Europaudvalget 2020-21
S 834
Offentligt
2332743_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. februar 2021
Forvaltningsretskontoret
Fie Clement Beisheim
2021-0033-0307
1824723
Besvarelse af spørgsmål nr. S 834 fra medlem af Folketinget Peter
Skaarup (DF):
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 834, som medlem af Folketin-
get Peter Skaarup (DF) har stillet til justitsministeren den 1. februar 2021.
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
S 834 - 2020-21 - Endeligt svar på S 834: Hvad er ministerens holdning til, at udredningsgruppen, som blev sat til at undersøge regeringens og myndighedernes beslutning om at lukke store dele af landet ned i marts 2020 for at inddæmme coronavirus, anbefaler at ændre offentlighedsloven?
Spørgsmål nr. S 834 fra medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF):
”Hvad
er ministerens holdning til, at udredningsgruppen, som
blev sat til at undersøge regeringens og myndighedernes beslut-
ning om at lukke store dele af landet ned i marts 2020 for at
inddæmme coronavirus, anbefaler at ændre offentlighedsloven?
Svar
:
Jeg har noteret mig, at udredningsgruppen vedr. håndteringen af covid-19 i
sin rapport har anbefalet, at der på epidemiområdet indføres samme regler
om offentlighed, som gælder
efter EU’s direktiv om
offentlig adgang til mil-
jøoplysninger. Det anføres i rapporten herom bl.a., at udredningsgruppen på
dette punkt tilslutter sig anbefalingerne fra Ytringsfrihedskommissionen i
forhold til afvejningen mellem hensynet til fortrolighed i den politiske be-
slutningsproces over for hensynet til åbenhed.
Jeg læser således umiddelbart udredningsgruppens rapport sådan, at grup-
pen foreslår en ændring af reglerne for så vidt angår epidemiområdet, men
derimod ikke en generel ændring af offentlighedsloven.
Mere generelt kan jeg oplyse, at spørgsmålet om at ændre offentlighedslo-
ven har været debatteret flere gange i Folketinget de seneste år. Som jeg
tidligere har givet udtryk for, er åbenhed i den offentlige forvaltning et cen-
tralt princip i vores demokratiske samfund. Derfor er princippet om åbenhed
også bærende i forhold til offentlighedsloven. Det er imidlertid ikke det ene-
ste hensyn, som reglerne skal varetage. Med aftalen om en ny offentligheds-
lov i 2013 forsøgte man således bl.a. at finde en balance mellem på den ene
side hensynet til åbenhed og på den anden side hensynet til at sikre det for-
trolige rum, der er nødvendigt for, at en minister kan varetage den politiske
styring af sit ministerområde.
Det er fortsat min holdning, at den nuværende offentlighedslov rammer en
rimelig balance mellem disse hensyn.
Side 2/2