Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 354 § 17 Bilag 1
Offentligt
2615919_0001.png
Statens It-råd
([email protected],
[email protected])
Landgreven 4
1017 København K
Arbejdstilsynet
Økonomi og styring
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
Arbejdstilsynets svar på anbefalingsbrev fra statens It-råd
[email protected]
www.at.dk
CVR nr. 21481815
[Forsendelsesdato]
Sag
20225000118
Ansvarlig:
[Ansvarlig Not Offshore]
Side 1/3
Kære Statens It-råd
Tak for et godt dialogmøde d. 23. maj 2022 i forbindelse med risikovurderingen af
moderniseringen af Arbejdstilsynets it-systemlandskab. Og tak for de gode, konkrete
anbefalinger til moderniseringsprojektet. Arbejdstilsynet har indarbejdet
anbefalingerne i projektet med henblik på at sikre bedre forudsætninger for at lykkes
med projektet.
Efter risikovurderingen har AT modtaget Klagenævnet for Udbuds kendelse i
klagesagen om Arbejdstilsynets udbud. Klager fik medhold i visse punkter i sagen, og
det er derfor nødvendigt at gennemføre et nyt udbud. Dette betyder, at transitionen
tidligst kan gennemføres ultimo 2022, at væsentlige dele af it-udviklingen i projektet
først kan komme i gang primo 2023, og at projektet dermed afsluttes senere end
oprindeligt planlagt.
På baggrund af It-rådets anbefalinger har Arbejdstilsynet været i dialog med
Beskæftigelsesministeriets departement om Arbejdstilsynets konsulentramme i 2023
og 2024. Departementet har tilkendegivet, at de bakker op om
moderniseringsprojektet, og Arbejdstilsynet har en forventning om, at der vil blive
givet tilsagn om en konsulentramme, der er tilstrækkelig til at gennemføre projektet.
Arbejdstilsynet ønsker fortsat, at it-moderniseringsprojektet overgår til
gennemførelsesfasen 1. oktober 2022. Tiden frem mod ny leverandøraftale vil blive
brugt på andre udviklingsaktiviteter i projektet. Det er således planen at fremrykke
opgaver, der kan udvikles af interne ressourcer og den eksterne leverandør cBrain,
særligt med
vægt på spor 4 i projektet, som handler om modernisering af AT’s ESDH
system.
Anbefalingerne og ændringerne til tidsplanen medfører, at Arbejdstilsynet allerede nu
genbesøger moderniseringsprojektet mhp. at identificere kritisk vej til udfasning af
ATIS Classic, herunder tidsplan, økonomi og tilrettelæggelse. Dette uddybes i
nedenstående.
1. It-rådet anbefaler, at Arbejdstilsynet udarbejder en mere detaljeret kortlægning
af den kritiske vej til nedlukningen af ATIS Classic og tilhørende legacy-systemer,
samt sikrer, at der efter overgang til det nye systemlandskab er ressourcer til at
foretage de vigtigste forbedringer til de centrale forretningsprocesser.
Aktstk. 354 - 2021-22 - Bilag 1: Bilag til aktstykket - Statens It-råds anbefalingsbrev og Arbejdstilsynets svar herpå
Arbejdstilsynet vil imødekomme denne anbefaling.
AT har påbegyndt en detaljeret kortlægning af kritisk vej. Kortlægningen skal
identificere, 1) hvad der er absolut nødvendigt for at lukke ATIS Classic, og 2) hvilke
forbedringer der herefter er de vigtigste. Der er fokus på at forenkle de komplekse
forretningsprocesser mest muligt, så det sikres, at pengene bruges der, hvor
nødvendigheden er størst. Kritisk vej og dermed mulige forenklingstiltag er drøftet
mellem AT’s
interne it-arkitekter
og programledelsen, og på baggrund heraf er
afklaringer og pejlemærker givet videre til projektsporene til yderligere bearbejdning i
to-be scenarierne.
Projektsporene skal lave samlede præsentationer af to-be scenarierne på en måde,
som gør det muligt for styregrupperne at prioritere imellem opgaverne og
kontinuerligt have fokus på kritisk vej med henblik på at sikre, at ATIS Classic kan
lukkes hurtigst muligt og AT fortsat udføre sine opgaver på en god og ordentlig måde
og realisere det forretningsmæssige potentiale i et moderniseret it-systemlandskab.
2. It-rådet anbefaler, at Arbejdstilsynet genbesøger projektets tidsplan med
udgangspunkt i den kritiske vej til nedlukningen af ATIS Classic og tilhørende
legacy-systemer, og de vigtigste forbedringer efterfølgende.
Arbejdstilsynet vil imødekomme denne anbefaling.
Arbejdstilsynet er i gang med at udarbejde en ny tidsplan i lyset af både kendelsen fra
Klagenævnet for Udbud og anbefalingen fra It-rådet. Projektet forventes nu afsluttet i
marts 2025 mod tidligere juli 2024, og dermed bliver gennemførelsesfasen forlænget
med 9 måneder.
I forbindelse med den nye tidsplan vil det blive kortlagt, hvilke udviklingsopgaver der
kan laves af interne ressourcer, og hvilke der forudsætter ekstern bistand. Opgaver,
der kan løses af egne ressourcer og vha. cBrain fremrykkes. Fokus på kritisk vej har
konkret resulteret i en tilpasning af scope på projektspor 4, således at den nuværende
ESDH-løsning i Get Organized bibeholdes i projektperioden for de funktioner, der ikke
er knyttet til ATIS Classic.
Arbejdsmiljøforligskredsen og Beskæftigelsesudvalget orienteres om forsinkelsen og
konsekvenserne heraf, herunder særligt om forsinkelsen af en ny faktabaseret
visningsordning, som er politisk aftalt.
3. It-rådet anbefaler, at Arbejdstilsynet konkretiserer de ønskede ikke-økonomiske
gevinster, og etablerer en prioriteringsmodel for funktionalitet og processer, der
afspejler gevinsterne og ensretter beslutningsoplæg til styregruppen.
Arbejdstilsynet vil imødekomme denne anbefaling.
Arbejdstilsynet har genbesøgt gevinsterne mhp. at tilpasse disse til det justerede
scope. Justeringerne skal give retning og bedre forudsætninger for at styre og
prioritere i de enkelte projektspor og i programledelsen.
Arbejdstilsynet er i gang med at udvikle en skabelon til brug for de beslutningsoplæg,
som styregrupperne skal tage stilling til. Skabelonen skal sikre, at der ses på tværs af
projektsporene, og at de enkelte styregrupper får de fornødne oplysninger. Derudover
Side 2/3
Aktstk. 354 - 2021-22 - Bilag 1: Bilag til aktstykket - Statens It-råds anbefalingsbrev og Arbejdstilsynets svar herpå
skal standardiseringen af beslutningsoplæg sikre smidigere flow ift. drøftelse,
beslutning og godkendelse og dermed hindre uklare og tidskrævende
beslutningsprocesser.
Som supplement til skabelonen til brug for beslutningsoplæg er Arbejdstilsynet i
gang med at udvikle en prioriteringsmodel, der skal give overblik over
beslutningsoplæg, og som dermed skal forbedre grundlaget for prioritering af to-be
scenarier og arbejdsprocesser. Prioriteringsmodellen skal sikre, at projekterne
afdækker de relevante prioriteringsparametre, herunder volumen, tidsforbrug på
sagsbehandling, procestrin etc. forud for prioriteringsbeslutninger.
Efter dialog med DIGST sigter Arbejdstilsynet efter fastlæggelse af baseline d. 6. juli og
forelæggelse af aktstykke for FIU primo september. Moderniseringsprojektet
forventes som nævnt at overgå til gennemførelsesfasen 1. oktober 2022, hvor it-
udviklingen i spor 4 påbegyndes. It-udviklingen i de resterende 3 spor forventes at ske
fra primo 2023 til ultimo 2024, hvorefter der vil være en række nedlukningsaktiviteter
og afrapportering til It-rådet mv. frem til marts 2025.
På baggrund af ovenstående forventer Arbejdstilsynet at imødekomme alle It-rådets
anbefalinger.
Vi ser frem til det fortsatte samarbejde.
Venlig hilsen
Trine Bødker, Styregruppeformand
Side 3/3