Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 137 til L 77, forslag til lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, stillet den 1. december 2020 af Karsten Lauritzen
(V) og Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 137 til L 77
”Ministeren
bedes kommentere høringssvaret fra Landbrug & Fødevarer, herunder særskilt deres
paragrafspecifikke kommentarer.”
Svar
Med hensyn til Landbrug & Fødevarers indledende bemærkninger om processen i forbindelse med
nærværende lovforslag, herunder om høring og inddragelse af bl.a. erhvervsorganisationer, skal jeg
bemærke, at regeringen
–
på baggrund af risikovurderingen af 3. november 2020 fra Statens Serum
Institut
–
vurderede, at alle mink i Danmark bør aflives af hensyn til folkesundheden, idet minkavl
under en igangværende COVID-19 epidemi indebærer en betydelig risiko for folkesundheden,
herunder for mulighederne for at forebygge COVID-19 med vacciner. I den forbindelse har regeringen
endvidere fundet, at det er en væsentlig faktor, at der reageres hurtigt og træffes de nødvendige
foranstaltninger for at bevare epidemikontrol i Danmark og minimere risikoen for, at nye
virusmutationer i mink spreder sig blandt mennesker, som i værste fald forringer en kommende
COVID-19 vaccine. Da det stod klart, at der ikke er lovhjemmel til at påbyde alle mink aflivet, blev der
udarbejdet nærværende lovforslag, hvormed der ligeledes lægges op til at indføre et midlertidigt
forbud mod hold af mink til og med 31. december 2021. Situationens alvor og det akutte behov for at
vedtage de tiltag, som lovforslaget indeholder, har betydet, at sædvanlige høringsprocesser m.v. har
måttet fraviges. Under hensyn til, at lovforslaget ønskes behandlet hurtigst muligt, er lovforslaget
heller ikke sendt i høring samtidig med fremsættelsen.
Landbrug & Fødevarer anfører i deres høringssvar, at et midlertidigt forbud mod hold af mink de facto
er en lukning af erhvervet med den konsekvens, at der skal ydes ekspropriationserstatning.
Det bemærkes hertil, at der med lovforslaget lægges op til indføre et midlertidigt forbud mod hold af
mink til og med 31. december 2021. Som det fremgår af afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, er det vurderingen, at det foreslåede midlertidige forbud mod hold af mink ikke i
almindelighed vil udgøre et ekspropriativt indgreb over for de erhvervsdrivende. Det kan imidlertid
ikke udelukkes, at den foreslåede ordning vil kunne udgøre et ekspropriativt indgreb over for konkrete
erhvervsdrivende. Det bemærkes i den forbindelse navnlig, at der knytter sig en vis usikkerhed til
omstændighederne efter udløbet af det foreslåede midlertidige forbud, herunder om det i praksis kan
vise sig uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt for nogle af de erhvervsdrivende, som på dette
tidspunkt ønsker at genoptage erhvervet, at genetablere virksomheden inden for en rimelig
tidshorisont efter forbuddets ophør. Det fremgår endvidere af de specielle bemærkninger til det
fremsatte lovforslags § 7 (nu § 8), at der vil blive fastsat regler om, at der i tilfælde af ekspropriation
ydes fuldstændig erstatning.
I relation til Landbrug & Fødevarers bemærkninger om totalekspropriation bemærkes det, at der
fortsat pågår politiske forhandlinger om erstatning og kompensation til minkbranchen. Jeg kan derfor
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk