Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 98
Offentligt
2294650_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. december 2020
J nr.
2020 - 2414
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. november stillet mig føl-
gende spørgsmål 3 til L 98, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Egil Hulgaard (KF)
Spørgsmål 3
Vil ministeren redegøre for, hvilke fordele og ulemper ministeren ser ved at detail-
styre spildevandforsyningssektoren frem for at formålsstyre?
Svar
Detailstyring er ikke et begreb, der benyttes i lovforslaget, og der lægges ikke op til
at detailstyre sektoren, herunder fx ved at pålægge spildevandsselskaberne at ud-
føre konkrete klimatilpasningsløsninger. L 98 implementerer
Aftale om spildevands-
selskabers klimatilpasning
fra maj 2020, og skal bl.a. sikre gode rammer for samar-
bejdet mellem kommuner og selskaber, herunder at der klimatilpasses til det rette
niveau, uden at forbrugerne betaler unødigt meget for det. I den politiske aftale er
der bl.a. enighed om at justere reglerne for spildevandsselskabers klimatilpasning
med følgende to tiltag:
Samfundsøkonomisk hensigtsmæssig klimatilpasning
Partierne er i aftalen enige om, at der skal udvikles en model, der bidrager til, at
den klimatilpasning, som vandselskaberne udfører og får tillæg til i deres indtægts-
ramme, sker til et niveau, der er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt. Det skal
sikre, at der ikke over- eller underinvesteres.
Kommuner såvel som andre parter kan vælge, om de vil bidrage med finansiering
af en meromkostning til gengæld for at få en dyrere løsning. Dermed kan f.eks.
kommunerne vælge, om de vil bruge penge på fælles projekter, der giver kommu-
nen en øget nytte og værdi.
Gennemsigtighed og tilsyn
Med lovforslaget indføres en model for tilsyn med reglerne, så forbrugerne ikke skal
betale for klimatilpasning, der samfundsøkonomisk er uhensigtsmæssig, eller om-
kostninger, der ikke er begrundet i vandselskabernes klimatilpasning. Det skal bl.a.
beskytte forbrugerne, som ikke har mulighed for at vælge et andet spildevandssel-
skab.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 98 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke fordele og ulemper der kan være ved at detailstyre spildevandsforsyningssektoren frem for at formålsstyre, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2294650_0002.png
Afslutningsvis kan det nævnes, at klimatilpasning og øvrige projekter med andre
parter er et område, hvor selskabets ydelser i høj grad berører andre aktørers inte-
resser og ansvarsområder fx inden for byplanlægning og miljø. Det kan medføre et
pres på selskaberne i forhold til valg af løsninger etc.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2