Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 195
Offentligt
2553590_0001.png
Samrådstale
Besvarelse af samrådsspørgsmål af 24. februar 2022
stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for indholdet af aktstykkerne?
Det talte ord gælder
24. marts 2022
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålene stil-
let af Troels Lund Poulsen fra Venstre. I sam-
rådsspørgsmålene bliver der spurgt til, om jeg
vil redegøre for indholdet af henholdsvis akt-
stykke nr. 195 og nr. 196. Jeg vil først besvare
samrådsspørgsmålet om aktstykke nr. 195,
hvorefter jeg vil besvare spørgsmålet om akt-
stykke nr. 196.
Samtidig er det aftalt med Finansudvalget og
spørger, at embedsmænd kan svare på spørgs-
mål om de mere tekniske detaljer ved de to
aktstykker.
Aktstykke nr. 195 drejer sig om igangsættelsen
af udskiftning af de it-systemer, der understøt-
ter blandt andet udarbejdelse af bevillingslove
og statsregnskab samt den løbende udgiftsop-
følgning.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 2 af 10
I dag bliver arbejdet i ministerier og styrelser
med blandt andet finansloven understøttet af
Statens Koncernsystem
SKS - og Statens Be-
villingslovssystem
SB -. Det er en meget sta-
bil og omkostningseffektiv løsning som i
mange år har understøttet de forretningskriti-
ske processer omkring udarbejdelsen af bevil-
lingslovene og statsregnskabet.
Systemerne har dog grundet deres alder en
række sårbarheder.
Løsningen er således baseret på en ældre tek-
nisk platform, som kun meget få IT-medarbej-
dere stadig arbejder med. Det gør det svært at
rekruttere nye IT-medarbejdere til at drive løs-
ningen, og gør at det ikke er muligt at videre-
udvikle løsningen.
Det er derfor tid til at fremtidssikre systemun-
derstøttelsen ved at udskifte den nuværende
løsning med en mere teknologisk tidssvarende
løsning.
Der er gennemført et grundigt analyseforløb
for at afdække den bedst mulige og mest hen-
sigtsmæssige fremtidige løsning.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 3 af 10
Det er i analysen afsøgt om den nuværende
løsning kan opgraderes frem for at udvikle en
ny. Analysen konkluderede, at det ikke er reali-
stisk blot at videreudvikle den nuværende løs-
ning blandt andet på grund af, at den tekniske
platform er forældet, og at det er svært at re-
kruttere IT-medarbejdere med de rette kompe-
tencer til at udvikle løsningen.
På baggrund af analysen er der derfor valgt en
løsning, som består af videreudvikling af andre
eksisterende systemer hos Økonomistyrelsen,
hvor det er muligt, samt nyanskaffelse.
Ved at basere mest muligt på en udbygning af
Økonomistyrelsens nuværende systemer, ud-
nytter vi den investering, der allerede er lagt i
dem, og får samtidig reduceret en del risiko i
projektet, fordi udviklingen kommer til at fo-
regå i systemer, der er indgående erfaring med
at udvikle på.
Det er centralt for projektet, at der sikres en
god overgang fra de nuværende systemer til
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 4 af 10
den nye løsning. Derfor indgår de medarbej-
dere, som i dag driver systemerne på området
også i projektet.
I analysearbejdet er brugerne af den nuvæ-
rende løsning blevet inddraget, og det er blevet
klart, at den digitale understøttelse af forret-
ningsprocesserne kan optimeres og brugerven-
ligheden i løsningen kan forbedres. Dette vil
der derfor også være fokus på, når den fremti-
dige løsning udvikles, og brugerne vil fortsat
blive inddraget aktivt i udviklingen heraf.
Projektet berører nogle helt centrale og forret-
ningskritiske processer for staten: vi skal hvert
år kunne præsentere en finanslov, de øvrige
bevillingslove og et statsregnskab. Det er nogle
af hjørnestenene i vores styring af de statslige
udgifter.
Netop derfor er det helt afgørende at sikre, at
vi også om 5 år, og længere ud i tid, har en
tidssvarende, stabil og robust digital understøt-
tende løsning på dette område.
Den nye løsning kommer til at bidrage til en
række forretningsprocesser, hvor kravene til
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 5 af 10
hurtigt at kunne lave nye opstillinger, beregnin-
ger mv. er stødt stigende
det gælder jo ikke
mindst finanslovsprocessen.
Det er min overbevisning baseret på de infor-
mationer, jeg har fået fra Økonomistyrelsen, at
den plan, der ligger for projektet og løsningen,
vil sikre en digital understøttelse af de her helt
centrale opgaver, der er endnu bedre end den
understøttelse, som vi har i dag.
Frem for alt får vi i fremtiden en løsning, der
er teknisk tidssvarende, mindre personaf-
hængig og som kan drives og videreudvikles
mange år fremover.
Og lad mig så gå videre til spørgsmålet om akt-
stykke nr. 196.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 6 af 10
Aktstykke nr. 196 er fremsendt på baggrund af
udskydelsen af den nye Digital Post-løsning,
der var planlagt til idriftsættelse den 30. no-
vember 2021, men som først blev sat i drift
den 21. marts 2022. FIU blev orienteret om
udskydelsen den 24. november 2021.
Den nye Digital Post-løsning var færdigudvik-
let, og klar til at gå i drift som planlagt, men på
grund af forværringen af Covid-19 situationen
i Danmark valgte vi at udskyde lanceringen.
For at den nye Digital Post-løsning kan lance-
res, kræver det en overgangsperiode, hvor der i
den nuværende løsning hverken kan sendes el-
ler modtages Digital Post.
Overgangsperioden havde i efteråret et sam-
menfald med en kritisk periode, hvor sund-
hedsmyndighederne havde et stort behov for
at udsende vaccinationsbreve via Digital Post.
Konkret anmodede Sundhedsministeriet om,
at der skulle kunne udsendes vaccinebreve i
den planlagte nedlukningsperiode.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 7 af 10
Jeg kan oplyse udvalget om, at der i den peri-
ode blev udsendt ganske mange vaccinebreve
til blandt andet danske børn.
Regionerne udtrykte herudover den 22. no-
vember 2021 i et brev til Digitaliseringsstyrel-
sen bekymring for den nærtstående lancering
og ønskede mere tid til fejlrettelser og test.
På denne baggrund blev idriftsættelsen udsat,
hvilket er baggrund for aktstykket, hvor der
blev anmodet om tilslutning til at få projektet
afsluttet og til en ekstra økonomisk bevilling,
som jeg her vil redegøre for.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 8 af 10
Aktstykket kan opdeles i udgifter relateret til
henholdsvis projektudgifter og dobbeltdrift,
hvilket i alt giver en merudgift på 74 millioner
kroner i 2022.
Udsættelsen på de 3,5 måneder medfører, at
projektudgifterne øges med 41,8 millioner kro-
ner.
For det første består de 41,8 mio. kr. af en
meromkostning på 20 millioner kroner til leve-
randøren. Her er der tale om omkostninger til
det konkrete udviklerteam, der skulle under-
støtte en sikker idriftsættelse, hvor data fra den
gamle Digital Post-løsning vises i en ny løsning
samt support af myndighedernes overgang til
den nye løsning.
For det andet er der interne omkostninger i
Digitaliseringsstyrelsen til forlængelse af pro-
jektmedarbejdere og nødvendige tekniske kon-
sulenter, der alle er blevet forlænget ind i 2022.
Dette fører til yderligere udgifter på 13,2 milli-
oner kroner.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 9 af 10
Det har været muligt at genbruge en stor del af
det kommunikationsmateriale, der var forbe-
redt op til den planlagte lancering, men der er
en yderligere udgift til kommunikationsindsat-
sen på baggrund af udskydelsen. Der er derfor
afsat 3,6 millioner kroner til kommunikations-
materiale og annoncering. Det handler om
kampagner rettet mod borgere og virksomhe-
der.
Endelig indeholder den nye Digital Post-løs-
ning en række risici, der kan forsinke de for-
ventede gevinster. Der afsættes derfor 5 millio-
ner kroner til risikohåndtering i den forlæn-
gede projektperiode.
Samlet giver disse udgifter 41,8 millioner kro-
ner i øgede projektudgifter.
Aktstk. 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 24. marts 2022 om it-system til udarbejdelse af bevillingslovene, til finansministeren
Side 10 af 10
Hertil kommer udgifter til dobbeltdrift af det
nye og gamle system, hvilket der er afsat 32,2
millioner kroner til.
Der er i forbindelse med udskydelsen afsat 15
millioner kroner til tre måneders forlænget
drift af det nuværende løsning hos e-Boks.
Dertil er der afsat 17,2 millioner kroner til om-
kostningerne ved idriftsættelsen af den nye løs-
ning og nedlukning af den gamle.
Dette er både nye udgifter, da projektperioden
er blevet forlænget, og nogle aktiviteter koblet
til nedlukningen af den eksisterende løsning af-
holdt i november, som nu bliver gentaget.
Samlet giver udskydelsen derfor meromkost-
ninger på 74 millioner kroner i 2022, som rede-
gjort for i aktstykket.
Tak for ordet.