Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67
Offentligt
2287725_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2020
J nr.
2020 - 3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 12. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 8 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 8
I NRGi amba’s Årsrapport 2019 fremgår det under beskrivelse af arbejdet med
FN’s klimamål, at der leveres på verdensmål nr. 9 omhandlende infrastruktur,
bl.a.
ved at NRGi dækker sit nettab på 3,38 pct. med grøn strøm. Hvorfor vil ministeren
afskaffe de miljøprioriteringer, som netselskaber og deres ejere foretager og har fo-
retaget i mange år?
Svar
Med dette lovforslag implementeres det reviderede elmarkedsdirektiv. Det er i di-
rektivet et krav, at netvirksomheden skal agere som en neutral markedsformidler
ved indkøb af el til dækning af nettab.
Kravet påtænkes med lovforslaget implementeret således, at netvirksomheden skal
markedsgøre opgaven via et udbud. På den måde sikres transparens og lige ad-
gang for andre aktører til løsning af opgaven.
Jeg finder, at der er tungtvejende hensyn, der taler for, at indkøbet af elektricitet til
dækning af nettab ikke skal udbydes sammen med andre produkter, herunder fx
produkter som sikrer grøn strøm. Det kan gøre udbuddet mindre gennemsigtigt, re-
ducere konkurrencen og føre til højere priser for borgere og virksomheder i Dan-
mark. Jeg vil gerne udfolde argumenterne herfor nedenfor.
Det er ministeriets vurdering, at konkurrencen om opgaverne med at håndtere net-
virksomheders indkøb af elektricitet til dækning af nettab bedst styrkes ved at be-
grænse indkøbet til kun at omfatte én type af produkt og ydelse. Et simpelt system
styrker konkurrencen på detailmarkedet for el til gavn for borgere og virksomheder.
Det er endvidere ministeriets vurdering, at indkøb af grøn strøm vil øge omkostnin-
gerne forbundet med nettab. Jeg bemærker i den sammenhæng, at netvirksomhe-
dernes indkøb af nettab indgår som en 1:1-omkostning i deres indtægtsrammer.
Det indebærer, at omkostningerne til nettab føres direkte videre til forbrugerne, hvil-
ket alt andet lige kan have fordelingsmæssige effekter og påvirke konkurrenceev-
nen for erhvervsvirksomheder med et stort elforbrug.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 67 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Energi i forbindelse med foretræde for udvalget den 19/11-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2287725_0002.png
Endeligt vurderes den foreslåede model at styrke gennemsigtigheden. Det gør det
administrativt enklere for Forsyningstilsynet at føre tilsyn med udbuddene.
Jeg vil afslutningsvist anføre, at VE-andelen i elforbruget forventes at være over
100 pct. fra omkring 2027.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2