Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 226
Offentligt
2578546_0001.png
19-05-2022
Koncerndigitaliseringsen-
heden
Sagsbeh: Pia Ørting Thomsen
Sagsnr.: 2022-0031-0079
Dok.:
2448101
Dato:
Kontor:
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A
fra Folketingets Finansudvalg den 18. maj 2022.
Samrådsspørgsmål A
”Vil
ministeren redegøre for baggrunden for, at it-projektet (NyX) blev
igangsat i 2019, uden at der var etableret bevillingsmæssig hjemmel hertil,
og hvorledes vil ministeren sikre, at der ikke sker tilsvarende inden for mi-
nisterens ressort fremadrettet?”
Side 1/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og tak for ordet.
Vi sidder her i dag, fordi det tilbage i september 2021
stod klart, at kriminalforsorgen ikke havde efterlevet
budgetvejledningens afsnit om it-projekter. NyX-projek-
tet havde ikke i rette tid søgt den fornødne tilslutning fra
Finansudvalget. Det finder jeg både alvorligt og kritisa-
belt.
Da den tidligere minister blev orienteret om sagen i sep-
tember 2021, anmodede ministeren som bekendt krimi-
nalforsorgen om en redegørelse for forløbet. Den rede-
gørelse blev fremsendt til Finansudvalget m.fl. (Retsud-
valget, forligskredsen bag kriminalforsorgen forhenvæ-
rende flerårsaftale, Statens It-råd og Rigsrevisionen) den
14. januar 2022.
Som det fremgår af kriminalforsorgens redegørelse, ind-
stillede kriminalforsorgen alle nye projektaktiviteter i
september 2021, mens der blev foretaget en ekstern gen-
nemgang af bl.a. NyX-projektets historik, økonomi og
status.
Side 2/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
Inden vi kaster os ned i detaljerne omkring NyX-projek-
tet og redegørelsen, vil jeg indledningsvis gøre opmærk-
som på, at udvalget den 27. september 2021 modtog et
orienterende aktstykke [nr. 5 af 27. september 2021] om
NyX-projektet. I lyset af redegørelsen og den eksterne
gennemgang fandt den tidligere minister det hensigts-
mæssigt at sende et nyt og opdateret aktstykke til udval-
get. Det skyldtes bl.a., at de faktiske projektudgifter viste
sig at være højere [1,9 mio. kr.] end først antaget i sep-
tember måned.
Den 23. marts 2022 blev det henstående aktstykke truk-
ket tilbage, og der blev fremsendt et nyt aktstykke til ud-
valget [nr. 226 af 23. marts 2022], der indeholder den nye
viden fra gennemgangen af NyX-projektet, som også er
udlagt i redegørelsen.
[Baggrunden for NyX-projektet]
Jeg vil kort redegøre for baggrunden for NyX-projektet.
Formålet med projektet er at etablere en ny og moderne
teknologisk platform, som sikrer, at kriminalforsorgens
klientsystem rent teknisk bliver ført up to date. Det er en
nødvendig forudsætning for, at kriminalforsorgen på
Side 3/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
længere sigt kan digitalisere klientsagsbehandlingen
yderligere.
Klientsystemet er nemlig en meget vigtig brik i kriminal-
forsorgens sagsbehandling. Det er først og fremmest her,
kriminalforsorgens medarbejdere behandler de mangear-
tede sager, der relaterer sig til personer, der er sigtet eller
dømt for at overtræde loven.
Klientsystemet understøtter eksempelvis den sagsbe-
handling, der omhandler, hvorvidt der kan ske prøveløs-
ladelse, om en besøgende kan godkendes, og hvordan et
vilkår om samfundstjeneste skal udmøntes.
Samlet set er der altså tale om et helt centralt it-system
for kriminalforsorgen.
[Baggrunden for den manglende overholdelse af bud-
getvejledningens afsnit om it-projekter]
Nu til selve udvalgsspørgsmålet. Lad mig begynde med
det aspekt, der handler om, at NyX-projektet ikke har væ-
ret forelagt Folketingets Finansudvalg i overensstem-
melse med budgetvejledningen.
Side 4/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
Jeg hæfter mig ved, at kriminalforsorgen senest i august
2020 burde have indset, at NyX-projektet skulle søge om
tilslutning fra Finansudvalget. Her stod det nemlig klart,
at de samlede budgetterede projektudgifter ville over-
stige grænsen for, hvornår it-projekter skal forelægges
udvalget.
Finansudvalget burde altså have modtaget et aktstykke
senest i efteråret 2020.
Men hvorfor skete det så ikke?
Det fremgår af kriminalforsorgens redegørelse, at det på
baggrund af den eksterne gennemgang af NyX-projektet
vurderes, at
projektet har været ”massivt understyret.”
Sammenlignet med andre it-projekter har NyX-projektet
ligget markant under niveauet, hvad angår tidsplan, do-
kumentation og risici. I redegørelsen konstateres yder-
mere en manglende ledelsesmæssig opmærksomhed på
økonomistyringen i projektet.
Når det drejer sig om et it-projekt af den størrelse, og som
er så vigtigt for kriminalforsorgen, er det simpelthen ikke
Side 5/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
godt nok. Det erkender kriminalforsorgen også selv i re-
degørelsen.
[Projektets fremtid]
Kriminalforsorgen arbejder nu videre med de konkrete
anbefalinger fra den eksterne gennemgang af NyX-pro-
jektet. Det betyder, at projektets analysefase genbesøges
med henblik på at få etableret et nyt solidt projektsty-
ringsgrundlag med blandt andet en opdateret tidsplan og
business case for projektet. Som led heri reestimeres pro-
jektets omfang, ligesom blandt andet anskaffelsesstrate-
gien og implementeringsstrategien genovervejes. Krimi-
nalforsorgen er i tæt dialog med Statens It-råd herom.
Kriminalforsorgen arbejder altså på at gennemføre en
række forudsætningsskabende aktiviteter, som skal lede
hen mod, at projektet kan risikovurderes i Statens It-råd
på ny. Projektet vil derefter søge Finansudvalgets tilslut-
ning, inden de igangsætter nye it-udviklingsaktiviteter.
[Hvordan vil ministeren sikre, at det ikke sker igen?]
Nu vil jeg vende mig mod anden del af spørgsmålet, hvor
der spørges til, hvordan jeg vil sikre, at det ikke sker igen.
Side 6/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
Lad mig først og fremmest slå fast, at ansvaret for gen-
nemførelsen af en myndigheds it-projekt er forankret i
den enkelte myndighed. Og sådan bør det også være, da
det er myndighederne, der kender forretningen, og har de
nødvendige kompetencer og den nødvendige viden på
området.
Men budgetvejledningen skal naturligvis overholdes.
Derfor har den konkrete sag også givet anledning til, at
departementet har indskærpet over for alle myndighe-
derne på Justitsministeriets område, at budgetvejlednin-
gen for it-projekter skal følges. Det giver egentlig sig
selv, men jeg kan jo desværre konstatere, at det ikke har
været tilfældet i den konkrete sag.
[Hvad departementet vil gøre]
Foruden denne indskærpelse kan jeg for departementets
vedkommende oplyse om, at Justitsministeriets vejled-
ning for myndighedernes styring af større it-projekter
blev skærpet i første halvår af 2021 for netop at styrke
departementets tilsyn. Den styrkelse fik ikke betydning
for NyX-projektet, men den vil få betydning for fremti-
den.
Side 7/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
Med den nye vejledning er der indført en ny proces, der
skal sikre, at myndighederne i højere grad inddrager de-
partementet i forbindelse med risikovurderingen af deres
større it-projekter og den efterfølgende forelæggelse for
Finansudvalget for de projekter, hvor det er relevant.
Sagen her har desuden givet anledning til, at departemen-
tet har foretaget justeringer i departementets tilsyn ved
de regelmæssige it-porteføljemøder, som afholdes mel-
lem departementet og myndighederne.
Sigtet er, at disse justeringer vil skabe mere gennemsig-
tighed i dialogen om myndighedernes større it-projekter
og dermed sikre et mere effektivt tilsyn fremover.
[Hvad kriminalforsorgen vil gøre]
For så vidt angår kriminalforsorgen, er jeg blevet oplyst
om, at de har igangsat to tiltag.
For det første arbejdes der på at opbygge it-styrings- og
udviklingskompetencer internt i kriminalforsorgen, så
den generelle understøttelse i og omkring deres større it-
projekter øges, samt at roller og ansvar bliver gjort endnu
tydeligere.
Side 8/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
For det andet har kriminalforsorgen øget sit fokus på de
interne processer omkring deres it-projekter for at sikre
overholdelse af budgetvejledningen. Helt konkret er der
indført løbende økonomimøder for deres større it-projek-
ter med et særskilt fokus på budgetopfølgning og på bud-
getvejledningen.
Kriminalforsorgen har desuden oplyst mig om, at samar-
bejdet med den eksterne projektleder, som på daværende
tidspunkt var ansvarlig for NyX-projektet, er ophørt, li-
gesom de eksterne konsulenter ikke længere er tilknyttet
projektet.
Endelig har kriminalforsorgen oplyst, at en række interne
nøglepersoner af forskellige årsager ikke længere er til-
knyttet NyX-projektet. Det nye hold omkring projektet
har fuld fokus på at drage den nødvendige læring af for-
løbet til brug for det fremtidige arbejde i projektet.
[Afrunding]
Til sidst vil jeg igen slå fast, at jeg finder sagen alvorlig
og kritisabel.
Side 9/10
Aktstk. 226 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. maj 2022 om it-projektet NyX, til justitsministeren
Det er gjort klart for kriminalforsorgen, at de skal rette
op og øge deres fokus på projektstyring af deres it-pro-
jekter. For selvfølgelig skal kriminalforsorgen leve op til
de gældende regler.
Som sagt er moderniseringen af kriminalforsorgens kli-
entsystem en vigtig opgave. Moderniseringen skal skabe
forudsætningerne, som muliggør, at der på længere sigt
kan frigøres tid, så vores travle fængselsbetjente kan
lægge flere kræfter i kerneopgaven i stedet for at bruge
tid på administration.
Jeg forventer, at kriminalforsorgen fremover styrer pro-
jektet sikkert og stabilt.
Tak for ordet.
Side 10/10