Erhvervsudvalget 2020-21
S 691
Offentligt
2320263_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. januar 2021
Besvarelse af spørgsmål 115 alm. del stillet af udvalget den 27. novem-
ber 2020 efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål:
Vil
ministeren kommentere artiklen fra Kristelig dagblad ”Nu er det slut
med at hæve kontanter i banken” fra den 26. november 2020 og redegøre
for, om ministeren finder det rimeligt, at ældre borgere risikerer at stå i en
situation, hvor de ikke kan få hjælp, herunder redegøre for om ministeren
agter at foretage sig noget i sagen?
Svar:
For de fleste af os er det i dag en selvfølge at klare vores bankforretninger
digitalt via netbank eller mobilbank. Tilsvarende anvender vi i mindre grad
kontanter, og når vi gør, hæver langt de fleste af os i hæveautomaterne.
Det er min forståelse, at også langt de fleste ældre har taget de nye tekno-
logier til sig. Eksempelvis viser tal fra Nationalbanken, at andelen af sam-
lede betalinger i fysisk handel foretaget med kontanter igennem de seneste
år især har været faldende blandt de ældre. For de 70-79-årige er andelen
gået fra 40 pct. i 2017 til 22 pct. i 2019. Dermed nærmer de ældre sig det
samlede gennemsnit, der i 2019 lå på en andel på 16 pct.
1
På grund af den
faldende brug af kontanter i samfundet generelt, er det svært at undgå, at vi
ser en udvikling, hvor pengeinstitutterne skærer ned på kontantkasserne i
deres filialnet.
Vi skal naturligvis huske, at der er samfundsgrupper, for hvem den digitale
omstilling kan være forbundet med udfordringer. Der er i dag grupper med
fortsat behov for at kunne betale med kontanter, bl.a. nogle ældre borgere
og socialt udsatte.
Erhvervsministeriet har spurgt Finans Danmark til, hvordan man i penge-
institutterne håndterer, at der er nogle ældre, der i dag ikke benytter kort.
Finans Danmark har svaret, at der er en lille gruppe, som kan have særlige
behov og behov for hjælp. I det tilfælde kan der ofte findes individuelle
1
https://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2020/02/ANA-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
LYSE__Nr%203_Der%20bliver%20l%C3%A6ngere%20mellem%20kontantbetalinger.pdf
S 691 - 2020-21 - Endeligt svar på S 691: Hvad er ministerens holdning til, at bankerne i stadig stigende omfang afskærer ældre og udsatte borgere fra at hæve kontanter som følge af enten nedlæggelse af bankfilialer eller fjernelse af mulighed for kontanthævning, og hvad vil regeringen helt konkret gøre for at sikre disse borgeres muligheder for at kunne hæve kontanter uden brug af hævekort?
2/2
løsninger, fx fuldmagtsløsninger, hjælp til at huske koder og til at hæve
penge ved en hæveautomat. Jeg vil stærkt opfordre til, at man i pengeinsti-
tutterne strækker sig langt for at hjælpe de af vores ældre medborgere, der
har brug for en hjælpende hånd til at få adgang til kontanter.
Når det gælder socialt udsatte har vi senest set på Vesterbro i Købehavn, at
det skabte et akut problem for de lokale socialt udsatte, at et pengeinstitut
som det sidste pengeinstitut på Vesterbro lukkede filialens kontantkasser
pr. 11. december 2020.
Jeg er i den forbindelse glad for, at Københavns Kommune og to pengein-
stitutter i samarbejde har fundet en ordning, der her og nu håndterer pro-
blemet for de socialt udsatte på Vesterbro. Jeg er bevidst om, at ordningen
ikke er uden bøvl for de socialt udsatte, og jeg håber snart, at der kan findes
en mere permanent ordning, der kan sikre de socialt udsatte en tilstrækkelig
adgang til at få udleveret kontanter.
Social- og Indenrigsministeriet er sammen med Erhvervsministeriet og an-
dre relevante myndigheder i gang med at afdække de juridiske rammer for,
hvordan kommunerne i samarbejde med pengeinstitutterne kan tilbyde at
hjælpe de mest udsatte borgere med adgang til kontanter.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen