Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67
Offentligt
2287722_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2020
J nr.
2020 - 3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 1
Hvad vil fordelingsvirkningen være og vil det efter ministerens opfattelse føre til
uhensigtsmæssigheder, hvis elselskaberne generelt får mulighed for at indføre
geografisk differentierede tariffer med henblik på at kunne fremme et bedre lokalt
samspil mellem produktion og forbrug af el, og vil eventuelle uhensigtsmæssighe-
der kunne imødegås ved krav om, at Forsyningstilsynet skal godkende differentie-
rede tariffer?
Svar
Geografisk differentierede tariffer rummer potentielt muligheder for at fremme hen-
sigtsmæssig placering af elproduktion og elforbrug, hvor korte afstande og samti-
dighed af hhv. produktion og forbrug muligvis kan reducere omkostningerne forbun-
det med drift og vedligehold af elnettet.
Lovforslaget, som primært har til formål at implementere elmarkedsdirektivet, æn-
drer imidlertid ikke på de grundlæggende principper for tarifering og derfor heller
ikke på, at geografisk differentierede tariffer i gældende lovgivning kun er tilladt i
særlige tilfælde. Formålet med denne regel er at beskytte forbrugere på fx øer eller
i tyndt befolkede områder mod højere tariffer. Det afspejler et princip om kollektivi-
tet i elnettet, hvor samme type forbrugere i samme netområde som udgangspunkt
betaler den samme tarif.
Spørgsmålet om de fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre mulighed for
geografisk differentierede forbrugstariffer er vanskeligt at besvare, da det i høj grad
afhænger af branchens faktiske udformning af en tarifmodel. Der foreligger derfor
ikke en vurdering af fordelingsvirkningerne for forbrugerne. Geografisk differentie-
rede tariffer må imidlertid alt andet lige antages at øge omkostningerne for elforbru-
gerne i fx landområder. Det reflekterer, at der er færre til at afholde omkostningen
til etablering og vedligehold af den nødvendige infrastruktur.
Der er således behov for at undersøge fordelingsvirkningerne nærmere, såfremt
der er ønske om at indføre mulighed for geografisk differentierede tariffer. Det skal
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 67 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Energi i forbindelse med foretræde for udvalget den 19/11-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2287722_0002.png
ses i lyset af, at elforbrugerne som følge af kollektivitetsprincippet har bidraget lige-
ligt til etableringen og dimensioneringen af elnettet. Det kan forekomme uhensigts-
mæssigt at ændre på dette princip uden nærmere vurdering af konsekvenserne og
mulighederne for at afbøde evt. fordelingsvirkninger.
Det er ministeriets vurdering, at der er stærkt begrænset adgang til, at man fra poli-
tisk side kan instruere Forsyningstilsynet til at tage særlige beskyttelseshensyn el-
ler inddrage fordelingsmæssige hensyn i tarifmetoderne. Det skyldes, at Forsy-
ningstilsynet ikke må modtage direkte instrukser fra hverken regering eller andre of-
fentlige eller private enheder i udførelsen af sit hverv.
Jeg er optaget af at sikre, at vi i Danmark har de bedste rammer for den grønne
omstilling under hensyntagen til forbrugerbeskyttelse og forsyningssikkerhed. Jeg
vil derfor gerne se nærmere på spørgsmålet om fordelingsvirkningerne, idet jeg fin-
der det væsentligt, at vi nøje belyser både positive og negative konsekvenser ved
ændrede lovrammer for tariferingen inden der træffes beslutning herom. Det kan på
den baggrund være relevant at overveje om, og i givet fald hvordan, uhensigts-
mæssigheder forbundet med forskellige tariferingsmodeller kan imødegås.
Jeg vil afslutningsvis gøre opmærksom på, at vi med Klimaaftale for energi og indu-
stri mv. af 22. juni 2020 blev enige om at indføre den nødvendige lovgivning mhp.
at muliggøre indførelsen af et geografisk differentieret tilslutningsbidrag og indfød-
ningstariffer for producenter på både distributions- og transmissionsniveau. Denne
lovændring påtænkes fremsat i Folketinget i efteråret 2021.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2