Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 354
Offentligt
2626082_0001.png
TALE
Samråd om aktstykke 354 om ”Modernise-
ring af Arbejdstilsynets it-systemlandskab”
(afholdes 21. september 2022 kl. 10:00 til
11:00)
*** Det talte ord gælder ***
Samrådsspørgsmål A,
stillet af Troels Lund Poulsen (V)
”Vil ministeren redegøre for indholdet af aktstykket?”
18. september 2022
J.nr. 2022-5694
AT/DIKO/KØ
Indledning og projektets formål
Tak til Troels Lund Poulsen for at indkalde til
samråd og give mig mulighed for at redegøre for
indholdet af aktstykke 354, der handler om moder-
nisering af Arbejdstilsynets it-systemer.
Det følger af reglerne, at Finansudvalget løbende
skal følge alle it-projekter til over 70 mio. kr. Det
giver rigtig god mening.
Og samrådet i dag giver mulighed for, at jeg kan
give aktstykket flere ord med på vejen – ligesom
medlemmerne af udvalget har mulighed for at
stille spørgsmål.
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
Allerførst vil jeg gerne takke udvalget for, at vi
kunne få samrådet i kalenderen så hurtigt.
Aktstykket kommer nu, fordi Arbejdstilsynet har
brug for at lukke et forældet it-system. Det tager
tid at gennemføre den it-udvikling, der gør det mu-
ligt. Dertil kommer, at It-rådet har anbefalet at for-
længe tidsplanen, og at en klage over udbuddet har
forsinket projektet. Samlet set er projektet blevet
forlænget med 9 måneder og er nu sat til at vare i
alt 29 måneder. Arbejdstilsynet vil derfor gerne i
gang nu.
Så igen, tak til udvalget for at behandle aktstykket
hurtigt og få samrådet her i kalenderen.
Disposition
I min tale vil jeg først sige lidt om baggrunden for
it-moderniseringen og redegøre for hovedindhol-
det i projektet.
Derefter vil jeg redegøre for:
projektets gevinster
projektets udgifter
projektets risici
2
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
anbefalingerne fra Statens It-råd, og hvordan Ar-
bejdstilsynet har arbejdet med dem
og til sidst den videre proces – herunder, hvor-
dan FIU løbende vil blive inddraget.
Baggrunden for moderniseringen
Projektet er en kritisk it-modernisering, der skal
sikre den fremtidige sikkerhed og driftsstabilitet i
it-understøttelsen af Arbejdstilsynets tilsynsind-
sats.
Moderniseringsprojektet har det primære formål at
lukke Arbejdstilsynets gamle it-platform ATIS
Classic. Systemet er 20 år gammelt og baseret på
forældet teknologi. Firmaet bag gennemfører ikke
længere support og sikkerhedsopdateringer på
softwaren.
Alene af den grund er en modernisering nødven-
dig.
Dertil kommer, at den teknologi, som det gamle
system er bygget på, er svær at integrere med nye
moderne løsninger til fx at håndtere eller vise data.
De første skridt blev taget i 2019 parallelt med im-
plementeringen af arbejdsmiljøaftalen fra april
3
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
2019. Aftalens initiativer om at styrke og omlægge
arbejdsmiljøindsatsen krævede it-udvikling på
flere områder. Og det var ikke hensigtsmæssigt at
anvende den gamle teknologi. Initiativerne blev
derfor udviklet i en række mindre projekter baseret
på ny og mere moderne it-understøttelse.
Formålet med det it-projekt, jeg søger tilslutning
til i aktstykket, er at sikre en grundlæggende it-
modernisering i Arbejdstilsynets systemer, der
øger it-sikkerheden og sikrer driftsstabilitet i tilsy-
nets kerneopgaver.
Gennemgang af projektets hovedindhold
Nu vil jeg gennemgå hovedindholdet i projektet.
Moderniseringsprojektet er inddelt i fire projekt-
spor:
1)
Modernisering af Arbejdstilsynets elektroniske
sags- og dokumenthåndteringssystem, som de
andre projektspor skal anvende.
4
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
2)
Modernisering af de systemer, der understøtter
sagsbehandlingen af Arbejdstilsynets reaktioner
over for virksomhederne – påbud, bøder mv.
3)
Modernisering af de systemer, der udvælger
virksomheder til tilsyn og planlægger gennem-
førslen af tilsyn.
4)
Modernisering af de systemer, der håndterer an-
meldelser fra virksomheder og borgere – fx kla-
ger over arbejdsmiljø og anmeldelse af arbejds-
ulykker.
De fire projektspor er alle helt centrale for Ar-
bejdstilsynets kerneopgaver.
For at sikre en god overgang til den nye løsning er
de medarbejdere, der skal bruge systemerne, der-
for også dybt involveret i alle projektets faser og
spor. De skal være med til at sikre, at modernise-
ringen indeholder det, Arbejdstilsynet har brug for
– hverken mere eller mindre.
Gennemgang af gevinster
Jeg vil nu kort komme ind på de gevinster, som
Arbejdstilsynet forventer at høste med projektet.
5
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
Den primære gevinst er som sagt at lukke ATIS
Classic, der er baseret på forældet og sårbar tekno-
logi med begrænset levetid. Med it-modernise-
ringsprojektet kommer Arbejdstilsynet ud af et sy-
stem, der er svært at supportere, og som indebærer
øget risiko for ustabilitet i driften.
Med moderniseringen får tilsynet tilpasningsdyg-
tige systemer, der understøtter fremtidige forret-
ningsbehov.
Som led i it-moderniseringsprojektet vil en række
af Arbejdstilsynets arbejdsprocesser blive forenk-
let med fokus på kerneforretningen, en effektiv
sagsbehandling og en lettere digital dialog mellem
tilsynet og virksomhederne.
Endelig er der en mindre økonomisk gevinst i
form af færre it-drift- og it-vedligeholdelsesudgif-
ter.
Den gevinst er samlet estimeret til 2,6 mio. kr. år-
ligt. Af de 2,6 mio. kr. vil udfasningen af det
gamle system medføre en besparelse på vedlige-
6
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
hold på 2,0 mio. kr. årligt, mens der er sparede li-
censudgifter på 0,6 mio. kr. årligt.
Gennemgang af projektets udgifter
Jeg vil nu gennemgå udgifterne i projektet.
Udgifter til projektet udgør 97,7 mio. kr. i perio-
den 2022-2032. Hertil kommer 11,7 mio. kr. til
renter i samme periode.
De systemer, der udvikles i projektet, afskrives
over henholdsvis fem og otte år i overensstem-
melse med budget- og regnskabsreglerne i staten.
Udgifterne til projektet bliver afholdt inden for Ar-
bejdstilsynets driftsbevilling.
Ud af de samlede udgifter på 97,7 mio. kr. vil 50,6
mio. kr. blive finansieret ved et træk på låneram-
men. Der er derfor behov for at forhøje Arbejdstil-
synets låneramme på 15 mio. kr. årligt i 2023 til
2026. Det bliver finansieret ved at omdisponere
Beskæftigelsesministeriets samlede låneramme.
7
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
2626082_0008.png
Gennemgang af projektets risici
Jeg vil nu fortælle om projektets risici og It-rådets
risikovurdering – og ikke mindst, hvordan Ar-
bejdstilsynet håndterer projektets risici.
Arbejdstilsynet har præsenteret de fire væsentlig-
ste risici i aktstykket:
Den første risiko er, at overgangen til ny leveran-
dør trækker ud. Det kan betyde forsinkelser af pro-
jektet, hvis der ikke følges en stram og effektiv
plan for overgangen.
Moderniseringsprojektets it-leverancer gennemfø-
res sammen med Arbejdstilsynets it-leverandør.
Leverandøraftalen er i udbud nu, og Arbejdstilsy-
net forventer, at den kommende it-leverandør er
valgt i oktober 2022. Herefter er der planlagt en
transitionsfase på 2-3 måneder.
Arbejdstilsynet har planlagt en proces for udbud
og transition, og der er afsat såkaldte risikomidler i
projektet, hvis det bliver nødvendigt at bruge flere
ressourcer for at sikre en god transition.
8
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
2626082_0009.png
Den anden risiko er utilsigtet udvidelse af projek-
tets omfang, også kaldet ”scope creep”. ’Scope
creep’ indebærer øgede udgifter og forsinkelser i
projektet som følge af mange små tilføjelser un-
dervejs.
Projektet bliver styret af den økonomiske ramme,
hvor direktionen i Arbejdstilsynet løbende følger
med i, om fremdriften står mål med ressourcean-
vendelsen.
Derfor har Arbejdstilsynet – efter anbefaling fra It-
rådet – udarbejdet beslutningsskabeloner og priori-
teringsskemaer, som skal sikre, at kun det nødven-
dige udvikles.
Den tredje risiko er fastholdelse og rekruttering af
de rette kompetencer. Projektet kan blive forsinket
og få lavere kvalitet i løsningerne, hvis nøgleper-
soner forlader tilsynet.
Det er en stående udfordring for alle, men Ar-
bejdstilsynet er indtil nu lykkedes med at rekrut-
tere og kompetenceudvikle medarbejdere til at va-
retage en række opgaver, som tidligere har været
placeret hos en ekstern leverandør. Det gælder
9
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
2626082_0010.png
både styringsmæssige og tekniske kompetencer.
Den fjerde og sidste væsentlige risiko er mang-
lende opretholdelse af stabil drift.
Risikoen skyldes, at den gamle og den nye it-un-
derstøttelse skal tale sammen i en overgangsperi-
ode. Det indebærer risiko for fejl og lavere system-
tilgængelighed. Arbejdstilsynet har opsat overvåg-
ning og afsat dedikerede ressourcer til at vedlige-
holde og rette fejl.
Gennemgang af It-rådets risikovurdering og
anbefalinger
De nævnte risici indgik i den risikovurdering af
projektet, som Statens It-råd foretog den 23. maj i
år. Den vil jeg gennemgå nu.
It-rådet vurderede projektet til at have en høj risi-
koprofil.
It-rådet begrundede vurderingen med, at projektet
omhandler kritiske forretningsprocesser og medfø-
rer en omfattende omlægning af dem. Herudover
lagde It-rådet vægt på, at projektet var planlagt
10
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
med en stram og kompleks tidsplan, og at der på
tidspunktet for risikovurderingen manglede en af-
klaring af projektets rammebetingelser i form af
Arbejdstilsynets konsulentramme.
Det er relevante og gode betragtninger fra Statens
It-råd. Jeg vil nu komme ind på, hvordan tilsynet
følger op på dem.
Først rammebetingelserne. Siden forelæggelsen for
It-rådet er tilsynets konsulentramme blevet afkla-
ret.
Herudover har Arbejdstilsynet – blandt andet for at
imødekomme It-rådets bekymring for den stramme
tidsplan – udvidet projektperioden med ni måne-
der.
Det har reduceret omfanget af parallel it-udvikling
på tværs af de fire projektspor.
Endelig er projektet planlagt, så it-udviklingen –
efter overgangen til ny leverandør – starter med
det mest forretningskritiske område, nemlig reakti-
onsområdet.
11
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
2626082_0012.png
På den baggrund vurderer Arbejdstilsynet, at pro-
jektets samlede risikoprofil er forbedret betydeligt.
Arbejdstilsynet har desuden imødekommet de tre
konkrete anbefalinger fra It-rådet:
Arbejdstilsynet har for det første udarbejdet en
mere detaljeret kortlægning af den kritiske vej til
at lukke ATIS Classic hurtigst muligt. Og vejen er
nu indarbejdet i projektplanen.
For det andet har Arbejdstilsynet genbesøgt pro-
jektets tidsplan og justeret rækkefølgen i flere af
projektets leverancer.
For det tredje har Arbejdstilsynet konkretiseret de
ikke-økonomiske gevinster yderligere. Og tilsynet
har samtidig etableret en prioriteringsmodel for
funktionalitet og processer, der afspejler gevin-
sterne. Modellen sikrer, at Arbejdstilsynets direk-
tion har et ensartet beslutningsgrundlag, når de lø-
bende skal foretage prioriteringer i projektet.
12
Aktstk. 354 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 21. september 2022 om indholdet i aktstykket, til beskæftigelsesministeren
Videre proces
Det var gennemgangen af aktstykket. Nu til den
videre proces.
Arbejdstilsynet vil afrapportere halvårligt til It-rå-
det om projektets fremdrift og økonomi.
Næste orientering til Finansudvalget vil være i fe-
bruar 2023, når transitionsfasen er afsluttet.
I april 2025 vil Finansudvalget igen blive oriente-
ret, når projektet er afsluttet.
Sidste orientering fra projektet forventer jeg i april
2026, som er ét år efter projektafslutningen.
Men på den helt korte bane ser jeg frem til at svare
på de spørgsmål, som Finansudvalget måtte have.
Og så håber jeg, at udvalget – når I har fået svar –
kan tilslutte jer aktstykket, så Arbejdstilsynet kan
sætte gang i gennemførelsesfasen.
Afrunding
Tak for ordet.
13