Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77
Offentligt
2287594_0001.png
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
23. november 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Therkelsen
Sagsnr.: 2020-0037-0096
Dok.:
1717063
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 vedrørende forslag til lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink (L 77), som Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 16. no-
vember 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 77 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om bekræftelse af, at da Folketinget i 2008 lavede et forbud mod ræveproduktion, vurderede Justitsministeriet, at avlerne skulle tilbydes en udfasningstid på henholdsvis 8 og 15 år for at undgå, at der var tale om ekspropriation i grundlovens forstand, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 41 fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg vedrø-
rende forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink (L 77).
”Kan ministeren bekræfte, at da Folketinget i 2008 lavede et for-
bud mod ræveproduktion, vurderede Justitsministeriet, at av-
lerne skulle tilbydes en udfasningstid på henholdsvis 8 og 15 år
for at undgå, at der var tale om ekspropriation i grundlovens for-
stand?
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til lov nr.
466 af 12. juni 2009 om forbud mod hold af ræve. Loven indeholder – bl.a.
i lyset af ekspropriationsretlige overvejelser – overgangsbestemmelser,
hvorefter der gælder en udfasningsperiode på 15 år for pelsdyravlere mv.
med hold af ræve som hovederhverv og en udfasningsperiode på 8 år for
pelsdyravlere mv., der ikke havde hold af ræve som hovederhverv.
Det bemærkes i øvrigt, at Østre Landsret ved dom af 3. april 2018 (optrykt
i Ugeskrift for Retsvæsen, 2018, side 2501) fandt, at der var tale om en ret-
tighed, som er beskyttet af grundlovens § 73, at det beroede på en samlet
vurdering af flere momenter, om indgrebet måtte anses for ekspropriativt,
og at lov nr. 466 af 12. juni 2009 om forbud mod hold af ræve måtte anses
for at forfølge et generelt, sagligt formål. Landsretten fandt desuden, at der
med fastsættelsen af en overgangsperiode på 15 år for personer, der har hold
af ræve som hovederhverv, er givet en så tilstrækkelig lang periode til at
afvikle eller omlægge produktionen, at der ikke er tale om et ekspropriativt
indgreb, der berettiger til erstatning fra staten. Landsretten fandt heller ikke
i øvrigt grundlag for at statuere, at sagsøgeren i sagen blev atypisk hårdt
ramt af loven.
Lovforslag nr. 77 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
indebærer bl.a. et midlertidigt forbud mod hold af mink til og med den 31.
december 2021. Lovforslagets ordning adskiller sig således fra den, der føl-
ger af ovennævnte lov om forbud mod hold af ræve.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt det foreslåede midlertidige for-
bud mod hold af mink kan udgøre et ekspropriativt indgreb, kan der henvi-
ses til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 40 til L 77.
2