Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67
Offentligt
2294664_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 endeligt svar på spørgsmål 16
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2020
J nr.
2019-3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 16 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 16
Hvad er årsagen til, at eldirektivets nye regler om fakturering bliver implementeret i
to forskellige bekendtgørelser, hvor Forsyningstilsynet har bemyndigelse til den ene
og Energistyrelsen til den anden? Hvorfor tildeles Energistyrelsen ikke begge be-
myndigelser, så reglerne om fakturering er samlet ét sted og under politisk kontrol?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen. Energistyrelsen har oplyst føl-
gende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Forsyningstilsynet
skal ifølge elmarkedsdirektivet varetage en lang række tilsyns-
opgaver som en uafhængig tilsynsmyndighed. Denne uafhængighed understøttes
af muligheden for at fastsætte regler på nærmere afgrænsede områder.
Forsyningstilsynet skal bl.a. ifølge elmarkedsdirektivet have til opgave at overvåge
graden og effektiviteten af markedsåbning og konkurrence på engros- og detail-
salgsniveau, priser for husholdningskunder, herunder forudbetalingssystemer, virk-
ningen af dynamiske elpriskontrakter, andel af kunder, der skifter leverandør, andel
af kunder, der afmeldes, forholdet mellem priser for husstande og engrospriser,
samt enhver forvridning eller begrænsning af konkurrencen.”
Jeg henviser derfor først og fremmest til min besvarelse af spm. 15.
”Hvad
angår forholdet mellem Forsyningstilsynets faktureringsbekendtgørelse og
Energistyrelsens bekendtgørelse om energivirksomheder og bygningsejeres oplys-
ningsforpligtelser over for slutkunder og slutbrugere om energiforbrug og fakture-
ring m.v., så implementerer sidstnævnte ud over nogle meget overordnede bestem-
melser om krav til fakturaer også en lang række bestemmelser fra energieffektivise-
ringsdirektivet, som i øvrigt går på tværs af el-, gas- og varmesektoren. Indholds-
mæssigt er der et nært sammenfald mellem reguleringen af disse forsyningssekto-
rer i bekendtgørelsen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 67 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udarbejdelse af ændringsforslag, således at Forsyningstilsynet ikke får bemyndigelse til på egen hånd at fastsætte regler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2294664_0002.png
Snittet i bekendtgørelserne er lagt således, at Energistyrelsens bekendtgørelse in-
deholder de mere energitekniske dele af reglerne om fakturering, herunder hvor der
er behov for data fra Datahub. Forsyningstilsynets bekendtgørelse indeholder de
umiddelbare forbrugerretlige krav til indholdet af en faktura.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2