16. november 2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 9 af 3.
november 2020 til L 47 stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard
Melson (V)
Spørgsmål nr. 9
Vil ministeren redegøre for, hvad der gøres for at sikre, at der ikke opstår fejl og
mangler, når det nye digitale postsystem tages i brug, og om der i den forbindelse
er tænkt på eventuelle backup systemer, eller eventuelt en glidende indfasning,
som foreslået i flere af høringssvarene?
Svar
Digitaliseringsstyrelsen er i højeste grad opmærksom på at sikre, at løsningen fun-
gerer fra den 5. august 2021. Forberedelserne omfatter blandet andet indgående
tests af løsningen i god tid inden ibrugtagning i samarbejde med både borgere,
virksomheder og myndigheder. Testforløbet omfatter både test af den tekniske
løsning og af de brugergrænseflader, som borgerne og virksomhederne skal be-
nytte. I den forbindelse involveres forskellige typer af brugere for at sikre, at løs-
ningen kan bruges af borgere og virksomheder med forskellige forudsætninger for
anvendelse af teknologi.
Der er kun én Digital Post-løsning, da det er af afgørende betydning, at der ikke
opstår tvivl om, hvor en borger eller virksomhed skal læse sin digitale post, da di-
gital post fra offentlige afsendere omfatter meddelelser med retsvirkning for den
enkelte borger eller virksomhed. Derfor er der heller ikke en glidende udfasning af
den eksisterende Digital Post-løsning. Som borger eller virksomhed vil man op-
leve dette ved, at indbakken i den offentlige visningsklient på Borger.dk eller Virk
fra den 5. august 2021 ser anderledes ud, eller at man kan få adgang via en af de
nye kommercielle visningsklienter. Posten i ens postkasse vil altid være identisk,
uagtet hvilken visningsklient man anvender, og borgeren eller virksomheden kan
dermed være sikker på altid at få vist de samme læste, ulæste og sendte meddelel-
ser mv. fra offentlige afsendere.
Der etableres en lang række sikkerhedsforanstaltninger i Digital Post-løsningen
for at sikre, at der ikke opstår nedbrud. Såfremt det alligevel skulle ske, vil der
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk