Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 98
Offentligt
2294652_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1 december 2020
J nr.
2020 - 2414
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 20. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til L 98, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 1
Er ministeren enig i, at effektiviseringskravene i lovforslaget om klimatilpasning kan
få den effekt, at det vil afholde nogle vandselskaber fra udføre klimatilpasningsløs-
ninger, fordi investeringer i en klimaløsning medfører, at underskuddet skal dækkes
via driftsbudgettet? Og hvad er ministerens holdning til at tilføje følgende sætning i
lovforslaget:
”Indførelse af effektiviseringskrav på klimatilpasningsløsninger
udsky-
des, til man i 2021 har evalueret vandsektorloven og den generelle måde, der stil-
les effektiviseringskrav på”?
Svar
Spildevandsselskaberne er naturlige monopoler, der ikke er udsat for konkurrence.
Effektiviseringskravet giver selskaberne incitament til løbende at effektivisere på
samme måde som konkurrenceudsatte virksomheder, der løbende skal effektivi-
sere for ikke at tabe markedsandele. Helt overordnet er effektiviseringskravet derfor
et værktøj til at gøre selskaberne bedre til at investere klogt, til gavn for forbrugerne
og virksomhederne, der i sidste ende betaler regningen.
Løbende effektiviseringskrav anvendes derfor f.eks. også i elsektoren og regulerin-
gen af forsyninger i flere sammenlignelige europæiske lande. Effektiviseringen på
nye anlæg modsvarer det konkurrenceudsatte virksomheder oplever, når de foreta-
ger nyinvesteringer i f.eks. nye kontorlokaler eller maskiner, som anvendes mange
år.
Selskaberne effektiviserer allerede i dag på langt de fleste af deres investeringer,
herunder også på de klimatilpasningsprojekter, der udføres uden om medfinansie-
ringsreglerne. Jf.
Aftale om spildevandselskabers klimatilpasning
fra maj 2020, er
der enighed blandt partierne om, at tillæg til selskaberne til alle typer klimatilpas-
ningsprojekter skal omfattes af effektiviseringskrav.
Som en del af lovforslaget fjernes derfor de særregler om selskabernes finansie-
ring, der findes i medfinansieringsreglerne, og som begrunder, at spildevandssel-
skabets betaling til den kommunale eller private projektejer er fritaget for effektivi-
seringskrav.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 98 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om effektiviseringskrav på klimatilpasningsløsninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2294652_0002.png
For at lette overgangen til de nye regler indføres en overgangsordning, så selska-
berne bl.a. kan fortsætte en række igangværende projekter efter de nuværende
regler, herunder vedr. effektiviseringskrav. Der vil således i vidt omfang være mu-
lighed for, at selskaberne kan fortsætte investeringerne i den nære fremtid uaf-
hængig af de nye regler om effektiviseringskrav.
På den baggrund mener jeg ikke, at der er grund til at udskyde den del af lovforsla-
get.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2