Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42
Offentligt
2287697_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2020
J nr.
2020-4904
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 20. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 29 til L 42, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 29
Ministeren bedes kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Rådet
for Helbredssikker Telekommunikation i forbindelse med foretræde den 19. novem-
ber 2020, jf. L 42 - bilag 10 og 11.
Svar
Jeg skal indledningsvist bemærke, at materialet i væsentlig grad ikke indeholder ny
information, og jeg henviser derfor også til mine og ministeriets tidligere svar. Disse
fremgår af høringsnotatet vedr. lovforslaget L 42 samt i forbindelse med seneste
spørgsmål 15 til L 42. Derfor vil min besvarelse her alene være udtryk for præcise-
ringer af det allerede kommenterede.
Rådet for Helbredsikker Telekommunikation (herefter RHT) har i sit materiale blandt
andet anført, at ved 5G vil energiforbruget og derved CO
2
-udledningen stige massivt.
Jeg vil gerne indledningsvis understrege, at 5G-teknologien er mere energieffektiv
og mere energivenlig end tidligere teknologier. Et højere forbrug af internettet (data)
vil skabe et højere elforbrug, men selve 5G og den enkelte 5G-mast vil have et lavere
elforbrug end tidligere teknologier. Herudover forventer jeg, at brugen af 5G-tekno-
logien vil komme til at bidrage positivt til samfundet ved bl.a. at understøtte den
grønne omstilling, da 5G vil være med til at skabe øget effektivitet i hele samfundet,
herunder fx inden for transport og landbruget. Det vil på sigt bidrage til at sænke
CO
2
-udledningen. Endvidere har jeg forstået, at teleselskaberne arbejder med en
grøn dagsorden, som ud over energieffektiviseringen bidrager til reduktionen af CO
2
-
udledningen og vores fælles klimamålsætning.
RHT anfører, at man i Bruxelles har markant lavere grænseværdier end i Danmark.
Som jeg tidligere har informeret om, anvender Danmark de fælleseuropæiske græn-
seværdier. Disse grænseværdier er fastsat af EU-Kommissionen og er udarbejdet af
en international kommission.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 42 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til materiale fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikations foretræde den 19/11-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
I Danmark følger vi den sundhedsfaglige rådgivning fra Sundhedsstyrelsen, som an-
befaler, at vi i Danmark anvender de fælleseuropæiske grænseværdier, som allerede
indeholder et forsigtighedsprincip.
Det er korrekt, at enkelte europæiske lande har valgt at fastsætte andre (strengere)
grænseværdier. Sundhedsstyrelsen vurderer, at fastsættelsen af disse specifikke
nationale grænseværdier ikke har baggrund i videnskabelig forskning eller i de inter-
nationale anbefalinger sat af EU eller WHO.
De nuværende grænseværdier for 2G, 3G og 4G gælder også for 5G. Energistyrel-
sen er i forhold til 5G og den fremtidige udrulning i tæt dialog med Sundhedsstyrelsen
og teleselskaberne om, hvordan det til enhver tid sikres, at de gældende grænse-
værdier overholdes.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at vi i Danmark ikke giver tilladelse til 5G, men vi
giver tilladelse til anvendelse af frekvenser. 5G er i denne sammenhæng ikke ander-
ledes end andre radioteknologier. Det vil derfor fortsat være de samme grænsevær-
dier, som skal overholdes, uanset om der er tale om 2G, 3G, 4G, 5G eller fx WiFi.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2