Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1450064
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 31 (L 61) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 31:
”I
udkast til bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af
tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, fremgår det af § 4,
stk. 6, ”…at der å ikke foreko
e illustratio er, illeder, farver, logoer, sy oler
eller andet, der kan køber eller besøgende på salgssteder omfattet af stk. 1 indtryk af,
at tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter har en sundheds-
gavnlig effekt, er mindre skadelige end andre produkter eller andre gavnlige effekter
eller fordele”. Ka
i istere redegøre for, hvorfor a –
uden at dette fremgår af
den politiske aftale
–
i bekendtgørelsen i medfør af lovforslaget har forbudt, at et
salgssted sagligt og evidensbaseret kan oplyse om et givent produkts skadevirkning,
effekt eller fordele sammenlignet med andre produkter?”
Svar:
Det følger af tobaksvareloven, at den, der markedsfører en tobaksvare her i landet,
skal sikre, at hver enkeltpakning og en eventuel ydre emballage ikke indeholder ele-
menter eller træk, som
1) fremmer en tobaksvare eller opfordrer til brug af den ved at give et fejlagtigt ind-
tryk af produkternes karakteristika, virkninger, risici eller emissioner,
2) giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare er mindre skadelig end andre eller har til
formål at reducere virkningen af bestemte skadelige bestanddele i røgen,
3) giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare har vitaliserende, energigivende, helbre-
dende, foryngende, naturlige, økologiske egenskaber eller andre positive formål eller
andre positive sundheds- eller livsstilsmæssige virkninger,
4) henviser til smag, duft, aromastoffer eller andre tilsætningsstoffer eller oplyser, at
produktet ikke indeholder sådanne,
5) får produktet til at ligne en fødevare eller et kosmetisk produkt eller
6) giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare har en forbedret biologisk nedbrydelig-
hed eller andre miljømæssige fordele.
Stk. 2. Den, der markedsfører en tobaksvare her i landet, skal sikre, at en enkeltpak-
ning og en eventuel ydre emballage ikke mærkes med oplysninger om tobaksvarens
indhold af nikotin, tjære og kulilte.
Stk. 3. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om krav til mærkning, jf. stk.
1 og 2.
Sundhedsstyrelen har til brug for min besvarelse oplyst, at en række af de forhold,
som industrien peger på, vedrørende eksempelvis skadelighed af et produkt, ikke er