Retsudvalget 2020-21
L 65
Offentligt
2297552_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. december 2020
Lovkvalitetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2020-0037-0094
1707446
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved
gældssanering og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-
19) (L 65), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
10. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om konsekvenserne af, at en fejlslagen rekonstruktion ikke automatisk ender med opsigelse af konkursdekretet, og hvorfor det netop ikke bør gøre det, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven,
lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om lønmodtageres retsstil-
ling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved gældssanering og
ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19) (L 65):
”Vil
ministeren redegøre for konsekvenserne af, at en fejlslagen
rekonstruktion ikke automatisk ender med opsigelse af konkurs-
dekretet, og hvorfor det netop ikke bør gøre det?”
Svar:
1.
Formålet med konkurslovens regler om rekonstruktion er at give mulighed
for, at virksomheder, der har forbigående økonomiske vanskeligheder, kan vi-
dereføres, hvis de vurderes at være levedygtige på længere sigt, i stedet for at
blive erklæret konkurs. Reglerne om rekonstruktion tager sigte på at skabe de
lovgivningsmæssige rammer for effektivt at understøtte bestræbelser på at vi-
dereføre levedygtige virksomheder, samtidig med at fordringshavernes interes-
ser også tilgodeses.
De gældende regler om rekonstruktion, som blev vedtaget i 2010 og trådte i
kraft i 2011, bygger på Konkursrådets forslag i rådets betænkning nr.
1512/2009 om rekonstruktion mv.
Formålet med lovforslaget er bl.a. i anledning af covid-19 at forbedre mu-
lighederne for, at virksomheder, der er levedygtige, men har forbigående
økonomiske vanskeligheder, kan videreføres i stedet for at blive erklæret
konkurs. Lovforslaget tager i lyset heraf sigte på at forbedre de lovgivnings-
mæssige rammer for videreførelse af levedygtige virksomheder, samtidig
med at fordringshavernes retsstilling beskyttes.
Denne del af lovforslaget bygger på Konkursrådets forslag i rådets udtalelse
af 3. juli 2020 om ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-
19.
2.
Med lovforslaget foreslås det bl.a. som noget nyt, at en rekonstruktion
kan bringes til ophør, før der er vedtaget en rekonstruktionsplan, uden at
skyldnerens bo automatisk tages under konkursbehandling. Efter de gæl-
dende regler tages skyldneren automatisk under konkursbehandling, hvis en
rekonstruktionsbehandling ophører af andre grunde end stadfæstelse af et
rekonstruktionsforslag, der indeholder en tvangsakkord, eller at skyldneren
ikke længere er insolvent.
2
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om konsekvenserne af, at en fejlslagen rekonstruktion ikke automatisk ender med opsigelse af konkursdekretet, og hvorfor det netop ikke bør gøre det, til justitsministeren
Spørgsmålet om vedtagelse af en rekonstruktionsplan skal som udgangs-
punkt behandles på et møde, der afholdes senest 4 uger efter indledningen
af rekonstruktionsbehandlingen. Behandlingen af spørgsmålet kan dog efter
lovforslaget på anmodning af rekonstruktøren udsættes til et senere møde,
der skal afholdes inden 4 uger. Udsættelse kan ikke ske, hvis et flertal af
fordringshaverne, som repræsenterer mindst 25 pct. af gælden, stemmer
imod udsættelsen.
Det betyder, at der som udgangspunkt senest 4 uger og altid senest 8 uger
(4 uger + 4 uger) efter rekonstruktionsbehandlingens indledning vil blive
behandlet et forslag til en rekonstruktionsplan, medmindre rekonstruktions-
behandlingen forinden er ophørt.
Hvis der ikke på det ordinære 4-ugers møde eller på det udsatte møde senest
4 uger senere vedtages en rekonstruktionsplan, ophører rekonstruktionsbe-
handlingen.
Det betyder, at en rekonstruktionsbehandling som udgangspunkt højst kan
løbe i 4 uger og i alle tilfælde højst kan løbe i 8 uger, uden at der er vedtaget
en rekonstruktionsplan. Vedtages der ikke inden for disse 4-8 uger en re-
konstruktionsplan, ophører rekonstruktionsbehandlingen således.
Når det med lovforslaget som noget nyt foreslås, at en rekonstruktion kan
bringes til ophør, før der er vedtaget en rekonstruktionsplan, uden at skyld-
nerens bo automatisk tages under konkursbehandling, betyder det derfor
samlet set, at rekonstruktionsbehandlingens indledende forløb på 4-8 uger
får karakter af en slags tænkepause for skyldneren under rekonstruktørens
opsyn. En sådan kontrolleret timeout uden udsigt til automatisk konkurs vil
efter Justitsministeriets opfattelse kunne være til gavn for fordringshaverne
som helhed.
3.
Forslaget om, at en rekonstruktion kan bringes til ophør, før der er vedta-
get en rekonstruktionsplan, uden at skyldnerens bo automatisk tages under
konkursbehandling, er i overensstemmelse med Konkursrådets forslag i den
nævnte udtalelse af 3. juli 2020.
Konkursrådet anfører i udtalelsen, at det er rådets erfaring, at den automati-
ske konkurs i tilfælde af en fejlslagen rekonstruktionsbehandling afskrækker
skyldnere fra at anvende rekonstruktionsreglerne og kan være hæmmende
for, at rekonstruktion af virksomheden gennemføres. Endvidere er en følge
3
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om konsekvenserne af, at en fejlslagen rekonstruktion ikke automatisk ender med opsigelse af konkursdekretet, og hvorfor det netop ikke bør gøre det, til justitsministeren
af den nævnte regel, at skyldneren allerede ved rekonstruktionsbehandlin-
gens indledning skal stille sikkerhed for en eventuel senere konkursbehand-
ling, hvilket er likviditetsmæssigt belastende for en nødlidende virksomhed.
Konkursrådet anfører videre, at en skyldner, der
som følge af en fejlslagen
rekonstruktionsbehandling
ikke opnår solvens, alligevel må forvente at
blive taget under konkursbehandling på begæring af en fordringshaver.
Konkursbehandling som automatisk retsvirkning af en fejlslagen rekon-
struktion er i det lys ikke mere indgribende for skyldneren, end at en for-
dringshaver i tilfælde skyldnerens insolvens kan begære denne konkurs.
På den anden side finder Konkursrådet, at den automatiske følge af en fejl-
slagen rekonstruktion kan modvirke videreførelsen af ellers sunde dele af
nødlidende virksomheder.
Konkursrådet tillægger det samtidig vægt, at retsvirkningen om automatisk
konkurs i tilfælde af en fejlslagen rekonstruktion er en følge af, at der under
en rekonstruktionsbehandling er adgang til at anvende en række virkemidler
til gennemførelsen af rekonstruktionen, som ellers er forbeholdt konkursbe-
handling, og som kan have indgribende betydning for skyldnerens forhold
til sine medkontrahenter. Det drejer sig blandt andet om adgangen til om-
stødelse uden at afvente rekonstruktionsforslagets stadfæstelse, viderefø-
relse af gensidigt bebyrdende aftaler og tvunget debitorskifte som led i en
virksomhedsoverdragelse.
Konkursrådet anfører herved, at umiddelbar konkursbehandling i forlæn-
gelse af en fejlslagen rekonstruktion har til formål at imødegå risikoen for,
at skyldneren i spekulationsøjemed begærer rekonstruktionsbehandling ind-
ledt for senere ensidigt at bringe denne til ophør, efter at disse virkemidler
har været anvendt.
Konkursrådet finder imidlertid, at risikoen for, at rekonstruktionen bringes
til ophør i spekulationsøjemed, vil kunne imødegås ved en tidsmæssig af-
grænsning af den periode, hvor skyldneren kan begære rekonstruktionen
bragt til ophør uden yderligere konsekvenser. Afgrænses skyldnerens mu-
lighed herfor til tiden før en rekonstruktionsplan er vedtaget, vil det være
begrænset, hvor mange aktiviteter der kan have været igangsat.
Konkursrådet finder endvidere, at en begrænsning af de nuværende følger
af en fejlslagen rekonstruktion vil betyde, at rekonstruktionsbehandlingens
indledende forløb får karakter af en slags tænkepause for skyldneren under
4
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om konsekvenserne af, at en fejlslagen rekonstruktion ikke automatisk ender med opsigelse af konkursdekretet, og hvorfor det netop ikke bør gøre det, til justitsministeren
rekonstruktørens opsyn. En sådan kontrolleret timeout uden udsigt til auto-
matisk konkurs vil efter rådets opfattelse kunne være til gavn for fordrings-
haverne som helhed.
4.
Det foreslås med lovforslaget som noget nyt, at fordringshaverne skal un-
derrettes om rekonstruktionsbehandlingens ophør, hvis skylderens bo ikke
samtidig tages under konkursbehandling. Der er ikke behov for særskilt un-
derretning om rekonstruktionsbehandlingens ophør i de tilfælde, hvor skyld-
nerens bo tages under konkursbehandling, da det følger af konkurslovens
regler i øvrigt, at fordringshaverne skal underrettes om konkursen.
Hermed sikres det, at fordringshaverne vil være bekendt med rekonstrukti-
onsbehandlingens ophør, så de kan beslutte, om de vil indgive konkursbe-
gæring mod skyldneren.
Endvidere foreslås det med lovforslaget som noget nyt, at skifteretten skal
afvise en begæring om rekonstruktionsbehandling, der indgives tidligere
end 1 måned efter en forudgående rekonstruktionsbehandlings ophør, hvis
den forudgående rekonstruktionsbehandling er ophørt, uden at der er vedta-
get en rekonstruktionsplan.
Hermed sikres det, at skyldneren ikke efter rekonstruktionsbehandlingens
ophør kan afværge en konkursbehandling ved hurtigt at indgive ny begæring
om rekonstruktion.
5