Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 48
Offentligt
2485046_0001.png
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet om
udmøntning af pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering
Regeringen har den 2. november 2021 indgået aftale med Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet om udmønt-
ning af pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering i 2021.
Regeringen og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Alternativet blev med finansloven for 2021 enige om, at
”der er behov for
stærke grønne efteruddannelses- og opkvalificeringstilbud til både ledige og beskæfti-
gede, der kan være med til at fremme den grønne dagsorden og de ambitiøse danske
klimamål.”
Der blev derfor afsat 100 mio. kr. årligt i 2021-2022 til en an-
søgningspulje til opkvalificering og efteruddannelse inden for klimatil-
pasning og grøn omstilling i bred forstand.
Med finanslovsaftalen for 2021 blev aftalepartierne enige om, at formålet
med midlerne er grøn omstilling, klimatilpasning i bred forstand samt
øget bæredygtighed. Aftalepartierne konstaterer, at disse formål er helt
centrale dagsordener for erhvervsuddannelses- og det erhvervsrettede
voksenuddannelsesområde i de kommende år, hvorfor der skal arbejdes
med dette på de enkelte skoler, i de faglige udvalg, i efteruddannelsesud-
valgene og f.eks. gennem UNESCO’s verdensmålsskoler.
Aftalepartierne konstaterer, at indsatser med formål om at understøtte
grøn omstilling kan være målrettet specifikke energitætte områder, som
fx affaldshåndtering og landbrug, hvor der kan peges på specifikke rele-
vante uddannelser. Samtidigt kan indsatser være fokuseret på bæredygtig-
hed generelt, som fx reduktion af materialeforbrug og energiforbrug, og
dermed vedrøre arbejdet på mange uddannelser.
Med henblik på at sikre en afvejning af det specifikke og det generelle
formål er aftalepartierne enige om at tydeliggøre grøn omstilling som et
formål for erhvervsuddannelserne samt udmønte 100 mio. kr. i 2021 til
tre indsatser.
Boks 1. Indsatser i udmøntningen af pulje til grøn efteruddannelse og
opkvalificering i 2021
1. Tydeliggøre grøn omstilling som et formål i lov om erhvervsuddannelser
2. Udvikling og forankring af viden om og kompetencer til brug for grøn omstilling mm. (54 mio. kr.)
3. Lokale indsatser inden for grøn omstilling mm. (36 mio. kr.)
4. Kortlægning af behov og udfordringer (10 mio. kr.)
2. november 2021
Aktstk. 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om regeringen har defineret bestemte mål eller succeskriterier for udmøntningen af puljen til grøn efteruddannelse og opkvalificering, til børne- og undervisningsministeren
1. Tydeliggøre grøn omstilling som et formål for erhvervsuddannel-
serne
Aftalepartierne ønsker at tydeliggøre vigtigheden af erhvervsuddannelser-
nes bidrag til den grønne omstilling. Derfor er aftalepartierne enige om
at indskrive øget bæredygtighed og grøn omstilling som perspektiver i
formålsparagraffen for erhvervsuddannelserne ved førstkommende lov-
givningsmæssige lejlighed.
2. Udvikling og forankring af viden om og kompetencer til brug for grøn
omstilling mm.
Aftalepartierne ønsker at styrke og forankre viden om og kompetencer til
brug for grøn omstilling. Der er i dag ti videnscentre inden for syv tek-
nologi- og håndværksmæssige områder, hvoraf ni af videnscentrene har
faglige snitflader til grøn omstilling og bæredygtighed. Videnscentrene
har i dag blandt andet til opgave at sikre højteknologisk udstyrs- og kom-
petenceløft på erhvervsskolerne. Videnscentrene har ikke særlige geogra-
fiske dækningsområder, men understøtter erhvervsskoler i hele Dan-
mark.
Aftalepartierne ønsker størst mulig effekt af den afsatte engangsbevilling
og hurtig idriftsættelse af nye tiltag. Videnscentrene har gode rammer for
og erfaring med udvikling af undervisningsforløb, kompetenceudvikling
samt at indsamle og dele viden inden for specifikke områder. Aftaleparti-
erne er derfor enige om, at de ni nedenstående videnscentres formål og
opgaver udvides til at omfatte opgaver relateret til grøn omstilling og bæ-
redygtighed inden for deres eksisterende uddannelsesområder.
Aftalepartierne er derfor enige om at tildele 6 mio. kr. til hvert af neden-
stående ni videncentre. De ni videnscentre er:
Håndværk og bæredygtighed (værtsskole: Learnmark)
Automation og robotteknologi (to værtsskoler: Syddansk Er-
hvervsskoler og Mercantec)
Velfærdsteknologi (to værtsskoler: SOSU Nord og SOSU H)
Procesteknologi (værtsskole: EUC Lillebælt)
Design og arkitektur (værtsskole: NEXT)
Digital handel (værtskole: Aarhus Business College)
Viden om data - databaseret service og forretningsudvikling
(værtsskole: IBC International Business College)
Videnscentrene får således til opgave at udarbejde og afprøve nye under-
visningsforløb og materialer med fokus på bæredygtighed og grøn om-
stilling mv. med henblik på bred anvendelse i erhvervs- og arbejdsmar-
kedsuddannelser. Derudover skal videnscentrene bistå med kompetence-
udvikling inden for bæredygtighed og grøn omstilling af undervisere på
Aktstk. 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om regeringen har defineret bestemte mål eller succeskriterier for udmøntningen af puljen til grøn efteruddannelse og opkvalificering, til børne- og undervisningsministeren
erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser. Udarbejdelsen af de nye un-
dervisningsforløb og materialer skal ske efter dialog med bl.a. erhvervs-
akademier, andre vidensinstitutioner, efteruddannelsesudvalg og de fag-
lige udvalg.
Der søges tilvejebragt hjemmel til, at midlerne kan anvendes i 2021 –
2024. Videnscentrene skal i tilrettelæggelse af opgaveløsningen tage
højde for, at midlerne alene gives for en tidsbegrænset periode.
3. Lokale indsatser inden for grøn omstilling mm
Aftalepartierne ønsker at understøtte udviklingen af lokale indsatser, akti-
viteter og projekter, som kan understøtte den grønne omstilling, bære-
dygtighed, klimatilpasning mm.
Aftalepartierne er enige om at yde et særtilskud på 36 mio. kr. i 2021 til
alle uddannelsesudbydere af de tekniske erhvervs- og arbejdsmarkedsud-
dannelser til aktiviteter og indsatser indenfor grøn omstilling, bæredygtig-
hed mv. De 36 mio. kr. udmøntes med udgangspunkt i årselevsaktivite-
ten på det tekniske område i 2020. Der ydes dermed ikke tilskud til de
merkantile uddannelser, social- og sundhedsuddannelserne samt den pæ-
dagogiske assistentuddannelse. Særtilskuddet skal understøtte stærke
grønne erhvervs- og efteruddannelses- og opkvalificeringstilbud til både
ledige og beskæftigede og udmøntes med udgangspunkt i årselevsaktivi-
teten i 2020 på erhvervsuddannelserne og arbejdsmarkedsuddannelserne.
Aftalepartierne er enige om, at midlerne skal anvendes til en af følgende
aktiviteter og indsatser:
Kompetenceudvikling af undervisere, for eksempel ved virksom-
hedsbesøg og/eller -forløb hos virksomheder, der har viden og
erfaring med grøn omstilling fx om nye bæredygtige produktions-
former.
Samarbejde med virksomheder og andre aktører, som har en
stærk profil inden for grøn omstilling med henblik på etablering
af lærepladssamarbejde, udvikling af cases og undervisningsma-
terialer til brug i undervisningsforløb.
Udarbejdelse af undervisningsmaterialer om grøn omstilling til
brug i uddannelser/kurser på egen institution.
Selvejende institutioner kan endvidere anvende midlerne til:
Udstyrsinvesteringer som sikrer mindre CO2-udledning eller på
anden vis understøtter bæredygtighed til brug i undervisningen.
Institutionerne skal afrapportere via deres generelle regnskab i 2022,
2023 og 2024. Institutionerne skal endvidere lave en kort redegørelse for
de aktiviteter, indsatser, projekter mv., som midlerne er anvendt på og
gøre denne tilgængelig på deres hjemmeside. Institutionerne skal tilbage-
betale tilskuddet, hvis de ikke ønsker at anvende det til formålet. Tilbage-
betalte tilskud i 2022 indgår i ansøgningspuljen for 2022. Særtilskuddet
kan anvendes af tilskudsmodtagerne i årene 2022, 2023 og 2024.
Aktstk. 48 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om regeringen har defineret bestemte mål eller succeskriterier for udmøntningen af puljen til grøn efteruddannelse og opkvalificering, til børne- og undervisningsministeren
4. Kortlægning af udfordringer og behov
Aftalepartierne ønsker at understøtte de faglige udvalgs arbejde med at
kortlægge og fremtidssikre erhvervsuddannelserne i forhold til den
grønne omstilling og bæredygtighed. Aftalepartierne er derfor enige om
at tildele i alt 10 mio. kr. til fem faglige udvalg med henblik på at under-
søge de specifikke uddannelsers behov og udfordringer i forbindelse
med at understøtte den grønne omstilling og øget bæredygtighed.
Aftalepartierne er enige om at tildele midler til de største uddannelser
målt på tilgang de sidste tre år på det tekniske område inden for følgende
områder, som vurderes at være centrale for opfyldelse af Danmarks kli-
mamål: landbrugs-, transport-, energi-, byggeri, industri- og affaldssekto-
ren. Aftalepartierne er derfor enige om at tildele 2 mio. kr. til hhv.
Fagligt udvalg for træfagenes byggeuddannelse
Fagligt udvalg for elektrikeruddannelsen
Fagligt udvalg for personvognsmekanikeruddannelsen
Aftalepartierne er yderligere enige om at tildele 2 mio. kr. til det faglige
udvalg for landbrugsuddannelsen. Aftalepartierne ønsker specifikt at un-
derstøtte landbrugsuddannelsen, som står centralt i den grønne omstil-
ling, de næste mange år.
Grøn omstilling og bæredygtighed er også helt centralt for det merkantile
område og perspektiver i forhold til f.eks. handel, detail og kontoruddan-
nelserne. Derfor er aftalepartierne enige om at tildele 2 mio. kr. til Ud-
dannelsesnævnet (blandt andet kontoruddannelsen, detailhandelsuddan-
nelsen og handelsuddannelsen).
Aftalepartierne er enige om, at de udvalgte faglige udvalg skal anvende
midlerne til en kortlægning af fremtidige kompetencebehov i relation til
den grønne omstilling, udfordringer og forslag til mulige løsninger. De
faglige udvalg skal ved udgangen af 2022 aflevere en rapport til Børne-
og Undervisningsministeriet, herunder om arbejdet med kortlægningen
og resultaterne heraf, samt et regnskab om anvendelsen af midlerne.
5. Udmøntning i 2022
Aftalepartierne er enige om, at de 100 mio. kr. afsat i 2022 udmøntes
som en ansøgningspulje. Aftalepartierne er enige om at drøfte udmønt-
ningen af disse midler på baggrund af et oplæg fra børne- og under-
visningsministeren i første kvartal af 2022.
Aftalepartierne er enige om, at midlerne i ansøgningspuljen i 2022 vil
være disponible i 2022, 2023, 2024 og 2025 med henblik på at sikre en
langsigtet anvendelse af midlerne.