Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 26 § 11 Bilag 1
Offentligt
2468041_0001.png
Domstolsstyrelsen
Att.: Direktør Kristian Hertz
28. april 2021
It-rådets anbefalinger til Straffe- og skifteprojektet
Kære Kristian Hertz
It-rådet takker for et godt dialogmøde d. 21. april 2021 om Domstolsstyrelsens
projekt
Straffe- og skifteprojektet
og bemærker samtidig det tilsendte materiales sær-
deles høje kvalitet. Projektet vurderes at have
normal risiko
. Projektet anbefales
ikke et eksternt review.
Formålet med
Straffe- og skifteprojektet
er at håndtere den risiko for sagsbehandlin-
gens kvalitet, som de nuværende forældede DSI-systemer på straffe- og skifteom-
rådet, udgør for sagsbehandlingens kvalitet og at udvikle en ny tidssvarende løs-
ning. Den nye løsning skal herudover øge digitaliseringen af sagsbehandlingen og
bidrage til at optimere arbejdsgangene i retterne.
Straffe- og skifteprojektet
tildeles normal risiko, fordi Domstolsstyrelsens tilrettelæg-
gelse af projektet betyder, at der foreligger en tydelig releaseplan for seks releases,
hvor sagsområderne håndteres et ad gangen. Udviklingsorganisationen opbygges i
et fornuftigt tempo, arbejder inden for et etableret rammeværk og ledelsesgruppen
har erfaring fra tidligere projekter med tilsvarende set-up om end af mindre stør-
relse. Pga. af projektets størrelse og omfang – samlede projektudgifter på ca. 500
mio. kr. og en tidsplanen, der strækker sig til udgangen af 2026, som i sig selv
kunne pege på et højt risikoniveau – ønsker It-rådet at tilrettelægge et udvidet op-
følgningsforløb med projektet. Ved opfølgningen vil It-rådet tage stilling til om
projektets risikobillede giver anledning til at hæve risikoniveauet. Det er aftalt med
Domstolsstyrelsen, at første opfølgning skal ske i forbindelse med projektets
demo af release1 i første kvartal 2022.
It-rådet har drøftet
Straffe- og skifteprojektet
med Domstolsstyrelsen flere gange i lø-
bet af projektets analysefase. I december 2020 blev holdt et dialogmøde om pro-
jektet, som gav anledning til at identificere udestående analyseaktiviteter forud for
en risikovurdering. samt til en række observationer fra It-rådet vedr. emner såsom
releaseplanens tilrettelæggelse, indkøbsstrategi, inddragelse af gevinstejer og risiko-
analyse.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
Aktstk. 26 - 2021-22 - Bilag 1: Bilag til aktstykket
2468041_0002.png
Side 2 af 4
Siden er It-rådet mødtes med projektet til sparringsmøder, hvor Domstolsstyrel-
sen efterspurgte It-rådets rådgivning i forhold til følgende emner:
o
Projektets strategiske overvejelser i forhold
organisering og sourcing-
snit
i projektet, herunder principper for snittet og indkøbsstrategi.
o
Projektets
teknologivalg
i forhold til optimal understøttelse af faglige
brugerbehov, teknologiske behov, økonomiske rammer og projektets ek-
sekveringsmuligheder.
o
Projektets strategi for og tilgang til
drift i gennemførelsesfasen
af relea-
sede sagsområder samt for
driften af ny løsning efter projektets afslut-
ning.
It-rådet kvitterer for projektets videre arbejde med de belyste emner, og vurderer,
at Domstolsstyrelsens afklaringer og beslutninger har bidraget til væsentligt at mi-
nimere usikkerheder og risici i projektet. It-rådet noterer samtidig det tætte samar-
bejde med retterne og gevinstejernes medejerskab til projektet, som drøftelserne
på dialogmødet afspejlede.
Domstolsstyrelsen har valgt selv at påtage sig ansvaret for udviklingen af den nye
løsning og har etableret et internt program, der metodemæssigt baserer sig på
SAFe rammeværket. Løsningen vil basere sig på specialudvikling, da markedsdia-
log har afdækket, at der på markedet ikke kan findes standardfunktionalitet, der
tilfredsstillende kan understøtte retternes komplekse og lovbunde arbejdsgange
samt sikkerhedsmæssige krav til løsningen. Udviklingsressourcer og andre specia-
listressourcer, som ikke fornuftigt kan ansættes i Domstolsstyrelsen vil blive ind-
købt via miniudbud på SKI-aftale 02.17.
It-rådet noterer, at det således er en meget stor opgave, som Domstolsstyrelsen
har påtaget sig, men vurderer overordnet set, at der er tilvejebragt fornuftige ram-
mer for projektet. It-rådet observerer dog samtidig, at det er en væsentlig forud-
sætning i projektforløbet, at de beskrevne planer og intentioner for den videre op-
bygning af projektteamet og for udviklingen af release1 kan realiseres i praksis.
Det kan erfaringsmæssigt være vanskeligt at få en ny udviklingsorganisation op i
tempo. Det vil udgøre en væsentlig risiko for det samlede projekt, hvis udviklings-
aktiviteterne ikke kommer godt og effektivt fra start, hvilket kræver fuldt ledelses-
fokus og opfølgning fra styregruppen, således at projektet ikke forsinkes allerede i
de første måneder af gennemførelsesfasen.
It-rådet har ud over ovenstående observationer følgende anbefalinger til Dom-
stolsstyrelsen vedr.
Straffe- og skifteprojektet:
1. It-rådet anbefaler, at Domstolsstyrelsen klart kommunikerer priorite-
ringen af projektets styringsparametre, og sikrer, at prioriteringen af
succeskriterierne stemmer overens hermed.
Det fremgår af projektmaterialet og blev understreget af drøftelserne på dia-
logmødet, at
Straffe- og skifteprojektets
primære mål knytter sig til udfasningen af
DSI-systemerne og til opbygningen af en stabil og fremtidssikret ny løsning.
Aktstk. 26 - 2021-22 - Bilag 1: Bilag til aktstykket
2468041_0003.png
Side 3 af 4
Da DSI-systemerne ikke vil være supporteret efter 2026, er tid derfor den væ-
sentligste styringsparameter i projektet, efterfulgt af økonomi og scope. På
baggrund af projektets anden målsætning om at bidrage til at optimere retter-
nes arbejdsgange har projektet, ud over succeskriterier for ovenstående, også
succeskriterier relateret til forretningsunderstøttelsen og brugervenlighed. Suc-
ceskriterierne er ikke i sige selv modstridende, men det er væsentligt for pro-
jektets styring, at der er fælles opfattelse i hele organisationen af prioriteringen
mellem dem, hvis det bliver nødvendigt at tilpasse projektets leverancer for at
nå den primære målsætning. It-rådet anbefaler derfor, at Domstolsstyrelsen ty-
deliggør prioriteringen af såvel styringsparametre som succeskriterier.
2. It-rådet anbefaler, at Domstolsstyrelsen reducerer kompleksiteten i
projektets gevinster og tydeliggør de styrende gevinster med henblik på
at understøtte et passende niveau i gevinstopfølgningen.
Straffe- og skifteprojektet
fremlægger i business case grundlaget et relativt kom-
plekst gevinstbillede med i alt ti gevinster af både økonomisk og ikke-økono-
misk karakter. Ikke mindst de ikke-økonomiske gevinster, som samtidig inde-
holder projektets styrende gevinster, er komplekst beskrevet og indeholder
flere parametre som fx knyttet sig til sikker drift af løsningen, datafortrolighed
og stabilitet i forhold til kompetencer til videreudvikling. Et for komplekst ge-
vinstbillede kan gøre det vanskeligt for projektet at tilrettelægge en passende
gevinstopfølgning i såvel projektets levetid som efter projektafslutning, og
projektets styrende gevinster risikerer at ”drukne” i det samlede billede.
It-rådet anbefaler derfor, at Domstolsstyrelsen reducerer kompleksiteten i ge-
vinstbilledet, tydeliggør projektets styrende gevinster og tager stilling til, hvilke
gevinster, der primært skal følges op og måles på som en del af den løbende
gevinstopfølgning.
Senest en måned fra d.d. skal Domstolsstyrelsen indsende et notat til Ministeriernes
kontor for it-styring om, hvordan projektet vil inddrage It-rådets anbefalinger i det
videre arbejde, og hvilke eventuelle tilpasninger det betyder for projektet.
Ved projektets faseskift til gennemførelsesfasen skal projektet indsende et opdateret
business case grundlag og den underliggende business case model samt notat fra
projektets styregruppeformand om ændringer i projektet siden risikovurderingen.
Business casen vil danne baseline for
Straffe- og skifteprojektet
og være udgangspunkt
for projektets statusrapportering til It-rådet. Projektet sluttes formelt ved statusrap-
portering til It-rådet og ved fremsendelse af et opdateret projektgrundlag, som in-
deholder projektevaluering. Efter projektafslutning skal Domstolsstyrelsen rappor-
tere yderligere to gange i forhold til fremdrift i realisering af projektets gevinster.
Ved spørgsmål til anbefalingerne kan I kontakte undertegnede eller Cathrine
Harhoff, [email protected] eller telefon 4178 2287. Dette brev er også sendt til kon-
cerndatadirektør Charlotte Münter i Justitsministeriet.
Aktstk. 26 - 2021-22 - Bilag 1: Bilag til aktstykket
2468041_0004.png
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Mogens Pedersen
Formand for Statens It-råd