Mange tak for det. Allerførst vil jeg gerne takke for det nordiske engagement i den kreds, der sidder her. Man kan jo mærke, at det er noget, der ikke bare er gået i blodet, men er gået i hjertet. Og sådan tror jeg det er for mange af os, som samarbejder nordisk, som har prøvet det og også gjort det gennem mange år. For vi kan se resultaterne af det. Vi kan se, at det ikke kun er ord på papir, men at vi, hvis vi samarbejder stærkt på tværs af landene, faktisk kan gøre noget i fællesskab og også få gode erfaringer fra de andre lande, som vi kan bruge til at skabe løsninger nationalt i vores egne lande. Tak for de mange forskellige bemærkninger. Jeg skal prøve at adressere dem her.
Hr. Bertel Haarder startede jo med at spørge: Hvor skal det globale lederskab komme fra? Jeg synes jo, det er et godt spørgsmål og et rettidigt spørgsmål, særlig når vi diskuterer de nordiske, for vi kan alle se det billede, som blevet opridset her: Den udvikling, der sker vest for os, er det en, vi sådan kan læne os op ad? Nej – måske efter november, det kan vi håbe på. Den udvikling, der sker øst for os, er det en, vi kan læne os op ad? Nej. Er Brexit og en nabo som Tyrkiet i syd noget, der er stabiliserende i forhold til at opnå nogle af de ting, som vi vil, i verden? Nej, det er det ikke.
Derfor er jeg fuldstændig enig i, at de fælles værdier, der binder os sammen på tværs af de nordiske lande, jo er helt afgørende og udgør en helt afgørende stemme i en verden, der er så meget i opbrud, som den er. Det skal vi udnytte fuldt ud, og det kan vi gøre langt stærkere, når vi står sammen og taler med én stemme i en masse forskellige sammenhænge, men sådan set også viser, at vi kan samarbejde om at udvikle løsninger, der faktisk også er svar på nogle af de kriser, vi står over for, og som også er med til at skabe ustabilitet i verden. Så jeg er helt enig i det perspektiv for det nordiske samarbejde, som her bliver tegnet op af hr. Bertel Haarder.
Vi er jo i de sidste måneder nu af det danske formandskab, og det har, som flere også har nævnt, været et uforudsigeligt år, selvfølgelig særlig på grund af coronaen. Men jeg har alligevel den oplevelse, at vi med det danske formandskab har fået sat et markant præg på arbejdet i Nordisk Ministerråd og også været med til at fremtidsorientere det. Og det vil jeg sige at vi har gjort i et meget stærkt samarbejde med både Grønland og Færøerne. Vi har jo haft den tilgang til formandskabet, at det skulle være vores fælles formandskab, så hele rigsfællesskabet har været med til at løfte den opgave, og det syntes jeg har foregået i et fantastisk godt og tæt samarbejde, som jeg gerne vil kvittere over for Grønland og Færøerne for.
Det er klart, at vi har haft en bunden opgave i det danske formandskab. Den nye vision, som statsministrene vedtog sidste år, skulle vi få omsat til en handlingsplan og selvfølgelig også et budget, som så skulle følge den handlingsplan på vej frem mod 2024. Det er sådan set første gang, at vi arbejder så konkret i et så langsigtet perspektiv. Her vil jeg også gerne takke for det samarbejde, der har været med delegationen, om den her proces, for det har været os, der ligesom har måttet tage ansvaret for at få sat det her skib i søen.
Jeg vil også gerne sige, at jeg har tilstræbt at have et meget tæt samarbejde med Nordisk Råd, og det gælder også om vedtagelsen af budgettet, hvor vi har haft en proces, der har været meget tættere, end man har oplevet tidligere, og det er jo, fordi jeg selv har oplevet, hvor dårligt det har været tidligere. Jeg nåede jo også til enighed med Nordisk Råds præsidium om et budgetudkast – ikke hvor Nordisk Råd har fået alle sine ønsker opfyldt, det erkender jeg, men hvor vi er kommet et godt stykke ad vejen i forhold til de ønsker, man kom med.
Vi har været nødt til selvfølgelig at lave nogle omprioriteringer, og det kommer sig af, at når vi alle sammen går ind for visionen om, at vi skal prøve at målrette aktiviteterne mod den grønne omstilling i langt højere grad, end de har været hidtil, er vi også nødt til at omprioritere nogle ressourcer til det formål. Det er det, vi har gjort, og derfor har vi en handlingsplan nu og et budget, der afspejler visionen, altså det grønne, det konkurrencedygtige og det socialt bæredygtige Norden, og det vil jo komme til at betyde, at vi kommer til at arbejde inden for områder som grønnere byggeri, flere bæredygtige offentlige indkøb, flere bæredygtige tekstiler, fokus på den nordiske natur, og vi kommer til at se på, hvordan vi kan understøtte reduktionen af marint affald og lave nogle grønne klimaløsninger. Det er alt sammen noget, som jeg tror vi er enige om, men som jo kræver, at vi puljer sammen og derfor kan have den styrke og den merværdi, der ligger i, at vi gør tingene sammen i nordisk regi. Og det har altså betydet nogle omprioriteringer.
Jeg ved jo selv, for jeg er tidligere formand for Nordisk Råds Kultur- og Uddannelsesudvalg, at det jo er de budgetter, der er de største i Nordisk Råd. Og det giver jo god mening, for jeg er enig med dem, der har sagt, at det er det helt fundamentale grundlag for nordisk samarbejde, men det er også der, de store penge ligger, og derfor er det også nødvendigt at tage en bid af det for at nå den grønne omstilling. Hver enkelt sektor, og det gælder også kultur- og uddannelsessektoren, har selv fået mulighed for at spille ind med grønne projekter, så man kan få sin andel af, om man så må sige, den grønne kage. Det har man også gjort i et vist omfang, men det har altså også været nødvendigt at omprioritere penge fra kulturen. Nordisk Råds præsidium har kæmpet hårdt for de prioriteter, som er nævnt af flere af jer her, og de har også fået noget ud af det.
I den endelige budgetaftale halverer vi jo den besparelse, der var på Nordisk Kulturfond, og vi halverer besparelsen på Orkester Norden, og der afsættes en kvart million kr. til nordisk litteratur-uge. Kulturstøtteprogrammet får også ekstra midler, for der bliver givet 350.000 til den fond, der prioriteres og administreres af Grønland, og vi afsætter 500.000 ekstra til det nordiske sprogsamarbejde. Det er bare for at sige: Jo, jeres repræsentanter i præsidiet har rent faktisk trykket på, og de har fået noget igen, og jeg synes, vi har landet et fint kompromis, selv om alle ikke har fået alt.
Så var der spørgsmålet om Nordisk Journalistcenter. Det er rigtigt, at med Nordisk Journalistcenter, som jeg jo kender udmærket, overgår vi til en anden form for samarbejde, der er mere projektorienteret, og der kan jeg nævne, at et af de projekter, hvor der nu er givet 2 mio. kr. til Nordisk Journalistcenter, handler om et nordisk nordvestrussisk journalistsamarbejde, der handler om at fremme en langt mere kritisk journalistik i det nordvestrussiske og en lang række andre ting. Så også der gives der fortsat penge fra Nordisk Råd til Nordisk Journalistcenter, men på en mere projektorganiseret måde.
Så er der jo hele diskussionen om Transportministerrådet. Jeg deler den ambition. Jeg synes, det er fuldstændig rigtigt, at man også i Nordisk Ministerråd burde have et transportministerråd, og det er ikke Danmark, der står i vejen for det. Så der kan jeg også kun opfordre til, at man prøver at påvirke sine parlamentariske kolleger i de lande, som er modstander af, at vi opretter sådan et råd, for før de er enige i det, får vi det ikke oprettet. Vi har gjort rigtig meget fra dansk side for, at det kunne ske, men vi skal have alle landene med, men det er altså desværre ikke lykkedes.
Så vil jeg gerne tale om noget, der måske ikke er blevet nævnt så meget i dag, men som jeg synes er afgørende og i hvert fald har været en drivkraft for mig i det år, der er gået, og det er de unges engagement. Jeg mener, det er helt afgørende, for at vi kan have et fortsat stærkt nordisk samarbejde, at vi satser på at få de unge med i langt højere grad. Derfor startede formandskabet Danmark også med en stor konference med unge, og der har været taget forskellige initiativer undervejs for at inddrage unge, hvilket desværre ikke har været muligt på grund af corona. Men det, at vi nu også sætter en klar grøn klimadagsorden, tror jeg også kan være med til i højere grad at trække de unge ind i det nordiske samarbejde.
Det er jo sådan, at det, der grundlæggende bærer samarbejdet, jo er, som blandt andre hr. Christian Juhl understregede, at vi mødes på tværs og taler sammen og udveksler erfaringer og får gode idéer. Det er jo det, der grundlæggende er det vigtige. Og det er jo ikke kun for os parlamentarikere, at det skal være sådan; det skal være sådan for de unge, det skal være sådan, at vi i de mange foreninger, vi har i vores lande, også kan mødes på tværs. Og der skal vi blive bedre til at understøtte det der folkelige møde – som det efter min opfattelse er – på tværs af de nordiske lande, som måske har været underprioriteret i en årrække. Det har vi også haft fokus på.
Og så nævner hr. Rasmus Nordqvist jo hele ligestillingsområdet – det var i hvert fald udgangspunktet – nemlig kvinders rettigheder som en særlig nordisk indsats. Og heldigvis har vi et godt, stærkt nordisk samarbejde her. Vi skulle have jo have afholdt en stor ungekonference i Danmark, hvor unge fra hele Norden skulle diskutere ligestilling – det kunne vi desværre ikke – men vi har også nu fået etableret et formaliseret lbgti-samarbejde på tværs af de nordiske lande, som yderligere kan løfte den dagsorden, også globalt set. Og jeg ved jo også som tidligere udviklingsminister, at vi har et stærkt samarbejde lige præcis omkring kvinders rettigheder; det skal vi selvfølgelig forstærke yderligere.
Corona har præget det nordiske samarbejde, og jeg har sagt at vi har været udfordret i forhold til det. Nogle siger også: Kunne vi ikke have været stærkere og mere koordineret, i forhold til hvordan vi har håndteret corona som sådan? Det tror jeg kunne være et ønskescenarie for alle. Men jeg tror, at virkeligheden jo er den, at når en sygdom som corona rammer os – vi ved ikke, hvad det er, vi ved ikke, hvor det kommer fra, vi ved ikke, hvordan det skal håndteres – er det første, der sker, ikke, at man stikker hovederne sammen blandt de nordiske lande og taler om, hvordan man tackler det her, og for dens sags skyld heller ikke i EU eller i FN. For så forsøger man nationalt, så godt man kan, med de kræfter og de kompetencer, som man har, at finde ud af, hvordan man gør det her med den viden, vi har her. Det gør jo selvfølgelig – og det har ikke kun været gældende for Norden, men over hele verden – at vi får forskellige tilgange til det. Og sådan tror jeg det må være, når det er sådan, at der er noget ukendt, der kommer til os, at vi så får erfaringer, som vi skal dele med hinanden, så vi bliver bedre til at tackle tingene; det er der ingen tvivl om.
Jeg kan kun sige, at under corona har jeg oplevet, at der har været et tæt samarbejde på en lang række områder blandt de nordiske lande. Det gælder på sundhedsområdet, men det gælder f.eks. også blandt udenrigsministrene, da vi skulle hente nordiske borgere hjem fra forskellige lande, som de var strandet i. Det gjorde vi jo fælles og ved en fælles anstrengelse. Vi har også løst forskellige grænseproblemstillinger undervejs, selv om ikke alle er blevet løst, og som samarbejdsminister har vi haft ekstraordinære møder på grund af coronaen.
Så jeg vil også sige, at vi har forsøgt at manøvrere i det her, og jeg synes også, det nordiske samarbejde har vist sit værd, og vi kommer til at samle op på det. Vi havde jo planlagt en fysisk konference på Færøerne, hvor vi skulle samle op på erfaringerne – den holder vi nu digitalt. Og så kommer der en fysisk konference i Finland næste år, hvor vi yderligere kan samle op på det.
Grænsehindringer vil jeg også bare fremhæve som et område, vi arbejder løbende med. Og tak for det gode samarbejde til hr. Bertel Haarder, som jo er formand for Grænsehindringsrådet. Det er et arbejde, som er utrolig vigtigt, for at vi fortsat kan styrke det nordiske samarbejde.
Og så vil jeg endelig til sidst nævne problemerne med økonomiadministrationen. Der kan jeg roligt sige, at jeg synes, at vi fra dansk side har været på pletten fra start; vi har stillet hårde, skarpe krav til generalsekretæren og sekretariatet i forhold til at få rettet op på den her situation. Derfor har vi stillet en række krav til sekretariatet, både på personalesiden og i forhold til en konkret liste over ting, der skal ske, og vi har også udsat godkendelsen af budgettet for 2021, indtil vi har et bedre overblik over, hvordan økonomien er for 2020. Det er klart, at det her i sidste ende handler om et ledelsesansvar, som skal løftes, og det håber jeg kommer til at ske. Fra dansk side har vi i hvert fald stillet meget, meget skarpt på den her situation.
Så endnu en gang tak for opbakningen, og også tak for samarbejdet til delegationen. Og jeg ønsker jo det nye danske formandskab for Nordisk Råd i 2021 al mulig held og lykke – det håber jeg også at vi kan samarbejde godt om.