Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77
Offentligt
2287970_0001.png
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
23. november 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Therkelsen
Sagsnr.: 2020-0037-0096
Dok.:
1717211
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 vedrørende forslag til lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink (L 77), som Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 16. no-
vember 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 77 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om forskellen på fuldstændig erstatning som beskrevet i grundlovens §73, og hvad regeringen foreslår i lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 46 fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg vedrø-
rende forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink (L 77).
”Ministeren bedes oplyse forskellen på ”fuldstændig erstatning”
som beskrevet i grundlovens § 73, og hvad regeringen foreslår i
lovforslaget?”
Svar:
Med lovforslagets § 7, stk. 2, lægges der op til at give fødevareministeren
hjemmel til at fastsætte regler om erstatning eller kompensation som følge
af forbuddet mod hold af mink.
Det bemærkes, at der under alle omstændigheder vil blive fastsat regler om,
at der i tilfælde af ekspropriation vil skulle ydes fuldstændig erstatning, jf.
herved de specielle bemærkninger til lovforslagets § 7, stk. 2. Det bemærkes
i den forbindelse, at et krav på fuldstændig erstatning i tilfælde af ekspro-
priation under alle omstændigheder følger af grundlovens § 73, stk. 1.
Det bemærkes endvidere, at der fortsat er politiske forhandlinger om erstat-
ningen til minkbranchen. Regeringen lægger op til en model, hvor der under
alle omstændigheder – uanset om der juridisk set er tale om ekspropriation
eller ej – ydes erstatning efter de samme principper og vilkår. Ligeledes
fremgår det af den politiske aftale af 16. november 2020 om aflivning og
midlertidigt forbud mod hold af mink, at aftalepartierne er enige om, at
minkavlerne og de meget minkavlsafhængige følgeerhverv skal behandles,
som om der er tale om ekspropriation – uanset om det er tilfældet eller ej.
2