Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
L 53
Offentligt
2285740_0001.png
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Dato:
Kontor:
20. november 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Therkelsen
Sagsnr.: 2020-0037-0088
Dok.:
1716005
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 vedrørende forslag til lov om
undersøgelse af visse forhold vedrørende Forsvarets Efterretningstjeneste
(L 53), som Folketingets Udvalg for Forretningsordenen har stillet til justits-
ministeren den 16. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karsten Lauritzen (V).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 53 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der styrker principperne om mundtlighed (§ 7) og bevisumiddelbarhed (§ 12).
Spørgsmål nr. 35 fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen ved-
rørende forslag til lov om undersøgelse af visse forhold vedrørende For-
svarets Efterretningstjeneste (L 53)
”Som det er blevet fremført i en række høringssvar, tilsidesættes
grundlæggende principper om mundtlighed (§ 7) og bevisumid-
delbarhed (§ 12) i lovforslaget med den mulige konsekvens, at
de personer, hvis forhold undersøges, ikke vil blive sat i stand
til at varetage deres interesser på betryggende vis - vil ministe-
ren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
der styrker principperne om mundtlighed (§ 7) og bevisumid-
delbarhed (§ 12)?”
Svar:
1.
Spørgsmålet er forstået således, at der ønskes teknisk bistand til ændrings-
forslag, der indebærer en øget grad af mundtlighed og bevisumiddelbarhed.
Anmodningen om teknisk bistand er i det følgende forstået som en anmod-
ning om, at lovforslagets regler om kommissionens indkaldelse af vidner (§
7) og om bisidderens rettigheder (§ 12) ændres, således at de i videst muligt
omfang svarer til ordningen efter lov om undersøgelseskommissioner, jf.
dog det subsidiære ændringsforslag til § 12 (ændringsforslag nr. 3).
2.
De nævnte ændringsforslag vil kunne formuleres på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
lov om undersøgelse af visse forhold vedrørende
Forsvarets Efterretningstjeneste
(L 53)
Af (…):
Til § 7
1)
Paragraffen affattes således:
Ӥ 7.
Enhver er efter anmodning fra undersøgelseskommissionen forpligtet
til at afgive forklaring for kommissionen som vidne., jf. dog § 8.”
[Udeladelse af særlig begrænsning af undersøgelseskommissionens adgang
til at afhøre vidner]
2
L 53 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der styrker principperne om mundtlighed (§ 7) og bevisumiddelbarhed (§ 12).
Til § 12
Principalt:
2)
Paragraffen affattes således:
Ӥ 12.
Bisidderen har ret til at overvære møderne i undersøgelseskommis-
sionen.
Stk. 2.
Bisidderen har ret til at gøre sig bekendt med det materiale,
der indgår i undersøgelsen.
Stk. 3.
Undersøgelseskommissionen kan give bisidderen pålæg om
ikke at gøre sin klient bekendt med indholdet af det i stk. 2 nævnte materi-
ale, hvis afgørende hensyn til fremmede magter, statens sikkerhed, sagens
opklaring eller tredjemand taler for det. Kommissionen kan under tilsva-
rende betingelser give bisidderen pålæg om ikke at gøre sin klient bekendt
med, hvad der er foregået under møder i undersøgelseskommissionen.
Stk. 4.
Bisidderen kan anmode undersøgelseskommissionen om at
foranstalte bevisførelse.
Stk. 5.
Bisidderen kan foretage uddybende afhøring af de personer,
der har afgivet forklaring.”
[Ret for bisidderen til at overvære møderne i undersøgelseskommissionen
m.v.]
Subsidiært:
3)
I
stk. 1, 2. pkt.,
erstattes: ”afgørende” med: ”væsentlige”.
[Øget adgang for bisidderen til at overvære afhøringer af andre]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslag nr. 1
har til formål at ensrette lovforslaget til den ordning,
der er fastlagt i lov om undersøgelseskommissioner.
Det foreslås således, at lovforslagets § 7 affattes i overensstemmelse med §
11 i lov om undersøgelseskommissioner, således at enhver efter anmodning
fra undersøgelseskommissionen vil være forpligtet til at afgive forklaring
for kommissionen som vidne, jf. dog lovforslagets § 8.
3
L 53 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der styrker principperne om mundtlighed (§ 7) og bevisumiddelbarhed (§ 12).
Det vil indebære, at den særlige begrænsning af undersøgelseskommissio-
nens adgang til at afhøre vidner, jf. lovforslagets § 7, vil udgå.
Til nr. 2
Med
ændringsforslag nr. 2
foreslås det, at lovforslagets § 12 i det væsentlige
affattes i overensstemmelse med § 22 i lov om undersøgelseskommissioner,
idet det dog fastholdes, at bisidderen ikke vil have ret til en kopi af det ma-
teriale, der indgår i undersøgelsen, men til at gøre sig bekendt hermed.
Bisidderen vil herefter have ret til at overvære møderne i undersøgelses-
kommissionen, jf. det foreslåede stk. 1, ligesom bisidderen vil have ret til at
gøre sig bekendt med det materiale, der indgår i undersøgelsen, jf. det fore-
slåede stk. 2.
Undersøgelseskommissionen kan give bisidderen pålæg om ikke at gøre sin
klient bekendt med indholdet af det i stk. 2 nævnte materiale, hvis afgørende
hensyn til fremmede magter, statens sikkerhed, sagens opklaring eller tred-
jemand taler for det. Kommissionen kan under tilsvarende betingelser give
bisidderen pålæg om ikke at gøre sin klient bekendt med, hvad der er fore-
gået under møder i undersøgelseskommissionen, jf. det foreslåede stk. 3.
Det foreslås desuden i stk. 4, at bisidderen kan anmode undersøgelseskom-
missionen om at foranstalte bevisførelse, ligesom det i stk. 5 foreslås, at bi-
sidderen kan foretage uddybende afhøring af de personer, der har afgivet
forklaring.
Forslaget vil bl.a. indebære, at der ikke vil gælde en særlig begrænsning af
bisidderens mulighed for at overvære afhøringer af andre personer end ved-
kommendes klient og til at gøre sig bekendt med materiale m.v.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets § 12, stk. 1, 2. pkt., at undersøgelseskommissio-
nen kan give bisidderen adgang til at overvære afhøringer af andre end bi-
sidderens egen klient, hvis afgørende hensyn til bisidderens mulighed for at
varetage sin klients interesser taler for det.
Med
ændringsforslag nr. 3
foreslås det, at lovforslagets § 12, stk. 1, 2. pkt.,
ændres, således at undersøgelseskommissionen kan give bisidderen adgang
4
L 53 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der styrker principperne om mundtlighed (§ 7) og bevisumiddelbarhed (§ 12).
til at overvære afhøringer af andre, hvis væsentlige hensyn til bisidderens
mulighed for at varetage sin klients interesser taler for det.
Det vil indebære, at det for undersøgelseskommissionens vurdering af, om
bisidderen skal have adgang til at overvære afhøringer af andre end bisidde-
rens egen klient, vil være afgørende, om væsentlige
i stedet for afgørende
hensyn til bisidderens mulighed for at varetage sin klients interesser taler
for det.
Ændringsforslaget vil også have betydning for lovforslagets § 12, stk. 2,
hvorefter bisidderen har ret til at gøre sig bekendt med udskrift af forklarin-
ger afgivet af klienten samt forklaringer afgivet af andre i det omfang, bi-
sidderen har haft adgang til at overvære disse efter § 12, stk. 1, 2. pkt., idet
sidstnævnte bestemmelse foreslås ændret. Ændringsforslaget vil også i
praksis kunne forøge bisidderens muligheder for at udøve sine rettigheder
efter lovforslagets § 12, stk. 5, om uddybende afhøringer af andre vidner
end den pågældendes klient.
3.
Som det nærmere fremgår af min besvarelse af 16. november 2020 af
spørgsmål nr. 1 til L 53, er det efter regeringens opfattelse nødvendigt, at
der ved fastlæggelsen af rammerne for undersøgelseskommissionen og dens
opgaver såvel som ved kommissionens gennemførelse og tilrettelæggelse af
undersøgelsen foretages en afvejning mellem på den ene side hensynet til
ikke at udbrede kendskabet til særligt sensitive oplysninger mere end strengt
nødvendigt og på den anden side hensynet til at skabe klarhed over centrale
spørgsmål i det undersøgte forløb, herunder med henblik på at drage læring
heraf og skabe grundlag for at vurdere, om der foreligger forhold, der kan
give anledning til at søge et ansvar gjort gældende, eller om der ikke er an-
ledning hertil.
Det er regeringens opfattelse, at lovforslaget generelt er udtryk for en rigtig
balancering af de nævnte hensyn. På den baggrund kan regeringen ikke
støtte
ændringsforslag nr. 1-2.
Regeringen anerkender dog ønsket om at styrke principperne om mundtlig-
hed og bevisumiddelbarhed i den udstrækning, det kan forenes med en ba-
lancering af de ovennævnte hensyn, og det er vurderingen, at regeringen kan
støtte
ændringsforslag nr. 3,
uden at hensynet til at beskytte de særligt sen-
sitive oplysninger, der indgår i undersøgelsen, sættes over styr.
5
L 53 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der styrker principperne om mundtlighed (§ 7) og bevisumiddelbarhed (§ 12).
Det bemærkes endvidere for en ordens skyld, at lovforslaget efter Justitsmi-
nisteriets opfattelse ikke er udtryk for en tilsidesættelse af grundlæggende
principper om mundtlighed og bevisumiddelbarhed. For så vidt angår de
indkomne høringssvar kan der i øvrigt henvises til Justitsministeriets kom-
menterede høringsoversigt vedrørende L 53 af 21. oktober 2020.
6