Retsudvalget 2020-21
L 65
Offentligt
2344864_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
2. marts 2021
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Ketilbjørn Hertz
Sagsnr.: 2020-0037-0094
Dok.:
1863833
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 19 (L 65) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved
gældssanering og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-
19) (L 65), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
25. februar 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm., om ministeren er indstillet på, at rekonstruktøren i forbindelse med en rekonstruktions gennemførsel skal afgive en erklæring over for skifteret og skyldners kreditorer om, at skyldner ikke har betydelige uregelmæssigheder i sin bogføring og sit regnskabssystem, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov om ændring af konkurslo-
ven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om lønmodtageres
retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved gældssane-
ring og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19) (L
65):
”Er
ministeren indstillet på
henset til den øgede risiko for svig
og skattesnyd under de nye regler at kræve, at rekonstruktøren i
forbindelse med en rekonstruktions gennemførsel skal afgive en
erklæring overfor skifteret og skyldners kreditorer om, at skyld-
ner ikke har betydelige uregelmæssigheder i sin bogføring og
regnskabsystem, og vil ministeren derudover oplyse, hvilken
sanktion ministeren mener, at en fejlagtig erklæring i givet fald
bør have for rekonstruktøren?”
Svar:
Efter de gældende regler skal rekonstruktøren senest en uge før mødet med
fordringshaverne om rekonstruktionsplanen sende sit forslag til rekonstruk-
tionsplan til samtlige kendte fordringshavere og til skifteretten. Forslaget til
rekonstruktionsplan skal bl.a. indeholde oplysning om, hvorvidt der er
mangler ved skyldneres seneste årsrapport.
Endvidere skal rekonstruktøren så vidt muligt senest 14 dage før mødet med
fordringshaverne om rekonstruktionsforslaget sende rekonstruktionsforsla-
get og det øvrige materiale, som konkursloven kræver, til samtlige kendte
fordringshavere og til skifteretten. Til det øvrige krævede materiale hører en
redegørelse fra rekonstruktøren og tillidsmanden
efter lovforslaget en
eventuel tillidsmand
der bl.a. skal indeholde eventuelle kommentarer til
skyldnerens status, en redegørelse for sammenhængen mellem statusover-
sigten og skyldnerens seneste aflagte regnskab, oplysning om forhold, der
vil kunne søges omstødt, oplysning om skyldnerens eventuelle ansvarspå-
dragende forhold, oplysning om eventuelle forhold, der vil kunne begrunde
konkurskarantæne, oplysning om årsagerne til skyldnerens økonomiske
vanskeligheder, anslået dividende i tilfælde af skyldnerens konkurs, forløbet
af samarbejdet med skyldneren under rekonstruktionsbehandlingen og en
erklæring om, hvorvidt rekonstruktionsforslaget er rimeligt og frembyder en
tilstrækkelig betryggelse for forslagets opfyldelse.
Efter min opfattelse sikrer disse forskrifter, at skifteretten og fordringsha-
verne får de oplysninger om eventuelle betydelige uregelmæssigheder i
skyldnerens bogføring og regnskabssystem, som omtales i spørgsmålet.
Side 2/3
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm., om ministeren er indstillet på, at rekonstruktøren i forbindelse med en rekonstruktions gennemførsel skal afgive en erklæring over for skifteret og skyldners kreditorer om, at skyldner ikke har betydelige uregelmæssigheder i sin bogføring og sit regnskabssystem, til justitsministeren
Efter min opfattelse er der på den baggrund ikke grundlag for at indføre en
regel om, at rekonstruktøren skal afgive særlig erklæring om, at der ikke er
betydelige uregelmæssige i skyldnerens bogføring og regnskabssystem.
Det fremgår i øvrigt ikke tydeligt, om forslaget i spørgsmålet skal forstås på
den måde, at det obligatorisk vil udelukke en rekonstruktion af en virksom-
hed, at skyldneren har betydelige uregelmæssige i sin bogføring og sit regn-
skabssystem.
Efter min opfattelse er det vigtigt, at eventuelle uregelmæssigheder kommer
frem i lyset og i givet fald forfølges mod de ansvarlige på en relevant måde.
Derimod mener jeg ikke, at man på forhånd skal afskære muligheden for, at
en virksomhed, i hvilken der er foregået uregelmæssigheder, kan blive re-
konstrueret, evt. med ny ejerkreds og/eller ledelse, således at arbejdspladser
og produktion kan reddes, og fordringshaverne alt andet lige sikres en så høj
dividende af deres krav som muligt.
For så vidt angår rekonstruktørens ansvar for eventuelle urigtige erklæringer
eller redegørelser gælder de almindelige ansvarsnormer i dansk ret. Rekon-
struktøren vil således navnlig kunne pådrage sig et erstatningsansvar, hvis
rekonstruktøren ved forsætlige eller uagtsomme handlinger eller undladel-
ser har påført nogen et tab. Har rekonstruktøren forsætligt afgivet urigtige
erklæringer, vil der efter omstændighederne tillige kunne gøres et strafan-
svar gældende.
Side 3/3