Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21, Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21, Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 56 , L 56 A , L 56 B
Offentligt
2272308_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del - Bilag 766
Offentligt
Virksomheder
J.nr. 2020 - 44708
Ref. SUMAN/HEFPE/JA
Den 8. september 2020
Notits om ændret sagsbehandlingstilgang på havbrugsområdet
Departementet har bedt Miljøstyrelsen oplyse, hvilken betydning den ændrede
sagsbehandlingstilgang, jf. kammeradvokatens notat af 4. september 2020, har i forhold til
Miljøstyrelsens svar i MOF alm. del spm 712 og 753.
Miljøstyrelsen skal hertil oplyse følgende:
I svaret på MOF alm. Del spm 712 har Miljøstyrelsen redegjort for, at arbejdet med at udrede de 19
havbrugstilladelser tager væsentlig længere tid end oprindeligt forventet, men at sagsbehandling
forbundet med spørgsmål om hhv. gyldighed og driftsstop vil ske hurtigst muligt og forventes at være
afsluttet inden for to måneder, dog med det forbehold, at Miljøstyrelsen skal sikre, at der træffes
afgørelser i overensstemmelse med gældende ret og på baggrund af samtlige relevante retlige og
faktiske forhold for hvert enkelt havbrug.
Styrelsens gennemgang af sagerne og de juridiske overvejelser viste sig at støde på alvorlige juridiske
komplikationer, der indebar, at spørgsmålet om de retlige konsekvenser af manglende overholdelse af
habitatreglerne måtte genovervejes. Som det også fremgår af kammeradvokatens notat af 4. september
2020, kan styrelsen alene i første omgang konstatere, at der foreligger en retlig mangel. Miljøstyrelsen
er herefter i hver enkelt sag forpligtet til at skaffe tilstrækkelig dokumentation i form af en nærmere
vurdering af havbrugets påvirkning af habitatområder, før det kan vurderes, om den retlige mangel er
konkret væsentlig, og dermed om placeringstilladelsen er ugyldig. Det er således ikke muligt at træffe
afgørelse om, at en placeringstilladelse er ugyldig umiddelbart ved konstatering af, at habitatreglerne
ikke er efterlevet. Det vedlagte flowdiagram redegør nærmere for de enkelte sagsbehandlingsskridt.
Hertil kommer den konkrete og nødvendige afvejning af havbrugenes eventuelle gode tro og den
omstændighed, at placeringstilladelserne har været udnyttet i en årrække samt andre konkrete
momenter, der kunne tale imod ugyldighed i de konkrete sager. Disse overvejelser tilsammen har
medført, at den indledende vurdering af de gældende placeringstilladelser er forlænget væsentligt.
Status for sagsbehandlingen er at ét havbrug er vurderet, at have en gyldig placeringstilladelse, mens
seks havbrug har modtaget udkast til afgørelse om udløb af placeringstilladelse. Desuden har fem
havbrug modtaget udkast til afgørelse om, at placeringstilladelsen er behæftet med en retlig mangel.
Det udestår forsat at vurdere de resterende syv havbrugs placeringstilladelser. Det udestår desuden at
træffe endelig afgørelse i de første 11 sager, som afhængigt af udfaldet vil skulle følges op af en
habitatvurdering, dels som led i en retlig lovliggørelse af de havbrug, hvis placeringstilladelse er
udløbet, dels mhp at vurdere, hvorvidt den retlige mangel er væsentlig for de havbrug, hvor dette er
relevant. Udfaldet af væsentlighedsvurderingen er af afgørende betydning for den endelige afgørelse
om placeringstilladelsens gyldighed, idet der dog også skal tages højde for andre særlige forhold
se
ovenfor.
Miljøstyrelsen
Antvorskov Allé 139
4200 Slagelse
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
[email protected]
www.mst.dk
L 56 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om tidsplanen for at foretage de EU-retsligt krævede habitatsvurderinger af hav- og dambrug, til miljøministeren
Med den ændrede sagsbehandlingstilgang, er gyldighedsvurderingen således blevet en integreret del af
processen, som fortsat forventes afsluttet løbende frem mod primo 2022.
I svaret på MOF alm. Del spm 753 henvises til svaret på MOF alm. Del 712.
Miljøstyrelsen skal derfor henvise til bemærkningerne ovenfor og har ikke yderligere tilføjelser.
2