Sundhedsudvalget 2020-21
L 60
Offentligt
2279617_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-11-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPSLBA
Sagsnr.: 1904889
Dok. nr.: 1444127
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (L 60
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundheds-
personer og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om virksomhedsansvarlige læger
og tandlæger (Oprettelse af Ankenævnet for Tilsynsafgørelser og Det Rådgivende Ud-
valg for Tilsyn, lovfæstelse af Fagligt Forum for Patientsikkerhed, øget beskyttelse af
personer ved rapportering af utilsigtede hændelser, krav om instrukser, sprogkrav til
sundhedspersoner, forenkling af reglerne om virksomhedsansvarlige læger og tand-
læger, dispensation fra fristen for indgivelse af ansøgning om autorisation som kon-
taktlinseoptiker m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren oplyse udviklingen i antallet af henholdsvis reaktive individuelle til-
synssager og antallet af reaktive organisatoriske tilsynssager i årene 2016, 2017, 2018
og 2019?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet
bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, der oplyser følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Individuelle
tilsyn
Styrelsen henviser til vores tidligere opgørelse i svaret på SUU alm. del spørgsmål 408
(Folketingsåret 2017-18) samt styrelsens årsrapporter fra 2018 og 2019.
Styrelsens individtilsyn er et reaktivt tilsyn. Styrelsen for Patientsikkerhed opretter så-
ledes individtilsynssager i de tilfælde, hvor styrelsen modtager en indberetning eller
på anden måde får en konkret mistanke om, at en sundhedsperson kan udgøre en ri-
siko for patientsikkerheden. Styrelsen oplyser derefter sagen. Det kan eksempelvis
ske ved indhentelse af journalmateriale og indhentelse af en udtalelse eller afhol-
delse af samtale med den pågældende sundhedsperson.
Oprettelse af en individtilsynssag er ikke ensbetydende med, at styrelsen finder
grundlag for en tilsynssanktion, men skyldes styrelsens pligt til at undersøge forhol-
dene. Hvis styrelsen
når sagen er oplyst
vurderer, at sundhedspersonen udgør en
forringet sikkerhed for patienterne eller er til fare for patientsikkerheden, kan styrel-
sen iværksætte den eller de sanktioner, som er nødvendige for at varetage patientsik-
kerheden.
Tabellen neden for viser antal oprettede individuelle tilsynssager i årene 2016 til
2019, der ifølge sagernes registrering vedrører sundhedspersonens faglige mangler
eller manglende egnethed, f.eks. sygdom eller misbrug.
L 60 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om udviklingen i antallet af henholdsvis reaktive individuelle tilsynssager og antallet af reaktive organisatoriske tilsynssager i årene 2016, 2017, 2018 og 2019, til sundheds- og ældreministeren
2279617_0002.png
År
2016
2017
2018
2019
Antal oprettede individuelle til-
synssager
468
1009
634
784
Styrelsen har som udgangspunkt ikke medtaget flere tilsynssager på samme person i
tallene. Såfremt den samme sundhedsperson har både en faglig sag og en egnetheds-
sag, er begge sager dog medtaget.
Styrelsen skal bemærke, at vi i 2017 fik en mere strømlinet praksis for registrering. Ri-
sikoen for fejlregistreringer vurderes således at være højere for 2016 end 2017, hvil-
ket efter vores vurdering indebærer, at tallet for 2016 er lavere end det reelle antal
tilsynssager.
Organisationstilsyn
Styrelsen for Patientsikkerhed har siden den 1. januar 2017 ført et risikobaseret sund-
hedsfagligt tilsyn med behandlingssteder.
Tilsynet udøves ud fra en løbende vurdering af, hvor der er størst risiko for patientsik-
kerheden, og styrelsen udvælger behandlingssteder til planlagte tilsyn på stikprøve-
basis.
Styrelsen foretager herudover reaktive tilsyn, hvis styrelsen får en konkret mistanke
om, at forholdene på et behandlingssted udgør en fare for patientsikkerheden. En del
af de reaktive tilsyn sker som opfølgning på tidligere planlagte tilsyn.
I 2016 gennemførte Styrelsen for Patientsikkerhed frekvensbaserede tilsyn på pleje-
hjem, kosmetiske behandlingssteder og på private sygehus og klinikker. Tilsyn med
plejehjem efter den gamle ordning ophørte med virkning pr. 1. juli 2016, mens de fa-
ste tilsyn med kosmetiske behandlingssteder og med privatsygehuse og klinikker op-
hørte pr. 1. januar 2017.
Da ordningen med plejehjemstilsyn ophørte, havde styrelsen i 2016 gennemført 299
frekvensbaserede tilsyn på plejehjem. I perioden fra 1. juli 2016 til 31. december
2016 gennemførte styrelsen desuden 14 reaktive tilsyn på plejehjem.
Styrelsen gennemførte 83 tilsyn på kosmetiske behandlingssteder i 2016. Styrelsens
tal på kosmetiske tilsynsbesøg er fundet ved en manuel optælling, hvorfor disse tal er
forbundet med en vis usikkerhed.
Tabellen nedenfor viser udviklingen i antallet af sundhedsfaglige organisatoriske til-
syn, herunder reaktive tilsyn, for 2017 til 2019, jf. styrelsens årsrapporter for de på-
gældende år.
Side 2
L 60 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om udviklingen i antallet af henholdsvis reaktive individuelle tilsynssager og antallet af reaktive organisatoriske tilsynssager i årene 2016, 2017, 2018 og 2019, til sundheds- og ældreministeren
2279617_0003.png
Tabel:
Udviklingen i antallet af orga-
nisatoriske tilsyn
Reaktive tilsyn
Planlagte tilsyn inkl. admini-
strative tilsyn
I alt
1.
2017
106
875
1
981
2018
179
1216
1395
2019
251
1269
1520
De administrative tilsyn i 2017 blev ikke opgjort særskilt. Styrelsen vurderer derfor, at det
samlede antal tilsyn i 2017 reelt overstiger 1000.
De reaktive tilsyn omfatter både tilsyn foretaget som opfølgning på et tidligere plan-
lagt tilsyn, og tilsyn foretaget på baggrund af konkrete bekymringer.”
./.
Jeg vedlægger til udvalgets orientering svar fra den tidligere sundhedsminister på
spørgsmål nr. 408 (alm. del), som Styrelsen for Patientsikkerhed henviser til. Tilsva-
rende gælder for styrelsens årsrapporter fra 2018 og 2019.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 3