Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
S 1077
Offentligt
2353800_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 206
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 206 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 206:
Under besvarelsen af IFU alm. del - samrådsspørgsmål B i Folketingets Indføds-
retsudvalg torsdag den 27. februar 2020 sagde ministere
: ”U der de tidligere
regering blev der lavet et godt stykke arbejde i forhold til menneskerettigheds-
konventionen, der bl.a. mundede ud i det, der blev kaldt Københavnererklærin-
ge . Det er oplagt, at vi fortsætter ad de vej, år det er uligt”. Vil
ministeren
redegøre ær ere for regeri ge s pla er o og uligheder for at ”fortsætte ad
de vej”
Svar:
1.
På nuværende tidspunkt har jeg besluttet at indlede en dialog med relevante
organisationer og ligesindede lande om at styrke mulighederne for at frakende
statsborgerskab i forhold til f.eks. fremmedkrigere, og det har vi varslet relevante
partnere om.
Dialogen skal tage udgangspunkt i, at konventionernes beskyttelse mod statsløs-
hed, herunder statsløsekonventionens, i visse tilfælde er for vidtrækkende
dette
har helt konkret været tilfældet i sager om fremmedkrigere.
Regeringen er helt opmærksom på, at det er meget svært at ændre i de internati-
onale spilleregler. Min forgænger forsøgte som bekendt uden held at søge opbak-
ning til at ændre statsløsekonventionen. Så det er ikke en nem og hurtig proces.
Men vi skal altid turde tage diskussionen. Det er i sidste ende også med til at sikre
menneskerettighedernes politiske forankring.
2.
I forbindelse med vedtagelsen af København-erklæringen i april 2018 under
Danmarks formandskab for Europarådet blev der sat fokus på Menneskeret-
tighedsdomstolens fortolkning af Den Europæiske Menneskerettighedskonventi-
on (EMRK).
9. juni 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 4036
1191595
Side
1/3
S 1077 - 2020-21 - Endeligt svar på S 1077: Mener ministeren, i forlængelse af spørgsmål nr. S 1023, 2020-21, at Danmark bør arbejde for at få samme erklæring i statsløsekonventionen, som Storbritannien har, og dermed få samme muligheder for at frakende IS-terrorister i Syrien statsborgerskab som Storbritannien?
Hovedfokus fra dansk side var bl.a. at rejse en debat om behovet for at skabe et
mere effektivt, fokuseret og balanceret europæisk menneskeretssystem. Køben-
havn-erklæringen gør det klart, at ansvaret for at overholde menneskerettighe-
derne først og fremmest ligger hos de enkelte lande og deres regeringer, parla-
menter og domstole.
København-erklæringens pkt. 28 understøtter, at hvor nationale domstole i en
konkret sag har foretaget en rimelig afvejning af de relevante hensyn
i overens-
stemmelse med Menneskerettighedsdomstolens praksis
så skal Menneskeret-
tighedsdomstolen som udgangspunkt ikke tilsidesætte denne vurdering. Der hen-
vises til dette princip i flere senere afgørelser fra Menneskerettighedsdomstolen,
som går i retning af at give mere råderum til landene.
Med København-erklæringen kom der endvidere fokus på, at medlemsstaterne i
højere grad kan benytte sig af tredjepartsindlæg som led i en styrket dialog med
Menneskerettighedsdomstolen. Tredjepartsindlæg er en mulighed for at kom-
mentere og søge at påvirke fortolkningen af EMRK ved at intervenere i sager mod
andre lande. Regeringen arbejder løbende for at forsøge at påvirke Menneskeret-
tigheds-domstolens fortolkning gennem tredjepartsindlæg og for, at andre med-
lemslande afgiver tredjepartsindlæg i verserende danske sager ved Menneskeret-
tighedsdomstolens Storkammer. Siden 2018 har Danmark afgivet syv tredjeparts-
indlæg.
3.
Som jeg nævnte under min besvarelse af samrådsspørgsmål B i Indfødsretsud-
valget den 27. februar 2020, lykkedes den dialogbaserede fremgangsmåde også i
forbindelse med statsløsekonventionen, hvor den tidligere regering endte med at
opnå en fælles forståelse med UNHCR om anvendelsen af statsløsekonventionen i
visse situationer.
Efter den fælles forståelse kan vi nu berostille ansøgninger om dansk statsborger-
skab fra en ansøger omfattet af statsløsekonventionen i de tilfælde, hvor PET vur-
derer, at den pågældende ansøger kan være til fare for landets sikkerhed, eller
hvor ansøgeren aktuelt er sigtet eller tiltalt for forbrydelser mod landets sikkerhed
eller en forbrydelse, der kan medføre en fængselstraf på 5 år eller derover.
Den tidligere regering igangsatte også efter forespørgsel fra Socialdemokratiet et
arbejde med at udvide ordningen, så behandlingen af en ansøgning, hvor en per-
son er under efterforskning for en forbrydelse, der kan medføre en fængselstraf
på 5 år eller derover, eller under efterforskning for forbrydelser mod landets sik-
kerhed, kan udsættes.
Vi fortsætter det arbejde og den dialog, og forhåbentlig når vi snart til en fælles
forståelse med UNHCR om anvendelsen af statsløsekonventionen i forhold til an-
søgninger om statsborgerskab fra personer omfattet af statsløsekonventionen,
som er under efterforskning for en forbrydelse, der kan medføre en fængselstraf
på 5 år eller derover, eller under efterforskning for forbrydelser mod landets sik-
kerhed.
Side
2/3
S 1077 - 2020-21 - Endeligt svar på S 1077: Mener ministeren, i forlængelse af spørgsmål nr. S 1023, 2020-21, at Danmark bør arbejde for at få samme erklæring i statsløsekonventionen, som Storbritannien har, og dermed få samme muligheder for at frakende IS-terrorister i Syrien statsborgerskab som Storbritannien?
4.
Regeringen mener, at Danmark skal fortsætte med at påvirke fortolkningen af
konventionerne, hvor vi kan, og turde sige det højt og tydeligt, når vi mener, at
konventionerne fører til resultater, som ikke kan forklares eller forsvares.
Regeringen har derfor fokus på løbende at gribe de muligheder, der viser sig, her-
under f.eks. ved afgivelsen af tredjepartsindlæg i sager ved Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol, udnyttelse af fortolkningsrum i konventionerne ved ved-
tagelsen af national lovgivning (f.eks. på fremmedkrigerområdet) og opnåelse af
fælles internationale forståelser om anvendelsen af konventionerne.
Danmark har en interesse i en stærk international retsorden. Men konventionerne
er ikke hævet over debat. De er udtryk for politiske forhandlinger og kompromi-
ser. Og regeringen ønsker, at der er en åben dialog om konventionerne, herunder
i lyset af nutidens samfundsudfordringer mv.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
3/3