Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67
Offentligt
2294662_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1 december 2020
J nr.
2020 - 3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 31 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 31
Vil ministeren
som teknisk bistand
udarbejde ændringsforslag, således at For-
syningstilsynet ikke får bemyndigelse til på egen hånd at fastsætte regler? Bemyn-
digelsen bør i stedet være hos ministeren eller Energistyrelsen.
Svar
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Det er min opfattelse, at der er tale om et meget vidtgående ændringsforslag ift. det
fremsatte lovforslag. Det er ministeriets vurdering, at fx Forsyningstilsynets mang-
lende hjemmel til at fastsætte regler om typegodkendelse af fuldt integrerede net-
komponenter vil kunne indebære forsinkelser af de kollektive elforsyningsvirksom-
heders godkendelsesprocesser af sådanne anlæg.
Idet jeg henviser til min besvarelse af spm. 15 og 16, vil jeg understrege, at jeg ikke
kan bakke op om ændringsforslaget.
I den politiske aftale om
Et stærkt Forsyningstilsyn
er der indlagt nogle politiske sig-
telinjer for Forsyningstilsynets fremtidige virke. Det indgår bl.a. i aftalen, at Forsy-
ningstilsynet i højere grad skal have ansvar for at udforme og implementere de tek-
niske regler på området inden for en ramme, der fastsættes ved lov. Det fremgår
også, at partierne dengang var enige om at arbejde for øget rammeregulering, hvil-
ket skal muliggøre en hurtig tilpasning af reglerne.
Det er afgørende, at Forsyningstilsynet har kompetence til at udføre sit tilsyn effek-
tivt. Der er for mig at se en mulighed for at skabe synergi i tilsynet, når de, der ud-
fører tilsynet, også har mulighed for hurtigt og smidigt at udarbejde eller justere de
nærmere processuelle og tekniske regler.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
L 67 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udarbejdelse af ændringsforslag, således at Forsyningstilsynet ikke får bemyndigelse til på egen hånd at fastsætte regler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2294662_0002.png
Ændringsforslag til 2. behandling
Til § 1
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[…]:
Ændringsforslag til 2. behandling
Til § 1
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af […]:
1)
I den under
nr. 31
foreslåede
§ 22, stk. 4, 1. pkt.,
i lov om elforsyning ind-
sættes efter »netudviklingsplanerne«: »og planernes form og struktur«, og
»Forsyningstilsynet og offentliggørelse« ændres til: »Forsyningstilsynet, of-
fentliggørelse og relaterede processuelle forhold«.
[Ændret ansvarsfordeling].
2)
I den under
nr. 31
foreslåede
§ 22, stk. 4,
i lov om elforsyning udgår
3.
pkt.
[Konsekvensrettelse].
3)
I den under
nr. 43
foreslåede
§ 45 a, stk. 2,
i lov om elforsyning indsættes
efter »metoder«: »og deres nærmere udformning«, og
2. pkt.
udgår.
[Ændret ansvarsfordeling].
4)
I den under
nr. 47
foreslåede
§ 47 a
udgår
stk. 3.
[Ændret ansvarsfordeling].
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det følger af det fremsatte forslag til § 22, stk. 4, 1. pkt., i lov om elforsy-
ning, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om netvirksomhedernes netudviklingsplaner, herunder om
de indholdsmæssige rammer for netudviklingsplanerne, om planlægningspe-
rioden og opdatering af planerne inden for 2-årsperioden, samt om høring,
forelæggelse for Forsyningstilsynet og offentliggørelse.
Det følger af det fremsatte forslag til § 22, stk. 4, 3. pkt., i lov om elforsy-
ning, at Forsyningstilsynet fastsætter regler om netudviklingsplanernes form
og struktur og supplerende regler om processuelle forhold.
Side
2/4
L 67 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udarbejdelse af ændringsforslag, således at Forsyningstilsynet ikke får bemyndigelse til på egen hånd at fastsætte regler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2294662_0003.png
Det foreslås, at Forsyningstilsynets bemyndigelse flyttes til ministeren. For-
slaget vil medføre, at ministeren også vil skulle fastsætte regler om netud-
viklingsplanernes form og struktur og supplerende regler om processuelle
forhold. Forsyningstilsynets bemyndigelse efter det fremsatte lovforslag ud-
går som konsekvens heraf.
Til nr. 3
Det følger af det fremsatte forslag til § 45 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om elforsy-
ning, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om netvirksomhedernes anskaffelse af elektricitet til dæk-
ning af nettab, herunder om de metoder som netvirksomhederne skal an-
vende.
Det følger af det fremsatte forslag til § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsy-
ning, at Forsyningstilsynet fastsætter nærmere regler om udformning af de
metoder, som ministeren fastætter i medfør af bestemmelsens 1. pkt.
Det foreslås, at Forsyningstilsynets bemyndigelse flyttes til ministeren. Æn-
dringsforslaget vil medføre, at ministeren også vil skulle fastsætte regler om
den nærmere udformning af metoderne. Forsyningstilsynets bemyndigelse
efter det fremsatte lovforslag udgår som konsekvens heraf.
Til nr. 4
Det følger af det fremsatte forslag til § 47 a, stk. 3, i lov om elforsyning, der
omhandler de kollektive elforsyningsvirksomhedernes varetagelse af energi-
lageraktiviteter, at Forsyningstilsynet bemyndiges til at fastsætte regler om
godkendelse af typer af fuldt integrerede netkomponenter, som de kollektive
elforsyningsvirksomheder kan eje, udvikle, forvalte eller drive. Forsynings-
tilsynet kan endvidere fastsætte regler om processuelle forhold vedrørende
godkendelser efter regler fastsat af ministeren.
Det foreslås, at Forsyningstilsynets bemyndigelse udgår.
Ændringsforslaget vil medføre, at Forsyningstilsynet ikke vil kunne god-
kende typer af fuldt integrerede netkomponenter, som de kollektive elforsy-
ningsvirksomheder kan eje, udvikle, forvalte eller drive, men vil skulle
træffe enkeltafgørelser om godkendelse af de kollektive elforsyningsvirk-
somheders ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af fuldt integrerede
netkomponenter.
Side
3/4
L 67 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udarbejdelse af ændringsforslag, således at Forsyningstilsynet ikke får bemyndigelse til på egen hånd at fastsætte regler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2294662_0004.png
Ændringsforslaget vil endvidere medføre, at Forsyningstilsynet ikke vil
kunne fastsætte regler om processuelle forhold, såsom om ansøgningers ind-
hold eller regler om de kollektive elforsyningsvirksomhedernes udbud, der
efter elmarkedsdirektivet er påkrævet som forudsætning for varetagelse af
visse energilageraktiviteter, og som Forsyningstilsynet vil skulle vurdere og
godkende.
Side
4/4