Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2021-22
§71 Alm.del Bilag 16
Offentligt
2477852_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMSAN
Koordineret med:
Sagsnr.: 2104597
Dok. nr.: 1929568
Dato: 24-09-2021
Kommenteret høringsnotat
Vedrørende
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v.
og
sundhedsloven
(Husordener
psykiatriske
afdelinger,
sikkerhedskontroller
i
retspsykiatrien,
særlige
regler
for
surrogatanbragte, interval mellem lægelige vurderinger, m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og
sundhedsloven (Husordener på psykiatriske afdelinger, sikkerhedskontroller i
retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem lægelige vurderinger,
m.v.) har været sendt i offentlig høring i perioden 31. august 2021 til 29. september 2021
gæs følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, KL, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, 3F, Ansatte
Tandlægers Organisation, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk
Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske
Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Dental Laboratorier, Danske Fodterapeuter,
Danske Fysioterapeuter, Den Danske Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen af Kliniske Diætister,
Foreningen af Speciallæger, Jordemoderforeningen, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, Psykiatrifonden, Radiograf Rådet, Socialpædagogernes Landsforbund,
Tandlægeforeningen, Yngre Læger, Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk Handicap
Forbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Ældreråd, Det
Centrale Handicapråd, Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen,
Hjerteforeningen, Høreforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen LEV,
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND,
Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
ÆldreForum, Ældresagen, Advokatrådet, Brancheforeningen for Private Hospitaler og
Klinikker, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT-og persondatasikkerhed,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Retsmedicin,
Dansk Standard, Danske Dental Laboratorier, Danske Seniorer, Dignity – Dansk Institut
mod Tortur, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0002.png
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsikring & Pension, Retspolitisk Forening,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Ankestyrelsen, Datatilsynet, Den Nationale
Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen, Patienterstatningen, Rigsadvokaten,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden på Grønland, Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed, Rådet for
Socialt Udsatte, Statens Serum Institut, Sundhedsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen,
Styrelsen for Patientsikkerhed, Beskæftigelsesministeriet, Børne- og
Undervisningsministeriet, Social- og Ældreministeriet, Finansministeriet,
Erhvervsministeriet, Justitsministeriet, Indenrigs- og Boligministeriet, Statsministeriet,
Kirkeministeriet.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på www.borger.dk under Høringsportalen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Sundhedsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Sundhedsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise
til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Sundhedsudvalg.
2. Bemærkninger til lovforslaget
Sundhedsministeriet har modtaget 21 høringssvar.
Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende (i alfabetisk rækkefølge):
Advokatsamfundet, Bedre Psykiatri, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Danske
Fysioterapeuter, Danske Patienter, Danske Regioner, DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur,
Det Etiske Råd, Ergoterapeutforeningen, Institut for Menneskerettigheder, LAP –
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Lægeforeningen,
Psykiatrifonden, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på www.borger.dk under Høringsportalen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Sundhedsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Sundhedsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise
til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Sundhedsudvalg.
2.1 Generelle bemærkninger
Danske Regioner
ser overordnet positivt på de foreslåede ændringer til psykiatriloven,
men understreger, at disse ikke kan stå alene. Danske Regioner mener, at der som
beskrevet i handlingsplanen skal etableres udredningsafsnit i regi af kriminalforsorgen,
hvor undvigelsestruede fanger med negativ social adfærd skal udredes. Danske Regioner
forudsætter, at staten snarest tager initiativ hertil.
Ergoterapeutforeningen
finder det positivt, at man ønsker at styrke såvel patienternes
retssikkerhed som sikkerheden for patienter og ansatte. Det vurderes, at
Side 2
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
lovforslaget vil bidrage positivt hertil. Samtidigt ønsker Ergoterapeutforeningen at
understrege vigtigheden af, at man sideløbende har fokus på forebyggelse af tvang i
psykiatrien, hvormed tilstrækkelig bemanding og nødvendige kompetencer er en
forudsætning.
DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur
ser positivt på regeringens tilkendegivelse af, at et
løft til det psykiatriske område er en meget vigtig prioritering, og at brugen af tvang bør
nedbringes. DIGNITY ønsker dog at påpege, at lovudkastet ikke når målet om fuld
implementering af de internationale menneskeretlige standarder ift. brug af
tvangsfiksering. DIGNITY opfordrer regeringen til at iværksætte et mere omfattende
lovarbejde med henblik på at reducere tvang i psykiatrien.
Psykiatrifonden
tilslutter sig forslagets principielle formål, men påpeger, at der er ligefrem
proportionalitet mellem antal/omfang af regler/sanktioner og mulighederne for konflikt,
særligt hvis reglerne er vanskeligt forståelige. Psykiatrifonden bemærker, at regler kan
give konflikter, som kan give konfrontationer, som kan resultere i tvang. Endeligt
bemærkes det, at lovregler kan præge valget af muligheder i en husorden.
Bedre Psykiatri
bemærker, at retspsykiatrien er vokset kraftigt de seneste 40 år og i dag
omfatter over 4.000 personer, der er idømt en anbringelses- eller behandlingsdom. Bedre
Psykiatri finder denne udvikling meget nedslående. Endvidere bemærkes det, at der de
senere år er sket flere indgribende og strammende lovtiltag og lovforslag for
behandlingspsykiatrien. Bedre Psykiatri mener, at udviklingen i skærpede
sikkerhedsmæssige tiltag og regler i tvangsloven er bedrøvelig.
Dansk Psykiatrisk Selskab
bringer fem forslag til øvrige lovændringer. Det første forslag
drejer sig om lovændring vedr. tvangsbehandling, som sikrer patientens behov for hurtig
behandling og symptomlindring. Det andet forslag vedrører Elektro-Convulsiv Terapi (ECT
– elektrochok), som ifølge DPS bør kunne anvendes på lige fod med medikamentel
behandling i tvangsbehandling. Det tredje forslag omhandler at etablere en hjemmel i
sundhedslovens § 19, som giver overlægen beføjelse til at træffe bestemmelse om, i
hvilket omfang der om fornødent kan anvendes magt til at gennemføre akut livreddende
behandling. Det fjerde forslag vedrører at give personale beføjelse til at træffe beslutning
om døraflåsning af hensyn til patientens egen eller andres sikkerhed. Endeligt vedrører
det femte forslag en psykiatrilovsrevision, som muliggør håndtering af en mindre gruppe
af særligt farlige patienter i retspsykiatrien gennem brug af tvangsmidler.
Dansk Psykolog Forening
opfordrer til, at psykologernes faglighed og kompetencer
udnyttes og anvendes tilstrækkeligt i det tværfaglige samarbejde i forhold til
målsætningen om at øge sikkerheden og mindske brugen af tvang i psykiatrien, hvilket
Dansk Psykolog Forening gerne så et større fokus på i det fremsatte lovforslag.
SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed
anerkender ønsket om at sikre høj grad af
sikkerhed og tryghed, men ville foretrække, at man prioriterede relevant behandling frem
for at skrue op for overvågningen. SIND frygter, at en optrapning af overvågning vil føre til
optrapning i forhold til forsøgene på indsmugling. SIND bemærker, at det ikke er
ønskværdigt, at de psykiatriske afdelinger skal udvikle sig til fængselslignende
institutioner.
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
ser bekymret på udviklingen i psykiatrien ift.
manglende sengekapacitet og mangel på kvalificeret personale, der har vist sig at medføre
en stigning i patienter idømt en retspsykiatrisk foranstaltning. DASAMS forholder sig
kritisk over for, at der med lovforslaget lægges op til at udstyre
Side 3
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
almenpsykiatrien med krops- og bagagescannere, da dette kan få almenpsykiatrien til at
fremstå fængselslignende. DASAMS fremhæver, at nogle af de ti initiativer, som foreslås i
Handlingsplan til imødegåelse af udfordringer med fangeflugter af 17. marts 2021, kan
have positiv virkning. Endeligt bemærkes det, at sikkerheden i psykiatrien, bortset fra på
Sikringsanstalten, hverken kan eller skal være på niveau med sikkerheden i
kriminalforsorgens institutioner.
Danske Fysioterapeuter
opfordrer regeringen til at sætte handling bag intentionerne om
at øge sikkerheden på de psykiatriske- og retspsykiatriske afdelinger samt at nedbringe
brugen af tvang. Det påpeges, at både fysioterapeuter og ergoterapeuter kan bidrage med
kompetencer til sidstnævnte.
Det Etiske Råd
ser med bekymring på forslagets overordnede tendens, som med sit store
fokus på fængselslignende sikkerhed må frygtes at være med til at adskille psykiatrien
endnu mere fra andre dele af sundhedsvæsenet. Det Etiske råd frygter endvidere, at
forslaget vil bidrage yderligere til den stigmatisering, som mange patienter i forvejen lider
under. Det Etiske Råd anser det for afgørende, at vigtigheden af mindstemiddelprincippet
og betydningen af en konkret vurdering understreges, samtidig med at patienterne sikres
klagemuligheder.
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
påpeger, at de finder
det væsentligt at holde fokus på, at sigtet med lovgivningen er at skabe rammer for
psykiatribehandlingen, som gør folk raske. Derudover bør fokus være på at indgå en
behandlingsalliance med patienterne med henblik på, at de kan udskrives, og at tvangen
nedbringes.
Lægeforeningen
bemærker, at psykiatrien i dag er utilstrækkelig og usammenhængende,
hvorfor mange psykiske lidelser opspores for sent, forværres unødigt, og at tilstødende
somatiske og psykiske lidelser ikke forebygges og behandles tilstrækkeligt. Derudover
stiger brugen af tvang, og der kommer flere retspsykiatriske patienter. Lægeforeningen
foreslår en udbredelse af botilbudsteams inspireret af Region Hovedstaden, som har skabt
en markant reduktion i antallet af tvangsindlæggelser og sengedage og forbedret
samarbejdet mellem den regionale psykiatri, almen praksis og de ansatte på botilbuddene.
Region Midtjylland
foreslår, at der indføres hjemmel til, at overlægen kan beslutte, at
genstande, der findes ved en visitation udført med patientens samtykke, kan tages i
forvaring. Derudover foreslår Region Midtjylland, at overlægen kan beslutte, at ikke-
ulovlige genstande, der vurderes at være til skade for patienten, ikke udleveres ved
udskrivning.
Region Nordjylland
peger på fem punkter for relevante og ønskelige ændringer i loven.
For det første habilitetsbegrebet i psykiatriloven og hjemmel til at begrænse den
midlertidigt inhabile patients aktiviteter og færden i afdelingen begrundet
behandlingsmæssigt behov, dernæst at der i psykiatriloven optages regler for en mindre
gruppe af særligt farlige patienter, herunder patienter, der afventer plads på Sikringen, og
andre længerevarende farlige patienter. Over for denne målgruppe bør der fastsættes
regler, som giver mulighed for at anvende rutinemæssig kontrol og sikkerhedsmæssige
foranstaltninger samt anvende særlige tvangsmæssige tiltag, fx oppegående
tvangsfiksering, henvisning til ophold på egen patientstue, afsondring fra medpatienter,
mv. Dernæst hjemmel til at personale får kompetence til at foretage aflåsning af døre i
afdelingen som en i visse situationer mindre indgribende foranstaltning end fysisk
fastholdelse, samt klar hjemmel til at overlægen kan beslutte tvangsmæssige diagnostiske
undersøgelser ved mistanke om behandlingskrævende alvorlig sygdom
Side 4
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
(aktuelt søges hjemlen i § 12 eller § 13). Endelig klar hjemmel i sundhedsloven § 19 til at
anvende fornøden magt til at gennemføre den nødvendige, akutte livreddende
behandling.
Region Sjælland
foreslår yderligere justeringer af psykiatriloven. Regionen forslår i forhold
til § 7, stk. 2, vedrørende udstedelse af lægeerklæring om tvangsindlæggelse at ændre
formuleringen ”erklæringen må ikke være udstedt af en læge, der er ansat på det
psykiatriske sygehus eller den psykiatriske afdeling, hvor tvangsindlæggelse skal finde
sted” til fx følgende ordlyd: ”Erklæringen må ikke være udstedt af en læge, der er ansat på
den organisatorisk og ledelsesmæssigt selvstændige psykiatriske afdeling, hvor
tvangsindlæggelse skal finde sted”. Derudover foreslår Region Sjælland, at formuleringen
”jf. kapitel 11” udgår under såvel § 18 a som § 18 b, eller at det på en anden måde
præciseres, at de anførte regler for døraflåsning gælder alle patienter i afdelingen.
Sundhedsministeriets kommentarer:
Sundhedsministeriet henviser indledningsvist til lovforslagets indledende bemærkninger,
hvoraf det fremgår, at et løft af psykiatriområdet er en vigtig prioritet for regeringen.
Regeringen prioriterede 600 mio. kr. årligt fra 2020 og frem til psykiatrien med Aftale om
finansloven for 2020 sammen med de øvrige aftale-partier. Regeringen besluttede
endvidere af igangsætte arbejdet med en 10-års plan for psykiatrien, som skal adressere
de grundlæggende udfordringer på tværs af sundheds- og socialområdet, og som skal
sætte den langsigtede retning for udviklingen af psykiatrien.
Endelig blev aftaleparterne med aftale om finansloven for 2020 enige om at afsætte 90
mio. årligt af psykiatrimidlerne fra 2020, for at styrke retspsykiatrien.
Flere høringsparter, herunder Det Etiske Råd, har bemærket, at der med lovforslaget sker
fængselslignende tilstande i psykiatrien. Sundhedsministeriet bemærker hertil, at
sikkerheden på de psykiatriske- og retspsykiatriske afdelinger er af afgørende betydning
for regeringen, og at det sundhedsfaglige personale skal kunne udføre deres arbejde uden
at blive udsat for vold eller trusler, ligesom sårbare patienter skal beskyttes mod patienter
med voldelig adfærd. Ministeriet er dog uenig i, at lovforslaget vil medføre
fængselslignende tilstande. Ministeriet henviser i denne forbindelse til afsnit 2.6.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, hvor ministeriet understreget, at afdelingerne for
varetægtssurrogater ikke forventes at have tilsvarende sikkerhedsniveau som
Kriminalforsorgen, da der er tale om hospitaler, som bliver administreret af det
almindelige sundhedspersonale, hvis primære fokus er den sundhedsfaglige behandling.
For så vidt angår den stigende brug af tvang, som bl.a. bemærket af Lægeforeningen,
henviser Sundhedsministeriet til, at man fastholder det faglige og politiske fokus på
udviklingen i tvangsanvendelsen frem mod nye politiske målsætninger herfor. Det sker
med fortsatte halvårlige monitoreringsrapporter fra Sundhedsstyrelsen og møder i Task
Force for Psykiatriområdet, hvor rapporterne og udviklingen i tvangsanvendelsen følges og
drøftes. I den kommende 10-årsplan for psykiatrien pågår der et arbejde med at fastsætte
nye politiske målsætninger for nedbringelse af anvendelsen af tvang samt tilhørende
monitoreringsmodel.
Flere høringsparter, herunder Dansk Psykiatrisk Selskab, Region Nordjylland og Region
Sjælland har foreslået en række yderligere ændringer af psykiatriloven.
Sundhedsministeriet har taget forslagene til orientering, men finder ikke på nuværende
tidspunkt anledning til at foretage yderligere forslag til ændringer i lovforslaget.
Sundhedsministeriet har dog på baggrund af bemærkninger fra Region
Side 5
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0006.png
Sjælland stillet forslag om at ændre §§ 18 a og b, således at henvisningen til kapitel 11 ikke
længere fremgår. Dette da det er ministeriets vurdering, at det ikke har været hensigten
med lovforslaget som dannede baggrund for indførelsen af §§ 18 a og b, at
bestemmelserne alene skal omfatte personer anbragt på Sikringsafdelingen med
farlighedsdekret. Sundhedsministeriet henviser til nr. 5-6 i lovforslagets specielle
bemærkninger.
2.2 Specielle bemærkninger
2.2.1 Husordener på psykiatriske afdelinger
Advokatrådet
bifalder forslaget og finder de påtænkte initiativer til styrkelse af patientens
retssikkerhed velbegrundede.
Bedre Psykiatri
vurderer, at stramning af husordener samtidigt bør følges op af løbende
monitorering og evaluering med henblik på at fastslå konsekvenserne for den enkelte
patients selvbestemmelsesret, autonomi, ytringsfrihed og retssikkerhed pga. lovforslagets
indgribende karakter. Bedre Psykiatri understreger psykiatrilovens proportionalitets- og
mindstemiddelsprincipper.
Dansk Psykolog Forening
bifalder forslaget. Dansk Psykolog Forening ønsker dog at gøre
opmærksom på vigtigheden af, at den skriftlige husorden udformes, så den er let
forståelig, samt at den gennemgås for den enkelte patient for at sikre, at patienter med
eventuelle sproglige eller kognitive vanskeligheder orienteres om og er indforståede med
indholdet af husordenen.
Dansk Psykiatrisk Selskab
finder det ikke hensigtsmæssigt, at det konkret skal være ”gået
galt”, før foranstaltninger efter en husorden kan anvendes. Det vurderes, at dette udgør
en risiko for sikkerheden på afdelingerne. I stedet mener DPS, at der bør være mulighed
for begrænsning ud fra en samlet klinisk vurdering af patienten. Derudover finder DPS det
uheldigt, at der skal afventes yderligere i forhold til fastsættelsen af nærmere regler for
indholdet af husordenerne. DPS anerkender de foreslåede regler, men påpeger at der kan
opstå usikkerhed om, hvorvidt listen er udtømmende, og om sikkerheden og
behandlingsmiljøet herigennem kan sikres. DPS finder således, at listen bør medtage
regler for adfærd med mulighed for begrænsning af færden inden for et sengeafsnit,
eksempelvis hvis patienten fremkommer med trusler. DPS understreger, at
begrænsningerne skal være så lempelige som muligt, samt at der skal tages hensyn til
patienten og de konkrete omstændigheder. DPS vurderer derudover, at den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 5, nr. 5-9, er så indgribende, at det ikke bør optræde som en
begrænsning i en husorden, men at hjemlen i stedet bør beskrives i en særskilt paragraf og
sikres obligatorisk efterprøvelse i Patientklagenævnet. DPS vurderer derudover, at det kan
blive administrativt tungt at en konkret husorden skal tage udgangspunkt i forholdene på
den enkelte afdeling, og at indgreb ikke må iværksættes i henhold til lovgivningen, hvis
ikke det fremgår af den konkrete afdelings husorden. Derfor foreslår DPS, at der i
lovgivningen gives mulighed for anvendelse af begrænsninger i henhold til § 2 a, stk. 5
midlertidigt, indtil begrænsningen fremgår af en husorden. Derudover bemærker DPS, at
det tydeligt bør fremgå, hvem der har beslutningskompetence til at iværksætte
begrænsninger i henhold til husorden. Endeligt udtrykker DPS bekymring over, at
dokumentationskravene vedr. husordener kan blive uforholdsmæssigt store.
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab (DASAM)
ser positivt på lovforslaget. Dog undrer det
DASAMS, at patienterne ikke længere skal inddrages i forbindelse med ændringer af
husordenen, og foreslår, at det i stedet præciseres, at brugerinddragelse ved
Side 6
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
ændring af husordenen fx kan ske gennem inddragelse af et brugerpanel bestående af
patienter og pårørende.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
vurderer forslagene som hensigtsmæssige, men
undrer sig over, at det er sundhedsministeren, der nærmere fastsætter reglerne om
indhold i husordenerne, og mener, at man bør inddrage andre end ministeren selv. Det
foreslås, at man ser nærmere på, om husordenerne kan være brugbare i forbindelse med
eksempelvis forebyggelse af tvangsforanstaltninger.
Danske Fysioterapeuter
er positive over at man med hjemlen til at fastsætte
begrænsninger i husordenerne ønsker at sikre et trygt miljø, men savner en nærmere
definition af begrebet husordener i forhold til retlig bemyndigelse for personalet samt
patienternes klagemuligheder. Danske Fysioterapeuter foreslår, at definitionen på en
husorden tydeliggøres i loven, og mener, at ændringer i afdelingernes respektive
husordener skal kommunikeres til personale og patienter.
Danske Patienter
forstår ønsket om at skabe trygge rammer, men udtrykker bekymring
over den begrænsende tilgang, som lovforslaget lægger op til, hvor patienter med psykisk
sygdom mistænkeliggøres. Danske Patienter mener, at man i stedet bør rette fokus mod
at give psykiatrien et generelt kvalitetsløft og at sikre den nødvendige kapacitet. Såfremt
man vælger at stramme husordener, opfordrer Danske Patienter til, at man bør evaluere
og monitorere konsekvenserne for patienterne.
Danske Regioner
ser positivt på at lovforslaget giver mulighed for etablering af et klart
hjemmelsgrundlag til fastsættelse af begrænsninger i husordener. Danske Regioner
foreslår dog, at der også tages hensyn til problematikker, der vedrører mindreårige
patienter, fx ift. begrænsning af patienters adgang til onlinefora, som opfordrer til
selvskade og selvmord, og henviser til Region Midtjyllands høringssvar. Derudover undrer
Danske Regioner sig over, at der endnu ikke er etableret en hjemmel til skærmning af
patienter uden samtykke, og henviser til Region Hovedstaden og Region Nordjyllands
høringssvar.
Det Etiske Råd
anerkender det generelle behov for husordener, men lægger vægt på, at
der bør gøres alt for at sikre, at husordenerne ikke rummer flere begrænsninger end
strengt nødvendigt, og at disse kun anvendes, når det er strengt nødvendigt. Det er for
Det Etiske Råd afgørende, at den foreslåede kodificering af den eksisterende praksis ikke
kommer til at udgøre en glidebane, hvor introduktionen af begrænsninger i husordener
glider fra en type afdeling og patient til en anden, da der findes mange forskellige
psykiatriske afdelinger og patienter. Ift. sundhedsministerens mulighed for at fastsætte
nærmere regler om indholdet af husordener understreges det, at husordenerne skal
afspejle de konkrete forhold på den enkelte afdeling og leve op til proportionalitets- og
mindstemiddelsprincipperne. Det Etiske Råd foreslår at etablere mekanismer, som sikrer
inddragelse af patienter og pårørende i processen med udarbejdelse af husordener.
Endeligt bemærker Det Etiske Råd, at der etisk set er stor forskel på, om anvendelsen af en
begrænsning begrundes i et hensyn til andre eller i et hensyn til patienten selv. Ift.
sidstnævnte finder Det Etiske Råd, at sådanne kun bør anvendes i undtagelsestilfælde og
ved klare, dokumenterede begrundelser herfor.
Institut for Menneskerettigheder
finder det betænkeligt, at der indføres adgang til at
foretage yderligere indgreb i patienters grundlæggende rettigheder, uden at der i
lovudkastet er foretaget en nærmere vurdering af, om hensynet til højere sikkerhed og
tryghed kan opnås med mindre indgribende midler. Det bemærkes yderligere, at
lovudkastet ikke forholder sig nærmere til Danmarks menneskeretlige
Side 7
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
forpligtelser eller afvejer hensynet til beskyttelse af den enkeltes rettigheder over for
hensynet til sikkerhed og tryghed. Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der i
bemærkningerne gøres rede for lovforslagets forhold til Danmarks menneskeretlige
forpligtelser. Ift. sundhedsministerens adgang til at fastsætte nærmere regler mener
Institut for Menneskerettigheder ikke, at et sådant indgreb bør reguleres i husordenen på
de enkelte afdelinger, da det herved kan fremstå uklart, hvad det primære formål med
indgrebet er. Derudover anbefales det, at der indføres særskilt hjemmel i psykiatriloven til
afskæring eller begrænsning af psykiatriske patienters adgang til mobiltelefon, computer
og lignende kommunikationsudstyr, muligheder for seksuelt samkvem samt adgang til
bøger, tidsskrifter mv. Endeligt bemærker Institut for Menneskerettigheder, at der ikke
bør indføres adgang til begrænsning af adgang til litteratur, tidsskrifter og lignende
gennem husordener.
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
anser ændringen i § 2
a som acceptabel, men udtrykker bekymring for, at husordenen og lovgivningen udformes,
så den gælder alle forskellige niveauer af behandling på indlæggelsessteder. LAP
bemærker endvidere, at der skal tages hensyn til den generelle lovgivning,
menneskerettigheder og borgerrettigheder. LAP mener nemlig, at eksempelvis § 2 a, stk.
5, nr. 9, overskrider grænserne for censur i forhold til menneskerettighederne.
Region Hovedstaden
ser positivt på lovforslaget. Region Hovedstaden opfordrer til, at det
ved anvendelsen af hjemmel i § 2 a, stk. 5, nr. 6-9 tydeliggøres, hvem der har
beslutningskompetence i forhold til de enkelte begrænsninger, og hvorvidt disse kan
besluttes uden frivilligt samtykke. Derudover undrer Region Hovedstaden sig over, at der
ikke etableres hjemmel i lovudkastets § 2 a, stk. 5, til selvstændig mulighed for
begrænsning af patienter ved skærmning til bestemte områder eller egen stue, idet
Ombudsmanden tidligere har beskrevet et behov for klar hjemmel til netop dette. Region
Hovedstaden mener, at dette punkt er nødvendigt for at sikre tryghed på afdelingerne.
Region Hovedstaden opfordrer endvidere til yderligere vejledning om, hvorvidt § 2 a, stk.
5, nr. 6 og 9 giver mulighed for hjemmel til at begrænse patienters adgang til internettet
og særligt sociale medier, da der ifølge Region Hovedstaden er et sådan behov på de
psykiatriske afdelinger. Slutteligt vurderer Region Hovedstaden, at § 2 a, stk. 5, nr. 9, ikke
vil finde reel praktisk anvendelse i Psykiatrien, da det er via adgang til internettet og ikke
fysisk litteratur, at patienterne kan finde materiale, der kan forringe deres tilstand.
Region Midtjylland
bifalder lovforslaget. Region Midtjylland foreslår dog, at der ved den
kommende udmøntning af bestemmelsen også fokuseres på de problematikker, der
særligt er knyttet til mindreårige patienter. Dette vedrører eksempelvis uhensigtsmæssig
adfærd på nettet, særligt på sociale medier, samt et behandlingsmæssigt hensyn ved
begrænsning i brugen af mobiltelefoner og computere, da dette er en forudsætning for at
kunne gennemføre udredning og behandling af et indlagt barn. Region Midtjylland
pointerer, at nogle børn kan have svært ved at indgå i samarbejde om dette. Derudover
opfordrer Region Midtjylland til, at der i bekendtgørelsen vedrørende forslaget om
adgangen til begrænsning af adgangen til handel, bytte og spil nærmere beskrives, hvilke
handlemuligheder personalet har, såfremt patienterne har indgået aftaler. Region
Midtjylland bemærker endvidere, at der ift. forslaget om begrænsning af seksuelt
samkvem mellem patienter bør afklares eventuelle konsekvenser ift. det frie sygehusvalg
ved flytning til anden afdeling. Region Midtjylland udtrykker derudover et ønske om
mulighed for arealbegrænsning af patienten i form af skærmning til stue. Endeligt har
Region Midtjylland supplerende forslag til indhold i husordener. Første forslag vedrører
begrænsning af særlige samtaleemner mellem patienter om fx stoffer, kriminalitet eller
selvskade. Andet forslag handler om begrænsning af besøgendes adgang til at medbringe
Side 8
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
tasker m.v. samt afvisning af besøgende. Tredje forslag omhandler begrænsning af besøg
på medpatienters stuer.
Region Nordjylland
anbefaler, at der i bestemmelsen bliver etableret en tydelig skelnen
mellem begrænsninger, der er nødvendige, fordi mange patienter er samlet på afdelingen,
og begrænsninger, der iværksættes over for den enkelte patient. Derudover mener Region
Nordjylland, at det bør fremgå, hvem der har beslutningskompetence i forhold til de
enkelte begrænsninger. Region Nordjylland er endvidere bekymret for, at man med
udkastet lægger op til, at der kun kan besluttes begrænsninger, der er positivt og direkte
nævnt i lov eller bekendtgørelse. Region Nordjylland opfordrer til, at der med
lovændringen kommer en klar tilkendegivelse af, at et tiltag såsom begrænsning eller
afskæring fra patienters besøg og/eller kontakt med medpatienter kan anvendes. Region
Nordjylland efterspørger ligeledes, at man i bemærkningerne i loven beskriver muligheden
for at beslutte begrænsninger over for patienter, der ikke er habile til at give et informeret
samtykke. Region Nordjylland opfordrer også til, at det klart fremgår af lov,
bekendtgørelse eller bemærkninger, at patienter kan bedes tage ophold på egen stue, hvis
patienten ikke overholder reglen om at være påklædt ved ophold i fællesarealer. Endeligt
pointerer Region Nordjylland, at det klart bør fremgå, at adgang til telefon mv. ikke er en
rettighed, patienter har hele døgnet.
Region Sjælland
vurderer, at § 2 a, stk. 5, nr. 1-9 vil dække de psykiatriske afdelingers
behov for nuværende, men bemærker, at det er vigtigt at være opmærksom på den
løbende udvikling i teknologisk udvikling, patientbehov mv., som kan medføre behov for
udvidelse af de nævnte punkter. Region Sjælland antager dog, at eksemplerne ikke er
udtømmende. Det foreslås, at § 2a, stk. 5, alene kommer til at indeholde en bemyndigelse
til ministeren om mulighed for fastsættelse af nærmere regler om husordeners indhold,
og at deres konkrete indhold derefter alene beskrives i en bekendtgørelse el.lign.
Derudover bemærker Region Sjælland, at Sundhedsministeriet meget hurtigt efter lovens
vedtagelse bør udarbejde den bekendtgørelse el.lign., der skal tjene som det praktiske
afsæt for reformulering af husordenerne.
SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed
anerkender nødvendigheden af at kunne
benytte husordener, men udtrykker bekymring over tilvejebringelsen af hjemlen på den
foreslåede måde. Ift. de første fem punkter i § 2 a, stk. 5, udtrykker SIND bekymring for, at
der vil blive udarbejdet husordener, hvor man overser, at der for nogle af bestemmelserne
kræves mistanke, da dette ikke fremgår af bestemmelsen, men kun er nævnt i
bemærkningerne. Derudover udtrykker SIND bekymring for, om der vil blive taget konkret
hensyn til afdelingen, således der ikke udarbejdes husordener, der er for indgribende for
de ikke-retslige patienter. SIND tilslutter sig Det Etiske Råds forslag om indførelse af en
godkendelsesordning for husordener og mulighed for at klage over indskrænkninger
gennemført i henhold til en husorden.
Sundhedsministeriets kommentarer:
Sundhedsministeriet bemærker indledningsvist for så vidt angår Institut for
Menneskerettigheders bemærkninger om, at der indføres adgang til at foretage yderligere
indgreb i patienters rettigheder, at der i overvejende grad er tale om kodificering af en
allerede gældende praksis på de psykiatriske afdelinger. Ministeriet henviser endvidere til,
at formålet med begrænsningerne er at skabe trygge og gennemsigtige rammer på
afdelingerne, som både understøtter patienternes behandling og udfoldelsesmuligheder.
Derudover skal husordenerne medvirke til at højne sikkerheden på afdelingerne, både for
personale og patienter. Således er en lang række af begrænsningerne alene fastsat for at
Side 9
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0010.png
hjælpe sårbare patienter, eksempelvis begrænsningen af adgang til handel, bytte og spil
og begrænsning af seksuelt samkvem.
En række høringsparter, herunder Danske Regioner, Region Hovedstaden og Region
Midtjylland har bemærket, at forslaget bør give mulighed for at begrænse patienters
adgang til internettet og sociale medier, hvilket er særligt relevante i forhold til
mindreårige patienter, som anvender onlinefora, hvor der opfordres til selvskade og
selvmord.
Sundhedsministeriet har på denne baggrund tilføjet § 2 a, stk. 5, nr. 10, hvoraf det
fremgår, at sundhedsministeren får mulighed for at fastsætte regler, som vil give
sygehusmyndigheden mulighed for at begrænse eller afskære adgang til nærmere angivne
sociale medier eller lignende, samt nærmere angivne hjemmesider. Begrænsningen skal
være begrundet i, at patienternes adgang til nærmere angivne sociale medier eller
hjemmesider efter en lægelig vurdering væsentlig vil forringe patienternes tilstand eller
videre behandlingsudsigter. Det fremgår af afsnit 2.1.3.2.5 i de almindelige bemærkninger,
at sygehusmyndigheden i første omgang konkret vil skulle vurdere, om det er muligt alene
at begrænse adgangen til et nærmere angivet socialt medie eller hjemmeside. Det kan
eksempelvis være ved at patienten kan anvende mobiltelefon, computer eller lignende
under opsyn af personalet, og således ikke anvender det nærmere angivne sociale medie
eller hjemmeside. Det fremgår endvidere, at kravet om, at adgangen til sociale medier og
hjemmesider alene kan begrænses eller afskæres, såfremt patientens tilstand væsentligt
forringes, skal ses i lyset af, at begrænsningen i adgang til sociale medier og hjemmesider
er en indgribende foranstaltning i forhold til patientens grundlæggende rettighed til at
modtage information i henhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel
10 om retten til ytringsfrihed, herunder retten til at modtage oplysninger eller tanker.
Flere høringsparter har bemærkninger til, hvem der har beslutningskompetence i forhold
til iværksættelse af begrænsningerne. Sundhedsministeriet henviser til, at det er tilføjet
afsnit 2.1.3 i lovforslagets bemærkninger, at iværksættelse af begrænsninger fastsat i
husordenen kan foretages af personalet på den psykiatriske afdeling. Som undtagelse
hertil er begrænsninger, som er fastsat med særskilt hjemmel i loven, og hvor det fremgår,
at det er overlægen der træffer beslutningen herom. Dette kan eksempelvis være
begrænsninger med hjemmel i § 19 a, stk. 1-2.
For så vidt angår bl.a. Dansk Psykiatrisk Selskabs bemærkninger om, hvorvidt
opremsningen af begrænsninger den forslåede bestemmelse i § 2 a, stk. 5 kan opfattes
som udtømmende, henvises der til afsnit 2.1.3 i de almindelige bemærkninger, hvoraf det
direkte fremgår, at der i den foreslåede bestemmelse ikke er tale om en udtømmende
opremsning af mulige foranstaltninger. Derudover fremgår det af lovteksten i § 2 a, stk. 5,
at sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om indholdet af husordenen, herunder
om (…) (understreget her).
I forhold til bl.a. Det Etiske Råds og DASAMS bemærkninger om brugerinddragelse i
forbindelse med udformningen af husordener, henvises der til psykiatrilovens § 2 a, stk. 2
og 3, hvoraf det fremgår, at afdelingsledelsen skal sikre, at den skriftlige husorden
udleveres til patienten i forbindelse med indlæggelse, og at patienterne ved udformning
eller ændring af den skriftlige husorden skal inddrages, inden der træffes beslutning
herom.
I forhold til udformningen af en husorden som tager udgangspunkt i forholdene til den
enkelte afdeling, som bl.a. LAP og Dansk Psykiatrisk Selskab har bemærkninger til, kan
Sundhedsministeriet henvise afsnit 2.1.1.1 om gældende ret i de almindelige
Side 10
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0011.png
bemærkninger, hvoraf det fremgår, at der ved vurderingen af, hvilke elementer
husordenen skal indeholde, skal tages udgangspunkt i de konkrete forhold på den enkelte
afdeling. Det fremgår endvidere af Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9552 af 10. august
2020 om tvang i psykiatrien afsnit 10, at der ved udformningen bør rettes særlig
opmærksomhed mod de forhold, der på den enkelte afdeling har givet anledning til tvivl og
eventuelle konflikter, og hvor der således er særlig grund til at have synlige og klare
retningslinjer.
For så vidt angår Det Etiske Råds bemærkninger om, at den foreslåede bestemmelse ikke
må blive en glidebane for nye begrænsninger og at bestemmelsen kun skal anvendes når
det er strengt nødvendigt, henviser Sundhedsministeriet til afsnit 2.1.3 i de almindelige
bemærkninger, hvor det fremgår, at fastsættelse af begrænsninger vil ske ud fra
psykiatrilovens grundlæggende proportionalitets- og mindstemiddelsprincipper. Der må
således ikke fastsættes eller iværksættes uforholdsmæssige eller unødige begrænsninger i
husordenerne.
For så vidt angår bemærkningerne om monitorering af husordenerne samt mulighed for at
klage, som bemærket af bl.a. SIND, kan Sundhedsministeriet henvise til, at patienterne har
mulighed for at klage over begrænsninger i husordenerne til sygehusmyndigeden.
Begrænsninger i husordenerne betragtes ikke som tvangsindgreb, og der kan ikke
anvendes tvang, hvis patienter undlader at følge husordensbestemmelsen, medmindre
dette fremgår særskilt i loven. Sundhedsministeriet vurderer det derfor ikke som
hensigtsmæssigt at etablere en mulighed for at klage til Det Psykiatriske Patientklagenævn
eller lignende.
Flere regioner, herunder Region Nordjylland, opfordrer til at der tilføjes yderligere
begrænsninger til den foreslåede bestemmelse, herunder begrænsning af besøg og
mulighed for at bede patienter om at opholde sig på egen stue. Sundhedsministeriet
henviser til, at afgrænsning af besøg fra medpatienter og begrænsning af samtaleemner er
tilføjet i afsnit 2.2.3.4 i de almindelige bemærkninger som eksempler på mindre
indgribende foranstaltninger som kan tilvejebringes i administrative forskrifter.
Sundhedsministeriet bemærker endvidere, at ministeriet vil tilvejebringe en bekendtgørelse
om begrænsninger i husordener, såfremt den foreslåede bestemmelse i § 2 a, stk. 5,
vedtages. Ministeriet bemærker endvidere for så vidt angår bemærkningerne om mulighed
for at bede patienter om at opholde sig på egen stue, at ministeriet på nuværende
tidspunkt ikke finder det hensigtsmæssigt at muliggøre dette.
Institut for Menneskerettigheder og LAP har henvist til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) og betydningen heraf. Sundhedsministeriet
henviser til afsnit 2.1.3.2.4 og 2.1.3.2.5 i de almindelige bemærkninger, hvoraf det
fremgår, at begrænsninger af adgangen til litteratur, sociale medier og hjemmesider skal
ses i lyset af, at begrænsningerne er indgribende foranstaltninger i forhold EMRK. Dette er
årsagen til, at der stillet krav om, at adgangen til litteratur, sociale medier eller
hjemmesider væsentligt vil forringe patientens tilstand eller videre behandlingsudsigter.
Endelig bemærker bl.a. Dansk Psykiatrisk Selskab, at begrænsningerne i den foreslåede
bestemmelse i § 2 a, stk. 5, nr. 5-9, bør beskrives i en særskilt paragraf.
Sundhedsministeriet bemærker hertil, at det findes uhensigtsmæssigt, at der for alle
elementer i den foreslåede bestemmelse skal være særskilt hjemmel. Ministeriet har derfor
foretaget en vurdering af, hvilke begrænsninger efter ministeriets opfattelse er så
indgribende, at der være en særskilt hjemmel herfor.
2.2.2. Notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter
Side 11
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
Advokatrådet
ser positivt på forslaget. Det bemærkes, at en styrkelse af notatpligten vil
kunne bidrage til at styrke patientens retssikkerhed, da der hermed i forbindelse med
retslig prøvelse foreligger den bedst mulige dokumentation vedrørende patientens
tilstand og de iværksatte foranstaltninger.
Bedre Psykiatri
vurderer, at forslaget kan være et vigtigt retssikkerhedsmæssigt redskab,
men vurderer også, at idéen om at den faste vagt som lægmand skal kunne foretage en
objektiv og aktuel beskrivelse er uhensigtsmæssig. I så fald bør det præciseres, hvad man
ønsker af oplysninger defineret som en objektiv og aktuel beskrivelse til sammenligning
med en sundhedsfaglig beskrivelse af patienten, samt hvordan denne beskrivelse adskiller
sig fra den lægelige vurdering af patienten. Bedre Psykiatri vurderer, at der er et behov for
yderligere præcisering af og kriterier for, hvordan notatpligten skal udføres for at undgå,
at den faste vagts beskrivelse bliver vilkårlig og efter forgodtbefindende.
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
ser meget positivt på forslaget.
Dansk Psykiatrisk Selskab
anerkender, at lovgiver ønsker at begrænse udstrækningen af
bæltefikseringer, og er endvidere enig i, at det gennem lovgivningen skal sikres, at der
foreligger notater, der beskriver patientens tilstand under en bæltefiksering. DPS
pointerer dog, at det ikke kun er en fast vagts opgave at føre opsyn og notater, men også
at udføre psykiatrisk pleje af høj faglig kvalitet, hvorfor DPS ikke mener, at lægmand kan
udføre denne opgave. DPS vurderer herudover, at der i de obligatoriske lægelige
revurderinger af bæltefikseringers udstrækning bør indgå en vurdering af patientens
historik og samlede kliniske tilstand, således vurderingerne ikke kommer til at bero på
øjebliksbilleder. DPS mener, at det er den lægefaglige vurdering ved obligatorisk
efterprøvning af bæltefiksering, som til enhver tid skal løfte bevisbyrden i en retssag.
Endeligt mener DPS, at hensynet til medpatienter og medarbejderes sikkerhed skal vægtes
højere end hensynet til patientens sikkerhed.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
vurderer forslaget som hensigtsmæssigt, særligt fra et
patientperspektiv. Det bemærkes, at man bør sikre, at de faste vagter har kompetencer til
at udfærdige et notat, som lever op til en vis standard. Det bemærkes endvidere, at man
lovgivningsmæssigt eller lokalt kan indskærpe, hvad et notat som minimum bør indeholde.
Danske Fysioterapeuter
roser den øgede opmærksomhed på tilstanden hos patienter,
som bæltefikseres. Danske Fysioterapeuter pointerer, at længere tids bæltefiksering kan
udgøre en sundhedsrisiko for patienten, hvorfor det foreslås, at journalføringen
understøtter, at den ansvarlige læge kan initiere forebyggende initiativer undervejs i og
straks efter bæltefikseringen.
Danske Patienter
anerkender, at det er positivt, at man med lovforslaget ønsker at
forbedre patienters retstilling, men er skeptiske over for idéen om, at den faste vagt skal
være i stand til objektivt at kunne beskrive patientens aktuelle tilstand. Danske Patienter
opfordrer til, at det tydeligt fremgår, hvad man mener med objektiv og aktuel beskrivelse,
og hvordan notatpligten udføres.
Det Etiske Råd
ser positivt på idéen om at indføre notatpligt. Det Etiske Råd vil dog
foreslå, at der indføres minimumsretningslinjer for udarbejdelsen af notatet. Samtidigt
foreslås det, at det bør understreges, at notatet skal bidrage til at vurdere, hvornår
patienten kan løsnes fra bæltefikseringen, samt at den faste vagt får pligt til at tilkalde
lægen, når vagten tror, patienten kan løslades fra bæltefikseringen.
Side 12
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur
mener, at der bør foreligge en præcis beskrivelse af,
hvilke observationer der skal dokumenteres, således at disse kan bruges i forbindelse med
fx de lægelige tilsyn samt ved eventuelle patientklager. DIGNITY foreslår blandt andet, at
man kan stille krav om, at de objektive beskrivelser skal foretages løbende, evt. i
intervaller af 15 min. varighed.
Ergoterapeutforeningen
fremhæver, at det er vigtigt, at det pågældende personale får
den nødvendige instruktion og oplæring i at føre de pågældende notater, og at de faste
vagter har de nødvendige faglige kompetencer.
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
bifalder forslaget.
Psykiatrifonden
bifalder i høj grad forslaget om inddragelse af den faste vagt i vurderingen
af situationen omkring en bæltefikseret patient. Det bemærkes dog, at den faste vagt i
praksis er og bør være et erfarent og veluddannet medlem af plejegruppen.
Psykiatrifonden forstår i det foreslåede, at man lægger op til en ringere standard, da det
fremføres, at vagten oftest ikke er sundhedsuddannet. Psykiatrifonden synes snarere, at
det er den anden standard, der skal fremføres.
Region Midtjylland
vurderer ikke, at lægmands objektive beskrivelse af en bæltefikseret
patient kan anvendes som værktøj til at vurdere patientens tilstand i forbindelse med den
lægelige vurdering af foranstaltningens opretholdelse. I stedet bør lægen medtage de
notater, der er lavet af fagpersonale i det tidsrum, der er gået siden sidste vurdering.
Region Nordjylland
opfordrer til, at indholdet af ”lægmandsbeskrivelsen” præciseres.
Region Sjælland
savner en klar faglig begrundelse for dette forslag. Det pointeres, at det
er vanskeligt at se, hvordan den form for notater kan bidrage til den bedst mulige
behandling og/eller patientens retssikkerhed. Region Sjælland mener, at dette blot vil
blive en ekstra administrativ opgave for det psykiatriske personale.
SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed
hilser forslaget velkomment. SIND
bemærker, at der bør udarbejdes en vejledning om, hvordan notaterne skal udformes. Her
bør det indgå, at vagten skal have særligt fokus på, om årsagen til bæltefikseringen ikke
længere er til stede. Vagten bør orientere sundhedspersonalet/overlægen, hvis det
vurderes, at der er grund til at tro, at patientens bælte kan løsnes. SIND mener ikke, at det
giver mening, at vagten noterer det, og at der så går op til 10 timer, inden overlægen ser
notatet.
Sundhedsministeriets kommentarer:
En række høringsparter, herunder SIND og Det Etiske Råd har bemærket, at det bør
udarbejdes en vejledning eller lignende vedrørende udformningen af notaterne.
Sundhedsministeriet har på denne baggrund tilføjet, at retningslinjerne for, hvordan
notatet bør udformes, og hvad der bør fremgå af notatet, vil blive uddybet nærmere i
administrative forskrifter. Dette fremgår i afsnit 2.2.3 i de almindelige bemærkninger.
For så vidt angår DIGNITY’s bemærkning om, at der bør stilles krav om, at de objektive
beskrivelser skal foretages løbende, evt. i intervaller af 15 minutters varighed, kan
Sundhedsministeriet henvise til, at ministeriet har tilføjet, at den objektive beskrivelse vil
skulle udarbejdes så ofte som det vurderes relevant, forventeligt hver 30. – 60. minut.
Dette fremgår i afsnit 2.2.3 i de almindelige bemærkninger.
Side 13
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0014.png
For så vidt angår Psykiatrifondens bemærkning om, at man lægger op til en ringere
standard, da det fremgår, at ikke er sundhedsuddannet, bemærker Sundhedsministeriet, at
der ikke tiltænkes en ændring i forhold til, hvem der er vagt for bæltefikserede patienter.
Forslaget indebærer således alene en pligt for den faste vagt til at udføre notat. Ministeriet
mener således ikke, at der lægges op til en ringere standard end den gældende.
Endelig bemærker flere høringsparter, herunder Region Sjælland og Region Midtjylland, at
den objektive beskrivelse ikke kan anvendes som værktøj, og at der alene vil være tale om
en ekstra administrativ opgave. Sundhedsministeriet bemærker hertil, at det er
ministeriets vurdering, at den objektive beskrivelse både kan fungere som et værktøj, men
særligt også være en styrkelse af patientens retssikkerhed. Der vil endvidere ikke være tale
om en større opgave for den faste vagt, som i forvejen sidder ved patienten, og som
allerede er i dialog med lægen i forbindelse med de lægelige vurderinger. Forslaget
medfører ikke krav om en længere beskrivelse af patienten, men alene en kortfattet
optegnelse som objektivt beskriver patientens tilstand. Det vil eksempelvis være
optegnelser af, om patienten er faldet i søvn, har ligget stille i en længere periode eller hvis
patientens tilstand har ændret karakter, eksempelvis hvis patienten er gået fra at råbe til
at tale med normal stemmeføring, jf. afsnit 2.2.3 i de almindelige bemærkninger. Endelig
henviser ministeriet til afsnit 2.2.2 i de almindelige bemærkninger hvor det fremgår, at
notatpligten ikke vil kunne anvendes som alternativ til de minimum tre lægelige
vurderinger, men alene vil skulle opfattes som et supplement til den samlede vurdering af
patientens tilstand.
2.2.3 Anvendelse af udåndingsprøver og urinprøver i forbindelse med mistanke om
medikamenter på den psykiatriske afdeling
Bedre Psykiatri
pointerer, at forslaget om anvendelse af udåndingsprøver og urinprøver
risikerer at skabe en voldsom mistænkeliggørelse af mennesker med psykisk sygdom og
skabe relationsmæssige barrierer mellem patienter og personale. Bedre Psykiatri mener,
at udgangspunktet er stigmatiserende og burde være unødvendigt i det danske
hospitalsvæsen.
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
godtager
ændringerne foreløbigt.
Region Midtjylland
bifalder forslaget.
Region Sjælland
ser tiltaget som positivt og relevant.
Sundhedsministeriets kommentarer:
Sundhedsministeriet bemærker for så vidt angår Bedre Psykiatris bemærkninger om, at
forslaget risikerer at skabe mistænkeliggørelse, at formålet med lovforslaget er at sikre
patienters behandlingsmuligheder, idet anvendelse af alkohol- og urinprøver er velegnede
til at påvise, om en patient har indtaget rusmidler eller ulovlige medikamenter. Dette vil
give personalet mulighed for at reagere og træffe passende foranstaltninger, jf. afsnit
2.3.2 i de almindelige bemærkninger. Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medvirke
til at højne sikkerheden på de psykiatriske afdelinger, da indtagelse af rusmidler og
ulovlige medikamenter kan medføre truende og voldelig adfærd.
Sundhedsministeriet henviser endvidere til afsnit 2.3.3 i de almindelige bemærkninger,
hvoraf det fremgår, at mindstemiddelprincippet skal iagttages, jf. psykiatrilovens § 4, stk.
Side 14
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0015.png
2. Ministeriet har dog på baggrund af Bedre Psykiatris bemærkninger tilføjet, at
anvendelsen af alkohol- eller urinprøver skal ske så skånsomt og respektfuldt som muligt.
2.2.4 Brug af bagagescannere i forbindelse med mistanke om medikamenter, rusmidler
eller farlige genstande på den psykiatriske afdeling
Bedre Psykiatri
bemærker, at forslaget om brug af bagagescannere risikerer at skabe en
voldsom mistænkeliggørelse af mennesker med psykisk sygdom og skabe
relationsmæssige barrierer mellem patienter og personale. Bedre Psykiatri mener, at
udgangspunktet er stigmatiserende og burde være unødvendigt i det danske
hospitalsvæsen.
Dansk Psykiatrisk Selskab
hilser tiltaget velkomment, men bemærker, at
gentagelsesprincippet og mistankekravet virker som en sammenblanding, og mener, at
det er svært at forstå, hvordan det skal fungere i praksis.
Danske Regioner
ser positivt på, at lovforslaget både sigter efter at højne sikkerheden for
patienter såvel som medarbejdere. Danske Regioner fremhæver endvidere det positive
ved, at alle retspsykiatriske afsnit får mulighed for generel kontrolundersøgelse med
metal- og taskescanner, uden at der foreligger begrundet mistanke. Det foreslås, at det
ikke alene er lægen, der kan træffe beslutning om brug af krops- og bagagescannere, men
ligeledes personale.
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
godtager
ændringerne foreløbigt.
Region Midtjylland
bifalder overordnet forslaget, men foreslår, at det ikke kun er lægen,
der kan træffe beslutning om brug af krops- og bagagescannere, men også personalet på
afdelingen, der samtidigt bør have beføjelse til at visitere den besøgende og dennes
ejendele. Ift. dokumentation ønsker Region Midtjylland en afklaring på, hvordan
beslutningen om scanning af patientens taske skal kunne dokumenteres af personalet. I
tråd med dette gør regionen opmærksom på en lignende problemstilling vedr. anvendelse
af narkohunde efter § 19 a, stk. 6, da det ikke altid vil være muligt at identificere hvilken
patient på afdelingen, mistanken retter sig mod, hvis der eksempelvis er fundet rusmidler
på afdelingens udearealer. Her er det igen uklart, hvordan en beslutning skal
dokumenteres.
Region Nordjylland
finder det relevant at anvende bagagescannere og finder det positivt,
at der gives mulighed for rutinemæssig undersøgelse af patienter og besøgende ved brug
af krops- og bagagescannere. Region Nordjylland mener dog, at den foreslåede adgang til
rutinemæssig undersøgelse bør udvides til også at gælde intensive (lukkede) afdelinger, da
der i praksis ikke nødvendigvis er forskel på patienter, der er i risiko for eller har udvist
farlighed, men ikke er dømte, og patienter, der er dømte.
Region Sjælland
bifalder forslaget.
Sundhedsministeriets kommentarer:
Sundhedsministeriet bemærker for så vidt angår bl.a. Danske Regioners bemærkning om,
at det ikke alene bør være lægen, der kan træffe beslutning om brug krops- og
bagagescannere, at ministeriet ikke finder det hensigtsmæssigt at udvide
beslutningskompetencen herfor. Dette begrundes med, at der er tale om en indgribende
foranstaltning.
Side 15
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0016.png
Sundhedsministeriet henviser til ministeriets kommentarer i afsnit 2.2.5 for så vidt angår
bemærkningerne om rutinemæssige undersøgelser.
2.2.5 Sikkerhedskontroller i retspsykiatrien
Dansk Psykiatrisk Selskab
bemærker, at sikkerhedskontroller bør følge patienten med
retspsykiatrisk foranstaltning, således at sikkerhedskontroller også er gældende for
patienter med en retspsykiatrisk foranstaltning i almenpsykiatrien.
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
udtrykker bekymring over, at psykiatrien med dette
forslag kommer til at fremstå med fængselslignende forhold.
Danske Regioner
ser positivt på forslaget, da narkotiske stoffer er et problem på
psykiatriske afdelinger, som påvirker både patienter og arbejdsmiljøet negativt. Danske
Regioner anbefaler dog, at den udvidede adgang til sikkerhedskontrol knyttes til
retspsykiatriske og surrogatanbragte patienter og ikke til afdelingen, da der også kan være
retspsykiatriske patienter på de almindelige afdelinger.
Det Etiske Råd
anerkender, at et sådan tiltag sandsynligvis vil kunne bidrage til et mere
trygt miljø, men finder det samtidigt vigtigt at påpege, at et frafald af kravet om mistanke
ved brug af krops- og bagagescannere i praksis kan ses som en mistænkeliggørelse af
samtlige retspsykiatriske patienter. Ifølge Det Etiske Råd kan dette bidrage til den
dobbelte stigmatisering samt svække tilliden mellem patient og sundhedspersonale. For at
sikre at den rutinemæssige brug af krops- og bagagescannere bliver så lidt indgribende
som muligt, foreslår Det Etiske Råd blandt andet, at scanneren integreres i en fælles
indgang til bygningen, og at det er vagtpersonale, som står for sikkerhedskontrollen. Det
Etiske Råd finder det vigtigt at følge op på, hvor effektivt tiltaget viser sig at være.
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
godtager
ændringerne foreløbigt.
Psykiatrifonden
er betænkelige ved at indføre hjemmel til indgreb uden mistanke på de
almindelige retspsykiatriske afdelinger pga. den medfølgende risiko for konfliktoptrapning.
Betænkeligheden vedrører dog ikke besøgende.
Region Midtjylland
foreslår, at bestemmelsen knyttes til typen af patient frem for typen af
afdeling, da der også på almindelige psykiatriske afdelinger kan være retspsykiatriske
patienter. Region Midtjylland foreslår derudover, at der indføres hjemmel til, at
overlægen kan træffe beslutning om, at en patient
i en tidsmæssig periode
skal have sin
post åbnet og kontrolleret og/eller kropsvisiteres efter hver udgang, hvormed overlægen
undgår individuel stillingstagen til disse sager fra gang til gang.
Region Sjælland
bifalder forslaget.
SIND
anerkender forslaget, men er bekymrede for, at ordningen vil medføre en
optrapning af forsøgene på indsmugling af fx stoffer, samt at scanningerne vil skade
behandlingsalliancen mellem patienter og ansatte. SIND foreslår derfor at lade
vagtpersonale foretage scanningerne og placere scannerne ved indgangene.
Sikkerhedskontrollerne må ikke gå ud over den afsatte tid til behandling.
Sundhedsministeriets kommentarer:
Side 16
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0017.png
Flere høringsparter, herunder Dansk Psykiatrisk Selskab, Danske Regioner og Region
Midtjylland, har henvist til, at den udvidede adgang bør knyttes til retspsykiatriske og
surrogatanbragte patienter, og ikke til afdelingen. Sundhedsministeriet bemærker hertil, at
ministeriet finder det mest hensigtsmæssigt, at den udvidede adgang gøres gældende på
afdelingsniveau. Dette for et undgå en meget tydelig forskelsbehandling af de forskellige
patientgrupper på samme afdeling.
For så vidt angår bl.a. SIND’s og Det Etiske Råds bemærkninger om, at
sikkerhedskontrollen bør varetages af vagtpersonale, bemærker Sundhedsministeriet, at
der med den foreslåede bestemmelse ikke fastsættes et krav til, hvilke faggrupper de
psykiatriske afdelinger anvender i forbindelse med sikkerhedskontrol. Ministeriet
forudsætter dog, at der tages passende hensyn i forbindelse med sikkerhedskontrol af
både patienter og besøgende, ligesom ministeriet har kendskab til, at en række afdelinger
allerede anvender vagtpersonale i forbindelse med anvendelse af kropsscannere.
Endelig bemærker Sundhedsministeriet for så vidt angår bekymringen fra bl.a. Dansk
Samfundsmedicinsk Selskab om fængselslignende forhold, at formålet med bestemmelsen
er at højne sikkerheden for både patienter og personale, da der de seneste år er set
eksempler på, at sikkerhedsniveauet ikke har været tilstrækkeligt for at forhindre flugter
og trusler.
2.2.6 Særlige regler for personer anbragt i varetægtssurrogat
Advokatrådet
retter opmærksomheden mod hensynet til, at de foreslåede regler ikke
udmøntes mere restriktivt end rimeligt og nødvendigt ift. de sårbare individer, som
gruppen af surrogatfængslede rummer. Advokatrådet bemærker, at det ved oprettelsen
og driften af særlige afdelinger for personer anbragt i varetægtssurrogat vil være ønskeligt
at tilrettelægge ordningen således, at det i praksis er muligt at undgå anbringelse af
psykisk syge personer i fængsler og arresthuse pga. pladsmangel i psykiatrien.
Dansk Psykiatrisk Selskab
mener, at begrænsningerne for varetægtssurrogater er uklare.
DPS mener, at det skal være et krav til regionerne, at der oprettes afdelinger i alle
regioner for personer anbragt i varetægtssurrogat, eller som minimum at disse personer
altid indlægges i retspsykiatriske afdelinger. Endeligt bemærker DPS, at det i afsnit 2.6.1.1
om straffeloven og retsplejelovens bestemmelser om varetægtsarrestanter anføres, at det
er afdelingens overlæge, som er ansvarlig for vurdering af behandlingsbehov.
Dansk Psykolog Forening
anser indsættelsen af en ny bestemmelse som psykiatrilovens §
19 b som en forbedring af lovgivningen. Dansk Psykolog Forening anbefaler, at
surrogatfængslede får ophold på særlige, sikrede institutioner med adgang til psykiatrisk
konsultation.
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
mener, at pladserne til varetægtssurrogater bør
etableres som en del af de retspsykiatriske afdelinger og altså ikke i relation til
almenpsykiatrien. DASAMS er endvidere bekymret over, at overlægen uden retskendelse
kan beslutte, at post til en person i varetægtssurrogat skal åbnes, eftersom dommeren i
forbindelse med beslutningen om anbringelse i varetægtssurrogat har taget stilling til
brevkontrol. Derfor mener DASAMS ikke, at en overlæge bør have mulighed for
efterfølgende at træffe en anden beslutning end dommeren.
Danske Regioner
bifalder forslaget og ser særligt positivt på, at sundhedsmyndigheden ud
fra en vurdering af målgruppen på det pågældende afsnit kan vurdere, at der er indikation
for generelle forebyggende initiativer, som der ellers skal være begrundet
Side 17
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
personlig mistanke om. Danske Regioner anbefaler dog, at den enkelte surrogatanbragtes
sikkerhedsniveau beskrives af politiet forud for anmodning om overførsel til psykiatrisk
afdeling, så psykiatrien kan afgøre, om afdelingen har et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau.
Det Etiske Råd
støtter ideen om at gøre det muligt for regionsrådene at oprette afdelinger
for varetægtssurrogater, eftersom de er enige i, at varetægtssurrogater ikke er at betragte
som retspsykiatriske patienter, samt at et sådan tiltag vil kunne bidrage til et trygt miljø.
Det Etiske Råd bemærker dog, at oprettelsen af disse afdelinger ikke fører til en
ressourcemæssig svækkelse af andre afdelinger. Endeligt lægges der vægt på, at
anvendelsen af de særlige begrænsninger sker på så nuanceret vis, at vilkårene ikke
forværres for de personer, som rent faktisk viser sig at høre til i retspsykiatrien.
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
påpeger, at
menneskerettighederne skal overholdes. Derudover er LAP uenig i, at der gives
politimyndighed og udøvende magtbeføjelser til sundhedspersonale uden juridisk
uddannelse og dermed uden forudsætning for at lave vurderinger baseret på loven.
Endvidere er det LAPs opfattelse, at det ikke er nødvendigt at tilpasse psykiatriloven, så
den indeholder de ting, der er gældende for varetægtsfængslede, der er anbragt i surrogat
i psykiatrien, da de er underlagt lovgivning om varetægtsfængslede.
Psykiatrifonden
har ingen betænkeligheder ved de foreslåede restriktioner. Dog
bemærkes det, at det forekommer uhensigtsmæssigt, at patienter anbragt i
varetægtssurrogat antages at være patienter med psykisk sygdom, indtil det modsatte er
bevist. Samtidigt bemærkes det, at anvendelsen i teksten af ”varetægtssurrogater” kan
forekomme respektløst.
Region Midtjylland
bifalder forslaget, men foreslår, at tilsvarende foranstaltninger
generelt kan iværksættes over for retspsykiatriske patienter, idet sikkerheden også kan
være udfordret ved patienter med dom.
Region Nordjylland
mener, at betingelserne for fx at tage en telefon i forvaring bør
tydeliggøres i § 19 a, stk. 7. Endeligt opfordrer Region Nordjylland til, at der ved aktuelle
lovændring ses nærmere på den stigende problematik med patienter, der filmer eller
lydoptager medpatienter og personale.
Region Sjælland
ser positivt på forslaget og mener, at der er fundet en god balance, så der
gives mulighed for at iværksætte nogle tiltag målrettet surrogatanbragte, samtidig med at
der kan opretholdes sædvanlig patientbehandling.
SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed
tiltræder ønsket om særlige afdelinger for
personer anbragt i varetægtssurrogat. SIND lægger vægt på, at ikke alle anbragt i
varetægtssurrogat har en behandlingskrævende psykisk lidelse, men at nogle har. Dette
skal kunne tilbydes på afdelingerne. Endeligt bemærker SIND, at oprettelsen af disse
særlige afdelinger ikke må føre til nednormeringer på de øvrige afdelinger.
Sundhedsministeriets kommentarer:
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab bemærker, at domstolene i forbindelse med
beslutningen om anbringelse i varetægtssurrogat træffer beslutning om brevkontrol.
Sundhedsministeriet bemærker hertil, at det er ministeriets vurdering, at reglerne i
retsplejeloven om brevkontrol ikke er til hinder for den foreslåede bestemmelse i § 19 c om
mulighed for b.la. rutinemæssig kontrol af varetægtssurrogaters post eller stue. Dette da
formålet med den foreslåede bestemmelse ikke har et strafferetligt eller
Side 18
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0019.png
efterforskningsmæssigt sigte, men alene har til formål at højne sikkerheden på
afdelingerne.
For så vidt angår bl.a. Det Etiske Råds bemærkninger om, at oprettelsen af afdelinger for
varetægtssurrogater ikke må føre til en ressourcemæssig svækkelse af andre afdelinger,
bemærker Sundhedsministeriet, at der alene er tale om en mulighed for de afdelinger, som
har en større tilgang af varetægtssurrogater, og som finder det hensigtsmæssigt at
etablere en særlig afdeling. I denne forbindelse bemærker Sundhedsministeriet for så vidt
angår Dansk Psykiatrisk Selskab bemærkninger om, at der fastsættes et krav for at oprette
afdelinger for varetægtssurrogater, at dette ikke findes hensigtsmæssigt. Det er således
fortsat den psykiatriske afdelings vurdering, på hvilken afdeling en person i
varetægtssurrogat placeres.
2.2.7 Intervallet for det lægelige tilsyn i forbindelse med spørgsmålet om fortsat
anvendelse af tvangsfiksering
Bedre Psykiatri
støtter formålet med forslaget om at sikre patientens retssikkerhed. Bedre
Psykiatri mener dog, at hhv. 4 og 10 timer fortsat er urimeligt lang tid og i stedet bør være
væsentligt kortere. Bedre Psykiatri foreslår endvidere, at der indføres en undtagelse til de
maksimale intervaller på hhv. 4 og 10 timer, såfremt patienten sover, og det vil være
skadeligt at vække patienten. Bedre Psykiatri vurderer nemlig, at der kan være en iboende
menneskeretlig konflikt i at opretholde en tvangsfiksering begrundet i, at patienten sover.
Såfremt patienten ikke længere lever op til kriterier for tvangsfiksering, skal
tvangsfiksering principielt ophæves øjeblikkeligt.
Dansk Psykolog Forening
bemærker, at psykologer i psykiatrien oplever, at 10 timer
mellem lægelige tilsyn er for langt et tidsinterval. Derfor anbefales det, at det foreslåede
interval for tilsynet af tvangsfikserede patienter justeres således, at den første vurdering
finder sted senest 4 timer efter, at der er truffet beslutning om anvendelse af
tvangsfiksering, og derefter én gang hver 8. time. Dansk Psykolog Forening opfordrer
derudover til, at ændringen af psykiatrilovens § 21, stk. 4 inkluderer specialpsykologer, så
de også får mulighed for at foretage vurderinger samt revurderinger ift. anvendelse af
tvangsfiksering, da specialpsykologer besidder den relevante viden og faglige
kompetencer til dette.
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
finder det glædeligt, at det præciseres, hvornår og
med hvilket interval tilsyn skal foretages. DASAMS bifalder, at det første tilsyn skal finde
sted inden for fire timer efter fikseringen.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
finder de foreslåede ændringer hensigtsmæssige,
men mener samtidigt, at de langt fra er fyldestgørende i forhold til forebyggelse og
minimering af tvang. Dansk Selskab for Patientsikkerhed så gerne, at der i dette lovforslag
var mere fokus på forebyggende tiltag ift. tvang.
Danske Patienter
bakker op om, at man vil sikre patienters retssikkerhed via lovfastsatte
intervaller, men mener, at intervallerne stadig er alt for lange og bør forkortes væsentligt.
Derudover forholder Danske Patienter sig skeptisk til undtagelserne om, at intervallerne
ikke gælder, såfremt patienten sover, og det ud fra en lægefaglig vurdering vil være
skadeligt at vække patienten. Danske Patienter mener, at tvangsfiksering altid skal
ophæves, lige så snart en patient ikke længere lever op til kriterier for fiksering.
Side 19
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0020.png
Det Etiske Råd
bakker op om forslaget. Det understreges dog, at de faste intervaller på
ingen måde kan erstatte kravet om, at der skal ske fornyet lægelig vurdering af
spørgsmålet om tvangsfiksering, så ofte forholdene tilsiger det.
DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur
vurderer, at tidsintervallerne mellem tilsyn af
bæltefikserede patienter er for lange og bør reduceres set i lyset af de potentielle,
alvorlige konsekvenser af tvangsfiksering og af hensyn til overholdelse af de
menneskeretlige standarder. DIGNITY bemærker, at tilsyn hver anden time kunne
overvejes.
Institut for Menneskerettigheder
finder det positivt, at regeringen har et ønske om at
styrke psykiatriske patienters retssikkerhed ved at nedbringe anvendelsen af tvang.
Institut for Menneskerettigheder mener dog, at man bør gå endnu længere, end hvad
forslaget lægger op til. De anbefaler, at Sundhedsministeriet iværksætter tiltag for at
afskaffe anvendelsen af tvangsfikseringer, der varer mere end 48 timer, hvis Danmark i
fremtiden skal undgå krænkelser af forbuddet mod umenneskelig og nedværdigende
behandling.
Psykiatrifonden
mener ikke, at forslaget imødekommer dagsordenen om at nedbringe
antallet og længden af bæltefikseringer. Derimod muliggør forslaget blot, at man kan
”dokumentere” sig ud af det. Endeligt bemærker Psykiatrifonden, at fire timer og 10 timer
fremstår som et tidsrum præget af tilfældighed, da affektreaktioner kan klinge af inden for
typisk 20 minutter.
Region Midtjylland
bifalder, at rammen for de lægelige tilsyn tydeliggøres i loven.
Region Sjælland
foreslår, at lovens formulering lægges tættere op ad det, der fremgår af
Vejledning om anvendelse af tvang m.v. i psykiatrien, således det blot fremgår, at en
sovende patient ikke skal vækkes med henblik på revurdering, men at revurderingen skal
foretages umiddelbart efter, at patienten er vågnet. Region Sjælland påpeger, at der bør
anvendes et andet begreb end ”skadeligt”, fx ”hensigtsmæssigt”, der i højere grad
signalerer et mere velbegrundet ønske om at skåne patienten, da ”skadeligt” ikke er
retvisende eller tilstrækkeligt.
SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed
tiltræder forslaget, men ønsker at lægge
vægt på bestemmelsens ordlyd, hvor der står, at tilsyn skal foretages
så ofte som
forholdene tilsiger det,
dog
mindst
tre gange i døgnet. SIND opfordrer til, at det
tydeliggøres, at der står
mindst
tre gange i døgnet, og at intervallerne
højest
må være 4,
10 og 10 timer.
Sundhedsministeriets kommentarer:
En lang række høringsparter, herunder Bedre Psykiatri, Dansk Psykologforening og Danske
Patienter, bemærker at hhv. 4 og 10 timer for lang tid. Sundhedsministeriet bemærker
hertil, at det fortsat er ministeriets vurdering, at tre lægelige tilsyn i døgnet er
tilstrækkeligt for at sikre patienternes retssikkerhed. Formålet med den foreslåede
bestemmelse er således alene at sikre patienternes retssikkerhed yderligere ved at
fastsætte intervaller for vurderingen, så der ikke går for lang tid mellem denne. Dette skal
ses i sammenhæng med, at det fremgår direkte af § 21, stk. 4, at det lægelige tilsyn skal
foretages så ofte forholdene tilsiger (understreget her), dog mindst tre gange. Således er
de tre lægelige tilsyn et minimumskrav. Derudover skal de tre lægelige tilsyn endvidere ses
i lyset af, at der skal være et eksternt lægeligt tilsyn hvis en bæltefiksering udstrækkes
længere tid end 24 timer, jf. § 21, stk. 5, og at det til enhver tid tilkommer
Side 20
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Til orientering (behandles i SUU) høringssvar og kommenteret høringsnotat for L 84 om forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordner på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
2477852_0021.png
plejepersonalet at bringe en tvangsfiksering til ophør, når der ikke længere er behov for at
opretholde denne, jf. § 16, stk. 19, i bekendtgørelse nr. 1075 af 27. oktober 2019 om
anvendelse af anden tvang end frihedsberøvelse på psykiatriske afdelinger.
For så vidt angår bl.a. Danske Patienters bemærkninger om den foreslåede
undtagelsesbestemmelse om patienter, der sover, henviser Sundhedsministeriet til, at det
er Sundhedsstyrelsens vurdering, at patienter som udgangspunkt ikke bør vækkes i
forbindelse med lægelige tilsyn, da det kan have uhensigtsmæssige konsekvenser for
patientens sundhedstilstand. Sundhedsministeriet henviser endvidere til afsnit 2.7.3 i de
almindelige bemærkninger hvor det fremgår, at der er tale om en
undtagelsesbestemmelse, som alene finder anvendelse i særlige tilfælde ud fra en
lægefaglig vurdering af, at det eksempelvist vil være kontraproduktivt eller skadeligt at
vække patienten, eksempelvis hvis patienten har været vågen i en længere periode forud
for iværksættelsen af tvangsforanstaltningen.
2.2.8 Delegation af afgørelseskompetence i forbindelse med faglighedsdekreter og
afgørelse om tilladelse til udgang
Psykiatrifonden
bemærker, at kompetencen til at tilbagekalde tilladelse til udgang
overføres til overlægen ved Sikringen, forekommer hensigtsmæssigt.
Region Sjælland
bemærker, at det må forventes, at den foreslåede flytning af kompetence
ikke får negative konsekvenser for behandlingen og prøvningen af sager vedr. anbringelse
og ophævelse af anbringelse i Sikringsafdelingen. Endeligt finder Region Sjælland det
positivt, at der nu skabes entydighed mht. Sikringsafdelingens overlæges mulighed for i
særlige situationer at tilbagekalde udgangstilladelse.
SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed
har ikke indvendinger imod forslaget om
justitsministerens mulighed for delegation af retten til at træffe afgørelse om anbringelse i
Sikringsafdelingen. SIND udtrykker dog bekymring over, at bemyndigelsen i forslaget er
ubegrænset. SIND bemærker, at det fremgår af bemærkningerne, at ønsket er at kunne
delegere kompetencen til en styrelse under Justitsministeriet, men dette fremgår ikke af
lovteksten. SIND foreslår, at det gøres helt klart, at kompetencen ikke kan delegeres frit.
Sundhedsministeriets kommentarer:
Sundhedsministeriet har for så vidt angår SIND’s bemærkninger indhentet bidrag fra
Justitsministeriet som har henvist til lovforslagets afsnit 2.8.2 hvoraf det fremgår, at de
foreslåede regler medføre, at afgørelseskompetencen i konkrete sager om udstedelse og
ophævelse af farlighedsdekret samt meddelelse af tilladelse til udgange m.v. vil kunne
overføres fra justitsministeren til en myndighed på Justitsministeriets område.
Side 21