Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 173 til L 77, forslag til lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, stillet den 3. december 2020 af Zenia Stampe
(RV).
Spørgsmål nr. 173 til L 77
”Vil
ministeren kommentere høringssvar fra 25/11-20 fra Peter Pagh, jf. L 77 - bilag 7?”
Svar
Professor Peter Pagh har indledningsvis i sit høringssvar til lovforslaget afgivet bemærkninger
vedrørende grundlovens §§ 46 og 73.
For så vidt angår spørgsmålet om grundlovens § 73 bemærkes det, at der med lovforslaget lægges op til
at forbyde hold af mink til og med den 31. december 2021. Hvis lovforslaget vedtages, kan det
–
som
det fremgår af pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
–
ikke udelukkes, at den foreslåede
ordning vil kunne udgøre et ekspropriativt indgreb over for konkrete erhvervsdrivende. I det omfang
det foreslåede midlertidige forbud mod hold af mink måtte udgøre et ekspropriativt indgreb over for
konkrete erhvervsdrivende, vil indgrebet have hjemmel i den vedtagne lov.
For så vidt angår spørgsmålet om grundlovens § 46 kan det oplyses, at det er korrekt, at afholdelse af
udgifter, der følger af et lovforslag, som ikke vedtages, vil kræve, at der tilvejebringes en alternativ
bevillingsmæssig hjemmel, i det omfang der ikke i øvrigt findes sådan hjemmel. Jeg kan i relation til
tempobonus i øvrigt bemærke, at jeg har stillet ændringsforslag til lovforslagets § 3 om, at
bestemmelsen om udbetaling af tempobonus ændres til en bemyndigelsesbestemmelse med henblik
på, at ordningen kan fastsættes inden for rammer, der kan godkendes af EU-Kommissionen.
Professor Peter Pagh har i sit høringssvar endvidere afgivet bemærkninger til § 4 i det fremsatte
lovforslag, hvorefter vedkommende minister frem til udgangen af 2021 kan fastsætte regler om oplag,
nedgravning eller bortskaffelse af aflivede mink, når det er nødvendigt.
Det bemærkes i den forbindelse indledningsvis, at det fremsatte lovforslag i § 4, stk. 1, indeholder
hjemmel til, at vedkommende minister til og med den 31. december 2021 kan træffe foranstaltninger
og fastsætte regler om oplag, nedgravning eller bortskaffelse af aflivede mink, når det er nødvendigt.
Foranstaltningerne kan træffes uanset bestemmelser i anden lovgivning, og reglerne kan fravige anden
lovgivning. Det foreslås i § 4, stk. 2, at trufne foranstaltninger og regler udstedt i medfør af stk. 1 ikke
må udstrækkes i længere tid end nødvendigt. Efter bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse
kan bemyndigelsesbestemmelsen finde anvendelse inden for ethvert ressortområde og indebærer, at
der kan ske fravigelse af betingelser i lovgivning på mange forskelligartede områder, hvis det findes
nødvendigt. Baggrunden herfor er det overskyggende samfundsmæssige hensyn, der ligger i hurtigst
muligt at foretage oplag, nedgravning eller bortskaffelse af aflivede mink med henblik på at inddæmme
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk