TRANSPORTMINISTEREN
Dato 18. december 2020
J. nr. 2020-9544
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. december 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 84
–
Forslag til lov om ændring lov om offentlige veje m.v. og
jernbaneloven (Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og jernba-
neprojekter), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Kan ministeren bekræfte, at en udvidelse af lovens offentlighedsbegreb medfø-
rer en udvidelse af såvel kredsen af høringsberettigede som kredsen af klagebe-
rettigede? Og om det på den baggrund kan lægges til grund, at lovforslaget så-
ledes tilbageruller nogle af de uhensigtsmæssigheder fra tidligere lovgivning,
hvor man afskar den administrative klageadgang for almindelige borgere og
foreninger, jf. Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og
forskellige andre love (Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og
jernbaneprojekter samt havneprojekter), Folketingsåret 2015-16?
Svar:
I VVM-direktivet sondres mellem »offentligheden« og »den berørte offentlig-
hed«, hvor offentligheden er alle fysiske og juridiske personer samt grupper
m.v., og den berørte offentlighed derimod alene er den del af offentligheden,
som bl.a. kan blive berørt af projektet. Ligeledes er større natur- og miljøorga-
nisationer en del af den berørte offentlighed.
I vejloven og jernbaneloven er alene implementeret en definition af begrebet
»offentligheden«, hvor ordlyden dog nærmere svarer til direktivets definition
af »den berørte offentlighed«. Dette kritiseres af Kommissionen i åbningsskri-
velsen.
Ved lovforslaget foreslås implementeret direktivnære definitioner af henholds-
vis »offentligheden« og »den berørte offentlighed«. I vejlovens og jernbanelo-
vens øvrige bestemmelser sondres dog ikke mellem begreberne, da alene begre-
bet »offentligheden« anvendes.
I forhold til den foreslåede ændring af »offentligheden«, vil dette ikke indebære
en ændring i praksis, da den brede offentlighed altid har kunne deltage i miljø-
konsekvensvurderingen af vej- og jernbaneprojekter, selvom definitionerne i