis op eller ned.
Overordnet kan det konkluderes, at der, ud fra de kvantitative bedømmelser, er sket et fald i den
generelle kvalitet på tilbudsområdet for børn og unge, sammenlignet med de forrige år. Alligevel
vurderes det, at kvaliteten i 2020 var på et generelt højt niveau.
6.1.4 Tilbud til børn, unge og voksne
Nogle af de tilbud, som Socialtilsyn Nord fører tilsyn med er godkendt til både børn, unge og
voksne (her også omtalt som ”blandede tilbud”). Ved udgangen af 2020 var antallet af blandede
tilbud på 52. Den kvantitative bedømmelse af kvaliteten i disse tilbud, samt udviklingen hen over
en treårig periode, er præsenteret i figur 6.
Figur 6 - Gennemsnitlig bedømmelse fordelt på kvalitetsmodellens syv temaer (2018-2020)
Blandede tilbud
Fysiske rammer
Kompetencer
Organisation og ledelse
Målgruppe, metoder og resultater
Selvstændighed og relationer
Sundhed og Trivsel
Uddannelse og beskæftigelse
0
1
2
3
Bedømmelsesscore
4,2
4,1
3,9
4,6
4,6
4,6
4,6
4,5
4,5
4,4
4,4
4,5
4,5
4,6
4,6
4,5
4,5
4,3
4,4
4,5
4,6
2018
2019
2020
4
5
23 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0024.png
Socialtilsyn Nord vurderer, at den generelle kvalitet hos de blandede tilbud i 2020 var god, set ud
fra de kvantitative bedømmelser i figur 6. De fleste temaer har en gennemsnitlig bedømmelse, der
er højere end fire (”i
høj grad opfyldt”),
og i flere tilfælde også tættere på fem (”i
meget høj grad
opfyldt”).
Temaet
uddannelse og beskæftigelse
havde, som det eneste tema, en score på under fire (3,9) i
2020.
Uddannelse og beskæftigelse
er det tema, som i gennemsnit blev givet den laveste
bedømmelse, både i 2020 og de foregående år, hvilket med udgangspunkt i kvalitetsmodellen kan
indikere en lavere kvalitet i tilbuddenes indsats. I vurderingen af kvaliteten under temaet:
uddannelse og beskæftigelse,
bedømmes det blandt andet hvorvidt
”borgerne er i dagtilbud,
grundskoletilbud, uddannelse, beskæftigelse, eller samværs- og aktivitetstilbud…”.
Tilbuddene
kan, grundet deres varierende målgrupper, have forskellige forudsætninger for at opfylde denne
indikators ordlyd. Det vil i så fald fremgå af socialtilsynets kvalitative vurdering på kriterieniveau.
Ved en sammenligning af de kvantitative bedømmelser i 2020 med bedømmelserne i 2018 og
2019 fremgår det, at der er sket både fald og stigninger i den gennemsnitlige score. Der er dog tale
om meget små procentvise forskelle under samtlige temaer, med undtagelse af
uddannelse og
beskæftigelse
der siden 2018 er faldet med 7,4 %, hvilket igen (i sammenligning med de forgående
år) indikerer en lavere kvalitet i 2020 inden for dette tema. Derudover er
selvstændighed og
relationer
faldet med omkring 3,5 % siden 2018 og 2019. Temaet selvstændighed og relationer
omfatter tilbuddets evne til at understøtte borgerne i at indgå i positive sociale relationer samt leve
et selvstændigt liv i overensstemmelse med egne ønsker og behov.
Den største procentvise stigning i de kvantitative bedømmelser ses under temaet
sundhed og
trivsel
(2,7 % stigning siden 2019 og 4,1 % stigning siden 2018), som var Socialtilsyn Nords
fokuspunkt i 2020
10
. Temaet omfatter både borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel.
Overordnet set kan det konkluderes, at det, ud fra de kvantitative bedømmelser, tyder på, at
kvaliteten for tilbud til både børn, unge og voksne har et nogenlunde stabilt højt niveau, men at de
gennemsnitlige bedømmelser er faldet på temaerne
uddannelse og beskæftigelse
samt
selvstændighed og relationer.
Generelle udsving i de gennemsnitlige data fra år til år kan dog være
tydeligere for dette tilbudsområde, sammenlignet med eksempelvis plejefamilieområdet, da der er
10
Socialtilsyn Nord udvælger hvert år et emne, som der i tilsynene er særlig fokus på. I 2020 var fokuspunktet ”sundhed og trivsel”.
24 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0025.png
væsentligt færre blandede tilbud end plejefamilier. Det betyder, at der skal færre tilsynsrapporter til,
for at trække data henholdsvis op eller ned.
6.1.5 Tilbud til voksne
Socialtilsyn Nord havde med udgangen af 2020 tilsyn med 185 tilbud for voksne. Disse tilbud er
udgangspunktet for nedstående bedømmelser.
Figur 7 - Gennemsnitlig bedømmelse fordelt på kvalitetsmodellens syv temaer (2018-2020)
Tilbud til voksne
Fysiske rammer
Kompetencer
Organisation og ledelse
Målgruppe, metoder og resultater
Selvstændighed og relationer
Sundhed og Trivsel
Uddannelse og beskæftigelse
0
1
3,8
3,7
3,6
4,6
4,6
4,6
4,5
4,6
4,6
4,3
4,4
4,4
4,5
4,6
4,5
4,4
4,4
4,4
4,5
4,6
4,6
2018
2019
2020
2
3
Bedømmelsesscore
4
5
Som ved de øvrige tilbud og plejefamilier, var der i 2020 tale om en generel høj kvalitet i tilbuddene
for voksne, og den høje kvalitet har været stabil, set over en treårig periode. Gennemsnittet under
stort set alle temaer er tæt på uændret eller steget minimalt siden 2018.
Uddannelse og beskæftigelse
var det tema med den største procentvise ændring – med et fald på
lidt under 3 % siden 2019 samt et fald på 5 % siden 2018. Temaet
uddannelse og beskæftigelse
ligger som det eneste tema i 2020 på under fire (3,6) og var det tema, som i gennemsnit blev givet
den laveste bedømmelse alle tre år. Med udgangspunkt i kvalitetsmodellen kan det indikere en
lavere kvalitet i tilbuddenes indsats omkring borgernes uddannelse og beskæftigelse med
25 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0026.png
udgangspunkt i borgerens udviklingspotentiale på området. Derudover er det væsentligt for
kvaliteten, at tilbuddene forpligter sig i de samarbejdsrelationer, der er nødvendige for at
understøtte, at målene for borgernes uddannelse og/eller beskæftigelse opnås.
6.2 Sanktioner og bekymrende forhold
Socialtilsynet har mulighed for at iværksætte forskellige typer af sanktioner, hvis et socialt tilbud
eller plejefamilie ikke lever op til den fornødne kvalitet. Socialtilsynenes sanktionsmuligheder
omfatter påbud, skærpet tilsyn og ophør af godkendelse.
De iværksatte sanktioner udgør dog ikke alene et retvisende billede af de bekymringer, som
socialtilsynet kan have for kvaliteten i tilbud og plejefamilier.
Når socialtilsynet oplever bekymrende forhold, følger det af loven, at socialtilsynet som
udgangspunkt skal have været i dialog med tilbuddet/plejefamilien om de forhold, som
socialtilsynet er bekymret for inden der gives sanktioner. Socialtilsyn Nord har derfor stor fokus på
den dialog, der går forud for påbud, og indhenter i den forbindelse typisk redegørelser på baggrund
af bekymrende forhold fra både plejefamilier og tilbud.
Anmodning om redegørelse
Det følger af lov om socialtilsyn, at et tilbud eller en plejefamilie skal have mulighed for at rette op på
mangler i kvaliteten, og at socialtilsynet skal indgå i dialog med tilbuddet om bekymringer.
I sager, hvor Socialtilsyn Nord har en bekymring for kvaliteten, kan socialtilsynet derfor, efter en
konkret vurdering, anmode tilbuddet om at redegøre for, hvordan de vil rette op på manglerne. Efter
redegørelsen vil socialtilsynet følge op på, om tilbuddet gør det, de har tilkendegivet de vil gøre, og
om det har den fornødne effekt på tilbuddets kvalitet.
26 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0027.png
Socialtilsynets dialogforpligtelse:
I lov om socialtilsyn:
§ 7.
Socialtilsynet fører driftsorienteret tilsyn med tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, for at sikre,
at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet, jf. § 6, og opfylder betingelserne for
godkendelse, jf. § 5, stk. 1. Socialtilsynet skal som led i det driftsorienterede tilsyn både føre
kontrol med forholdene i tilbuddet og indgå i dialog med tilbuddet. Dialogen skal bidrage til at
fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet.
I bekendtgørelsen om socialtilsyn:
§ 9.
Afgørelse om skærpet tilsyn og påbud, jf. § 8 i lov om socialtilsyn, kan kun træffes efter
forudgående dialog med tilbuddet om de forhold, der begrunder overvejelserne om skærpet
tilsyn eller påbud. Afgørelse om skærpet tilsyn eller påbud kan dog træffes straks, hvis særlige
forhold gør dette påkrævet, herunder pludselig opstået begrundet mistanke om strafbare
forhold eller akut risiko for borgernes sikkerhed og sundhed.
Allerede i den forudgående dialogproces, retter de fleste tilbud/plejefamilier op på de forhold, som
socialtilsynet er bekymret for, og dermed bliver der ikke varslet og udstedt påbud og/eller skærpet
tilsyn. Det betyder også, at få påbud ikke er udtryk for, at Socialtilsyn Nord kun har oplevet
bekymrende forhold i få sager. De fleste bekymrende sager er nemlig løst, uden at det har været
nødvendigt at varsle og udstede påbud.
Når socialtilsynet har modtaget en redegørelse fra et tilbud eller en plejefamilie følger socialtilsynet
op på det, som tilbuddet har sagt, de vil gøre, og om det har haft den fornødne effekt på tilbuddets
kvalitet. Det gør socialtilsynet for eksempel ved at aflægge tilsynsbesøg og tale med borgere,
medarbejdere og/eller anbringende kommuner. Hvis tilbuddet/plejefamilien ikke gør det, de har
sagt til socialtilsynet, at de vil gøre, vil socialtilsynet følge op på det – for eksempel ved at varsle
påbud.
I behandlingen af den generelle kvalitet har socialtilsynet inddraget: iværksatte sanktioner, interne
registreringer om varslede påbud (der altså ikke er blevet iværksat) og udvalgte redegørelser fra
tilbud og plejefamilier der er blevet indhentet som en del af en dialog med tilbuddet/plejefamilien.
De redegørelser, der er inddraget i dataet, er fra de sager, hvor Socialtilsyn Nord har haft
bekymringer af mere alvorlig karakter.
27 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0028.png
6.2.1 Bekymrende forhold
I nedstående vil Socialtilsyn Nord først præsentere de bekymrende forhold i form af udvalgte
redegørelser og varslede påbud i 2020, sammenholdt med de iværksatte påbud i 2020.
Tabel 11 - Antal sanktioner fordelt på tilbudstype og type af sanktion
11
Tilbudstype
Redegørelse
Varslede
påbud
(sager)
12
2
12
14
0
2
2
Varslet
skærpet
tilsyn
0
0
0
Udstedte
påbud
Varslede
nedsættelser
2
0
2
Plejefamilie
Tilbud
Total
3
9
12
I 2020 var der i alt 26 sager, hvor socialtilsynet bad om redegørelser omkring forhold af mere
alvorlig karakter eller varslede påbud. Der kan i hver sag være flere redegørelsespunkter eller flere
varslede påbud. De fleste sager var på tilbudsområdet, hvor særligt sager om varslede påbud
fyldte, selvom ingen af de 12 påbud blev iværksat. I forbindelse med de varslede påbud har der
desuden været varslet to skærpede tilsyn.
Hos plejefamilierne er der registreret tre anmodninger om redegørelse og to varslede
påbudssager. Desuden er der på plejefamilieområdet registreret to varslede nedsættelser af antal
pladser, hvor én af disse er iværksat.
Måden at belyse bekymrende forhold på i dette års rapport er ny, og der kan derfor ikke foretages
sammenligninger med tidligere år.
Socialtilsynets bekymringer for mangler i kvaliteten er altid rettet mod et af de syv temaer i
Kvalitetsmodellen eller tilbuddets økonomiske forhold. I det nedstående er de bekymrende forhold
fordelt på temaerne i kvalitetsmodellen præsenteret (jf. figur 2). Plejefamilierne og tilbuddene
præsenteres adskilt.
11
Dataet indeholder de forhold, som der er handlet på i 2020. Det vil sige, at hvis en anmodning om redegørelse har været drøftet på et
internt møde i 2019, men først er sendt til tilbuddet/plejefamilien i 2020, vil denne tælle med i opgørelsen for 2020.
12
Antallet af varslede påbud er opgjort pr. tilbud/familie. En plejefamilie eller et tilbud kan godt få varslet mere end et påbud.
28 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0029.png
Plejefamilier
Nedenfor har Socialtilsyn Nord præsenteret en fordeling af de temaer, som i 2020 har været
tilknyttet enten en redegørelse, der var anmodet om i denne periode, eller et påbud, der var varslet
i perioden. En plejefamilie kan godt få varslet påbud eller anmodet om redegørelser på flere af
kvalitetsmodellens temaer. Derfor er det samlede antal redegørelsespunkter og antal varslede
påbud i figur 8 større end antallet af redegørelsesanmodninger og påbudssager, der er opgivet i
tabel 11.
Figur 8 - Bekymrende forhold fordelt på temaerne fra kvalitetsmodellen (2020)
Bekymrende forhold - Plejefamilier
Fysiske rammer
Kompetencer
Familiestruktur- og dynamik
Sundhed og trivsel
Målgruppe, metoder og resultater
Selvstændighed og relationer
Uddannelse og beskæftigelse
0
Uddannelse og
beskæftigelse
Varslede påbud
Redegørelse
0
0
Selvstændighed
og relationer
1
1
2
1
1
2
1
1
2
3
1
Målgruppe,
metoder og
resultater
0
2
2
Sundhed og
trivsel
1
2
3
Familiestruktur-
og dynamik
1
0
4
Kompetencer
2
3
5
6
Fysiske rammer
0
0
For plejefamilierne var det særligt inden for temaet
kompetencer,
at Socialtilsyn Nord i 2020
oplevede en bekymring for kvaliteten, da samtlige anmodninger om redegørelser og varslede
påbudssager vedrørte dette tema
13
. Det betyder, at Socialtilsyn Nord i 2020 var særligt bekymret
for kvalitetsmangler i plejefamiliernes kompetencer. Kompetencer der blandt andet handler om at
kunne understøtte, at barnet/den unge oplever tryghed, anerkendelse, omsorg og stabilitet i
hverdagen.
13
I 2019 gav Socialtilsyn Nord primært påbud på temaerne
familiestruktur og -dynamik
samt
sundhed og trivsel.
29 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0030.png
Foruden temaet kompetencer bad socialtilsynet i 2020 også om redegørelser på baggrund af
temaerne
sundhed og trivsel, målgruppe, metoder og resultater
samt
selvstændighed og relationer.
Tallene er dog så små, at Socialtilsyn Nord ikke mener, at der kan udledes en generel tendens for
disse temaer.
Tilbud
Nedenfor ses en fordeling over de temaer, som har givet anledning til bekymring, og som
socialtilsynet har varslet påbud om eller har anmodet om redegørelse på. En redegørelse eller en
sag om varslet påbud kan godt indeholde mere end et tema, hvor der er oplevet en særlig
bekymring.
Figur 9 - Bekymrende forhold fordelt på temaerne fra kvalitetsmodellen (2020)
Bekymrende forhold - Tilbud
Fysiske rammer
Kompetencer
Oganisation og ledelse
Sundhed og trivsel
Målgruppe, metoder og resultater
Selvstændighed og relationer
Uddannelse og beskæftigelse
0
Uddannelse og
beskæftigelse
Varslede påbud
Redegørelse
2
4
Selvstændighed
og relationer
2
3
3
9
11
11
6
2
2
3
4
8
5
7
8
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
Målgruppe,
metoder og
resultater
6
8
Sundhed og
trivsel
11
8
Oganisation og
ledelse
11
7
Kompetencer
9
5
Fysiske rammer
0
3
På tilbudsområdet blev der i 2020 konstateret bekymrende forhold under samtlige temaer i
kvalitetsmodellen. Der blev dog udelukkende anmodet om redegørelser under temaet
fysiske
rammer,
som samtidig er det tema, hvor der sammenlagt er registeret færrest bekymrende forhold.
30 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0031.png
Af figur 9 fremgår det yderligere, at der i 11 af de i alt 12 varslede påbudssager (jf. tabel 11) var
varslet påbud under temaerne
organisation og ledelse
samt
sundhed og trivsel.
Det betyder, at
socialtilsynet, i de pågældende sager, har haft en bekymring for tilbuddets kvalitet i forhold til, om
tilbuddet har en kompetent og ansvarlig ledelse og/eller hensigtsmæssig organisering samt
tilbuddets evne til at understøtte borgernes fysiske og/eller mentale sundhed.
Derudover har Socialtilsyn Nord registreret flere bekymrende forhold under temaet
kompetencer
samt
målgruppe, metoder og resultater,
mens der er registreret færre end seks bekymrende
forhold for temaerne
uddannelse og beskæftigelse, selvstændighed og relationer
samt
fysiske
rammer.
Denne fordeling minder meget om fordelingen af udstedte påbud i 2019, hvor særligt
organisation
og ledelse
samt
sundhed og trivsel
var fremtrædende temaer i forbindelse med de udstedte påbud
(jf. Socialtilsyn Nords Årsrapport 2019).
6.2.2 Tilbagekaldte godkendelser og ophør
Nedenfor ses en opgørelse over
antallet af godkendelser, som Socialtilsyn Nord inddrog i 2020,
antallet af tilbud og plejefamilier, der ophørte efter eget ønske, samt
antallet af godkendelser, der automatisk bortfaldt (for plejefamilier efter tre år uden
plejebørn og efter to år, hvor et tilbud ikke har haft borgere).
Tabel 12 – Antal tilbagekaldte godkendelser og ophør
14
Tilbudstype
Godkendelse tilbagekaldt af
STN
Ophørt efter eget ønske
Godkendelse automatisk
bortfaldet
Plejefamilier
Tilbud
Total
2
1
3
70
16
86
14
0
14
14
Antallet af tilbagekaldte godkendelser og generelle ophør er opgjort, ud fra hvornår disse er trådt i kraft på tilbudsportalen. Det vil sige,
at hvis et ophør af et tilbud/en plejefamilie er besluttet i 2019, men først er trådt i kraft på tilbudsportalen i 2020, vil dette/denne indgå i
dataet for 2020.
31 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0032.png
Som det fremgår af tabel 12, ophørte i alt 103 tilbud og plejefamilier i 2020. Af de godkendelser,
som Socialtilsyn Nord inddrog, gælder, at tilbuddenes og plejefamiliernes godkendelse blev
inddraget på baggrund af særligt bekymrende forhold under temaerne
kompetencer, organisation
og ledelse/familiestruktur og familiedynamik
samt
sundhed og trivsel.
Det er sammenfaldende med
temaerne i figur 8 og 9, om bekymrende forhold der blev registreret på baggrund af redegørelser
og varslede påbud.
Ved en sammenligning med tallene fra 2019 er der sket en reducering i antallet af godkendelser
inddraget af Socialtilsyn Nord (syv i 2019, tre i 2020), ligesom der er færre tilbud og plejefamilier,
der ophørte efter eget ønske (120 i 2019, 86 i 2020). Derimod er der ikke den store ændring i
antallet af plejefamilier, der automatisk er ophørt efter tre år uden plejebørn (11 i 2019, 14 i 2020).
32 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0033.png
7. Sundhed og trivsel
7.1 Indledning
I tilsynsåret 2020 havde Socialtilsyn Nord et særligt fokus på, hvordan opholdssteder, tilbud
og plejefamilier understøtter den fysiske og mentale sundhed og trivsel hos børn, unge og
voksne.
Sundhed og trivsel er vigtigt, blandt andet i forhold til, at indsatsen modsvarer de behov og den
alder, målgruppen har. Desuden er det vigtigt, at den mentale trivsel understøttes ved, at både
børn, unge og voksne føler sig hørt, respekteret og anerkendt, og har indflydelse på forhold, der
vedrører dem selv og den hverdag, de indgår i.
Socialtilsyn Nord har derfor blandt andet set på, hvordan tilbud og plejefamilier understøtter
sundhed og trivsel i forhold til kost, motion, rygning, seksualitet og uhensigtsmæssig brug af
rusmidler. Socialtilsyn Nord har også haft særlig opmærksomhed på, hvordan de sociale tilbud og
plejefamilierne understøtter den mentale sundhed hos både børn, unge og voksne. For eksempel
hvordan tilbud og plejefamilier motiverer børn, unge og voksne til at opnå eller fastholde venskaber
og betydningsfulde relationer, og hvor meget - og hvordan - de har medbestemmelse og
indflydelse på beslutninger i eget liv.
Metode
I undersøgelsen af fokuspunktet 2020 har Socialtilsyn Nord indhentet viden omkring
kvaliteten på området ud fra tilsynsrapporter, udviklingspunkter, fokusgruppeinterview med
tilsynskonsulenter og målrettede spørgeskemaer som tilsynskonsulenterne har udfyldt i
forbindelse med driftsorienterede tilsyn.
Der er i alt indsamlet 810 spørgeskemaer, som svarer til ca. 65 % af Socialtilsyn Nords
samlede tilsynsportefølje.
Nedenfor behandles temaet sundhed og trivsel på plejefamilieområdet og på tilbudsområdet
(fordelt på børne- og voksentilbud). I afdækningen af området har Socialtilsyn Nord desuden taget
afsæt i både Sundhedsstyrelsens og Socialstyrelsens perspektiver på fysisk og mental sundhed.
15
15
Sundhedsstyrelsen (2020):
Mental sundhed,
https://www.sst.dk/da/viden/mental-sundhed
samt Socialstyrelen(2020):
Mental sundhed,
https://vidensportal.dk/voksne/recovery/mental-sundhed
33 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0034.png
7.2 Børne- og ungetilbud
Socialtilsyn Nord vurderer, at børne- og ungetilbuddene generelt arbejder målrettet med at
understøtte den fysiske og mentale sundhed og trivsel hos børnene og de unge. Tilbuddene har
desuden i høj grad fokus på at afstemme krav og forventninger ud fra forskellige aldre, ressourcer
og behov. Særligt to forhold, arbejder børne- og ungetilbuddene godt med:
Gode kost og motions vaner
med fokus på livsstil
og daglige vaner. Det arbejder børne- og unge-
tilbuddene for eksempel med, ved at de sunde valg
er tilgængelige og attraktive, så sund og varieret
kost indgår som en naturlig del af hverdagen.
Motion og daglig fysik aktivitet er også en del af den
pædagogiske indsats hos tilbuddene, der for
eksempel har opmærksomhed på den betydning,
fysisk aktivitet har for forebyggelse af forskellige
livstilssygdomme.
Endelig
arbejder
tilbuddene
Fysisk sundhed:
Knytter sig til
naturvidenskab, kroppens biologi og
om man er rask eller syg. Der er
særlig opmærksomhed på fore-
byggende indsatser, der nedsætter
risikoen for sygdom. Der er fokus på
vigtige livsstilsfaktorer som kost,
rygning-, brug af rusmidler, motion
og seksualitet.
Mental sundhed.
Her er fokus på at
skabe eller genskabe psykisk ro-
busthed og modstandskraft. Der er
opmærksomhed på vigtigheden af at
kunne bevare personlig integritet og
værdighed i eget et liv. Der er tale
om en tilstand af trivsel, hvor den
enkelte kan udfolde sine evner og
kan håndtere dagligdags udfor-
dringer, stress og kan indgå i
fællesskaber med andre mennesker.
generelt med at understøtte børnene og de unges
interesse for sundhed, så de opnår kompetencer til
at kunne tage vare på egen sundhed i et
selvstændigt voksenliv.
Støtte til livsomstændigheder og udvikling af
relationskompetencer.
Tilbuddene på børne- og ungeområdet arbejder i høj grad med at
styrke den mentale sundhed hos børnene og de unge, blandt andet ved at understøtte deres
kompetencer til at kunne løse egne udfordringer.
Det sker for eksempel ved at børnene
inddrages og har indflydelse på beslutninger, der vedrører dem selv og deres hverdag i
tilbuddet. Generelt arbejder tilbuddene også med at styrke børnenes forudsætninger for
aktivt at
acceptere egne livsomstændigheder og muligheder for at forme eget liv. Derudover har
tilbuddene opmærksomhed på at styrke relationskompetencerne hos børnene og de unge, og
dermed understøtte deres mentale trivsel. I kraft af det opnår børnene/de unge færdigheder til
at kunne indgå i tillidsfulde og respektfulde relationer som for eksempel venskaber og
kæresteforhold, hvor intimitet, nærvær og fortrolighed er til stede.
34 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0035.png
Udviklingspotentiale
Der er dog særligt to områder, hvor Socialtilsyn Nord vurderer der er et udviklingspotentiale for
børne- og ungetilbuddene Det gælder:
Forebyggelse af rygning og uhensigtsmæssig brug af rus-
midler.
Socialtilsyn Nord vurderer, at der er et udviklings-
potentiale i tilbuddenes indsats med at forebygge rygning og
uhensigtsmæssig brug af rusmidler. Det er for eksempel
vigtigt, at tilbuddene sikrer adgang til røgfrie miljøer og at den
pædagogiske indsats også indeholder vejledning om og
mulighed for hjælp til rygestop. Socialtilsyn Nord vurderer
desuden, at tilbuddene med fordel kan øge deres fokus på
uhensigtsmæssig brug af rusmidler, og i den forbindelse være opmærksomme på både alkohol
og på euforiserende stoffer. Tilbuddenes viden og indsats bør tage højde for, at der ikke er en
enkel forklaring på, hvorfor nogle, og ikke andre, unge udvikler et problematisk brug af
rusmidler. Tilbuddene kan for eksempel være opmærksomme på, at faktorer i de unges
livssituation, såsom baggrund, relationer, udfordringer og ressourcer, har betydning. Nogle
faktorer kan fungere som risikofaktorer, der gør børnene/de unge særligt sårbare over for
udviklingen af et rusmiddelforbrug, mens andre virker beskyttende.
16
Tilbuddene kan derudover
med fordel tydeliggøre yderligere, hvordan de har tilrettelagt det pædagogiske arbejde med
forebyggelse af rygning og uhensigtsmæssig brug af rusmidler.
Vidste du..
Hash er det mest brugte
stof blandt unge.
I aldersgruppen 16-24 år
har 41 % prøvet hash, og
20 % har brugt hash inden
for det seneste år.
Behov for øget fokus på seksualitet.
Socialtilsyn Nord
vurderer, at der er et udviklingspotentiale i forhold til at
tilbuddene kan arbejde mere målrettet med at understøtte
børn og unge i at opnå indsigt i deres egen seksualitet.
Tilbuddenes indsats og viden kan for eksempel i højere
grad understøtte, at børn og unge opnår viden om dét at
have et sexliv, herunder om brug af prævention.
Socialtilsyn Nord vurderer også, at indsatsen med fordel
kan understøtte børn og unge i at kunne sætte personlige
Vidste du..
Børns udvikling afhænger i høj
grad af deres nære relationer,
og det gælder også for deres
seksuelle udvikling. Det er på
den måde også de nære
voksne, som er til stede om-
kring barnet, der har betydning
for udviklingen af barnets sek-
sualitet.
16
Socialstyrelsen (2019) :
Om unge der har et misbrug,
https://socialstyrelsen.dk/nyheder/2019/move-effektiv-behandling-af-unges-
rusmiddelprobleme/om-unge-der-har-et-misbrug
35 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0036.png
grænser og skelne mellem frivillighed og tvang, så de kan undgå uønskede seksuelle
oplevelser.
17
Tilbuddene kan med fordel tydeliggøre, hvilke tiltag de gør, for kontinuerligt at
bringe temaet seksualitet ind i arbejdet med børnene/de unge. De kan for eksempel indgå et
samarbejde med en seksualvejleder og personalet kan løbende tilbydes kurser, der kan
medvirke til en sikring af, at tilbuddets viden og indsats kontinuerligt kan modsvare
målgruppernes forskellige behov. Tilbuddene kan desuden have en øget opmærksomhed på at
udarbejde en seksualpolitik samt en overgrebspolitik og være opmærksomme på, at alle
medarbejdere har kendskab til den.
Anbefalinger:
Socialtilsyn Nord anbefaler, at tilbuddene på børne- og ungeområdet:
Arbejder målrettet med at understøtte forebyggelse af rygning og sikre løbende
oplysning og tilbud om rygestop.
Arbejder målrettet med forebyggelse af uhensigtsmæssig brug af rusmidler og har
opmærksomhed på eventuelle særlige risikofaktorer hos børnene/de unge i relation til
udvikling af misbrugsproblematikker.
Har fokus på, at indsatsen understøtter børnene/de unges viden om og kompetencer
til at kunne opnå en sund seksuel udvikling og god seksuel trivsel.
Har fokus på at indgå i relevante samarbejder med for eksempel seksualvejledere.
7.3 Voksentilbud
Socialtilsyn Nord vurderer, at voksentilbuddene generelt har målrettet fokus på at understøtte de
voksne borgeres fysiske og mentale sundhed og trivsel i form af konkrete sundhedsfremmende
indsatser.
Vidste du…
Særligt to forhold, arbejder voksentilbudde-
ne godt med:
Sundhedsfremme og forebyggelse af
livsstilssygdomme.
Voksentilbuddene
har generelt fokus på at fremme sunde
mad- og måltidsvaner, for eksempel ved
Sundhedsstyrelsens anbefalinger omkring fysisk
aktivitet er afstemt efter de internationale anbefa-
linger for fysisk aktivitet.
For voksne anbefales 150 minutters fysisk aktivitet
om ugen ved moderat intensitet eller 75 minutter
ved høj intensitet. I 2017 viste Den Nationale
Sundhedsprofil, at 29 % af de voksne danskere
ikke opfylder denne anbefaling.
17
Socialstyrelsen (2019):
Børns seksuelle udvikling,
https://vidensportal.dk/temaer/seksuelle-overgreb/borns-seksuelle-udvikling
36 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0037.png
at inddrage de nationale kostråd og sikre adgang til sunde fødevarer. Desuden har tilbuddene
fokus på at understøtte borgerne i at tilegne sig viden om gode kostvaner, der forebygger
livsstilssygdomme.
18
Mental sundhed gennem medbestemmelse og medindflydelse.
Tilbuddene arbejder
målrettet med at understøtte borgerne i at kunne løse egne udfordringer og håndtere de
opgaver, hverdagslivet byder på. Tilbuddene medinddrager for eksempel borgerne i
planlægning og udførelse af praktiske gøremål i hverdagen. Det kan være i form af afholdelse
af beboer-/husmøde, hvor borgere, der bor sammen, kan deltage og hvor fælles anliggender
diskuteres og afgøres. Det kan også være gennem tilbud om deltagelse i fælles sociale
aktiviteter og andre tiltag, der giver borgerne adgang til at have indflydelse på fællesskabet og
hverdagen i tilbuddet
.
Udviklingspotentiale
Der er dog særligt tre områder, hvor Socialtilsyn Nord vurderer, der er et udviklingspotentiale for
voksentilbuddene. Det gælder:
Behov for øget fokus på fysisk aktivitet.
Socialtilsyn Nord vurderer, at der et udviklings-
potentiale i voksentilbuddenes indsats i forhold til fysisk aktivitet. Daglig motion eller fysiske
aktiviteter kan med fordel gøres til en mere målrettet del af indsatsen, hvor aktiviteterne
tilrettelægges, så de er afstemt efter de enkelte målgruppers behov. Det kan for eksempel ske
ved, at tilbuddene sikrer let adgang til fysiske udfoldelsesmuligheder i det nære miljø og
understøtter og motiverer borgeren i forhold til den fysisk aktivitets betydning for en sund
livsstil.
Tilbuddene kan med fordel inddrage Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk
aktivitet for alle aldersgrupper.
Behov for øget fokus på skadevirkninger af
rygning.
Socialtilsyn vurderer, at der er et
udviklingspotentiale i voksentilbuddene i forhold til
forebyggelse af rygning og skadevirkningerne
heraf. Tilbuddene kan for eksempel i højere grad
sikre røgfrie miljøer i tilbuddene. Samtidigt kan
Vidste du..
Rygning er den vigtigste enkeltfaktor,
der øger risikoen for livsstilssygdomme
og rygning er årsag til næsten alle
tilfælde af lungekræft og kronisk ob-
struktiv lungesygdom (KOL) samt øger
kraftigt risikoen for mange andre kræft-
sygdomme og hjertekarsygdom.
18
Sundhedsstyrelsen (2019):
Anbefalinger om fysisk aktivitet,https://www.sst.dk/da/viden/fysisk-aktivitet/anbefalinger-om-fysisk-aktivitet
37 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0038.png
den pædagogiske indsats med fordel omfatte kontinuerlig information om og let adgang til
behandlingstilbud for afhængighed af tobak (rygestoptilbud).
19
Forebyggelse af uhensigtsmæssig brug af rusmidler.
Socialtilsyn Nord vurderer der er et
udviklingspotentiale i forhold til voksentilbuddenes fokus på forebyggelse af uhensigtsmæssig
brug af rusmidler. Tilbuddene kan for eksempel i højere grad sikre, at medarbejdernes
teoretiske og praktiske viden om misbrugsproblematikker er opdateret, så den svarer til
målgruppernes forskellige behov. Tilbuddenes eventuelle samarbejder med eksterne
rådgivende og/eller behandlende tilbud kan også med fordel tydeliggøres
.
Socialtilsyn Nord har i 2020 givet flere udviklingspunkter indenfor sundhed og trivsel til tilbud på
voksenområdet. De har fx set sådan ud:
Fysisk aktivitet
Socialtilsynet anbefaler, at tilbuddet fremadrettet har yderligere fokus på aktiviteter, som tager
udgangspunkt i de enkelte borgeres behov, med henblik på at støtte borgernes fysiske og mentale
sundhed og trivsel.
Rygning
Tilbuddet kan med fordel tilrettelægge en indsats, der målrettet understøtter, at borgerne tilbydes
og støttes i forhold til rygestop.
Anbefalinger
Socialtilsyn Nord anbefaler, at tilbuddene på voksenområdet:
Arbejder målrettet med at understøtte forebyggelse af rygning og sikrer tilbud om
rygestop.
Arbejder målrettet med at sikre, at daglige fysiske aktiviteter indgår som en del af
indsatsen og tilpasser det til de forskellige målgrupper. Sundhedsstyrelsen nationale
anbefalinger kan med fordel inddrages.
Har opmærksomhed på forebyggelse af uhensigtsmæssig brug af rusmidler og sikrer,
at medarbejdernes viden modsvarer målgruppernes forskellige behov.
19
Sundhedsstyrelsen (2019):
Helbredsskader ved rygning,
https://www.sst.dk/da/viden/tobak/rygning-og-helbred/helbredsskader-ved-
rygning
38 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0039.png
7.4 Plejefamilier
Socialtilsyn Nord vurderer, at plejefamilierne generelt er gode til at arbejde med at understøtte
plejebørnenes fysiske og mentale sundhed og trivsel. Særligt tre temaer, er plejefamilierne gode til
at arbejde med:
Gode måltidsvaner.
Plejefamilierne støtter plejebørnene i at vælge gode kost- og måltids-
vaner og har fokus på forebyggelse af livsstilssygdomme. Desuden arbejder plejefamilierne
målrettet med at motivere og understøtte plejebørnene i daglige fysiske aktiviteter og i, at forstå
betydningen af dette i relation til egen sundhed, også med henblik på et senere selvstændigt
voksenliv.
Positiv inddragelse og indflydelse på beslutninger vedrørende hverdagen i plejefamilien.
Generelt er plejefamilierne gode til at understøtte plejebørnenes udvikling af mental sundhed,
for eksempel ved at styrke plejebørnenes kompetencer til at kunne løse egne udfordringer.
Plejebørnene inddrages naturligt i og har indflydelse på beslutninger vedrørende dem selv og
hverdagen i plejefamilien, for eksempel gennem deltagelse i både planlægning og udførelse af
praktiske og sociale aktiviteter i hjemmet. Socialtilsyn Nord vurderer, at plejefamilierne er gode
til at understøtte plejebørn i at give
udtryk for egne ønsker og behov, ligesom mange
plejefamilier understøtter plejebarnet i at kunne
nå en aktiv
accept af egne livsomstændigheder
og mulighederne for at kunne påvirke og forme eget liv.
Væsentligt fokus på relationskompetencer.
Socialtilsyn
Nord vurderer, at plejefamilierne generelt understøtter
udviklingen af plejebørnenes relationskompetencer. Det
sker blandt andet ved at skabe et miljø, hvor plejebarnet
oplever sig værdifuld og som en del af fællesskabet i
plejefamilien.
Vidste du..
Relationskompetencer under-
støtter evnen til at kunne
skabe et tillidsfuldt og frugt-
bart samspil med andre. Det
kan for eksempel være i
venskaber og kærestefor-
hold, hvor intimitet, nærvær
og fortrolighed er til stede.
Udviklingspotentiale
Der er dog særligt to områder, hvor Socialtilsyn Nord vurderer, der er udviklingspotentiale for
plejefamilierne. Det gælder:
Behov for øget fokus på forebyggelse af rygning og uhensigtsmæssig brug af rusmidler.
Socialtilsyn Nord vurderer, at der er et udviklingspotentiale i forhold til plejefamiliernes
39 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0040.png
forebyggelse af rygning hos plejebørn. Plejefamilierne kan for eksempel være opmærksomme
på, at plejebarnet lærer om skadevirkningerne af rygning og får tilbud om rygestop.
Plejefamilierne kan også med fordel have øget opmærksomhed på at forbygge misbrug af
rusmidler. Det kan ske ved, at plejefamilien løbende inddrager viden i indsatsen med
plejebørnene om alkohol og euforiserende stoffer med henblik på at forbygge, at plejebarnet
får et uhensigtsmæssigt brug af rusmidler. Plejefamilier kan for eksempel opsøge rådgivning
eller kurser, så deres viden også over tid modsvarer plejebarnets alder og udvikling, eller være
opmærksomme på kontakt til lokale ressourcepersoner som SSP-konsulenter, der ved noget
om forebyggelse af misbrugsproblematikker, kriminalitet, kriminalitetsforebyggelse mv.
Brug for fokus på støtte til at udvikle en sund
seksualitet.
Socialtilsyn Nord vurderer, at der hos
plejefamilierne er et udviklingspotentiale i forhold til, at
plejebarnet får en viden om seksualitet, der modsvarer
plejebarnets alder udvikling og særlige behov. Det kan
for eksempel være viden om prævention og at
plejefamilierne hjælper plejebarnet med at lære at
sætte personlige grænser for at undgå uønskede
seksuelle oplevelser. Socialtilsyn Nord vurderer også, at plejefamilier bør øge deres fokus på,
at plejebarnet opnår en sund seksuel udvikling og god seksuel trivsel. Plejefamilierne kan med
fordel være opsøgende på viden i form af relevant litteratur, kurser og supervision mv.
20
Vidste du..
Børns seksualitet er et udviklings-
felt på linje med alle andre
udviklingsområder hos børn.
Viden om børns naturlige sek-
suelle udvikling kan også være
understøttende i forhold til at
opspore og forebygge overgreb.
Socialtilsyn Nord i 2020 har givet flere udviklingspunkter indenfor sundhed og trivsel på
plejefamilieområdet. De har fx set sådan ud:
Seksualitet:
Socialtilsynet anbefaler, at plejefamilien understøtter et plejebarns kendskab til seksualitet og
prævention.
Plejefamilien kan med fordel søge viden omkring sociale platforme målrettet unge med
udviklingshæmning, samt viden omkring unge med udviklingshæmning og seksualitet jf. social-
styrelsens udgivelse "Seksualitet på dagsordenen"
Rusmidler:
Plejefamilien kan med fordel have fokus på, forebyggende snakke med plejebørnene vedrørende
brug af alkohol.
20
Socialstyrelsen (2019):
Børns seksuelle udvikling,
https://vidensportal.dk/temaer/seksuelle-overgreb/borns-seksuelle-udvikling
40 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0041.png
Anbefalinger
Socialtilsyn Nord anbefaler, at plejefamilierne:
Arbejder målrettet med, at understøtte at plejebarnet ikke begynder at ryge.
Arbejder målrettet med, at plejebarnet ikke får et uhensigtsmæssigt forbrug af
rusmidler.
Har fokus på i højere grad at sikre, at indsatsen understøtter plejebarnet til at kunne
opnå en sund seksuel udvikling samt god seksuel trivsel, og at indsatsen modsvarer
plejebørns forskellige alder og udvikling.
Opsamling
Socialtilsyn Nord havde i tilsynsåret 2020 særligt fokus på, hvordan opholdssteder, tilbud og
plejefamilier understøtter den fysiske og mentale sundhed og trivsel hos børn, unge og voksne.
Socialtilsyn Nord har fundet, at plejefamilier samt tilbud på både børne- og voksenområdet
generelt understøtter sundhed og fysisk trivsel i forhold til kost, motion, rygning, seksualitet og
uhensigtsmæssig brug af rusmidler samt at de understøtter den mentale trivsel, fx i forhold til at
opnå eller fastholde venskaber og betydningsfulde relationer.
Vidste du..
I 2021 har Socialtilsyn Nord fokus på
sociale medier.
Det handler om, hvordan sociale tilbud
og plejefamilier har plejebørnenes/
borgernes trivsel på de sociale medier
som fagligt fokus i indsatsen.
Socialtilsyn Nord har dog også set visse udviklings-
potentialer, som vil kunne løfte kvaliteten yderligere i
både børne- og voksentilbud, særligt i forhold en
forebyggende indsats imod rygning og rusmidler,
fysisk aktivitet og udvikling af en sund seksualitet.
41 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0042.png
8. Økonomi
Socialtilsynet finansieres af de indtægter, der opkræves af tilbuddene og kommunerne. Derved
fastsættes tilsynstaksterne på baggrund af de omkostninger, socialtilsynet har med at føre tilsynet.
8.1 Socialtilsyn Nords budget
Budgettet for Socialtilsyn Nord var i 2020 på 35.069.475 kr., og ved årets udgang konstateredes et
overskud på 834.784 kr.
Året 2020 har i høj grad været præget af corona-epidemien, hvilket også afspejler sig i
årsresultatet for Socialtilsyn Nord.
Som følge af epidemien har der været lavere/udskudte
omkostninger til uddannelse, befordring, møder og rejser på ca. 940.000 kr., og til IT-anskaffelser,
kontorhold og ejendommens drift på ca. 550.000 kr.
Til budget 2020 var forventningen, at der skulle føres tilsyn med 295 tilbud. Der er i 2020 ført tilsyn
med 273 tilbud. Faldet i antallet af tilbud, har betydet færre indtægter, og på trods af, at der er
behandlet betydeligt flere væsentlige ændringer end forventet for året, udgør det netto en mindre
indtægt på ca. 700.000 kr.
Tabel 13 er en opgørelse over Socialtilsyn Nords henholdsvis budget og regnskab for året 2020.
Tallene i tabellen er opgivet i 1.000 kr.
Tabel 13 - Budget og regnskab for Socialtilsyn Nord i 2020 angivet i 1.000 kroner
Socialtilsyn Nords direkte udgifter
Indirekte udgifter (overhead m.v.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Tilkøbsydelser udgifter
Tilkøbsydelser indtægter
Netto i alt
Budget 2020
32.423
2.646
35,069
-19,474
-15,595
-35,069
Regnskab 2020
30,841
2,646
33,487
-19,474
-14,847
-34,321
53
-53
-834
Forskel
-1,582
0
-1.582
0
748
748
0
0
-834
42 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0043.png
Socialtilsyn Nord udbød i 2020 forskellige tilkøbsydelser, der relaterer sig til Socialtilsyn Nords
tilsynsfaglige viden. Tilkøbsydelserne har for eksempel været konsulentbistand, tilkøb af
grundkurser, samt tilsyn med plejefamilier udenfor Socialtilsyn Nords geografiske tilsynsområde.
Neden for præsenteres Socialtilsyn Nords budget for tilsynsåret 2021.
Tabel 14 - Budget for Socialtilsyn Nord i 2021 angivet i 1.000 kroner
Budget 2021
Socialtilsyn Nords direkte udgifter
Indirekte udgifter (overhead m.v.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto i alt
31,760
2,610
34,370
-19,180
-15,190
-34,370
0
I tabel 15 herunder følger en opgørelse over fordelingen af objektiv finansiering i 2020 fordelt på
kommuner.
Tabel 15 - Fordeling af objektiv finansiering i 2020
Samlet antal 0-17-årige
pr. 2. kv. 2019
Andel
17,0 %
6,4 %
8,7 %
6,4 %
0,2 %
6,8 %
3,2 %
5,9 %
7,2 %
6,1 %
32,2 %
100,00 %
Objektiv finansieringsudgift pr.
kommune
3.316.076
1.253.891
1.686.339
1.255.173
37.360
1.318.349
616.363
1.143.414
1.398.681
1.182.858
6.265.926
19.474.430
Silkeborg
Brønderslev
Frederikshavn
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
I alt for kommunerne
20.681
7.820
10.517
7.828
233
8.222
3.844
7.131
8.723
7.377
39.078
121.454
43 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0044.png
8.2 Takstudviklingen fra 2017 - 2020
Taksterne beregnes på baggrund af en takstmodel, som alle fem socialtilsyn bruger.
Takstmodellen differentieres ud fra tilbuddets størrelse og det enkelte socialtilsyns portefølje,
således udgifterne til driften af socialtilsynet fordeles efter omfanget af tilsynsopgavens størrelse.
Neden for ses en udvikling over taksterne for henholdsvis tilbud (tabel 16) og BPA-
arbejdsgivervirksomheder (tabel 17). Taksterne er fordelt på tilsyn, nygodkendelse, væsentlig
ændring samt skærpet tilsyn. Derudover er de for tilbuddene opgjort i forhold til antal pladser.
Tabel 16 - Udvikling af takster 2017 – 2020 for tilbud
Tilsyn med tilbud
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Godkendelse af nyt tilbud
2017
33.978 kr.
40.774 kr.
67.956 kr.
101.934 kr.
2018
35.135 kr.
42.162 kr.
70.269 kr.
105.404 kr.
2019
35.341 kr.
42.409 kr.
70.682 kr.
106.024 kr.
2019
31.378 kr.
37.654 kr.
62.756 kr.
94.134 kr.
2019
9.998 kr.
11.998 kr.
19.996 kr.
29.994 kr.
2019
3.534 kr.
4.241 kr.
7.068 kr.
10.602 kr.
2020
35.129 kr.
42.155 kr.
70.258 kr.
105.387 kr.
2020
32.021 kr.
38.425 kr.
64.041 kr.
96.062 kr.
2020
10.203 kr.
12.243 kr.
20.405 kr.
30.608 kr.
2020
3.513 kr.
4.215 kr.
7.026 kr.
10.539 kr.
2017
2018
0-7 pladser
27.076 kr.
23.627 kr.
8-24 pladser
32.491 kr.
28.352 kr.
25-49 pladser
54.152 kr.
47.253 kr.
50+ pladser
81.228 kr.
70.880 kr.
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
2017
2018
0-7 pladser
9.476 kr.
8.663 kr.
8-24 pladser
11.371 kr.
10.395 kr.
25-49 pladser
18.952 kr.
17.325 kr.
50+ pladser
28.428 kr.
25.988 kr.
Skærpet tilsyn
2017
2018
0-7 pladser
3.397 kr.
3.513 kr.
8-24 pladser
4.077 kr.
4.216 kr.
25-49 pladser
6.795 kr.
7.027 kr.
50+ pladser
10.193 kr.
10.540 kr.
44 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0045.png
Tabel 17 - Udvikling af takster 2019 – 2020 for BPA-arbejdsgivervirksomheder
Tilsyn med BPA-arbejdsgivervirksomheder
2019
2020
7.137 kr.
7.282 kr.
Godkendelse af BPA-arbejdsgivervirksomheder
2019
2020
19.764 kr.
20.165 kr.
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
2019
2020
7.137 kr.
7.282 kr.
Revision af tilsynstakster
I marts 2020 blev Socialtilsyn Nords tilsynstakster udtaget til forvaltningsrevision hos BDO. Konkret
undersøgte man Socialtilsyn Nords takster for tilsyn i takstgruppering 1 til 4 (herunder takster for
tilsyn, skærpet tilsyn, nygodkendelse og væsentlige ændringer).
BDO konkluderede i den forbindelse, at der i Socialtilsyn Nord er en tilfredsstillende styring og
overvågning, som sikrer, at grundlaget for beregning af takster på området følger lovgivningen. Det
var også revisionens vurdering, at socialtilsynets takstberegningsmodel sikrer, at der beregnes
særskilte takster for tilsynets forskellige tilbudstyper, som loven foreskriver. Endelig vurderede
revisionen, at der i Socialtilsyn Nord er tilrettelagt gode interne forretningsgange, som sikrer en
overvågning af lovændringer, med henblik på løbende tilretning/justering af budgetgrundlaget.
Revisionens gennemgang gav ikke anledning til anbefalinger.
45 |
S i d e
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468913_0046.png
Socialtilsyn Nord
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon: 72 33 69 30
[email protected]
www.socialtilsynnord.hjoerring.dk
Godkendt af Byrådet i Hjørring Kommune den 24-06-2021
46 |
S i d e