Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 81
Offentligt
2322759_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 26 til L 81 efter ønske fra Marcus Knuth (KF) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 26 til L 81:
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag med tilhørende be-
mærkninger der sikrer, at udenlandske statslige myndigheder, statsligt styrede or-
ganisationer og virksomheder og/eller ambassader, ministerier og statsejede insti-
tutioner fra stater, der er bygget på en ideologi, der i sit væsen er undergravende
overfor demokrati og frihedsrettigheder i Danmark samlet kan optages på forbuds-
listen for at give donationer?
Svar:
Formålet med lovforslaget er at modvirke, at fysiske og juridiske personer, herun-
der udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede organisationer og virk-
somheder, kan modarbejde eller underminere demokrati og grundlæggende fri-
heds- og menneskerettigheder ved at give donationer.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, vil fysiske og juridiske personer kunne optages på den
foreslåede forbudsliste.
Juridiske personer vil omfatte bl.a. udenlandske statslige myndigheder og statsligt
styrede organisationer og virksomheder. Det vil således være muligt bl.a. at optage
udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede organisationer og virksom-
heder på forbudslisten, hvis det på baggrund af konkrete oplysninger kan antages,
at den statslige myndighed eller statsligt styrede organisation eller virksomhed
modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menne-
skerettigheder.
Det bemærkes endvidere, at den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) den 2. maj 2019 indgik en politisk aftale med Dansk
Folkeparti om de nærmere rammer for et forbud mod visse donationer, herunder
22. januar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 1083
1503348
Side
1/3
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ændringsforslag om optagelse af udemokratiske udenlandske statslige myndigheder m.v. på listen, til udlændinge- og integrationsministeren
at fysiske og juridiske personer kan optages på en forbudsliste, hvis de med økono-
misk støtte modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder.
Regeringen er enig i hovedlinjerne i denne aftale.
Lovforslaget er yderligere styrket ved at slå udtrykkeligt fast, at juridiske personer
omfatter udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede organisationer og
virksomheder.
Jeg forstår spørgeren sådan, at der med anmodningen om teknisk bistand ønskes
udarbejdet et ændringsforslag, som indfører et nyt kriterie for optagelse af statslige
myndigheder, statsligt styrede organisationer og virksomheder og/eller ambassa-
der, ministerier og statsejede institutioner på den foreslåede forbudsliste. Det nye
kriterie er således, om de pågældende myndigheder mv. er hjemmehørende i en
stat, som bygger på en ideologi, der i sit væsen er undergravende over for demo-
krati og frihedsrettigheder i Danmark. Jeg forstår endvidere spørgeren sådan, at der
med det ønskede ændringsforslag anmodes om en ordning, hvor optagelse af de
omfattede statslige myndigheder mv. ikke afhænger af, om der er en vis sandsyn-
lighed for, at de pågældende har til hensigt at yde en donation til en eller flere
modtagere i Danmark.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at et ændringsforslag
med et indhold som det efterspurgte vil indføre en ny ordning, som er fundamen-
talt forskellig fra den foreslåede ordning.
Det bemærkes hertil, at der med det foreliggende lovforslag foreslås en målrettet
ordning, hvor det vil være muligt bl.a. at optage udenlandske statslige myndigheder
og statsligt styrede organisationer og virksomheder på forbudslisten, hvis det på
baggrund af konkrete oplysninger kan antages, at den statslige myndighed eller
statsligt styrede organisation eller virksomhed modarbejder eller underminerer de-
mokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder og der endvidere er
en vis sandsynlighed for, at den pågældende person har til hensigt at yde en dona-
tion til en eller flere modtagere i Danmark.
Det bemærkes endvidere, at der efter omstændighederne vil kunne være folkeret-
lige begrænsninger for så vidt angår, hvilke fysiske og juridiske personer der opta-
ges på en forbudsliste, og hvilke modtagere i Danmark der påvirkes heraf. Det må
således bl.a. antages, at Danmark har en generel pligt til at tillade udenlandske
myndigheder at overføre nødvendige midler til deres herværende diplomatiske re-
præsentationer og repræsentanter, samt at diplomatiske repræsentationer har ad-
gang til at udvikle de økonomiske, kulturelle og videnskabelige forbindelser mellem
udsenderlandet og modtagerstaten, herigennem bl.a. ved at yde økonomisk støtte
til f.eks. kulturelle formål, jf. hertil særligt Wienerkonventionen af 18. april 1961 om
diplomatiske forbindelser, der er gennemført i dansk ret ved lov nr. 252 af 18. juni
1968 om diplomatiske forbindelser. Der henvises til lovforslagets afsnit 2.2.2.1 og
til bemærkningerne til § 2.
Side
2/3
L 81 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om ændringsforslag om optagelse af udemokratiske udenlandske statslige myndigheder m.v. på listen, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at et ændringsforslag
med et indhold som det efterspurgte vil kræve en revurdering af en række af de
afvejninger, der er foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af det foreliggende
lovforslag. Herunder vil det skulle vurderes, om alle modtagere af donationer om-
fattet af et forbud, som det er tilfældet i det fremsatte lovforslag, bør være straf-
belagt, henset til, at der med en ændring som den foreslåede ikke nødvendigvis vil
være grundlag for at antage, at den konkrete donator modarbejder eller undermi-
nerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. Hertil kom-
mer en række yderligere spørgsmål vedr. bl.a. partsbeføjelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder på denne baggrund, at det efter-
spurgte ændringsforslag ikke vil kunne udarbejdes inden for den foreslåede ordning
i lovforslaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endelig, at det efter det forelig-
gende lovforslag vil være muligt at optage flere udenlandske statslige myndigheder
og statsligt styrede organisationer og virksomheder fra samme stat, i tilfælde hvor
de pågældende myndigheder mv. efter en konkret og individuel vurdering opfylder
betingelserne i lovforslagets § 2, stk. 1.
Jeg vil, som ved tidligere lejligheder, gerne understrege, at regeringen er opmærk-
som på, at det fremsatte lovforslag naturligvis ikke vil løse alle udfordringer i for-
hold til udemokratisk påvirkning eller underminering af det danske samfund. Rege-
ringen vil derfor løbende overveje, hvordan indsatsen i forhold til disse udfordrin-
ger kan styrkes yderligere.
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
3/3