Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 55
Offentligt
2485966_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
24. november 2021
2021-3638
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har den 18. november 2021 stillet mig følgende
spørgsmål i forbindelse med aktstykke 55, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen
(SF).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren oplyse, hvorfor man vil give garantien nu selvom
den strategiske miljøvurdering for det samlede Lynetteprojekt ikke
er udarbejdet?
Svar:
For at fremtidssikre Nordhavnstunnelen til en eventuel senere vi-
dereførelse er der behov for, at staten over for By & Havn I/S ga-
ranterer for finansieringen af forberedelsen til videreførelsen af
Nordhavnstunnelen til Lynetteholm med op til 511 mio. kr.
Med anlæg af tilkoblingsanlægget er man ikke forpligtet til at for-
længe tunnelen til Lynetteholm, der vil være et selvstændigt pro-
jekt. Tilkoblingsanlægget fremtidssikrer således alene Nordhavns-
tunnelen til en senere videreførelse til Lynetteholm/Østlig Ringvej,
hvilket vil kræve en selvstændig politisk beslutning.
Der er behov for en hurtig afklaring om aktstykket af hensyn til
Vejdirektoratets udbudsproces af Nordhavnstunnelen, idet en ud-
skydelse vil forsinke og fordyre anlæg af Nordhavnstunnelen, der
er et kommunalt projekt, som er besluttet ved en anlægslov i 2019.
Nordhavnstunnelen forventes at åbne i 2027.
Forberedelsen af videreførelsen, der fremtidssikrer projektet, be-
står konkret af et tilkoblingsanlæg på Nordhavn, jf. gul markering
på kortet.
Aktstk. 55 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor man vil give garantien nu selvom den strategiske miljøvurdering for det samlede Lynetteprojekt ikke er udarbejdet, til transportministeren
2485966_0002.png
Side 2/3
Hvis ikke Vejdirektoratet forbereder tilkoblingen nu, ville man
skulle lukke Nordhavnstunnelen i op mod 2 år, hvis man på et se-
nere tidspunkt skulle forlænge vejtunnelen til Lynetteholm, lige-
som det ville blive væsentligt dyrere at bygge tilkoblingsanlægget
senere.
Fremtidssikringen af Nordhavnstunnelen skal bl.a. ses i lyset af er-
faringerne fra Nordhavnvej (kommunalvej), der ikke i første om-
gang blev fremtidssikret til videreførelsen til Nordhavn (dvs. Nord-
havnstunnelen). Det betød bl.a., at anlæg af Nordhavnsvej blev væ-
sentligt forsinket og fordyret, da man politisk besluttede at anlægge
Nordhavnstunnelen. Entreprenøren på Nordhavnsvej blev bl.a.
nødt til at ændre tilkoblingsanlægget og bryde en del beton op, som
han netop havde støbt i forbindelse med afslutningen på Nord-
havnsvej. Prisen for tilkoblingsanlægget mellem Nordhavnsvej og
Nordhavnstunnelen blev bl.a. på den baggrund ca. 630 mio. kr.
Der er ligeledes flere tidligere eksempler på, at man politisk har
fremtidssikret en første etape af et infrastrukturprojekt, uden at
der endnu har været truffet politisk beslutning om at gennemføre
de næste etaper.
I forbindelse med anlæg af Cityringen (M3) indgik fx et afgrenings-
kammer til en senere videreførelse af M4 til Nordhavn, inden M4
var endeligt besluttet, og inden den var VVM-belyst. Tilsvarende
gjorde sig gældende for den videre udbygning af M4 til Ny Elle-
bjerg. Odense Letbane blev ligeledes forberedt til en afgrening til
Aktstk. 55 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor man vil give garantien nu selvom den strategiske miljøvurdering for det samlede Lynetteprojekt ikke er udarbejdet, til transportministeren
2485966_0003.png
Side 3/3
etape 2, der indebærer mulighed for etablering af en etape 2 til Se-
den over Vollsmose, uden at der på forhånd er truffet beslutning
herom, og uden at en etape 2 var VVM-belyst.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht