Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. september 2021
J nr.
2021 - 3181
Folketingsmedlem Peder Hvelplund (EL) har d. 25. august 2021 stillet mig følgende
spørgsmål S 1823, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 1823:
"Er ministeren enig i, at danske virksomheders handel med CO2-kvoter, indkøbt
uden for EU og med meget tvivlsom klimaeffekt, er i modstrid med ånden i den
danske klimalov?
Begrundelse
I forlængelse af Politikens opgørelse over danske virksomheders kvotehandel bragt
den 25.8.2021."
Svar
Reguleringen af danske virksomheders kvotehandel skal naturligvis understøtte re-
elle, omkostningseffektive reduktioner af drivhusgasudledningen i tråd med klimalo-
vens principper.
I perioden 2013-2020
gav EU’s kvotehandelssystem
europæiske, herunder også
danske, virksomheder i EU mulighed for at anvende FN-godkendte kreditter til i et
begrænset omfang at opfylde EU-kvoteforpligtelserne. Efterfølgende har det des-
værre vist sig, at der ikke altid lå 100 pct. reelle reduktioner bag de FN-godkendte
kreditter. I EU har vi derfor besluttet, at brugen af sådanne kreditter fra afslutningen
af rapporteringsåret 2020 ikke længere skal være muligt under det europæiske kvo-
tehandelssystem. Europa-Kommissionen har desuden som led i sin Fit for 55-
pakke fra 14. juli 2021 fremsat forslag til revision af kvotehandelssystemet, som
ikke ændrer ved denne tilgang.
Parisaftalen fra 2015 indeholder en bestemmelse (Artikel 6) om etableringen af en
ny global markedsmekanisme, som skal gøre det muligt for parterne at samarbejde
om reduktionsindsatser gennem køb og salg af kreditter og dermed globalt set
opnå de mest omkostningseffektive reduktioner. Det er imidlertid endnu ikke lykke-
des at nå til enighed om regelsættet for dette system. Danmark og EU arbejder for,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2