Skriftlig fremsættelse (11. november
2020)
Transportministeren (Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
offentlige veje m.v. og jernbaneloven (Implementering af
VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter).
(Lovforslag nr. L84)
Lovforslaget har som følge af
Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2019/2221 af 10. oktober
2019 til formål at tilrette implementeringen af
VVM-direktivet i vejloven, for så vidt angår statslige
vejanlæg og dertil knyttede projekter, og i jernbaneloven,
for så vidt angår statslige jernbaneanlæg og
dertil knyttede projekter.
Hovedparten af lovforslagets
foreslåede ændringer i lovene indebærer en
videreførelse af gældende ret, da der alene er tale om
sproglige præciseringer af bestemmelsernes ordlyd,
således at disse følger direktivets ordlyd samt
krydshenvisninger.
Definitionen af begrebet
»offentligheden« og bestemmelserne om information og
høring foreslås ændret således, at disse
er i overensstemmelse med direktivet. Definitionen af
»offentligheden« foreslås udvidet, og tidspunktet
for, hvornår oplysninger vedrørende
miljøkonsekvensvurdering af et konkret vej- eller
jernbaneanlægsprojekt skal stilles til rådighed for
bl.a. offentligheden rykkes som udgangspunkt til før
høring, i stedet for samtidig med høring.
Ved lovforslaget tillægges
transportministeren også kompetence til - i de
tilfælde, hvor et statsligt anlægsprojekt varetages af
et statsligt selskab som f.eks. Sund & Bælt - at
bemyndige statslige selskaber til at udøve samtlige
beføjelser, som Vejdirektoratet og Banedanmark er tillagt
som bygherrer efter miljøvurderingskapitlerne i de to love.
Desuden tillægges bygherren kompetence til at anmode om, at
et konkret vej- eller jernbaneanlægsprojekt omfattet af
lovenes bilag 2 skal undergå en
miljøkonsekvensvurdering uden at Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen har truffet screeningsafgørelse herom.
Endelig foreslås VVM-direktivets
artikel 2, stk. 4, implementeret i lovene, hvilket giver mulighed
for, at et konkret projekt i undtagelsestilfælde kan fritages
fra bestemmelserne om miljøkonsekvensvurdering, hvormed det
sikres, at kravene om miljøkonsekvensvurderinger ikke er til
hinder for, at f.eks. Banedanmark hurtigst muligt kan udbedre
skader på jernbaneinfrastrukturen efter en
oversvømmelse eller lignende ekstraordinær
begivenhed.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.