Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 106 § 24 Bilag 1
Offentligt
2525676_0001.png
NOTAT
J.nr. 2021-5073
Den 7. februar 2022
Sammenfatning af Landbrugsstyrelsens it-projekter til
understøttelse af EU’s kommende landbrugsreform 2023-27
(CAP)
Problemstilling
På samråd i Folketingets Finansudvalg den 27. januar 2022 blev der efterspurgt et notat, der forklarer
den overordnede it-struktur for CAP-understøttelsen, og hvordan dette håndteres gennem
Landbrugsstyrelsens to igangværende it-projekter
CAP2020 It fundament
og
CAP 2020 It
regelimplementering.
I dette notat redegøres for de to projekters formål og indhold samt projekternes
sammenhæng.
Baggrund
Landbrugsstyrelsen er aktuelt ved at implementere to store it-projekter vedr. EU's kommende
landbrugsreform gældende 2023-2027, nemlig projekterne CAP2020 It fundament samt CAP2020 It
regelimplementering.
CAP2020 It fundament-projektet blev igangsat i 2019. Det overordnede formål med projektet er at
etablere et effektiv it-fundament i Landbrugsstyrelsen til understøttelse af EU’s kommende
landbrugsreform 2023-27 ved at udbygge og modernisere Landbrugsstyrelsens it-systemer igennem
systemanalyser og udvikling.
CAP2020 It regelimplementerings-projektet blev igangsat i 2021. Formålet med dette projekt er at
bygge de støtteordninger, som følger af EU’s kommende landbrugsreform 2023-27 og Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021.
CAP2020 It fundament-projektet – formål og gevinster
Landbrugsstyrelsen administrerer i dag en meget stor portefølje af tilskudsordninger ved hjælp af en
række it-systemer, der tilsammen sikrer, at alle typer af tilskud kan administreres. CAP-TAS og IMK
fungerer som Landbrugsstyrelsens primære it-systemer. Disse skal moderniseres og styrkes, så de bedst
muligt understøtter EU’s kommende landbrugsreform 2023-27.
CAP-TAS (Common Agricultural Policy – Tilskuds Administrations System) er et it-rammesystem, der
understøtter landbrugernes ansøgninger og styrelsens interne sagsbehandling af tilskudsordninger
samt kontrol. CAP-TAS fungerer i sammenspil med IMK (Internet MarkKort), der understøtter
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
Aktstk. 106 - 2021-22 - Bilag 1: Svar på mundtligt spørgsmål ved samråd den 27/1-22 om CAP fundament-projektet
2525676_0002.png
sagsbehandling af GIS-data, dvs. f.eks. de markkort, som landbrugeren bruger til ansøgning om
landbrugsstøtte.
Udover CAP-TAS og IMK består Landbrugsstyrelsens it-platform på nuværende tidspunkt af en række,
overvejende ældre utidssvarende it-systemer.
Formålet med CAP 2020 IT-fundament projektet kan opsummeres til følgende:
Tilvejebringe analyseresultater med henblik på at vurdere Landbrugsstyrelsens it-systemers
tekniske og forretningsmæssige tilstand både på nuværende tidspunkt samt i forhold til
forventningerne under EU’s kommende landbrugsreform 2023-27.
Videreudvikle de primære it-rammesystemer CAP-TAS og IMK, så de bliver tidssvarende og kan
sikre korrekt understøttelse af EU’s kommende reformperiode 2023-27.
System-migrering, dvs. flytning af ordninger fra at være systemunderstøttet i ældre
utidssvarende systemer til at blive understøttet i styrelsens primære it- rammesystemer CAP-
TAS og IMK. Dette vedrører blandt andet områder som dyrepræmier og konditionalitet
(tidligere krydsoverensstemmelse). Dermed reduceres antallet af integrationer mellem
forskellige it-systemer, og sagsbehandlingen vil blive konsolideret i færre systemer.
Gevinsterne ved projektet er, at antallet af systemer til understøttelse nedbringes til færrest mulige, da
det vil mindske kompleksiteten i styrelsens it-platform ved næste reformperiode og dermed forventeligt
også sikre bedre stabilitet i systemerne. Hertil vil styrelsens sagsbehandlere og kontrollører kunne
arbejde mere effektivt, hvis de skal benytte få og ens systemer.
CAP2020 It regelimplementerings-projektet – formål og gevinster
Projektet sikrer, at der etableres it-understøttelse til de konkrete støtteordninger, som er besluttet ifm.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug af 4. oktober 2021. It-understøttelsen sikres via intern it-
opsætning af Landbrugsstyrelsen i rammesystemerne CAP-TAS og IMK. I alt skal der ske opsætning af
26 støtteordninger, som åbner i perioden 2023-27.
Opgaven består i, at hver enkelt støtteordning opsættes i systemerne, og der tages stilling til hvilke
støttebetingelser, der skal være gældende, hvordan ordninger skal kontrolleres, hvordan udbetalingen
skal ske mv.
Herudover tilpasses rammesystemerne CAP-TAS og IMK, i det omfang det måtte være nødvendigt for
at understøtte konkrete regler i støtteordningerne. Tilpasningen af rammesystemerne foretages af
eksterne it-leverandører. Der er bl.a. identificeret udviklingsbehov i IMK i forhold til at understøtte
småbiotoper, skovordninger samt nye kontrol-funktionaliteter.
Sammenhæng imellem projekterne
CAP2020 It fundament og CAP 2020 It regelimplementering er grundlæggende to separate projekter.
Fokus for CAP 2020 It fundament er som nævnt overordnet teknisk løft og modernisering af det
grundlæggende
it-systemlandskab,
mens
CAP
2020
It
regelimplementering
fokuserer
2
Aktstk. 106 - 2021-22 - Bilag 1: Svar på mundtligt spørgsmål ved samråd den 27/1-22 om CAP fundament-projektet
2525676_0003.png
implementering af konkrete støtteordninger inden for det moderniserede systemlandskab. For enkelte
af leverancerne under fundament-projektet er der dog tale om så grundlæggende ændringer, at der er
afhængigheder til regelimplementeringsprojektet, således at en forsinkelse på fundamentprojektet vil
have betydning for regelimplementeringen, men ikke omvendt. Det drejer sig om sporene vedr.
konditionalitet og dyrepræmier. Dette er illustreret i nedenstående
figur.
Helt konkret har følgende ordninger en afhængighed til færdiggørelse af fundamentprojektet:
basisindkomststøtte, bioordninger (eco-schemes), dyrepræmier, Natura 2000-ordninger herunder
pleje af græs- og naturarealer og biodiversitetsskov, elementer af lavbund- og vådområdeordningerne
(engangskompensation), ø-støtte samt målrettet regulering, mens øvrige ordninger ikke er afhængige af
fundamentprojektet. Det bemærkes, at færdiggørelsen af sporet vedr. dyrepræmier vil være en
forudsætning for åbning af støtteordningerne slagtepræmie og ko-præmie, mens færdiggørelsen af
konditionalitet ikke på samme måde er en forudsætning for ordningernes
åbning,
men en forudsætning
for den endelige sagsbehandling af ordningerne.
3