Skatteudvalget 2020-21
S 970
Offentligt
2343122_0001.png
1. marts 2021
J.nr. 2021 - 1802
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 970 af 22. februar 2021, indleveret af Torsten Gejl
(ALT).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
S 970 - 2020-21 - Endeligt svar på S 970: Er ministeren enig i, Motorstyrelsens administration af registrering af køretøjer, hvor registrering af køretøj kræver fast bopæl eller opholdssted, i praksis betyder, at mennesker, der ønsker at nyde deres otium og bo i deres autocamper, i realiteten er tvunget til at opgive en proforma-adresse til cpr-registret, hvis de vil have muligheden for at leve deres liv efter eget ønske?
2343122_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, Motorstyrelsens administration af registrering af køretøjer, hvor regi-
strering af køretøj kræver fast bopæl eller opholdssted, i praksis betyder, at mennesker,
der ønsker at nyde deres otium og bo i deres autocamper, i realiteten er tvunget til at op-
give en proforma-adresse til cpr-registret, hvis de vil have muligheden for at leve deres liv
efter eget ønske?
Svar
Det fremgår af registreringsbekendtgørelsen, at et køretøj skal registreres i Køretøjsregi-
steret og forsynes med nummerplader, før det tages i brug på færdselslovens område.
Endvidere fremgår det, at et køretøj kun registreres i Køretøjsregisteret, hvis køretøjet har
en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet. Bopælskravet gælder for fysiske personer,
mens kravet om hjemsted gælder for juridiske personer. En person anses for at have bo-
pæl her i landet, hvis personen er registreret i Det Centrale Personregister (CPR) med bo-
pæl i Danmark. Har en fysisk person ikke en sådan bopæl, kan der i stedet angives det
sted, hvor den pågældende har fast opholdssted.
Kravet om, at ejere af køretøjer skal være registreret med bopæl eller fast opholdssted i
CPR-registeret, sikrer bl.a., at ejeren kan kontaktes ifm. opkrævning og inddrivelse af de
løbende afgifter.
Derudover har oplysninger om køretøjets ejers bopæls- eller opholdsadresse betydning
ved politiets praktiske gennemførsel af pladeinddragelser på køretøjet, politiets udstedelse
af bøder for færdselsforseelser begået i køretøjet, Færdselsstyrelsens indkaldelse af køre-
tøjet til syn og ejerens muligheder for at tegne lovpligtig ansvarsforsikring af køretøjet.
Endelig øger det politiets vanskeligheder ved efterforskningen af den reelle ejers krimina-
litet, hvis den registrerede ejer af køretøjet ikke er registreret med bopæl eller fast op-
holdssted i CPR-registeret og derfor ikke umiddelbart kan opsøges eller kontaktes, idet
politiet har erfaring med, at kriminelle i udbredt grad lader en anden end den reelle ejer
(den kriminelle) registrere som ejer af et køretøj, både for at besværliggøre politiets efter-
forskning og for at undgå konfiskation af køretøjet som følge af den kriminelles gæld til
det offentlige eller dennes overtrædelser af færdselslovgivningen.
Jeg er dog opmærksom på, at kravet om at oplyse en bopæl og en adresse for at registrere
et køretøj i Køretøjsregisteret og dermed forsyne det med nummerplader, så det kan tages
i brug på færdselslovens område, kan give nogle udfordringer for personer, der har valgt
at bo i deres køretøj.
Jeg vil derfor se på, om der kan skabes mulighed for, at borgere, som ikke har nogen fast
bopæl, kan registrere et køretøj på anden vis, end ved at vedkommende er opført med
bopæl eller fast opholdssted i CPR-registeret.
Side 2 af 2