Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 195
Offentligt
2575856_0001.png
Notat
Beskrivelse af scenarier for modernisering af SKS/SB
Indledning
16. maj 2022
ØSY
J.nr.
I 2020 iværksatte Økonomistyrelsen (ØS) en ekstern analyse, som bestod af et sy-
stemmæssigt og forretningsmæssigt review af den eksisterende systemløsning samt
en konkretisering af 5 mulige scenarier for den fremtidige digitale understøttelse af
bevillingslovs- og statsregnskabsprocessen. Scenarieanalysen blev foretaget af Pri-
ceWaterhouseCoopers (PWC).
Formålet med analysearbejdet var at danne et solidt videns- og beslutningsgrund-
lag for identifikation af realistiske løsningsscenarier for fremtidig systemunderstøt-
telse af det område, der i dag dækkes af SKS og SB.
De identificerede scenarier blev vurderet ud fra 6 designkrav (Tabel 1) på en skala
på 1-5, hvor 1 indikerer lav opfyldelse mens 5 indikerer høj opfyldelse af design-
kravet. I den samlede vurdering indgik alle designkrav med samme vægt. Design-
kravene blev suppleret med 2 parametre (Tabel 2) vedr. implementeringsrisiko og
tid.
Tabel 1: Beskrivelse af designkrav
Designkrav
Beskrivelse af designkrav
Teknologisk compliant med gæl-
dende systemstrategi
Vurdering af scenariets understøttelse af ØS´ systemstrategi, særligt sam-
menhæng med andre systemer, agilitet og datadrevet offentlig sektor
Robust & sammenhængende sy-
stemunderstøttet forretningsproces
Vurdering af i hvilket omfang scenariet forbedrer understøttelsen af de forret-
ningsmæssige behov i Departementet, ØS og i ministerierne (fx mulighed for
at kunne understøtte forretningsproces end-2-end)
Fleksibel og responsiv vedligehol-
delse af funktionalitet
Vurdering af i hvilket omfang scenarier muliggør en løbende tilpasning og
udvikling af systemets understøttelse af processerne og af de forretnings-
mæssige behov på en enkel og effektiv vis
Personuafhængig systemvedlige-
holdelse
Vurdering af i hvilket omfang der med scenariet fremadrettet er særlig af-
hængigheder til enkelte personer eller leverandører grundet fx teknologi og
aftalemæssige forhold
Omkostningseffektiv
Vurdering af de samlede omkostninger til udvikling, drift og vedligehold af
løsninger omfattet af scenariet
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af de fem mulige løsningsscenarier, som nævnes i bilag 1 It-rådets anbefalinger til Økonomistyrelsens projekt Modernisering af SB/SKS", til finansministeren
2575856_0002.png
Side 2 af 9
Sikker og stabil drift
Vurdering af scenariet mulighed for at understøtte sikker og stabil drift og
dermed understøttelse af processerne for finanslov og statsregnskab
Tabel 2: Beskrivelse af implementeringsforudsætninger
Implementeringsforudsætninger
Beskrivelse af implementeringsforudsætninger
Implementeringsrisiko
Vurdering af risiko i implementeringsprojektet for overskridelser på økonomi
og tid samt den efterfølgende korrekte og stabile understøttelse af forret-
ningsprocesserne
Implementeringstid
Vurdering af scenariets implementeringshorisont
Nedenfor beskrives de 5 scenarier sammen med vurderingen af designkrav og im-
plementeringsforudsætninger foretaget af PWC.
Beskrivelse og vurdering af de fem scenarier
Scenarie A: Det eksisterende SKS/SB-system videreføres
I dette scenarie videreføres det nuværende SKS/SB-systemet i en længere periode,
fx 8 år, uden større forandringer. Fokus er på sikker drift og lave omkostninger.
Der tages initiativer, der reducerer sårbarheder relateret til bemanding og sikker-
hed. SKS/SB vedligeholdes og tilpasses løbende på samme niveau som i dag.
Tabel 3: Vurdering af designkrav for scenarie A
Designkrav
Vurdering
Beskrivelse af vurdering
Teknologisk compliant med gæl-
dende systemstrategi
1
Målsætningerne i systemstrategien opfyldes ikke da
brugen af forældet teknologi fortsættes og sammen-
hængen med de øvrige ØS-systemer ikke forbedres.
Robust & sammenhængende sy-
stemunderstøttet forretningsproces
2
Fortsættelse af det eksisterende system giver ikke en
bedre understøttelse af forretningsprocesserne, der
ikke opleves som sammenhængende og robuste.
Fleksibel og responsiv vedligehol-
delse af funktionalitet
4
Med fortsat fuld ejerskab af kode og egne udviklere kan
tilpasninger ske hurtigt og fleksibelt i det omfang, at der
er ressourcer nok til at gennemføre de ønskede forbed-
ringer.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af de fem mulige løsningsscenarier, som nævnes i bilag 1 It-rådets anbefalinger til Økonomistyrelsens projekt Modernisering af SB/SKS", til finansministeren
2575856_0003.png
Side 3 af 9
Personuafhængig systemvedlige-
holdelse
1
Da systemet fortsat vil indeholde forældet teknologi vil
der fortsat være en stor afhængighed til de få personer,
der har oparbejdet teknisk indsigt i systemet.
Omkostningseffektiv
4
Fortsættelse af det eksisterende system med egne ud-
viklere giver mulighed for at holde investeringer og drift
nede på et lavt niveau.
Sikker og stabil drift
3
Erfaringsmæssigt har SKS/SB været sikkert og stabil i
drift. Dette kan med tiltag på bemanding og udskiftning
af mainframe antages at fortsætte.
Samlet score
15
Tabel 4: Vurdering af implementeringsforudsætninger for scenarie A
Implementeringsforudsætninger
Vurdering
Vurdering af implementeringsforudsætninger
Implementeringsrisiko
Lav
Dette scenarie stiller få krav til implementering i ØS og
medfører ingen forandringer hos brugerne af systemet.
Implementeringstid
Lav
De nødvendige tiltag kan gennemføres i løbet af 1-3 år.
Opsummering scenarie A: Scenariet har lave omkostninger, lav implementerings-
risiko og fortsætter den stabile drift af det eksisterende system. Men giver ingen
procesforbedringer og forældet kode og sårbarheder i SKS/SB består.
Scenarie B: Der udvikles et nyt SKS/SB med nye teknologier
I dette scenarie foretages et samlet udbud efter et nyt “skræddersyet” system med
samme funktionalitet som det nuværende SKS/SB-system. Når det nye SKS-SB-
system er afprøvet og fuldt implementeret i løbet af 3-5 år lukkes det gamle SKS-
SB-system. På sigt kan funktionaliteterne i det nye SKS/SB evt. flyttes ud i andre
ØS-systemer i forbindelse med kommende udbud.
Tabel 5: Vurdering af designkrav for scenarie B
Designkrav
Vurdering
Beskrivelse af vurdering
Teknologisk compliant med gæl-
dende systemstrategi
4
Når der foretages et udbud efter et nyudviklet skræd-
dersyet system forventes det at være med moderne
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af de fem mulige løsningsscenarier, som nævnes i bilag 1 It-rådets anbefalinger til Økonomistyrelsens projekt Modernisering af SB/SKS", til finansministeren
2575856_0004.png
Side 4 af 9
teknologier og understøtte fremtidig udvikling. Sam-
menhængen med øvrige ØS-systemer forbedres dog
ikke.
Robust & sammenhængende sy-
stemunderstøttet forretningsproces
4
Der vil i udbuddet kunne specificeres krav til forbedrin-
ger af systemet, der bedre understøtter forretningspro-
cesserne i ministerierne.
Fleksibel og responsiv vedligehol-
delse af funktionalitet
3
Et moderne system vil som udgangspunkt enkelt kunne
tilpasses af den eksterne leverandør. Dog vil det æn-
dringer tage længere tid at gennemføre og vil være
med mere overhead end når det egenudvikles.
Personuafhængig systemvedlige-
holdelse
3
Et nyt system vil være baseret på teknologier, der er
gængse i markedet og hvor ansvaret for vedligehold
kan overgives til andre leverandører. I praksis opstår
dog en betydelig afhængig til leverandøren af syste-
met.
Omkostningseffektiv
2
Samlet udvikling gennem et stort udbud af et nyt
SKS/SB-system med fuld funktionalitet uden genbrug
af øvrige ØS-systemer vil forventeligt være særdeles
omkostningsfuldt.
Sikker og stabil drift
4
Et moderne system vil teknisk have forudsætningerne
for at være sikkert og stabilt. Erfaringsvist er der i im-
plementering af nye, større systemer indkørings-udfor-
dringer med fx performance, funktionalitet og stabilitet.
Samlet score
20
Tabel 6: Vurdering af implementeringsforudsætninger for scenarie B
Implementeringsforudsætninger
Vurdering
Vurdering af implementeringsforudsætninger
Implementeringsrisiko
Høj
Erfaringsbaseret er der stor risiko for overskridelse på
tid og økonomi på store udbudsprojekter.
Implementeringstid
Mellem
Implementering vil kunne ske i løbet af 4-6 år.
Opsummering scenarie B: Scenariet har meget høje omkostninger og høj imple-
menteringsrisiko. Et skræddersyet system giver mulighed for procesforbedringer
og tilpasninger i sammenhængen til de øvrige ØS- systemer.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af de fem mulige løsningsscenarier, som nævnes i bilag 1 It-rådets anbefalinger til Økonomistyrelsens projekt Modernisering af SB/SKS", til finansministeren
2575856_0005.png
Side 5 af 9
Scenarie C: Al funktionalitet flyttes til andre ØS-systemer
I dette scenarie flyttes al funktionalitet i SKS/SB-systemet til øvrige ØS-systemer
som fx SBS, Navision Stat og Statens BI. Der anskaffes ikke nye løsninger. De øv-
rige ØS-systemer tilpasses med ny SKS/SB-funktionalitet i løbet af 4-6 år.
SKS/SB-systemet videreføres indtil al funktionalitet er overtaget af de øvrige ØS-
systemer hvorefter SKS/SB lukkes ned.
Tabel 7: Vurdering af designkrav for scenarie C
Designkrav
Vurdering
Beskrivelse af vurdering
Teknologisk compliant med gæl-
dende systemstrategi
3
I dette scenarie vil der være fuld sammenhæng til øv-
rige ØS-systemer, men agiliteten omkring løbende til-
pasning af systemet vil være reduceret grundet øvrige
ØS-systemers afhængighed af eksterne leverandører
mv.
Robust & sammenhængende sy-
stemunderstøttet forretningsproces
4
Med integration af funktionalitet i øvrige ØS-systemer
kan der skabes en bedre system- og procesmæssig
sammenhæng med de processer, der er forankret i de
pågældende systemer.
Fleksibel og responsiv vedligehol-
delse af funktionalitet
2
Mulighed for tilpasning af funktionalitet vil afhænge af
hvilken adgang ØS på de øvrige systemer har for lø-
bende at tilpasse løsningerne. For nogle ØS-systemer
er denne god, for andre er den udfordret.
Personuafhængig systemvedlige-
holdelse
3
Systemvedligeholdelse vil blive forankret i ØS´s interne
forvaltningsteams og hos de eksterne leverandører, der
varetager de øvrige ØS-systemer.
Omkostningseffektiv
2
Der er nogle funktioner, som i dag varetages af
SKS/SB, som forholdsvist nemt kan varetages af øv-
rige ØS-systemer. Andre vil kræve omfattende og om-
kostningstunge tilpasninger af øvrige systemer, fx
tekstanmærkninger.
Sikker og stabil drift
3
Der vil efter implementering være en sikkerhed og sta-
bilitet omkring driften, der følger niveauet af de øvrige
ØS-systemer.
Samlet score
17
Tabel 8: Vurdering af implementeringsforudsætninger for scenarie C
Implementeringsforudsætninger
Vurdering
Vurdering af implementeringsforudsætninger
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af de fem mulige løsningsscenarier, som nævnes i bilag 1 It-rådets anbefalinger til Økonomistyrelsens projekt Modernisering af SB/SKS", til finansministeren
2575856_0006.png
Side 6 af 9
Implementeringsrisiko
Høj
Enkelte funktionaliteter, som fx håndtering af tekstanmærk-
ninger i forbindelse med finansloven, kan ikke vanskeligt
håndteres af eksisterende ØS-systemer, hvilket gør udvik-
ling af det risikofyldt.
Implementeringstid
Mellem
Ændringerne vil kunne implementeres i løbet af 4-6 år.
Opsummering scenarie C: Scenariet har meget høje omkostninger og høj imple-
menteringsrisiko. Giver god sammenhæng med øvrige systemer, men udfordret
af, at ikke al funktionalitet i SKS/SB kan indpasses i øvrige systemer.
Scenarie D: Hybrid: Eksisterende ØS-systemer og nye løsninger
Det nuværende SKS/SB videreføres i en periode på 4-6 år, mens funktionalitet i
SKS/SB gradvist overføres til andre systemer. De enkelte funktionaliteter i
SKS/SB-systemet implementeres enten i andre ØS-systemer eller i mindre nye
løsninger efter en konkret vurdering på økonomi, risiko og tid. Når al funktionali-
tet i SKS/SB er flyttet ud lukkes SKS/SB.
Tabel 9: Vurdering af designkrav for scenarie D
Designkrav
Vurdering
Beskrivelse af vurdering
Teknologisk compliant med gæl-
dende systemstrategi
5
I dette scenarie skabes sammenhæng med ØS´s øv-
rige systemer for de funktionaliteter hvor det er hen-
sigtsmæssigt. På øvrig funktionalitet udvikles/anskaffes
moderne, mindre løsninger, der understøtter agilitet.
Robust & sammenhængende sy-
stemunderstøttet forretningsproces
4
Bedre sammenhæng med øvrige ØS-systemer og ud-
vikling/anskaffelse af ny løsninger giver mulighed for at
forbedre sammenhæng understøttelse af forretnings-
processerne omkring bevilling og statsregnskab.
Fleksibel og responsiv vedligehol-
delse af funktionalitet
3
Vedligeholdelse for dele af funktionaliteten vil følge af
mulighederne i de øvrige ØS-systemer. For ny-udvik-
lede mindre løsninger vil det typisk ske gennem æn-
dringsanmodninger til leverandører.
Personuafhængig systemvedlige-
holdelse
4
For de øvrige ØS-systemer vil vedligeholdelse ske gen-
nem de eksisterende forvaltningsorganisationer og le-
verandører. For nye løsninger vil de baseres på mo-
derne teknologi, som understøttes bredt i markedet.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af de fem mulige løsningsscenarier, som nævnes i bilag 1 It-rådets anbefalinger til Økonomistyrelsens projekt Modernisering af SB/SKS", til finansministeren
2575856_0007.png
Side 7 af 9
Omkostningseffektiv
3
Der vil være omkostninger til tilpasning af eksisterende
ØS-systemer, men også synergi ved at genbruge funk-
tionalitet og licenser hvor relevant, fx omkring Statens
BI, samt omkostninger til mindre nye løsninger.
Sikker og stabil drift
4
De eksisterende løsninger og mindre, moderne løsnin-
ger vil som udgangspunkt understøtte sikker og stabil
drift. I implementeringsperioden kan der ofte være ud-
fordringer med funktionalitet, performance etc.
Samlet score
23
Tabel 10: Vurdering af implementeringsforudsætninger for scenarie D
Implementeringsforudsætninger
Vurdering
Vurdering af implementeringsforudsætninger
Implementeringsrisiko
Mellem
Opdeling af udskiftningen af SKS/SB i en række min-
dre projekter, der genbruger funktionalitet og kompe-
tencer i ØS vil reducere implementeringsrisikoen. Stiller
dog krav om stærk projektstyring.
Implementeringstid
Mellem
Tilpasningen vil kunne ske i løbet af 4-6 år.
Opsummering scenarie D: Scenariet har høje omkostninger og mellem implemen-
teringsrisiko. Styrker sammenhængen til øvrige systemer hvor muligt og giver
mindre, moderne løsninger på øvrige funktionaliteter i SKS/SB.
Scenarie E: SKS/SB erstattes med et nyt standard-system
I dette scenarie erstattes SKS/SB-systemet med en standard ERP-løsning fra fx
Microsoft, Oracle eller SAP i løbet 4-6 år. Standardløsningen konfigureres og til-
passes til at understøtte de funktioner, som i dag varetages af SKS/SB. Det eksi-
sterende SKS/SB-system udfases når den nye løsning er testet og implementeret.
Dette scenarie er særligt relevant som en del af en evt. beslutning om anvendelse
af et fælles ERP-system i ØS.
Tabel 11: Vurdering af designkrav for scenarie E
Designkrav
Vurdering
Beskrivelse af vurdering
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af de fem mulige løsningsscenarier, som nævnes i bilag 1 It-rådets anbefalinger til Økonomistyrelsens projekt Modernisering af SB/SKS", til finansministeren
2575856_0008.png
Side 8 af 9
Teknologisk compliant med gæl-
dende systemstrategi
3
Med brugen af et nyt standard-system vil der anvendes
moderne teknologi, men der er betydelig risiko for over-
lap af funktionalitet med øvrige ØS-systemer i et nyt
rammesystem.
Robust & sammenhængende sy-
stemunderstøttet forretningsproces
3
Et standard ERP-system vil have standard-funktionali-
tet, der understøtter arbejdsgange omkring budgette-
ring og regnskab. Det er dog ikke givet, at disse kan til-
passes fuldt til statens arbejdsgange og regelsæt.
Fleksibel og responsiv vedligehol-
delse af funktionalitet
2
Tilpasninger af systemet ud over konfiguration vil forud-
sætte medvirken fra den eksterne leverandør af syste-
met.
Personuafhængig systemvedlige-
holdelse
3
Vedligeholdelse af systemet vil ske af den eksterne le-
verandør. Dog kan der i standardbaserede systemer,
som alene er konfigureret, være et begrænset behov
for systemvedligeholdelse foretaget af ØS.
Omkostningseffektiv
2
Rammesystemer kan med licensstruktur og behov for
tilpasninger blive omkostningsfulde af anskaffe og
drifte.
Sikker og stabil drift
4
Typisk vil standardsystemer være meget stabile og
med et højt sikkerhedsniveau.
Samlet score
17
Tabel 12: Vurdering af implementeringsforudsætninger for scenarie E
Implementeringsforudsætninger
Vurdering
Vurdering af implementeringsforudsætninger
Implementeringsrisiko
Høj
Proces med specifikation af krav, udbud og konfigura-
tion/tilpasning af et standard-system er erfaringsmæs-
sigt risikofyldt på økonomi og tid.
Implementeringstid
Mellem
Løsningen kan implementeres i løbet af 4-6 år.
Opsummering scenarie E: Scenariet har et usikkert investerings- omfang og høj
implementeringsrisiko. Der er risiko for, at statens forretnings- processer ikke kan
understøttes af rammesystemet og for overlappende funktionalitet med eksiste-
rende ØS-systemer.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en beskrivelse af de fem mulige løsningsscenarier, som nævnes i bilag 1 It-rådets anbefalinger til Økonomistyrelsens projekt Modernisering af SB/SKS", til finansministeren
Side 9 af 9
Udvælgelse af scenarie til videre analyse
Som det fremgår opstiller analysen fra PWC 5 mulige scenarier, som i varierende
grad opfylder de designkrav, der var opsat som vurderingsparametre. Ved afrap-
porteringen af analysen stod det klart, at scenarie D samlet set blev vurderet bedst
ud fra de opsatte kriterier. Samtidigt blev det besluttet at gå videre med en uddy-
bende analyse fokuseret på scenarie D, med mulighed for at vende tilbage til sce-
narie B som det bedst egnede alternativ til det valgte løsningsscenarie.
Den uddybende analyse af scenarie D havde således til formål at få verificeret, om
de forudsætninger der lå til grund for løsningen i scenarie D kunne realiseres, eller
om man reelt stod i en situation, hvor dette scenarie som baserer sig på en kombi-
nation af videreudvikling på eksisterende systemer og nyanskaffelser ikke var reali-
stisk at gennemføre.
Den uddybende analyse forløb hen over foråret og sommeren 2021 og bestod i en
afklaring af en række punkter omkring både forretningsmæssige og systemtekniske
forudsætninger for løsningen. Analysen blev gennemført med bistand fra PWC og
med inddragelse af relevante eksterne systemleverandører.
Det blev konkluderet, at den uddybende analyse havde verificeret og underbygget,
at forudsætningerne for realisering af løsningen i scenarie D var opfyldt, og det
blev herefter besluttet at gå videre med forberedelse af projektet baseret på denne
løsning frem mod forelæggelse af en endelig projektbeskrivelse af den løsning, der
nu danner grundlag for det igangværende projekt.