Retsudvalget 2020-21
L 65
Offentligt
2327523_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2021
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Ketilbjørn Hertz
2020-0037-0094
1815078
Besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 65) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved
gældssanering og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-
19) (L 65), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
26. januar 2021.
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/1-21 fra FSR vedr. regnskabskyndige tillidsmænd, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov om ændring af konkurslo-
ven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om lønmodtageres
retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved gældssane-
ring og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19) (L
65):
”Vil ministeren kommentere henvendelsen 25/1-21 fra FSR,
vedrørende regnskabskyndige tillidsmænd, jf. L 65 - bilag 8?”
Svar:
Justitsministeriet kan generelt henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 3, 6,
8, 9 og 12 vedrørende lovforslaget.
FSR – danske revisorer anfører i henvendelsen, at foreningen er bevidst om
muligheden for at anvende en regnskabskyndig tillidsmand på frivillig basis,
men at det indebærer en række problemer f.eks. af habilitetsmæssig karak-
ter.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at når skifteretten efter anmodning fra
skyldneren, rekonstruktøren eller fordringshavere, der repræsenterer mindst
25 pct. af gælden, beskikker en regnskabskyndig tillidsmand, skal denne
ifølge lovforslaget opfylde de samme habilitetskrav, som i dag gælder for
beskikkede regnskabskyndige tillidsmænd. Der gælder herunder bl.a. en to-
årig karensperiode før og efter rekonstruktionen, hvor den regnskabskyn-
dige tillidsmand ikke må have virket og ikke må virke som revisor eller for-
retningsmæssig rådgiver for skyldneren.
Det er således ikke rigtigt, at der vil være habilitetsproblemer, når skyldne-
ren, rekonstruktøren eller fordringshavere, der repræsenterer mindst 25 pct.
af gælden, beslutter, at der skal medvirke en regnskabskyndig tillidsmand.
Endvidere bemærkes, at når fordringshavere, der repræsenterer mindst 25
pct. af gælden, anmoder om beskikkelse af en regnskabskyndig tillidsmand,
skal
skifteretten ifølge lovforslaget beskikke en regnskabskyndig tillids-
mand. Når mindst en fjerdedel af fordringshaverne opgjort efter beløb øn-
sker, at der skal medvirke en regnskabskyndig tillidsmand, er det således
obligatorisk og ikke frivilligt for skyldneren, at der skal medvirke en regn-
skabskyndig tillidsmand.
Side 2/2