Retsudvalget 2020-21
L 66
Offentligt
2310021_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2020
Lovkvalitetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2020-0037-0092
1740917
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
retsafgifter (L 66), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-
ren den 27. november 2020.
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 66 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om henvendelsen af 30/11-20 fra Finans og Leasing om forslag om, at inkassobureauer og banker/forbrugslånevirksomheder gives systemadgang til allerede afgivne insolvenserklæringer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om retsafgifter (L 66) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 30/11-20 fra Fi-
nans og Leasing, vedrørende forslag om, at inkassobureauer og
banker/forbrugslånevirksomheder gives system-adgang til alle-
rede afgivne insolvenserklæringer, jf. L 66 -bilag 4?”
Svar:
1.
I henvendelsen af 30. november 2020 fra Danske
INKASSOadvokater,
Danske Inkassobrancheforening og Finans og Leasing henviser organisati-
onerne til en dialog med Justitsministeriet vedrørende et forslag om, at in-
kassobureauer, banker og forbrugslånevirksomheder gives systemadgang til
afgivne insolvenserklæringer.
Organisationerne opfordrer Retsudvalget til at spørge justitsministeren om,
hvorfor dette forslag ikke er indtænkt i lovforslaget, og hvad tidshorisonten
i øvrigt er for, at det vil ske.
Organisationerne henviser i den forbindelse til overvejelserne i lovforslaget
om at videreføre den eksisterende regel om tilbagebetaling af retsafgiften
for en udlægsbegæring, når fogedretten afviser at foretage tvangsfuldbyr-
delse, fordi skyldneren har afgivet insolvenserklæring eller er under kon-
kurs, rekonstruktionsbehandling eller gældssanering.
2.
En insolvenserklæring er en erklæring fra skyldneren under en fogedfor-
retning om, at den pågældende ikke kan betale fordringshaverens krav og
ikke ejer tilstrækkelige aktiver til at dække kravet. Når der inden for de se-
neste 6 måneder har været afholdt en fogedforretning, hvor det ikke har væ-
ret muligt at opnå dækning for fordringshaverens krav, kan der som ud-
gangspunkt ikke foretages udlægsforretning. Det kan også beskrives på den
måde, at skyldneren er ”fredet” i en periode på 6 måneder efter afgivelsen
af insolvenserklæring.
Når en fordringshaver indgiver en udlægsbegæring, som opfylder retspleje-
lovens krav til et tvangsfuldbyrdelsesgrundlag i form af en dom, frivilligt
forlig mv., vil fogedretten som udgangspunkt afvise at foretage udlæg, hvis
skyldneren inden for de seneste 6 måneder har afgivet insolvenserklæring
under en udlægsforretning i fogedretten. Fogedretten vil i den forbindelse
2
L 66 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om henvendelsen af 30/11-20 fra Finans og Leasing om forslag om, at inkassobureauer og banker/forbrugslånevirksomheder gives systemadgang til allerede afgivne insolvenserklæringer, til justitsministeren
oplyse fordringshaveren om datoen for skyldnerens insolvenserklæring, så-
ledes at fordringshaveren, hvis denne ønsker det, har mulighed for at indgive
udlægsbegæringen igen, når ”fredningsperioden” på 6 måneder er udløbet.
Organisationernes forslag går ud på, at visse virksomheder skal have direkte
systemadgang til domstolenes register over insolvenserklæringer og således
selv skal kunne slå op, om en bestemt skyldner inden for de seneste 6 må-
neder har afgivet insolvenserklæring. Ifølge organisationernes forslag skal
dette gælde dels ved inddrivelse af krav mod en skyldner, dels ved en per-
sons ansøgning om f.eks. et lån. I sidstnævnte tilfælde vil der ifølge forslaget
skulle indhentes samtykke fra den person, der ansøger om et lån, men hvis
den pågældende ikke vil give samtykke, kan ansøgningen om et lån blive
afslået.
3.
Med lovforslaget foreslås en ny retsafgiftslov med henblik på at forenkle
reglerne om retsafgifter, så de bliver lettere at forstå og anvende for borgerne
og myndighederne.
Retsafgiftsloven angår de retsafgifter, der skal betales for anmodninger til
domstolene i navnlig civile retssager, fogedsager og skiftesager.
Retsafgiftsloven regulerer derimod ikke domstolenes behandling af sagerne
og ville ikke være det rigtige sted at regulere en eventuel systemadgang for
visse virksomheder til domstolenes oplysninger om afgivne insolvenserklæ-
ringer.
Endvidere bygger de retsafgifter, der foreslås med lovforslaget, på de gæl-
dende retsplejemæssige regler mv., og der har derfor heller ikke været an-
ledning til i de foreslåede regler om retsafgifter at søge at tage højde for et
forslag fra Finans og Leasing, som der endnu ikke er taget stilling til.
Med hensyn til det konkrete punkt i lovforslaget, som organisationerne hen-
viser til, bemærkes, at overvejelserne i lovforslaget fører frem til et forslag
om at videreføre den gældende regel om tilbagebetaling af retsafgiften i de
pågældende situationer. Hvis der som foreslået af organisationerne blev
etableret en systemadgang til afgivne insolvenserklæringer, vil der kunne
argumenteres for, at den gældende regel om tilbagebetaling af retsafgiften
bør afskaffes. I givet fald ville der ske en skærpelse af afgiftspligten både i
forhold til i dag og i forhold til det, som foreslås med lovforslaget.
3
L 66 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om henvendelsen af 30/11-20 fra Finans og Leasing om forslag om, at inkassobureauer og banker/forbrugslånevirksomheder gives systemadgang til allerede afgivne insolvenserklæringer, til justitsministeren
4.
Organisationernes forslag om at etablere systemadgang til afgivne insol-
venserklæringer rejser både juridiske og økonomiske spørgsmål, som vil
skulle afklares, før der kan tages stilling til forslaget.
Det vil bl.a. skulle afklares, om der inden for rammerne af databeskyttelses-
reglerne vil kunne etableres en sådan systemadgang. Det vil i givet fald også
skulle afklares, hvilke udgiftsmæssige konsekvenser etablering af en sådan
systemadgang vil have, og hvordan eventuelle merudgifter skal finansieres.
Som det fremgår af henvendelsen af 30. november 2020, har der været en
dialog mellem organisationerne, Domstolsstyrelsen og Justitsministeriet.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at ministeriet fortsat er ved
at undersøge de juridiske spørgsmål, som forslaget rejser.
4