Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. december 2020
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris besvarelse af spørgsmål nr. 136 til L 77, forslag til lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, stillet den 1. december 2020 af Karsten Lauritzen
(V) og Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 136 til L 77
”Ministeren
bedes kommentere Kopenhagen Furs høringssvar, jf. L 77
–
bilag 11.”
Svar
Jeg skal indledningsvis slå fast, at lovforslaget, herunder det fremsatte lovforslags § 7, stk. 2 (nu § 8,
stk. 3), der vedrører adgangen til erstatning for tab som følge af det midlertidige forbud mod hold af
mink i lovforslagets § 1, stk. 1, omfatter alle minkavlere. Dette gælder også minkavlere, hvis
besætninger er aflivet med hjemmel i lov om hold af dyr og efter bekendtgørelsen om COVID-19 hos
pelsdyr.
Kopenhagen Fur anfører i deres høringssvar, at lovforslaget ikke anerkender, at forbuddet mod
minkavl og nedslagningen af samtlige mink udgør ekspropriation, og at minkavlerne ifølge det
fremsatte lovforslags § 7, stk. 1, og bemærkningerne hertil som altovervejende udgangspunkt alene
kompenseres efter lov om hold af dyr, § 56, stk. 1, der ikke giver ret til fuld erstatning.
Det bemærkes, at det fremsatte lovforslag § 7, stk. 1 (nu § 8, stk. 1), vedrører erstatning for aflivede dyr
uden for smittezonerne og det driftstab, der umiddelbart følger af aflivningen, herunder erstatning for
avlsdyrsværdien. Det fremgår endvidere af afsnit 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
der lægges der op til at yde erstatning på samme vilkår som efter lov om hold af dyr, dvs. en erstatning
svarende til dyrenes eller produkternes værdi samt erstatning til fuld dækning af det herved opståede
driftstab. Det fremgår endvidere, at det ved beregningen af denne erstatning er tilsigtet, at den
erhvervsdrivende stilles som ved ekspropriation.
Jeg er opmærksom på, at mink, der er aflivet med hjemmel i lov om hold af dyr, er omfattet af
bekendtgørelse nr. 1323 af 26. november 2015 om erstatning og udgifter ved bekæmpelse og
forebyggelse af husdyrsygdomme, og at der for så vidt angår smittede mink ikke ydes fuld erstatning.
Jeg kan endvidere bemærke, at jeg har stillet et ændringsforslag til lovforslaget om at ændre
bestemmelsen i lovforslagets § 7, stk. 1 (nu § 8, stk. 1), til en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter der
også er mulighed for at fastsætte regler om yderligere erstatning og kompensation til samtlige
besætninger, hvis mink er aflivet som følge af COVID-19.
Regler om øvrig erstatning og kompensation for minkavlerne, herunder for langsigtede driftstab m.v.,
som følge af forbuddet, jf. lovforslagets § 1, stk. 1, fastsættes i medfør af det fremsatte lovforslags § 7,
stk. 2 (nu § 8, stk. 3).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk