Skatteudvalget 2020-21
L 90
Offentligt
2303848_0001.png
11. december 2020
J.nr. 2020 - 6649
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 90 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om af-
gift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love. (Udmøntning af dele
af Klimaaftalen for energi og industri m.v. 2020 m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 10. december 2020. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 90 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om ministeren er enig i, at elvarme med varmepumpe er at foretrække frem for opvarmning med el-paneler/-radiatorer m.v., til skatteministeren
2303848_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svaret på spørgsmål 2, hvor der er en række uklarheder,
oplyse følgende:
- Det antages ud fra ministerens besvarelse, at en ændring af reglerne vedrørende elvar-
meafgiften, som forudsat i spørgsmål 2, med en ny grænse på 10.000 kWh vil være prove-
nuneutralt. Kan ministeren bekræfte dette? I benægtende fald bedes ministeren redegøre
for, hvilken grænse (årligt forbrug), der vil være provenuneutral (såfremt der byttes om på
rækkefølgen af henholdsvis el til nedsat afgift og el til almindelig afgift, således som be-
skrevet i spørgsmål 2).
- Kan ministeren bekræfte, at en ændring som forudsat i spørgsmål 2 betyder, at samtlige
husstande, der måtte skifte til elvarme vil opleve den i spørgsmål 2 forudsatte ændring af
reglerne som fordelagtig, såfremt de vælger investerer i en varmepumpe, idet de vil opnå
en større afgiftsbesparelse end uden den i spørgsmålet forudsatte ændring? Endvidere be-
des det oplyst, om ministeren er enig i, at elvarme med varmepumpe er at foretrække
frem for opvarmning med el-paneler/-radiatorer.
Svar
I besvarelsen af SAU L 90
spm. 2 indgår ikke en vurdering af hvilken kWh-grænse, der
vil være provenuneutral ved den foreslåede ændring af reglerne.
I besvarelsen er lavet eksempler, der illustrerer de økonomiske konsekvenser for eksem-
pler af husstande ved den foreslåede ændring. De økonomiske konsekvenser afhænger af
den enkelte husholdnings samlede elforbrug, samt hvor kWh-grænsen sættes. Det vil såle-
des ikke være alle husholdninger med fx varmepumpe, der vil få økonomisk fordel af den
foreslåede ændring af reglerne. Den forslåede ændring vil således heller ikke betyde, at alle
husstande beskattes med samme sats af deres marginale elforbrug.
Det er ikke for nuværende muligt at vurdere hvilken kWh-grænse, der vil få den foreslå-
ede ændring af reglerne til at være provenuneutral.
Endelig bemærkes, at en række forhold vil have betydning for valg af enten varmepumpe
eller elpaneler/elradiatorer. Med
Klimaftale for energi og industri mv.
af 2020 nedsættes elvar-
meafgiften til EU’s minimumsafgift
på 0,8 øre/kWh for husholdninger, hvilket afspejler,
at el til varme
uanset om der opvarmes med elradiator eller varmepumpe
bidrager til
at opfylde 70 pct.-målet på sigt.
Side 2 af 2