Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 138 til L 77, forslag til lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, stillet den 1. december 2020 af Karsten Lauritzen
(V) og Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 138 til L 77
”Ministeren
bedes kommentere hørigsvaret fra Advokatrådet, jf. L77
–
bilag 11.”
Svar
Advokatsamfundet anfører i deres høringssvar, at det fremsatte lovforslags § 7, stk. 1, betyder, at
minkavlerne som udgangspunkt behandles forskelligt, da der gælder forskellige regler inden for og
uden for sikkerhedszonerne, idet det fremsatte lovforslags § 7, stk. 1, 1. pkt., ikke finder anvendelse på
besætninger, der er pålagt restriktioner efter lov om hold af dyr og bekendtgørelse om COVID-19 hos
pelsdyr, jf. det fremsatte lovforslags § 7, stk. 1, 3 pkt., som skal erstattes efter § 56, stk. 1, i lov om hold
af dyr, herunder erstatningsbekendtgørelsen nr. 1323 af 26. november 2015. Advokatsamfundet
bemærker i den forbindelse, at bl.a. fremgår af erstatningsbekendtgørelsen, at der betales erstatning
for driftstab med 20 pct. af det samlede driftstab ved aflivning af alle modtagelige husdyr for den
konstaterede sygdom, der er på husdyrbruget, og som er under offentligt tilsyn, idet en skalaværdi for
det samlede driftstab anvendes.
Det bemærkes, at det fremsatte lovforslags § 7, stk. 1 (nu § 8, stk. 1), vedrører erstatning for de mink,
der aflives, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, og det driftstab, der umiddelbart følger heraf. Hensigten med
bestemmelsen er, at der ydes erstatning, der svarer til § 56, stk. 1, i lov om hold af dyr.
Jeg er opmærksom på, at mink, der er aflivet med hjemmel i lov om hold af dyr, er omfattet af
bekendtgørelse nr. 1323 af 26. november 2015 om erstatning og udgifter ved bekæmpelse og
forebyggelse af husdyrsygdomme, og at der for så vidt angår smittede mink ikke ydes fuld erstatning.
Jeg kan endvidere bemærke, at jeg har stillet et ændringsforslag til lovforslaget om at ændre
bestemmelsen i lovforslagets § 7, stk. 1 (nu § 8, stk. 1), til en bemyndigelsesbestemmelse, der også kan
give mulighed for at fastsætte regler om yderligere erstatning og kompensation til samtlige
besætninger, hvis mink er aflivet som følge af COVID-19.
Advokatsundfundet anfører endvidere i deres høringssvar til det fremsatte lovforslags § 7, stk. 2 (nu §
8, stk. 3), at det ikke fremgår af lovforslaget, om det er tilsigtet at stille alle ens, ligesom det ikke
fremgår, om der skal ydes fuld erstatning til minkavlerne. Endvidere finder Advokatrådet det
uhensigtsmæssigt, at det ikke er nærmere afklaret, i hvilket omfang der vil blive ydet erstatning eller
kompensation til minkavlerne (og eventuelt andre berørte med tilknytning til minkavl), da det
efterlader de berørte borgere og virksomheder med meget stor usikkerhed om deres fremtidige
økonomiske vilkår. Advokatrådet vil derfor anbefale, at de politiske forhandlinger afsluttes snarest
muligt, således at det står klart for de berørte, hvilke erstatnings- og kompensationsmodeller, der
vedtages politisk, ligesom det bør sikres, at der i tilfælde af ekspropriation udmåles erstatning efter
grundloven, ligesom det bør sikres, at alle behandles ens.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk