Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77
Offentligt
2299293_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 172 til L 77, forslag til lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, stillet den 2. december 2020 af Karsten
Lauritzen (V) og Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 172 til L 77
”I
forlængelse af høringssvaret fra SSI, jf. L77
bilag 11 bedes ministeren bekræfte, at
datoen for udløb af det midlertidige forbud i lovforslaget - som er fastsat indtil den 31.
december 2021 - er en politisk beslutning og ikke hviler på en direkte faglig indstilling?”
Svar
Det fremsatte lovforslag om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink (L 77) indeholder et
midlertidigt forbud mod hold af mink, der foreslås at gælde til og med den 31. december 2021.
Baggrunden for forslaget om det midlertidige forbud mod hold af mink fremgår navnlig af
lovforslagets indledning. Heraf fremgår bl.a., at Statens Serum Institut har påvist en mutation, cluster
5, som foreløbige laboratorieundersøgelser tyder på har nedsat følsomhed over for neutraliserende
antistoffer. Det fremgår endvidere, at der er risiko for, at der er opstået en ny mutation, som aktuelle
vaccinekandidater ikke giver optimal beskyttelse imod, og at det på den baggrund foreslås, at alle mink
på danske minkfarme skal aflives (inkl. avlsdyr), og at produktionen skal indstilles, herunder
genindsættelse af nye mink, til og med den 31. december 2021.
Om baggrunden kan endvidere henvises til lovforslagets afsnit
2.1.3. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning,
hvoraf det bl.a. fremgår, at:
”Det
fremgår af risikovurderingen fra Statens Serum Institut af 3. november 2020, at såfremt
minkproduktionen fortsættes i Danmark, således at der i 2021 genetableres en stor population af
mink, vurderes det for overvejende sandsynligt, at denne population vil være modtagelig for smitte.
Derudover forventes der stadigt at være SARS-CoV-2 i omløb blandt mennesker og ingen betydende
immunitet i befolkningen før størstedelen af befolkningen er vaccineret. Dermed er der en betydelig
risiko for gentagelse af smittespredning blandt mink og mennesker, som er set i Vestdanmark i 2020.
Dette vurderes at indebære en stor risiko for folkesundheden, både ved at medføre større
sygdomsbyrde blandt mennesker, og ved at et stort virusreservoir øger risikoen for, at der igen opstår
nye virusmutationer, som vacciner ikke giver optimal beskyttelse imod. Samlet set kan den
flokimmunitet, der opnås ved vaccination eller overstået infektion, risikere at blive svækket eller
udeblive. Det må samtidigt forventes at betyde en væsentlig forringelse af mulighederne for at bevare
epidemikontrol i Danmark.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 77 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om bekræftelse af, at datoen for udløb af det midlertidige forbud i lovforslaget - som er fastsat indtil den 31. december 2021 - er en politisk beslutning og ikke hviler på en direkte faglig indstilling, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
En fortsat minkavl under en igangværende COVID-19 epidemi indebærer derfor efter
sundhedsmyndighedernes vurdering en betydelig risiko for folkesundheden, herunder for
mulighederne for at forebygge COVID-19 med vacciner.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets opfattelse, at lov om hold af dyr ikke kan finde anvendelse på
den foreliggende situation, hvor det af hensyn til folkesundheden er foreslået, at alle mink i
besætninger med pelsdyrproduktion [også uden for de etablerede sikkerhedszoner] skal aflives. Efter
Miljø- og Fødevareministeriets opfattelse vil så indgribende foranstaltninger, der omfatter aflivning af
alle mink samt forbud mod genindsættelse i en periode, kræve eksplicit lovhjemmel. Miljø- og
Fødevareministeriet finder det derfor nødvendigt at fremsætte nærværende lovforslag, hvormed der
skabes hjemmel til at påbyde aflivning af alle mink i besætninger med pelsdyrproduktion [0gså uden
for risikozonerne] og samtidig indføres et midlertidigt forbud mod hold af mink til og med den 31.
december 2021.
På baggrund af ovenstående foreslås det [når lovforslaget er vedtaget] at påbyde aflivning af alle mink i
danske besætninger samt forbyde genindsættelse af mink til og med den 31. december 2021.
Hvis der senere måtte vise sig at blive behov for at forlænge forbudsperioden, vil dette ske ved
lovændring.”
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2