Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 23. februar 2021
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige veje
m.v. og jernbaneloven1)
(Implementering af VVM-direktivet for
statslige vej- og jernbaneprojekter)
§ 1
I lov nr. 1520 af 27. december 2014 om
offentlige veje m.v., som ændret ved § 2 i lov nr. 1895
af 29. december 2015, § 1 i lov nr. 658 af 8. juni 2016,
§ 4 i lov nr. 175 af 21. februar 2017 og § 1 i lov nr.
2082 af 21. december 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2 ændres »§ 3,
nr. 2 og 3« til: »§ 3, stk. 1, nr. 2 og
3«.
2. § 3,
stk. 2, nr. 1, affattes således:
»1)
Offentligheden: En eller flere fysiske eller juridiske personer
eller foreninger, organisationer eller grupper.«
3. I
§ 3, stk. 2, indsættes efter
nr. 1 som nyt nummer:
»2) Den
berørte offentlighed: Den del af offentligheden, som er
berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse
i et projekt. Dette omfatter også ikkestatslige foreninger og
organisationer, der har beskyttelsen af landskab, kulturarv, natur
eller miljøinteresser som formål, hvis disse har
vedtægter eller love, som dokumenterer deres formål og
repræsenterer mindst 100 medlemmer.«
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 3-6.
4. I
§ 3, stk. 2, nr. 4, der bliver nr.
5, indsættes efter »§ 17 j«: », stk.
1«.
5. I
§ 3, stk. 2, indsættes som
nr. 7:
»7)
Miljøkonsekvensvurdering: En proces, der består af
følgende elementer:
a)
Vejdirektoratets udfærdigelse af en
miljøkonsekvensrapport, jf. § 17 g.
b)
Gennemførelse af høringer af offentligheden og
berørte myndigheder og miljøministerens
gennemførelse af høring af berørte stater i
henhold til § 17 h og § 17 i.
c)
Undersøgelse af de i miljøkonsekvensrapporten
fremlagte oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger, som
Vejdirektoratet om nødvendigt har fremlagt i
overensstemmelse med § 17 g, stk. 9, 2. pkt., og af eventuelle
relevante oplysninger modtaget via høringer i henhold til
§ 17 h og § 17 i.
d) Den
begrundede konklusion om et projekts væsentlige indvirkninger
på miljøet under hensyntagen til resultaterne af den i
litra c omhandlede undersøgelse og myndighedens egen
supplerende undersøgelse.
e) Indarbejdelse
af den begrundede konklusion i afgørelserne, jf. § 17
j.«
6. I
§ 17 a, stk. 1, udgår
»Ved«, efter »bilag 1,« indsættes:
»der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller
placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger
på miljøet,«, og »kræves«
ændres til: »kræver«.
7. I
§ 17 a, stk. 2, udgår
»Ved«, efter »bilag 2,« indsættes:
»der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller
placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger
på miljøet,«, og »kræves«
ændres til: »kræver«.
8. § 17 a,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Vejdirektoratets etablering, udvidelse eller ændring af
statslige vejanlæg og dertil knyttede projekter, der er
omfattet af bilag 1 eller 2, jf. stk. 1 og 2, kræver ikke
administrativ tilladelse, når projektet opnår
tilladelse ved anlægslov. Projekter, hvor der meddeles
tilladelse ved anlægslov, kan fritages fra høring af
offentligheden, jf. § 17 h, stk. 6, forudsat at formålet
med dette kapitel, jf. § 1, nr. 6, opfyldes.«
9. I
§ 17 a indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Et konkret projekt, der er omfattet af bilag 1 eller 2, jf. stk.
1-3, kan i undtagelsestilfælde helt eller delvis fritages fra
dette kapitels bestemmelser, hvis anvendelsen af disse bestemmelser
vil skade formålet med projektet, forudsat at formålet
med dette kapitel, jf. § 1, nr. 6, opfyldes. Fritagelsen
gælder ikke høring efter § 17 i.
Stk. 5.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om
anvendelse af fritagelsen i stk. 4, herunder om betingelserne og
processen for anvendelsen.«
10. I
§ 17 b, stk. 2, indsættes
efter »projekter«: », jf. § 17 a, stk. 2 og
3,«, »såfremt« ændres til:
»hvis«, og efter »bilag 2« indsættes:
», jf. dog stk. 3«.
11. I
§ 17 b indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Ønsker Vejdirektoratet, at et projekt, der er omfattet af
bilag 2, jf. stk. 2, skal undergå en
miljøkonsekvensvurdering uden screeningsafgørelse,
jf. 17 d, stk. 1, skal dette meddeles skriftligt til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen.«
12. I
§ 17 c, stk. 1, indsættes
efter »§ 17 b«: », stk. 2,«, og
»potentielle indvirkning« ændres til:
»karakteristika og dets forventede væsentlige
indvirkninger«.
13. I
§ 17 c, stk. 2, ændres
»projektet eller« til: »projektet og, hvis det er
relevant, en beskrivelse«.
14. I
§ 17 d, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »bilag 2,«: »bl.a. på
grund af dets art, dimensioner eller placering,«, og efter
»§ 17 a, stk. 2 eller 3« indsættes: »,
på grundlag af oplysningerne i ansøgningen, jf. §
17 c«.
15. § 17
d, stk. 3 og 4,
ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 3-5.
16. I
§ 17 e, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »herunder på grund af særlige
forhold ved« til: »f.eks. med hensyn til«.
17. I
§ 17 f, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »navnlig«, og efter
»Vejdirektoratets« indsættes: »fremlagte
oplysninger, herunder navnlig«.
18. I
§ 17 f, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »stk. 2« til: »§ 17 h, stk.
4«.
19. § 17
f, stk. 2 og 3,
ophæves.
20. I
§ 17 g, stk. 2, nr. 3,
ændres »særkender eller« til:
»særkender og, hvis det er relevant, en beskrivelse
af«.
21. I
§ 17 g, stk. 3, udgår
»stk. 1,«.
22. I
§ 17 g indsættes efter stk.
3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Miljøkonsekvensrapporten skal indeholde de oplysninger, der
med rimelighed kan kræves for at nå frem til den
begrundede konklusion om projektets væsentlige indvirkninger
på miljøet, idet der tages hensyn til gældende
viden og vurderingsmetoder.«
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.
23. I
§ 17 g, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.
24. I
§ 17 g indsættes efter stk.
7, der bliver stk. 8, som nyt stykke:
»Stk. 9.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal sikre, at
miljøkonsekvensrapporten for de projekter, der er omfattet
af § 17 a, stk. 1 og 2, opfylder kravene i stk. 1-8. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan om nødvendigt indhente
yderligere oplysninger fra Vejdirektoratet til opfyldelse af de
krav, der følger af stk. 2 og bilag 4, som er direkte
relevante for, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan nå
frem til den begrundede konklusion om et projekts væsentlige
indvirkninger på miljøet. Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen skal sikre, at styrelsen har eller efter behov kan
få adgang til tilstrækkelig ekspertise til at
undersøge miljøkonsekvensrapporten.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 10.
25.
Efter § 17 g indsættes overskriften:
»Høringer m.v.«26. § 17
h affattes således:
Ȥ 17 h. For at sikre
offentlighedens og berørte myndigheders effektive deltagelse
i miljøkonsekvensvurderingen af et projekt, jf. § 17 a,
skal myndigheden tidligt i miljøkonsekvensvurderingen, og
senest så snart oplysningerne med rimelighed kan gives,
stille oplysningerne nævnt i stk. 2 til rådighed for
offentligheden og berørte myndigheder.
Stk. 2. De
oplysninger, som myndigheden skal stille til rådighed, jf.
stk. 1, er følgende:
1)
Ansøgningen om tilladelse, jf. § 17 b.
2) Oplysning om,
at projektet er underkastet en miljøkonsekvensvurdering, og,
hvis det er relevant, at § 17 i finder anvendelse.
3) Oplysning om,
hvilken myndighed der skal træffe afgørelse.
4) Oplysning om,
hvorfra der kan indhentes relevante oplysninger, og hvortil
bemærkninger eller spørgsmål kan rettes, og
nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af
bemærkninger eller spørgsmål.
5) Oplysning om
karakteren af eventuelle afgørelser eller udkast til
afgørelse, hvis et sådant foreligger, og efter hvilken
lov afgørelsen skal træffes.
6) Oplysning om,
hvorvidt de miljøoplysninger, der er indhentet af
Vejdirektoratet eller Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til brug
for sagens behandling, er til rådighed for
offentligheden.
7) Oplysning om,
hvornår, hvor og hvordan relevante oplysninger stilles til
rådighed.
8) Oplysning om,
hvilke foranstaltninger der er eller vil blive truffet med henblik
på offentlighedens deltagelse i
miljøkonsekvensvurderingen.
9)
Miljøkonsekvensrapporten, jf. § 17 g, udtalelsen om
afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold, jf.
§ 17 f, resultatet af høringerne, jf. stk. 4, og
indhentede oplysninger, jf. § 17 g, stk. 9, 2. pkt.
10) Eventuelle
supplerende oplysninger, herunder de vigtigste rapporter og
anbefalinger m.v., som myndigheden har modtaget.
11) Andre
oplysninger end de oplysninger, der er nævnt i nr. 1-10, som
er relevante for afgørelsen.
Stk. 3. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen skal foretage høring af
berørte myndigheder, inden styrelsen træffer
screen?ingsafgørelse efter § 17 d, stk. 1. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende frist for
høringen, som giver myndighederne mulighed for at forberede
sig og opnå en reel deltagelse i processen.
Stk. 4. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen skal foretage høring af
berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse efter
§ 17 f, stk. 1. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
fastsætter en passende frist for høringen, som giver
myndighederne mulighed for at forberede sig og opnå en reel
deltagelse i processen.
Stk. 5. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen skal efter gennemgang af
miljøkonsekvensrapporten sende denne, ansøgningen og
eventuelle supplerende oplysninger i høring med henblik
på at give berørte myndigheder og offentligheden
mulighed for at fremsætte bemærkninger, før der
træffes afgørelse om administrativ tilladelse.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende
frist for fremsættelse af bemærkninger til
miljøkonsekvensrapporten, dog mindst 8 uger, som giver
myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og
opnå en reel deltagelse i processen. Fristen skal
fremgå af høringen.
Stk. 6. Ved
projekter, hvor der meddeles tilladelse ved anlægslov, sender
Vejdirektoratet miljøkonsekvensrapporten og eventuelle
supplerende oplysninger i høring med henblik på at
give berørte myndigheder og offentligheden mulighed for at
fremsætte bemærkninger før vedtagelse af
anlægsloven, jf. dog § 17 a, stk. 3. Vejdirektoratet
fastsætter en passende frist for fremsættelse af
bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten, dog mindst
8 uger, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at
forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen. Fristen
skal fremgå af høringen.
Stk. 7. I de
tilfælde, hvor høringer efter stk. 5 og 6 er afsluttet
og der opstår behov for at gennemføre en supplerende
miljøkonsekvensvurdering, kan høringen over en
supplerende miljøkonsekvensrapport ske med en passende
høringsfrist på mindst 30 dage, som giver
myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og
opnå en reel deltagelse i processen.
Stk. 8.
Transportministeren eller den offentlige myndighed, som ministeren
bemyndiger hertil, udpeger de berørte myndigheder, der skal
ske høring af efter stk. 3-7 for det enkelte
projekt.«
27. I
§ 17 i, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.
28. I
§ 17 i, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.
29. I
§ 17 i indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kan et projekt få væsentlige indvirkninger på
miljøet i en anden stat, jf. stk. 1 og 2, stiller
miljøministeren oplysningerne nævnt i § 17 h,
stk. 2, til rådighed for den pågældende stat i
overensstemmelse med § 17 h, stk. 1.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
30. I
§ 17 i, stk. 3, der bliver stk. 4,
udgår »miljøkonsekvensrapporten til et
ansøgt projekt,«, og »§ 17 h, stk. 2, 3 og
5« ændres til: »§ 17 h, stk. 2, 5 og
6«.
31. I
§ 17 i, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Fristen
for afgivelse af bemærkninger fastsættes i
overensstemmelse med § 38, stk. 6, 2. og 3. pkt., i lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM).«
32. § 17
j, stk. 1, affattes således:
»Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer
afgørelse om, hvorvidt et ansøgt projekt, der er
omfattet af § 17 a, stk. 1 og 2, kan tillades.
Afgørelsen træffes på grundlag af
Vejdirektoratets ansøgning, miljøkonsekvensrapporten,
eventuelle supplerende oplysninger, resultatet af de
høringer, der er foretaget, og Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens begrundede konklusion. Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen skal, før der træffes afgørelse,
sikre, at miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende
oplysninger og den begrundede konklusion er
tidssvarende.«
33. I
§ 17 j, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »Såfremt« til:
»Hvis«.
34. I
§ 17 k, stk. 1, indsættes
efter »§ 17 j«: », stk. 1«, efter
»indeholde« indsættes: »den begrundede
konklusion og«, og »hertil« ændres til:
»til afgørelsen«.
35. I
§ 17 k, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »såfremt« til:
»hvis«.
36. I
§ 17 k, stk. 2, indsættes
som 3. pkt.:
»Hvor det er hensigtsmæssigt,
kan der anvendes eksisterende
overvågningsordninger.«
37. I
§ 17 k indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Vilkår, jf. stk. 2, skal stå i et rimeligt forhold til
projektets art, placering og dimensioner samt omfanget af dets
indvirkninger på miljøet.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
38. I
§ 17 l indsættes efter
»§ 17 j«: », stk. 1«, og
»såfremt« ændres til:
»hvis«.
39. I
§ 17 m, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »hertil«: », jf. § 17
k«.
40. I
§ 17 m, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 17 h, stk. 1, 2. pkt.« til:
»§ 17 g, stk. 9, 2. pkt.«, og »stk. 2«
ændres til: »stk. 5«.
41. I
§ 17 m, stk. 2, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
42. I
§ 17 m, stk. 4, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
43. I
§ 17 n indsættes som 2. pkt.:
»Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen udfører opgaverne i dette kapitel
på objektiv vis.«
44.
Efter § 17 q indsættes i kapitel 2
a:
Ȥ 17 r.
Transportministeren kan bemyndige statslige selskaber på
Transportministeriets område til helt eller delvis at
udøve de beføjelser, som Vejdirektoratet er tillagt
efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette
kapitel, til etablering, udvidelse eller ændring af statslige
vejanlæg og dertil knyttede projekter, jf. § 17 a.
Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
bemyndige andre statslige myndigheder eller selskaber til helt
eller delvis at udøve de beføjelser, som
Vejdirektoratet er tillagt efter dette kapitel eller regler fastsat
i medfør af dette kapitel, til gennemførelse af
projekter, der er knyttet til etablering, udvidelse eller
ændring af statslige vejanlæg, jf. § 17 a.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om gebyrer til dækning af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger ved administration og tilsyn
efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette
kapitel, hvad angår projekter omfattet af stk. 2.«
45. I
§ 132, stk. 8, indsættes
efter »§ 17 j«: », stk. 1,«.
46. I
§ 132 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om,
hvordan praktiske oplysninger om adgang til
domstolsprø-velse, jf. stk. 6-8, stilles til rådighed
for offentligheden.«
47. I
§ 135, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter »§ 17 j«: », stk.
1«.
48. I
§ 135, stk. 1, nr. 7, ændres
»§§ 17 d eller 17 j« til: »§ 17 d
eller § 17 j, stk. 1,«.
49. I
§ 135, stk. 1, nr. 8,
indsættes efter »§ 17 j«: », stk.
1,«.
50. I
bilag 4 ændres i nr. 4 og 5
»vejlovens § 17 g, stk. 5, hhv. jernbanelovens § 38
g, stk. 5« til: »vejlovens § 17 g, stk.
6«.
§ 2
I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015,
som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016
og senest ved lov nr. 510 af 1. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1. § 3,
stk. 2, nr. 1, affattes således:
»1)
Offentligheden: En eller flere fysiske eller juridiske personer
eller foreninger, organisationer eller grupper.«
2. I
§ 3, stk. 2, indsættes efter
nr. 1 som nyt nummer:
»2) Den
berørte offentlighed: Den del af offentligheden, som er
berørt af, kan blive berørt af eller har en interesse
i et projekt. Dette omfatter også ikkestatslige foreninger og
organisationer, der har beskyttelsen af landskab, kulturarv, natur
eller miljøinteresser som formål, hvis disse har
vedtægter eller love, som dokumenterer deres formål og
repræsenterer mindst 100 medlemmer.«
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 3-6.
3. I
§ 3, stk. 2, nr. 4, der bliver nr.
5, indsættes efter »§ 38 j«: », stk.
1«.
4. I
§ 3, stk. 2, indsættes som
nr. 7:
»7)
Miljøkonsekvensvurdering: En proces, der består af
følgende elementer:
a) Banedanmarks
udfærdigelse af en miljøkonsekvensrapport, jf. §
38 g.
b)
Gennemførelse af høringer af offentligheden og
berørte myndigheder og miljøministerens
gennemførelse af høring af berørte stater i
henhold til § 38 h og § 38 i.
c)
Undersøgelse af de i miljøkonsekvensrapporten
fremlagte oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger, som
Banedanmark om nødvendigt har fremlagt i overensstemmelse
med § 38 g, stk. 9, 2. pkt., og af eventuelle relevante
oplysninger modtaget via høringer i henhold til § 38 h
og § 38 i.
d) Den
begrundede konklusion om et projekts væsentlige indvirkninger
på miljøet under hensyntagen til resultaterne af den i
litra c omhandlede undersøgelse og myndighedens egen
supplerende undersøgelse.
e) Indarbejdelse
af den begrundede konklusion i afgørelserne, jf. § 38
j.«
5. I
§ 38 a, stk. 1, udgår
»Ved«, efter »bilag 1,« indsættes:
»der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller
placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger
på miljøet,«, og »kræves«
ændres til: »kræver«.
6. I
§ 38 a, stk. 2, udgår
»Ved«, efter »bilag 2,« indsættes:
»der bl.a. på grund af deres art, dimensioner eller
placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger
på miljøet,«, og »kræves«
ændres til: »kræver«.
7. § 38 a,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Banedanmarks etablering, udvidelse eller ændring af statslige
jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter, der er omfattet
af bilag 1 eller 2, jf. stk. 1 og 2, kræver ikke
administrativ tilladelse, når projektet opnår
tilladelse ved anlægslov. Projekter, hvor der meddeles
tilladelse ved anlægslov, kan fritages fra høring af
offentligheden, jf. § 38 h, stk. 6, forudsat at formålet
med dette kapitel, jf. § 1, stk. 3, opfyldes.«
8. I
§ 38 a indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Et konkret projekt, der er omfattet af bilag 1 eller 2, jf. stk.
1-3, kan i undtagelsestilfælde helt eller delvis fritages fra
dette kapitels bestemmelser, hvis anvendelsen af disse bestemmelser
vil skade formålet med projektet, forudsat at formålet
med dette kapitel, jf. § 1, stk. 3, opfyldes. Fritagelsen
gælder ikke høring efter § 38 i.
Stk. 5.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om
anvendelse af fritagelsen i stk. 4, herunder om betingelserne og
processen for anvendelsen.«
9. I
§ 38 b, stk. 2, indsættes
efter »projekter«: », jf. § 38 a, stk. 2 og
3,«, »såfremt« ændres til:
»hvis«, og efter »bilag 2« indsættes:
», jf. dog stk. 3«.
10. I
§ 38 b indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Ønsker Banedanmark, at et projekt, der er omfattet af bilag
2, jf. stk. 2, skal undergå en
miljøkonsekvensvurdering uden screeningsafgørelse,
jf. 38 d, stk. 1, skal dette meddeles skriftligt til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen.«
11. I
§ 38 c, stk. 1, indsættes
efter »§ 38 b«: », stk. 2,«, og
»potentielle indvirkning« ændres til:
»karakteristika og dets forventede væsentlige
indvirkninger«.
12. I
§ 38 c, stk. 2, ændres
»projektet eller« til: »projektet og, hvis det er
relevant, en beskrivelse«.
13. I
§ 38 d, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »bilag 2,«: »bl.a. på
grund af dets art, dimensioner eller placering,«, og efter
»§ 38 a, stk. 2 eller 3« indsættes: »,
på grundlag af oplysningerne i ansøgningen, jf. §
38 c«.
14. § 38
d, stk. 3 og 4,
ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 3-5.
15. I
§ 38 e, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »herunder på grund af særlige
forhold ved« til: »f.eks. med hensyn til«.
16. I
§ 38 f, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »navnlig«, og efter
»Banedanmarks« indsættes: »fremlagte
oplysninger, herunder navnlig«.
17. I
§ 38 f, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »stk. 2« til: »§ 38 h, stk.
4«.
18. § 38
f, stk. 2 og 3,
ophæves.
19. I
§ 38 g, stk. 2, nr. 3,
ændres »særkender eller« til:
»særkender og, hvis det er relevant, en beskrivelse
af«.
20. I
§ 38 g, stk. 3, udgår
»stk. 1,«.
21. I
§ 38 g indsættes efter stk.
3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Miljøkonsekvensrapporten skal indeholde de oplysninger, der
med rimelighed kan kræves for at nå frem til den
begrundede konklusion om projektets væsentlige indvirkninger
på miljøet, idet der tages hensyn til gældende
viden og vurderingsmetoder.«
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.
22. I
§ 38 g, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.
23. I
§ 38 g indsættes efter stk.
7, der bliver stk. 8, som nyt stykke:
»Stk. 9.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal sikre, at
miljøkonsekvensrapporten for de projekter, der er omfattet
af § 38 a, stk. 1 og 2, opfylder kravene i stk. 1-8. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan om nødvendigt indhente
yderligere oplysninger fra Banedanmark til opfyldelse af de krav,
der følger af stk. 2 og bilag 4, som er direkte relevante
for, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan nå frem til den
begrundede konklusion om et projekts væsentlige indvirkninger
på miljøet. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal
sikre, at styrelsen har eller efter behov kan få adgang til
tilstrækkelig ekspertise til at undersøge
miljøkonsekvensrapporten.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 10.
24.
Efter § 38 g indsættes overskriften:
»Høringer m.v.«25. § 38
h affattes således:
Ȥ 38 h. For at sikre
offentlighedens og berørte myndigheders effektive deltagelse
i miljøkonsekvensvurderingen af et projekt, jf. § 38 a,
skal myndigheden tidligt i miljøkonsekvensvurderingen, og
senest så snart oplysningerne med rimelighed kan gives,
stille oplysningerne nævnt i stk. 2 til rådighed for
offentligheden og berørte myndigheder.
Stk. 2. De
oplysninger, som myndigheden skal stille til rådighed, jf.
stk. 1, er følgende:
1)
Ansøgningen om tilladelse, jf. § 38 b.
2) Oplysning om,
at projektet er underkastet en miljøkonsekvensvurdering, og,
hvis det er relevant, at § 38 i finder anvendelse.
3) Oplysning om,
hvilken myndighed der skal træffe afgørelse.
4) Oplysning om,
hvorfra der kan indhentes relevante oplysninger, og hvortil
bemærkninger eller spørgsmål kan rettes, og
nærmere oplysninger om fristerne for fremsendelse af
bemærkninger eller spørgsmål.
5) Oplysning om
karakteren af eventuelle afgørelser eller udkast til
afgørelse, hvis et sådant foreligger, og efter hvilken
lov afgørelsen skal træffes.
6) Oplysning om,
hvorvidt de miljøoplysninger, der er indhentet af
Banedanmark eller Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til brug for
sagens behandling, er til rådighed for offentligheden.
7) Oplysning om,
hvornår, hvor og hvordan relevante oplysninger stilles til
rådighed.
8) Oplysning om,
hvilke foranstaltninger der er eller vil blive truffet med henblik
på offentlighedens deltagelse i
miljøkonsekvensvurderingen.
9)
Miljøkonsekvensrapporten, jf. § 38 g, udtalelsen om
afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold, jf.
§ 38 f, resultatet af høringerne, jf. stk. 4, og
indhentede oplysninger, jf. § 38 g, stk. 9, 2. pkt.
10) Eventuelle
supplerende oplysninger, herunder de vigtigste rapporter og
anbefalinger m.v., som myndigheden har modtaget.
11) Andre
oplysninger end de oplysninger, der er nævnt i nr. 1-10, som
er relevante for afgørelsen.
Stk. 3. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen skal foretage høring af
berørte myndigheder, inden styrelsen træffer
screen?ingsafgørelse efter § 38 d, stk. 1. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende frist for
høringen, som giver myndighederne mulighed for at forberede
sig og opnå en reel deltagelse i processen.
Stk. 4. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen skal foretage høring af
berørte myndigheder, inden styrelsen afgiver udtalelse efter
§ 38 f, stk. 1. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
fastsætter en passende frist for høringen, som giver
myndighederne mulighed for at forberede sig og opnå en reel
deltagelse i processen.
Stk. 5. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen skal efter gennemgang af
miljøkonsekvensrapporten sende denne, ansøgningen og
eventuelle supplerende oplysninger i høring med henblik
på at give berørte myndigheder og offentligheden
mulighed for at fremsætte bemærkninger, før der
træffes afgørelse om administrativ tilladelse.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter en passende
frist for fremsættelse af bemærkninger til
miljøkonsekvensrapporten, dog mindst 8 uger, som giver
myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og
opnå en reel deltagelse i processen. Fristen skal
fremgå af høringen.
Stk. 6. Ved
projekter, hvor der meddeles tilladelse ved anlægslov, sender
Banedanmark miljøkonsekvensrapporten og eventuelle
supplerende oplysninger i høring med henblik på at
give berørte myndigheder og offentligheden mulighed for at
fremsætte bemærkninger før vedtagelse af
anlægsloven, jf. dog § 38 a, stk. 3. Banedanmark
fastsætter en passende frist for fremsættelse af
bemærkninger til miljøkonsekvensrapporten, dog mindst
8 uger, som giver myndighederne og offentligheden mulighed for at
forberede sig og opnå en reel deltagelse i processen. Fristen
skal fremgå af høringen.
Stk. 7. I de
tilfælde, hvor høringer efter stk. 5 og 6 er afsluttet
og der opstår behov for at gennemføre en supplerende
miljøkonsekvensvurdering, kan høringen over en
supplerende miljøkonsekvensrapport ske med en passende
høringsfrist på mindst 30 dage, som giver
myndighederne og offentligheden mulighed for at forberede sig og
opnå en reel deltagelse i processen.
Stk. 8.
Transportministeren eller den offentlige myndighed, som ministeren
bemyndiger hertil, udpeger de berørte myndigheder, der skal
ske høring af efter stk. 3-7 for det enkelte
projekt.«
26. I
§ 38 i, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.
27. I
§ 38 i, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.
28. I
§ 38 i indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kan et projekt få væsentlige indvirkninger på
miljøet i en anden stat, jf. stk. 1 og 2, stiller
miljøministeren oplysningerne nævnt i § 38 h,
stk. 2, til rådighed for den pågældende stat i
overensstemmelse med § 38 h, stk. 1.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
29. I
§ 38 i, stk. 3, der bliver stk. 4,
udgår »miljøkonsekvensrapporten til et
ansøgt projekt,«, og »§ 38 h, stk. 2, 3 og
5« ændres til: »§ 38 h, stk. 2, 5 og
6«.
30. I
§ 38 i, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Fristen
for afgivelse af bemærkninger fastsættes i
overensstemmelse med § 38, stk. 6, 2. og 3. pkt., i lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM).«
31. § 38
j, stk. 1, affattes således:
»Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen træffer
afgørelse om, hvorvidt et ansøgt projekt, der er
omfattet af § 38 a, stk. 1 og 2, kan tillades.
Afgørelsen træffes på grundlag af Banedanmarks
ansøgning, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle
supplerende oplysninger, resultatet af de høringer, der er
foretaget, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens begrundede
konklusion. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal, før der
træffes afgørelse, sikre, at
miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger
og den begrundede konklusion er tidssvarende.«
32. I
§ 38 j, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »Såfremt« til:
»Hvis«.
33. I
§ 38 k, stk. 1, indsættes
efter »§ 38 j«: », stk. 1«, efter
»indeholde« indsættes: »den begrundede
konklusion og«, og »hertil« ændres til:
»til afgørelsen«.
34. I
§ 38 k, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »såfremt« til:
»hvis«.
35. I
§ 38 k, stk. 2, indsættes
som 3. pkt.:
»Hvor det
er hensigtsmæssigt, kan der anvendes eksisterende
overvågningsordninger.«
36. I
§ 38 k indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Vilkår, jf. stk. 2, skal stå i et rimeligt forhold til
projektets art, placering og dimensioner samt omfanget af dets
indvirkninger på miljøet.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
37. I
§ 38 l, stk. 1, indsættes
efter »§ 38 j«: », stk. 1«, og
»såfremt« ændres til:
»hvis«.
38. I
§ 38 m, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »hertil«: », jf. § 38
k«.
39. I
§ 38 m, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 38 h, stk. 1, 2. pkt.« til:
»§ 38 g, stk. 9, 2. pkt.«, og »stk. 2«
ændres til: »stk. 5«.
40. I
§ 38 m, stk. 2, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
41. I
§ 38 m, stk. 4, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
42. I
§ 38 n indsættes som 2. pkt.:
»Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen udfører opgaverne i dette kapitel
på objektiv vis.«
43. I
§ 38 o ændres »§
17 a, stk. 1 og 2« til: »§ 38 a, stk. 1 og
2«.
44.
Efter § 38 q indsættes i kapitel 6
a:
Ȥ 38 r.
Transportministeren kan bemyndige statslige selskaber på
Transportministeriets område til helt eller delvis at
udøve de beføjelser, som Banedanmark er tillagt efter
dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette
kapitel, til etablering, udvidelse eller ændring af statslige
jernbaneanlæg og dertil knyttede projekter, jf. § 38
a.
Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
bemyndige andre statslige myndigheder eller selskaber til helt
eller delvis at udøve de beføjelser, som Banedanmark
er tillagt efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør
af dette kapitel, til gennemførelse af projekter, der er
knyttet til etablering, udvidelse eller ændring af statslige
jernbaneanlæg, jf. § 38 a.
Stk. 3.
Transportministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om gebyrer til dækning af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens omkostninger ved administration og tilsyn
efter dette kapitel eller regler fastsat i medfør af dette
kapitel, hvad angår projekter omfattet af stk. 2.«
45. I
§ 115 a, stk. 3, indsættes
efter »§ 38 j«: », stk. 1,«.
46. I
§ 115 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om,
hvordan praktiske oplysninger om adgang til
domstolsprøvelse, jf. stk. 1-3, stilles til rådighed
for offentligheden.«
47. I
§ 116, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »§ 38 j«: », stk.
1«.
48. I
§ 116, stk. 2, nr. 2, ændres
»§§ 38 d eller 38 j« til: »§ 38 d
eller § 38 j, stk. 1,«.
49. I
§ 116, stk. 2, nr. 3, ændres
»kapitel 6 a eller regler fastsat i medfør af kapitel
6 a« til: »§ 38 j, stk. 1,«.
50. I
bilag 4 ændres i nr. 4 og 5
»vejlovens § 17 g, stk. 5, hhv. jernbanelovens § 38
g, stk. 5« til: »jernbanelovens § 38 g, stk.
6«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2021.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 17 k, stk. 4, i lov nr. 1520 af 27.
december 2014 om offentlige veje m.v., som ændret ved §
1 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 17 k, stk. 5, i lov om offentlige veje
m.v.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 38 k, stk. 4, i jernbaneloven, lov nr. 686
af 27. maj 2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8.
juni 2016 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 38
k, stk. 5, i jernbaneloven.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring
af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side 1.