Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-11-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPSLBA
Sagsnr.: 1904889
Dok. nr.: 1444127
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (L 60
–
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundheds-
personer og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om virksomhedsansvarlige læger
og tandlæger (Oprettelse af Ankenævnet for Tilsynsafgørelser og Det Rådgivende Ud-
valg for Tilsyn, lovfæstelse af Fagligt Forum for Patientsikkerhed, øget beskyttelse af
personer ved rapportering af utilsigtede hændelser, krav om instrukser, sprogkrav til
sundhedspersoner, forenkling af reglerne om virksomhedsansvarlige læger og tand-
læger, dispensation fra fristen for indgivelse af ansøgning om autorisation som kon-
taktlinseoptiker m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren oplyse udviklingen i antallet af henholdsvis reaktive individuelle til-
synssager og antallet af reaktive organisatoriske tilsynssager i årene 2016, 2017, 2018
og 2019?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet
bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, der oplyser følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Individuelle
tilsyn
Styrelsen henviser til vores tidligere opgørelse i svaret på SUU alm. del spørgsmål 408
(Folketingsåret 2017-18) samt styrelsens årsrapporter fra 2018 og 2019.
Styrelsens individtilsyn er et reaktivt tilsyn. Styrelsen for Patientsikkerhed opretter så-
ledes individtilsynssager i de tilfælde, hvor styrelsen modtager en indberetning eller
på anden måde får en konkret mistanke om, at en sundhedsperson kan udgøre en ri-
siko for patientsikkerheden. Styrelsen oplyser derefter sagen. Det kan eksempelvis
ske ved indhentelse af journalmateriale og indhentelse af en udtalelse eller afhol-
delse af samtale med den pågældende sundhedsperson.
Oprettelse af en individtilsynssag er ikke ensbetydende med, at styrelsen finder
grundlag for en tilsynssanktion, men skyldes styrelsens pligt til at undersøge forhol-
dene. Hvis styrelsen
–
når sagen er oplyst
–
vurderer, at sundhedspersonen udgør en
forringet sikkerhed for patienterne eller er til fare for patientsikkerheden, kan styrel-
sen iværksætte den eller de sanktioner, som er nødvendige for at varetage patientsik-
kerheden.
Tabellen neden for viser antal oprettede individuelle tilsynssager i årene 2016 til
2019, der ifølge sagernes registrering vedrører sundhedspersonens faglige mangler
eller manglende egnethed, f.eks. sygdom eller misbrug.