Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 106
Offentligt
2519863_0001.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
Besvarelse af samrådsspørgsmål A vedr. aktstykke
106 fra Folketingets Finansudvalg.
Spørgsmål
Vil
ministeren
uddybe
og
redegøre
for
budgetoverskridelsen i forbindelse med udviklingen
af it-systemet?
Svar:
Indledning
Tak for spørgsmålet.
Til at starte med, er det vigtigt at få slået fast, at det
vil talte om for et halvt år siden handler om it-
arbejdet med implementering af de forskellige
støtteordninger.
Og det vi taler om her, er it-fundamentet som er
blevet dyrere. Så der er altså tale om to forskellige it-
projekter.
1
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0002.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
Men tingene hænger selvfølgelig sammen, og jeg vil
nu svare på det spørgsmål, som er blevet stillet.
Lad mig slå fast med det samme: Det er ikke
tilfredsstillende, at budgettet er overskredet.
Jeg har tidligere i brev af 10. marts 2021 orienteret
Finansudvalget om, at projektet bliver forsinket.
På det tidspunkt var der ikke forventninger om en
samlet fordyrelse. Det er der desværre nu.
Det er derfor også helt rimeligt, at Finansudvalget
beder om en forklaring og uddybning. Det vil jeg give.
Men jeg vil også redegøre for vores nye, konkrete
initiativer.
For det er meget vigtigt, at projektet ikke skrider igen.
Initiativerne skal derfor sikre, vi kommer i mål efter
planen. Til tiden. Og inden for budgettet.
2
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0003.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
Men lad mig starte med kort at sætte et par ord på
projektets formål.
Formål med it-projektet
Kort fortalt medvirker it-projektet til at gennemføre
EU’s nye landbrugspolitik fra 2023.
Konkret skal projektet udbygge og modernisere
Landbrugsstyrelsens eksisterende systemer.
Projektet skal så at sige lægge det it-mæssige
fundament for gennemførelsen af EU’s nye
landbrugspolitik. Og for den brede landbrugsaftale,
der blev indgået i efteråret.
Arbejdet med projektet blev igangsat i efteråret 2019
efter godkendelse af et aktstykke.
For god ordens skyld skal jeg nævne, at der også er et
andet it-projekt, der gennemfører EU's nye
landbrugspolitik.
3
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0004.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
Det projekt blev igangsat i juni 2021. Også efter
godkendelsen af et aktstykke. Formålet med det
projekt er at tilpasse it-systemerne til de konkrete
støtteordninger. Dvs. en tilpasning, der så at sige
ligger oven på det it-fundament, vi taler om i dag. Og
dette projekt ligger altså dermed uden for emnet for
dette samråd.
Årsager til budgetoverskridelsen
Og nu til årsagerne til den beklagelige fordyrelse af
fundament-projektet.
Projektet blev i efteråret 2019 igangsat med en samlet
ramme på 67,3 mio. kr. ekskl. renter.
Med det fremsendte aktstykke anmodes som bekendt
om en ny ramme på 99,9 mio. kr. ekskl. renter.
Altså en fordyrelse på 32,6 mio. kr. Eller ca. 50 pct.
4
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0005.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
For god ordens skyld skal jeg nævne, at 18 mio. kr. ud
af de 99,9 mio. kr. er en risikopulje. Den kommer kun
i anvendelse, hvis der bliver behov for det.
Men der er stadig tale om en væsentlig fordyrelse, og
baggrunden for den skal selvfølgelig uddybes
nærmere.
Samlet set skyldes fordyrelsen øgede udgifter til at
udbygge og modernisere tre specifikke, centrale
systemer.
For det første
drejer det sig om udvikling af det
system, der understøtter såkaldt konditionalitet.
Konditionalitet er grundlæggende EU-bestemte krav
for udbetaling af støtte.
EU-kravene om konditionalitet har betydet, at en
række gamle it-systemer fortsat skal vedligeholdes.
Dette sker samtidigt med udviklingen af de nye it-
5
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0006.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
løsninger. Den opgave har vist sig mere omfattende,
end det oprindeligt var planlagt.
En politisk aftale om EU’s landbrugspolitik fra 2023
blev først indgået i juni 2021. Det medførte en relativ
sen afklaring af kravene om konditionalitet. Det har
gjort det vanskeligt at tilrettelægge ressourcer i
projektet optimalt. Og det har medført, at opgaven er
blevet dyrere end forventet.
For
det
andet
har
opdateringen
af
systemunderstøttelsen af den såkaldte slagtepræmie
vist sig at koste mere end ventet.
Ordningen for slagtepræmien har hidtil været
understøttet af et ældre og utidssvarende system.
Som led i projektet flyttes ordningen over til at blive
understøttet gennem Landbrugsstyrelsens centrale
it-system. Dermed skabes en bedre understøttelse af
ordningen.
Denne opgave er blevet fordyret som følge af, at det
har vist sig mere komplekst og dermed dyrere at
6
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0007.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
overflytte ordningen til det centrale it-system end
ventet.
For det tredje
har det været dyrere end forventet at
modernisere systemet til indtegning af markkort.
Det system er et af Landbrugsstyrelsens centrale it-
systemer, som landbrugere anvender til at indtegne
markkort, når de ansøger om arealstøtte.
Fordyrelsen skyldes, at der i 2020 er gennemført et
leverandørskifte som følge af et lovpligtigt genudbud
af rammekontrakten for projektet. I forbindelse med
dette leverandørskifte har nogle leverancer vist sig at
blive dyrere end planlagt.
Initiativer til bedre styring
Det er selvsagt beklageligt, at der har været en
væsentlig fordyrelse af it-projektet.
Jeg lægger stor vægt på, at projektet ikke skrider igen.
Hverken på budget eller tid.
7
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0008.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
Derfor gennemføres tre konkrete initiativer til bedre
styring af projektet. Nu skal vi ordentligt i mål.
For det første
skærpes Landbrugsstyrelsens arbejde
med at håndtere risici i projektet markant.
Det skal sikre, at problemer opdages og løses, før de
medfører budgetskred eller forsinkelser.
Statens It-råd er kommet med en række særdeles
relevante forslag. Det er der naturligvis lyttet til.
Dette indebærer både et væsentligt forøget fokus på
håndtering af risici i projektets styregruppe. Det
indebærer også en klarere ansvarsfordeling på højt
ledelsesniveau.
Der er behov for mere rettidig omhu. Og der er behov
for et stærkt ledelsesmæssigt ansvar.
Ministeriet er helt enig med it-rådet i, at dette vil
kunne forbedre styringen. Og forslagene fra it-rådet
8
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0009.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
vil blive gennemføret af Landbrugsstyrelsen en-til-
en.
For det andet
afsættes som tidligere nævnt en
væsentlig risikopulje på 18 mio. kr. Også dette ligger
i direkte forlængelse af anbefalinger fra it-rådet.
Anbefalingen er, at risikopuljen skal være dækkende
for resten af projektet. Og ministeriet er igen helt
enige.
Det er udtryk for orden i penalhuset, at der afsættes
en reserve, der kan dække nødvendige merudgifter i
resten af projektet.
Dermed ikke sagt, at pengene nødvendigvis skal
bruges. Det sker selvfølgelig kun, hvis der er et klart
behov og efter nærmere overvejelse. Men skulle
situationen opstå, er der en reserve.
9
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0010.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
Endelig, for det tredje,
har jeg sørget for, at
Fødevareministeriets departement vil følge tæt op på
projektets fremdrift.
Landbrugsstyrelsen vil således indsende en
direktørgodkendt status for projektet hver 14. dag.
Dette skal dels sikre fokus, ikke mindst på
overholdelse af budgettet. Og dels skal det muliggøre
dialog mellem styrelse og departement. Det er
væsentligt, at der kommer flere øjne på projektet. Så
problemer kan identificeres og tages i opløbet i et
samarbejde.
Det er ressourcekrævende. Men det er det værd. For
vi skal sikkert i mål.
Det her it-projekt er komplekst. Det ved vi. Det er
også derfor, jeg har sørget for, at vi nu tager alle disse
skridt for, at projektet bliver afsluttet inden for
budget og til tiden.
10
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0011.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
Det ligger mig
gennemsigtighed.
stærkt
sinde
at
sikre
Derfor vil jeg selvfølgelig sikre, at udvalget bliver
orienteret, hvis der er væsentligt nyt i projektet.
Og jeg stiller selvsagt gerne op igen i udvalget, hvis
der er ønske herom.
Afslutning
Lad mig igen beklage overskridelsen af budgettet for
it-projektet.
Der er konkrete forklaringer på overskridelsen. Jeg
har redgjort for dem. Men det ændrer naturligvis
ikke på, at det ikke er tilfredsstillende.
Projektet er en afgørende brik i gennemførelsen af
EU's nye landbrugspolitik og landbrugsaftalen.
11
Aktstk. 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om CAP-2020-it aktstykket, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2519863_0012.png
”DET TALTE ORD GÆLDER”
Der er fuld fokus på at sikre, at projektet nu kommer
i mål. Til tiden. Og inden for budgettet.
Tak for ordet.
12